Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?

Viesti Kirjoittaja terra »

Voisko joku kertoo mulle ja muillekkin uusille miten liuskekivillä saa tehtyä "jotain uutta" ilmetta akvaarioon ettei vaan sitä samaa mitä aina kuvissa näkee olevan et on allas vaan täynnä kasveja ja oksankäkkyröitä!?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?

Viesti Kirjoittaja jarvij »

terra kirjoitti:Voisko joku kertoo mulle ja muillekkin uusille miten liuskekivillä saa tehtyä "jotain uutta" ilmetta akvaarioon ettei vaan sitä samaa mitä aina kuvissa näkee olevan et on allas vaan täynnä kasveja ja oksankäkkyröitä!?
Hei!
Tämän sivun http://www.akvaariotieto.info/suomi/tan ... kallio.htm kahdesta ylimmästä kuvasta voit ottaa mallia siitä, miten luonto itse olisi sen tehnyt
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
terra
Junior Member
Junior Member

Niin joo, mut kun mä en oo rakentamassa mitään rantaa vaan tahtoisin vinkkejä niiden käytöstä akvaariossa (128l) Et millaisia kokemuksia on?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

No, mulla on tossa lattialla suomen mustaa peruskalliota liuskekiven muodossa.

Mä olen miettinyt eri vaihtoehtoja ja yritän antaa muutamia vinkkejä.

Niitä voi kasata päällekkäin siten että tulee vähän niinkuin rappuset. Mä suunnittelin tolla systeemillä rantaa mutta tulin siihen tulokseen että akvaarion pohja hajoaa ennenkuin olen pinnassa asti. :(

Tietenkin voi tehdä pienet rappuset. Pari kolme askelmaa. Hiekkaa voi laittaa alle ettei jää ylempi kivi osittain tyhjänpäälle.

Sitten mieleeni tuli että jos laittaa pari pienempää alle ja isompi päälle, syntyy luola. Tai oikeastaan pöytä.

Mutta kun kasaa lattialle kiviä ja kokeilee eri vaihtoehtoja saa kivemmin katsottua miltä näyttää.

Paino voi tulla ongelmalliseksi ja mua ainakin on ruvennut vähän epäilyttää koko kivirakennelma.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Mistä olette löytäneet tai hommanneet liuskekiveä? Löytyiskö luonnosta sellaista tummaa liusketta? Vai pitääkö soittaa johonkin hautaus toimistoon ja kysyä sieltä? 8O
terra
Junior Member
Junior Member

Mulle kivet tuli ihan akvaarion mukana kun ostin sen kaverilta mut oon nähny niitä kyllä myynnissä eläinkaupassakin. Mulla on vajaa 10 eri kokoista ja muotoista palaa. Osa kyllä aika kookkaitakin. Mä oon kans miettiny nuita rakennelmia mut jos esim. tekis noita pöytämuodostelmia niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee! Mut semmoset porrashommat olis varmaan ihan jees elikkä tyylittelis sitä kalliorantaa niiltäosin.
zeke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zeke »

terra kirjoitti:niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee!
Pimeähän luolan kalan kannalta kuuluu ollakin, silloin sillä on suojapaikkana merkitystä.

Minä olen käyttänyt isoa liuskekiveä imitoimassa kalliopohjaa osassa akvaariota. Isoa kiveä ei pidä sitten panna suoraan lasia vasten.

Liuskekiviä saa viher- ja pihaurakointiliikkeistä sekä monesti myös soraliikkeistä. Jos kivilouhos sattuu olemaan lähellä, kannattaa käydä vilkuilemassa ja kyselemässä.
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

zeke kirjoitti:
terra kirjoitti:niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee!
Pimeähän luolan kalan kannalta kuuluu ollakin, silloin sillä on suojapaikkana merkitystä.

Minä olen käyttänyt isoa liuskekiveä imitoimassa kalliopohjaa osassa akvaariota. Isoa kiveä ei pidä sitten panna suoraan lasia vasten.

Liuskekiviä saa viher- ja pihaurakointiliikkeistä sekä monesti myös soraliikkeistä. Jos kivilouhos sattuu olemaan lähellä, kannattaa käydä vilkuilemassa ja kyselemässä.
Pimeä luola on ihanteellinen piilopaikka kaloille.

Mulle kivet tuli kallio louhinta/räjäytys työmaalta. Osa kalliosta oli haljennut kivasti liuskeeksi.

Akvaarioliikkeistä saa myös laavakiveä joka on mustaa ja kevyempää kuin suomalainen peruskallio. Erillaisia ja kokoisia kimpaleita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”