Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?
Valvoja: Moderaattorit
Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?
Voisko joku kertoo mulle ja muillekkin uusille miten liuskekivillä saa tehtyä "jotain uutta" ilmetta akvaarioon ettei vaan sitä samaa mitä aina kuvissa näkee olevan et on allas vaan täynnä kasveja ja oksankäkkyröitä!?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Miten käytätte liuskekiviä akvaarion sisustamisessa?
Hei!terra kirjoitti:Voisko joku kertoo mulle ja muillekkin uusille miten liuskekivillä saa tehtyä "jotain uutta" ilmetta akvaarioon ettei vaan sitä samaa mitä aina kuvissa näkee olevan et on allas vaan täynnä kasveja ja oksankäkkyröitä!?
Tämän sivun http://www.akvaariotieto.info/suomi/tan ... kallio.htm kahdesta ylimmästä kuvasta voit ottaa mallia siitä, miten luonto itse olisi sen tehnyt
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Senior Member
- Viesti:
No, mulla on tossa lattialla suomen mustaa peruskalliota liuskekiven muodossa.
Mä olen miettinyt eri vaihtoehtoja ja yritän antaa muutamia vinkkejä.
Niitä voi kasata päällekkäin siten että tulee vähän niinkuin rappuset. Mä suunnittelin tolla systeemillä rantaa mutta tulin siihen tulokseen että akvaarion pohja hajoaa ennenkuin olen pinnassa asti.
Tietenkin voi tehdä pienet rappuset. Pari kolme askelmaa. Hiekkaa voi laittaa alle ettei jää ylempi kivi osittain tyhjänpäälle.
Sitten mieleeni tuli että jos laittaa pari pienempää alle ja isompi päälle, syntyy luola. Tai oikeastaan pöytä.
Mutta kun kasaa lattialle kiviä ja kokeilee eri vaihtoehtoja saa kivemmin katsottua miltä näyttää.
Paino voi tulla ongelmalliseksi ja mua ainakin on ruvennut vähän epäilyttää koko kivirakennelma.
Mä olen miettinyt eri vaihtoehtoja ja yritän antaa muutamia vinkkejä.
Niitä voi kasata päällekkäin siten että tulee vähän niinkuin rappuset. Mä suunnittelin tolla systeemillä rantaa mutta tulin siihen tulokseen että akvaarion pohja hajoaa ennenkuin olen pinnassa asti.

Tietenkin voi tehdä pienet rappuset. Pari kolme askelmaa. Hiekkaa voi laittaa alle ettei jää ylempi kivi osittain tyhjänpäälle.
Sitten mieleeni tuli että jos laittaa pari pienempää alle ja isompi päälle, syntyy luola. Tai oikeastaan pöytä.
Mutta kun kasaa lattialle kiviä ja kokeilee eri vaihtoehtoja saa kivemmin katsottua miltä näyttää.
Paino voi tulla ongelmalliseksi ja mua ainakin on ruvennut vähän epäilyttää koko kivirakennelma.
Mulle kivet tuli ihan akvaarion mukana kun ostin sen kaverilta mut oon nähny niitä kyllä myynnissä eläinkaupassakin. Mulla on vajaa 10 eri kokoista ja muotoista palaa. Osa kyllä aika kookkaitakin. Mä oon kans miettiny nuita rakennelmia mut jos esim. tekis noita pöytämuodostelmia niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee! Mut semmoset porrashommat olis varmaan ihan jees elikkä tyylittelis sitä kalliorantaa niiltäosin.
Pimeähän luolan kalan kannalta kuuluu ollakin, silloin sillä on suojapaikkana merkitystä.terra kirjoitti:niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee!
Minä olen käyttänyt isoa liuskekiveä imitoimassa kalliopohjaa osassa akvaariota. Isoa kiveä ei pidä sitten panna suoraan lasia vasten.
Liuskekiviä saa viher- ja pihaurakointiliikkeistä sekä monesti myös soraliikkeistä. Jos kivilouhos sattuu olemaan lähellä, kannattaa käydä vilkuilemassa ja kyselemässä.
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Pimeä luola on ihanteellinen piilopaikka kaloille.zeke kirjoitti:Pimeähän luolan kalan kannalta kuuluu ollakin, silloin sillä on suojapaikkana merkitystä.terra kirjoitti:niin ne jää niin pirun pimeiks kun mulla ainakin kaikki valo tulee päältä ja siloin pohja niiltäosin olis ihan pimee!
Minä olen käyttänyt isoa liuskekiveä imitoimassa kalliopohjaa osassa akvaariota. Isoa kiveä ei pidä sitten panna suoraan lasia vasten.
Liuskekiviä saa viher- ja pihaurakointiliikkeistä sekä monesti myös soraliikkeistä. Jos kivilouhos sattuu olemaan lähellä, kannattaa käydä vilkuilemassa ja kyselemässä.
Mulle kivet tuli kallio louhinta/räjäytys työmaalta. Osa kalliosta oli haljennut kivasti liuskeeksi.
Akvaarioliikkeistä saa myös laavakiveä joka on mustaa ja kevyempää kuin suomalainen peruskallio. Erillaisia ja kokoisia kimpaleita.