Kastematoja ruoaksi?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kheira
Member
Member

Kastematoja ruoaksi?

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Ajattelin antaa kastematoja kiekoille ruuaksi. Kysymyksiä on muutama. Mitä niille pitäisi tehdä ennen antamista? Liottaa vedessä? Jos niin kuinka kauan?

Seuraavaksi, miten usein niitä voi tarjoilla? Minä olen aika heikoilla paremman ruoan tarjoamisen suhteen (pakastin hajosi ja uuteen ei varaa). Onko niissä joku rasvaisuus riski myöskin? Entä tauteja?

Sitten sellaista, että onko joku alkanut oikein kastemato farmariksi eli viljelee talvenkin yli?`

Ja lopuksi: Ovatko ne edes hyvää ruokaa kiekoille? Yksi kaloistani ei syö kuin pakastettuja ruokia ja niitähän minulla ei ole. Ei sitten vaikka minkä Siperian kuurin pitäisin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Madot ovat tuntuneet kelpaavan monille kalalajeille. Kiekoista en sano kun en niistä ole yhtään kiinnostunut, mutta eiköhän ne niillekin maistu paremmin kuin hyvin. Olisin ainakin hyvin yllättynyt mikäli ei maistuisi. Ravintoarvoiltaan pitäisi oleman erinomaista.

Itse olen tyytynyt vain huuhtelemaan, en ole odotellut paskojen poistumista. Senkin voi toki tehdä vaikka kostean pyyhkeen sisällä, vedessä en kauhean montaa tuntia lilluttellisi. Samaten olen pätkinyt madot pienemmiksi sentin parin paloiksi keskikokoisille ahvenille. Tuntuu menevän helpommin kurkusta alas kuin kokonaiset.

Tänä vuonna olisi sitten tarkoitus kokeilla kerätä pakkaseenkin kun ei tuo viljely kuitenkaan kiinnosta.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Hyvää ruokaa madot ovat ja maistuvat yleensä hyvin kiekoille. Itse en niitä pahemmin puhdistele, vaan silppuan muutaman millin pätkiksi partakoneen tai mattoveisen varaterällä muovilevyn päällä. Minä olen ainakin huomannut eri matolajien välillä eroja niiden maittavuudessa. Keltajaokkeiset kompostilierot (haisevatkin aika voimakkaasti) kelpaavat yleensä huonommin kuin tavalliset onkimadot. Suuret kastemadot voi olla aika sitkeää pureskeltavaa, vaan kyllä nekin pieniksi pilkottuina häviää yleensä pohjalta. Kiekkoyksilöiden välilläkin on selväti eroja kenelle maistuu minkäkinlainen liero parhaiten. Joskus yritin pakastaa matoja, mutta ne ehtivät kiemurrella yhdeksi möykyksi ennen joukkokoulemaa. Siitä niitä oli aika hankala erotella, mutta joten kuten onnistui kuitenkin. Jollain ulkomaisella kiekkopalstalla joku joskus vannoi matojen nimiin ja väitti, että reikätauti ei iske, jos syöttää matoja. Minulla se ei ainakaan ole pitänyt paikkaansa.
Juhani
Kheira
Member
Member

Eli eikun sitten kaivelemaan maita ja mantuja. Mistähän niitä "ei-kelta-jaokkeisia" löytyisi? Tavallisesta kasvimaasta? Enpä ole koskaan analysoinut niin tarkkaan niitä koskaan, että on vähän hakusassa jotta mistä nuo kaksi erottaa. Siis keltainen jaokeko nyt sitten tarkoittaa sitä tasaisempaa paksumpaa kohtaa siinä ötykässä?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Punaisia matoja löytyy esimerkiksi lehtikomposteista, kasvimailta jne. Tosiaan kiekkokaloille kannattaa leikellä matoset muutaman mm pätkiksi, niinkuin Juhani tuossa yläpuolella mainitsi. Koska kiekkokaloilla on huomattavasti pienempi nielu kuin monella muulla kirjoahvenella.

Ei kannata luovuttaa jos kalat eivät ensimmäisillä syöttökerroilla välitä madonpätkistä. Tuoreena syötetty ruoka on aina parempi ravintoarvoiltaan kuin pakasteet. Ei niitä mikään estä pakastimeenkaan keräämästä niinkuin Holzig ehdotti, mutta itse laittaisin elävän ravinnon keräämisenergian kohta alkavaan hyttysten toukkien keräyskauteen. Eteläsuomessa jo lammikoista on jotakin löytynyt, hyttysentoukkien esintyminen eripuolilla suomea vaihtelee paljonkin. Kun eteläsuomessa on täysi hyttysota käynnissä on rovaniemellä vielä metri lunta.
Markku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Markku »

Hyttysen toukkaa löytyí viikon loppuna jo reilusti Helsingissä
osa oli jo isoa.

T Markku
juhani
Member
Member

Kheira kirjoitti:Eli eikun sitten kaivelemaan maita ja mantuja. Mistähän niitä "ei-kelta-jaokkeisia" löytyisi? Tavallisesta kasvimaasta? Enpä ole koskaan analysoinut niin tarkkaan niitä koskaan, että on vähän hakusassa jotta mistä nuo kaksi erottaa. Siis keltainen jaokeko nyt sitten tarkoittaa sitä tasaisempaa paksumpaa kohtaa siinä ötykässä?
Niitä tavallisia matoja löytyy tosiaan vaikka kasvimaalta tai sateen jälkeen asfaltilta. Kun katselet matoja, ne on 'tehty' pienistä jaokkeista. Niissä kompostilieroissa nämä jaokkeiden välit ovat selvästi keltaiset/oranssit. Voit kyllä kokeilla syöttää niitäkin ja kerro sitten maistuivatko. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, ne myös haisevat aika voimakkaasti. Se paksu kohta madossa sisältää sukurauhaset.
Juhani
ilona
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

Syökö partiksetkin matoja?
Tai jotkut muut kuin ahvensukuiset...?
juhani
Member
Member

En ole varma partamonneista, mutta kyllä ainakin corydoraksille maistuu ja melko varmaan lähes kaikille muillekin kaloille, kunhan pilkkoo madon sopivan pieniksi paloiksi, tai tietysti isoille kaloille jättää sitten vaikka kokonaiseksi.
Juhani
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Myös Turusta löytyy jo hyttysentoukkaa. Olimme eilen haavien ja ämpärien kanssa kaivelemassa lätäköitä. (Muutama lenkkeilijä katseli hiukan pitkään.. :D ) Maistui kiekoille ja varsinkin leväbarbeille.
Kheira
Member
Member

Tässäpä sitten seuraava kysymys joka ei juuri noihin matoihin liity. Tiedän kyllä mistä niitä hyttystoukkia löytyy, mutta mistä uskallan täällä Turussa niitä ottaa? Täällä kun niitä pakokaasujätöksiä on joka paikassa. Tai siis yleensäkin, mistä tiedän että olisi mahdollisimman puhdasta tavaraa? Mahdollisimman kaukana tiestä? Entäs niiden mahdolliset taudinaiheuttajat? Eikös esim. surviaisissa voi olla capillariaa?

Olen syöttänyt niitä mitenkään käsittelemättä mutta pitäisikö ne käsitellä jotenkin?
Markku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Markku »

Taudit voi välttää keräämästä vesistä missä ei ole kaloja.
Vilkkaiden teiden läheisyydessä olevia lammikoita kannattaa välttää
vaikka kasvatetaanhan niiden viereessä esim viljaa mitä itse syömme
Itse en ole käsitellyt hyttysen toukki millään tavalla.

T Markku
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Turusta en tiedä, kuin yhden paikan. Räntämäessä Kristillisen opiston takametsissä on muutamia lampia/lätäköitä. Siellä menee sellainen lenkkipolku. Tältä polulta kun poikkeaa metsään siinä kr. opiston takapihan kohdilla, niin pitäisi löytyä. Saappaat kannattaa ottaa mukaan.
Kheira
Member
Member

Kiitti vinkeistä. Homma ratkaistu :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”