Nykytila:
200 l akvaario (120x40x45), kalastona lippukirjoahven pari ja kaksi hunajarihmakalaparia, pohjakomppaniaan pian liittymässä partamonni tai pari, levväbarbeja ja ehkä jotain muuta. Kalastoa pitäisi muutenkin kehittää, pohdin helmirihmakaloja tai kerritetroja, mutten ole asialle vielä paljon ajatusta uhrannut. Suodattimena on kotisivujeni mukaan Eheim 2209 johon on lisätty 3. patruunayksikkö. Tällä se on toiminut vuodesta 1991 jona aikana mm. arvokilven virkaa tekevä tarra moottorin takana on liuennut pois eikä minulla ole täsmällistä tietoa laitteesta siksi saatavilla.
400 l akvaario (130x55x60), kalasto kehittymätön, mutta pohjalla kuparimonnisia ja partiksia, tulevaisuudessa ehkä leväbarbeja tai muuta. Muuksi kalastoksi olen ajatellut ehkä lehtikaloja. Suodatin on Eheim 2317 (siis 2217 varustettuna lämpökannella) virtaus 1000 l/h).
Jonkun valmistajan kotisivulta poimittua:
Suodattimen tilavuuden tulisi olla 2-4% akvaarion tilavuudesta ja minuuttitilavuuden 3 kertaa suodattimen tilavuus.
Tämähän johtaisi siihen että:
200 l akvaariossa suodattimen pitäisi olla 4-8 l tilavuuksinen ja tehon 720-1440 l/h ja vastaavasti
400 l akvaariossa 8-16 l ja 1440 - 2880 l/h
Johtopäätös: molemmat suodattimet ovat jonkin verran alimitoitettuja.
Ratkaisu: Siirrän Eheim pöntön pienempään akvaarioon jolloin minun tarvitsee ostaa vain yksi uusi suodatin, mutta mikä se olisi?
Katsellessani Eheimin mallistoa sen kotisivuilla (jotka muuten toimivat vain IE:llä!) jäin ihmettelemään muutamia asioita:
- ilmeisesti olisi viisainta ottaa kaksi suodatinta yhden sijasta?
- onko Wet/Dry mallisto niin paljon tehokkaampi biologisesti että vähäisempikin nimellinen tilavuus/teho riittää?
- Mikä olisi sopiva malli? (2217, 2228 (Pro) tai 2328 (Pro+lämpö), 2229 (Wet/Dry)?
Suodatustehosta suodattimiin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Viesti:
Suodatustehosta suodattimiin
Tero Kankaanperä
Re: Suodatustehosta suodattimiin
Mozillalla näkyisi muuten, mutta mun mielestäni bugi oli mozillassa eikä sivuissa. Mozilla jostain syystä luulee että http:foo.html tarkoittaa konetta foo.html, eikä tiedostoa.kankaanp kirjoitti: Katsellessani Eheimin mallistoa sen kotisivuilla (jotka muuten toimivat vain IE:llä!) jäin ihmettelemään muutamia asioita:
- ilmeisesti olisi viisainta ottaa kaksi suodatinta yhden sijasta?
Ainakin varmatoimisempaa, ja voi ajoittaa puhdistukset ristiin.
Olipas turha viesti. Jotenkin tämä uuden foorumin toimivuus saa kirjoittamaan helpommin.
Edit: Lainaus pitää myöskin sulkea. --Kaizu
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.