Mykobakteerista ja desinfioinnista

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jokelamaniac kirjoitti:miksi pitäisi sietää ja suvaita jotain josta ei ole mitään hyötyä vaan toisinaan jopa perin ikävää haittaakin...
Anna vaihtoehto :( . Painostus pitäisi olla vaikka sinne kasvattamoiden suuntaan eikä harrastajien, pitäisi tutkia missä kohtaa se tubi pääsee leviämään, onko sitä kasvattamoissa, tukuissa vai myyntialtaissa, tuleeko sitä luonnonkalojen mukana, voiko sen leviämistä estää, mitä se maksaa... Ei tuollaiseen suuroperaatioon kukaan ryhdy jollei ole pakko. Ja pakkohan on reagoida vasta kun se tubi siihen omaan altaaseen tupsahtaa, perus(suomalainen) ajattelutapa [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mut se on vähän tää että mitä sitten asian kanssa ongelmiin ajautuneen pitäisi tehdä? Pyytää anteeksi kalakauppiaalta - kun on epäonnistunut heiltä saatujen kalojen kasvatuksessa? Vai mitä hittoa?

Myönnettäköön, olen vihainen, tavallaan nytten vasta ehkä tullu puolentoista vuoden takaisten tapahtumien aiheuttama viha pintaan. Tahtoisin valittaa, vaatia oikeutta. Mutta keneltä?

Kuitenkin olen sitä mieltä että sekä mykobakteerien että muiden taudinaiheuttajien suhteen pitäisi tehdä - no ei ehkä kaikkea mikä on tehtävissä mutta paljon kuitenkin. On tavallaan ihan väärin myydä aloittelijalle kaloja mainitsematta että tässä nyt on suhteellisen suuri tautiriski olemassa.

[sensuroitu] - saako täällä kiroilla - taidan kohta ihan tosissani siirtyä niihin kilpikonniin... Muuten olen saanut käsityksen että ne karanteerataan paljon paremmin kuin kalat. Vai johtuuko tämä siitä että ne ovat paljon kalliimpia kuin kalat? Vai hinta hyvästä karanteenista?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

sammu kirjoitti:Ainakin vuosien 1997-2003 välissä tuo oli vain 1/3 ja jotain varmistamattomia (Eläinlääkäri 5/2005).
Ja nuo 139 kalaa ovat varmaankin olleet jollain tavalla oireilevia, kun ovat tutkimuksiin joutuneet? -Ei siis kovasti paljon kerro kaikkien Suomen akvaarioiden tubitilasta. Vaikkakin vaikea arvioida, onko todellinen luku pienempi vai suurempi -paljon on varmasti tätä "kala kuoli, ostetaan uusi"-kalanpitoa, josta ei tutkituteta sairastuneita kaloja. Ja muutamat HC-harrastajat tutkivat kalansa varmaankin itse ilman Eviran apua.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Kaikessa tässä maailmassa on riskinsä, se on faktaa. Jos aloittelija on niin dille että uskoo vain kauppiasta niin oma moka, uskooko tuore äiti 100% varmuudella naapurin rouvaa joka on ollut 15v sitten lastentarhanhoitaja mutta on itse lapseton, tai auton ostaja Volvoliikkeen provikkapalkkaista myjää? En tarkoita haukkua sinua tai muitakaan, itsekkin olen myyjään luottanut sinisilmäisesti ja varauksetta kun ekan altaan hankin ja voi jeesus sentään mitä pajunköyttä tuli nieltyä. Kiukuttaa edelleen vaikka siitä on vuosia [}:)] . Ihmiset eivät miellä akvaarion hankkimista samanlaiseksi lemmikin ottamiseksi kuin vaikka koiran hankintaa. Akvaarion hankinta vaatii harkintaa ja paneutumista, jos ottaa asioista selvää ennenkuin altaan hankkii, saa satavarmasti kuulla mm. tubista.

Puolueetonhan minä en osaa olla, kuten et sinäkään. Sinä olet valmiiksi kiukkuinen - asiasta - ja minä taas työkseni olen siellä toisella puolella tiskiä. Joten se tolkuton paskan kaataminen myyjän/liikkeen niskaan alkaa *tuttaa. Hyviäkin myyjiä on ja teen parhaani kuuluakseni niihin. Ei ole kiva saada sitä rahanahneen huijaajan leimaa siksi että joku kauppias jossain päin suomea myi jollekkin epäsopivat kalat, joten varmasti kaikki myyjät ovat osaamattomia ääliöitä. Kuitenkin noin 99% asiakkaista ei halua kuulla vesiarvoista, aikuiskoosta tms. tyhmästä ja tylsästä. Sairaat kalat he vetävät alas vessanpytystä kun lääkitseminen on kallista. Jos keskivertoasiakkaalle kerrot altaan perustamisesta oikeaoppisesti se pahimmillaan suuttuu ja häipyy. Silti pitää jaksaa ja yrittää, sillä aina välillä sattuu sellainen ihminen joka kiinnostuu ja kuuntelee. Joten jos joissakin liikkeissä on se linja että myydään kyselemättä niin en ihmettele, ovat varmasti vain kypsyneet työhönsä. Sellaistakin sattuu. Jos sellaiselta tuntuu pitää ottaa loma. Jos ei auta niin pitää ottaa loparit ja hankkia uusi homma :mrgreen: .

Joten ajatus siitä että tubia tms. pöpöjä mielellään levitellään on ihan kumma. Pitäisikö siitä tehdä mainosvaltti että "me testaamme kalaerät"? Se on sen verran normaalia puuhaa että kummastuttaisi moinen huutelu, sama kuin ravintola mainostaisi että "me myymme ruokaa". No shit, sherlock 8-) . Jos vaikka keskenäisen syyttelyn sijaan yritettäisiin tehdä yhteistyötä ja saataisiin sillä tuloksia? Moni liike mm. haluaisi varmasti ostaa asiakkailta rakkaudella kasvatettuja, tautivapaita kalapoikueita myyntiin. Editystä tehdään keskustelemalla saman pöydän ääressä, ei kiukuttelemalla anonyyminä netissä. Juttele kauppiaasi kanssa (pari kertaa olet muistaakseni maininnut kauppiaasi keneltä tuli tubi ja muitakin ongelmia... vai muistanko oikein?) ja kysele kuinka hän asioita hoitaa ja miten hän testaa kalaeränsä. Asioista voi ottaa selvää etukäteen, pienellä vaivalla varmasti saa kuulla mm. liikkeen karanteenijärjestelyistä yms. [;)]

Edit: Tulipa ajatuksen virtaa, sitä se väsymys tekee. Toivottavasti ei tullut huonoja sanamuotoja tai muuta väärinymmärrettävää, rakentavassa mielessä tässä yritän keskustella ja auttaakkin jos vain mahdollista :D .
memma
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:Akvaarion hankinta vaatii harkintaa ja paneutumista, jos ottaa asioista selvää ennenkuin altaan hankkii, saa satavarmasti kuulla mm. tubista.
Ostin ensimmäisen akvaariokirjani vuonna 1985, saksalaisen Ines Scheurmannin pehmeäkantisen teoksen Akvaario. Toisen oman kirjani hankin -88, Varjon Elävän akvaarion (2.painos). Kyllä niissä molemmissa kalatuberkuloosi mainitaan "Kalojen sairaudet"-kappaleessa, jopa bakteeritaudeista ihan ensimmäisenä. Tuossa Akvaario-kirjassa maalaillaan kuvaa, jossa 80% akvaariokaloista on tubilla saastuneita (joskin myös kerrotaan ettei tartu ihmiseen :roll:). Elävä akvaario osaa kertoa tartuntavaarallisuudesta ihmiselle, ja arvioi kaloista kantajiksi suurimman osan -mikä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita kalojen sairastumista.

Nuo kirjaset tuskin sattuvat olemaan kaksi ensimmäistä suomenkielistä opusta jossa tubi mainitaan. Nykypäivänä luulisi tiedonhankinnan olevan vielä moninkertaisesti helpompaa/nopeampaa/tehokkaampaa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoksia niille jotka aivan oikeasti vastasivat tubin desinfiointia koskeviin kysymyksiin. Muut kirjoittajat sitten näyttivätkin tuohtuneen kovasti siitä että koko aiheesta yleensä puhutaan! Sairaita kaloja saaneen harrastajan pitäisi näköjään mennä kotiinsa häpeämään - ja hyväksyä itsensä ja lapsensa kyyneleet asiaan kuuvaksi ellei peräti omaksi viaksi.

Muutoin esittäisin vastakysymyksen: miksi emme kuitenkaan pyrkisi vähentämään tubiepidemioita kaikin mahdollisin keinoin? Ja: mikä erityinen tarve esimerkiksi Adriannalla on selvittää, että mykobakteeri nyt vaan kuuluu akvaarioharrastukseen? Tehdäänkö kaikki asian eteen - ja jos ei, niin miksi ei?

Ja jälleen pyytäisin joitakin lähteitä esim. mykobakteerin yleisyyttä koskeviin väittämiin, ei tämmöisiä väitteitä voi ihan hatusta tempaista. Tässä taitaa mennä monilla kirjoittajilla hieman fakta ja fiktio sekaisin...

Ja vielä. Esim. kodinelektroniikan kaupassa pidetään itsestäänselvänä, että tuoteen tulee olla kunnossa, ja että siitä asiakkaalle annetun informaation pitää pitää paikkansa. Tämä on kaupankäynnin eräs perussäännöistä - alalla kuin alalla.

Minkä vuoksi akvaariokauppa tekisi tästä poikkeuksen? En hyväksy vastaukseksi viittausta "alan luonteeseen" tai muuhun itse määriteltyyn tekijään, vaan odottaisin todellakin jälleen kerran viittausta lakitekstiin, asetukseen, oikeuden päätökseen tms. asiakirjaan, joka olisi todella lainvoimainen. Ei edes akvaarioalan yrittäjä voi asettaa itselleen omia sääntöjä omien mieltymystensä mukaan.

Se akvaariokaupan myyjä, joka meni perin vaikeaksi ilmoitettuani kalatubitartunnasta - ei pyytänyt anteeksi sanoillaan mutta olemuksellaan kylläkin - saa sympatiat puolelleni. Edes jonkinlainen tunne omasta vastuusta. Sen sijaan sitä, joka pyrkii sysäämään oman vastuunsa osana laajempaa kalan kasvatus- ja markkinointiketjua kuluttajalle - no sitä en voi muuta kuin halveksua.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaariokauppaa, kuten muutakin kauppaa koskee ihan samat lait ja asetukset kun mitä tahansa muuta kauppaa. Akvaario eikä lemmikkieläin alan yrityksellä ei ole mitään oikeuta paeta vastuutaan virhetilanteissa.
Asia erikseen on sitten virheen oikeaksi todistaminen ja virheen syntyhetki.
memma
Advanced Member
Advanced Member

jokelamaniac kirjoitti:Muut kirjoittajat sitten näyttivätkin tuohtuneen kovasti siitä että koko aiheesta yleensä puhutaan!
Eipä kai tässä nyt siitä kyse ole. Totta kai aiheesta pitää puhua, äänensävyyn vain voisi ehkä vähän kiinnittää huomiota.
jokelamaniac kirjoitti:Muutoin esittäisin vastakysymyksen: miksi emme kuitenkaan pyrkisi vähentämään tubiepidemioita kaikin mahdollisin keinoin?

Kannatettava ajatus..
jokelamaniac kirjoitti:Järven ohjeet vaatisivat periaatteessa useammankin altaan, ja ovat liian vaikeat/työläät omaan käyttööni.
..mutta silti olisi mukavampaa, jos joku muu tekisi, niin itse ei tarvitsisi. Nettipalstalla vaahtoaminen on varmasti alku sinänsä, mutta mihin asti se lopulta riittää? Tarvittaisiin varmasti joitain käytännön tekojakin, eikö? Vai onko tarkoituksena saada Kauko-Idän viljelijät lähettämään meille takuutervettä kalaa kauppoihin, joista voimme niitä hymyssäsuin ostella?
jokelamaniac kirjoitti:Ja jälleen pyytäisin joitakin lähteitä esim. mykobakteerin yleisyyttä koskeviin väittämiin, ei tämmöisiä väitteitä voi ihan hatusta tempaista.
Johan tuossa oli ainakin mainittuna Eläinlääkäri-lehden 5/2005 artikkeli "Kalatuberkuloosi on yleinen akvaariokalojen tauti" (Rimaila-Pärnänen, Seppänen, Vennerström).
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No mutta Adrianna, kenenkäs puoleen pitäisi kääntyä kuin jälleenmyyjän? Näinhän se valitusmekanismi yleensä menee... Entä oletko tehnyt työtä siellä tiskin toisella puolella esim. pidemmän karanteeniajan, paremman tarkkailun, myyntialtaiden tiheämmän desinfioinnin hyväksi jne?

No, turha tässä kai enää riitaa haastaa. En minä kerrasta suutu, mutta on vaan sattunut omalle kohdalle liian monta sairasta erää - mm. valkoisia läiskiä, hengen haukkomista,hankailua, venyvää ulostetta + punaisia matoja akvaarion pohjalla, nyt 3. siniseeprakala lopetettu vesipöhön takia jne - niin alkaa oleen tunteet hieman pinnassa. Kun tosiaan ei ole montaa terveen oloista kalaerää kohdalle sattunut.

Ja on huomattava, että tätä taistelua en itse aloittanut, ainakaan tässä ketjussa: kysyinpähän vain mykobakteerin desinfiointiin liittyvistä asioista. Ja heti tullaan haukkuun lopetushulluksi, hysteeriseksi jne. Kysyin minä tuolla labyrinttikala-osastollakin juuri paratiisikalan & barbien yhdistelmästä vaikka en ole niitä ainakaan toistaiseksi ostamassa.

Mutta meidän perheen akvaarioharrastus taitaa loppua kyllä siihen jos noi rakkaat sateenkaaret alkaa jotenkin oireilla... On niinkun mennyt ns. perusluottamus täysin (ainakin tämän asian suhteen). Ja sitten kun ei kukaan suostu ottamaan vastuuta - eikä näköjään tälläkään foorumilla saisi enää tunteitaan purkaa.

En mikään akvaarionero väitä olevani, mutta perusasioista (nämä pH:t, lämpötilat sun muut) olen pyrkinyt pitämään huolta suhteellisen hyvin. Akvaariokauppiaaksi en itse ikinä ryhtyisi kyllä, sen verta on itsesuojeluvaistoa... Mutta olkoon tämä asia osaltani.

LISÄYS: Adrianna sori toi toiseksi viimeinen viesti tuli kirjoitettua ilman että luin edellistäsi, lienenkö hypännyt sivun yli tai jotain. Että sikäli ottelen takaisin sanojani... Tämä on tämä kirjaston koneella - usein jono takana - istuminen tätä, osin äkkipikainen luonteenikin tekee temppunsa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Ok, vielä kerran anteeksi Adriannalta jos tuohduin liiaksi. Tämä vaan on nyt yhtä tuskaa tälläkin hetkellä - vesipöhöset siniseeprat lopetettu ja muuta ei voi tehdä kuin ootella ja katsoa alkavatko sateenkaaret oireilla...

Teemu Salonen - näköjään emme ole kaikesta samaa mieltä, mutta yhdestä kuitenkin. Näkemys jälleenmyyjän vastuusta - toteamisen ongelmat ovat tietysti tosia - on mitä asianmukaisin.

LISÄYS: Joo akvaariokauppiaan homma on tuskin helpoin. Varmasti tulee niitä vihasia asiakkaita jotka valittaa että 40 L akvaarioon ostettu lehtikala kuoli yön aikana salaperäisesti - kun akvaario on jäänyt kypsyttämättä. Ymmärrän asiaan kuuluvan tietyn sairausriskin, myös sen että omat mokat ovat mahdollisia, mutta näitä vastoinkäymisiä on nyt sattunut omalle kohdalle vaan niin luvattoman paljon että todellakin menee hermot. En minä tuon ensimmäisen katastrofin jälkeen ollut edes vihanen, aajattelin että oli huono tuuri mutta kun tuntuu tosaankin että mikään ei suju...
Teemu Salonen

Ikävää, että sinulle on sattunut noin paljon hankalia juttua viime aikoina. Onneksi vielä myydään hyväkuntoista ja siistiä kalaa. Siitä vaan valitettavasti joutuu maksamaan enemmän.
Jokainen meistä kuitenkin tekee itse sen päätöksen, mistä ja miten kalansa hankkiii.
Jos nyt esimerkkinä heittää, ni meitin putiikissa ei oo tarvinnu näkyviä tubin oireita hoitaa mies muistiin. Ja eräästä suomalaisesta kalatukusta koulua (tulevat lemmikkieläinkauppiaat) saamat kala näytteet, jotka ulkoisesti olivat potentiaalisia tubin kantajia, eivät ruumiinavauksessa olleetkaan tubipotilaita. Syytä ei koskaan saatu selville. Eikä siellä mikroskoopin takana ollu ainoastaan lauma rahanahneita tulevia yrittäjiä vaan myös kouluttajamme Jouni Jaakkola, jonka sanaan luotan hyvin pitkälle:)
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Olen pahoillani tuosta omasta viestistäni enkä viitannut siinä sinuun. Tuollainen mielikuva vaan välillä tulee kun lukee tubi-aiheisia viestejä täällä AW:ssä. Osittain tämä vihastus johtuu siitä, että tuntuu, että annetaan periksi niin helpolla. Tämä harmistus taas juontaa juurensa aivan omista kokemuksistani ja pettymyksen tunteista. Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, kalat jotka ovat tubialtaassani voivat hyvin. Näin ei kuitenkaan ole ollut aina vaan ensimmäisen vuoden aikana puolet kalastosta kuoli tai jouduttiin lopettamaan. Nyt siis kuitenkin kaikki on ok ja näistä kaloista pystyy jo nauttimaan.

Perustin hieman yli vuosi sitten altaan, joka oli tarkoitus pitää puhtaana. Olenkin käyttänyt eri välineitä, varonut laittamasta käsiä tubivedestä "puhtaaseen" ym. enkä keksi tilannetta, jossa tämä ketju olisi katkennut. Kaiken tämän olen tehnyt siitä huolimatta, että uskon vain tällä toiminnalla ylläpitäväni illuusiota "puhtaasta altaasta".

No, eihän kaikki mennytkään taas niin putkeen. Tästä puhtaasta altaasta on tippunut kalaa aika tavalla. On ollut vesipöhöä, kylkihaavoja ym. muuta tubimukavaa. Olen yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa, mutta kai se vaan on hyväksyttävä, että tuollakin joku ongelma on eikä mikään pieni sellainen. Olen myynyt tuosta altaasta sadoittain katkarapuja (ja näin ollen levittänyt mahdollisesti tubia, terveisiä vaan ostajille). Kukaan ei ole kuitenkaan (ainakaan vielä) ilmoittanut, että kaloja on alkanut tippua katkarapujen tulon jälkeen. Jo ennen rapujen myyntiä kaloja oli tippunut mutta en yhdistänyt sitä tubiin. Olen antanut äidilleni ja kaverilleni kasveja ja katkarapuja kymmenittäin. Kaverillani on seitsemisen allasta ja mahdollinen bakteeri olisi saastuttanut kaikki nämä, mukaanlukien kiekot, jotka ovat muutenkin herkkiä. Mitään oireita ei ole kuitenkaan ollut ja hänkin ihmettelee omien kalojeni oireilua. Tämä on todella huojentavaa mutta toisaalta myös hämmentävää; miksi minulla kalat oireilevat niin rankasti? Olenkin ajatellut olevani vain tavallista huono-onnisempi tubin tms. kanssa. Uskon, että bakteeri on yleinen, mutta jotenkin tuntuu, että se on ärhäkkäämpi toisilla kuin toisilla. Tämä ajatus on saanut vahvistusta kun olen lukenut vanhoja tubikeskusteluita. Harvemmin tubi on aiheuttanut kuolemia tuolla yksi/viikko tahdilla kuten sinulla, Jokelamaniac ja minulla.

Pyydän siis anteeksi ärhäkkää viestiäni johon tosiaan vaikutti tämä skitsofreeninen suhteeni ko. bakteeriin. Elän itse parhaillaan myös samanlaista aikaa eli ***uttaa todella paljon se, että tuossa "puhtaassa altaassakin" nyt käydään sama kierto läpi kuin kaksi-kolme vuotta sitten toisessa. Toisaalta, isossa altaassa tilanne on täysin stabiili ja pystyn nauttimaan näistä oikeasti terveän tuntuisista kaloista päivä päivältä enemmän ja olen tyytyväinen, etten lopettanut koko kalastoa silloin, kun kalaa tippui jopa 2-3 viikossa 8O .
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Jep. Tunteet tässä kai on ollut kehissä puolin ja toisin ilmeisesti. Mutta siltikin ottaa päähän... Nyt ootellaan että alkaako sateenkaarikirjoahvenet pullistella. Loisiakin näyttää olevan, hankailusta ja evien väristelystä päätellen. Aika hyvin, vesipöhöepidemia (tubi vai muu harmittomampi bakteeri tms?) ja loiset - kun kalat on ostettu kahdessa erässä (kahdesta "vedestä").

Aion kyllä ostaa lisää uutta parvikalaa ja yrittää vielä mutta tällä kertaa karanteeraan vähintään 1 kk ja lopetan välittömästi jos pientäkin epäselvyyttä. Tuo siniseeprakalaerä pääsi ehkä ihan turhaan lävitse isoon altaaseen - lieviä ruumiillisia eroja - mutta toisaalta kyllähän jollain tämänsukuisilla kaloilla on koon ja vatsaprofiilin eroja sukupuoleen ým. liittyen? Kun ei tunne kalalajia ennestään, on vaikea olla ihan tarkkana... Ongelma ei sinänsä yllätys, aiheutti jo kaupassa pahoja väreitä kun myyjä uitti käsiään eri altaissa peräkkäin desinfioimatta niitä välillä. En tuolla enää vieraile, otin kyllä yhteyttä (asiallisesti), myyjä otti yhteystiedot ja sanoi omistajan soitelevan sairaslomalta palattuaan. En tiedä saanko hyvitystä tai edes kiitosta, mutta tärkeintä itselleni on tuoda esiin tyytymättömyyteni, pitää puoliani edes jotenkin. Tähän asti olenkin ollut kiltti asiakas..

Kun kääpiösammakot kuolevat (vanhuuttaan siis, eivät ole tiettävästi kovin pitkäikäisiä) otan tuon 100 L altaan karanteenikäyttöön, siinä voi karanteerata hieman isompiakin kaloja pidemmän aikaa + parempi tarkkailla kun kaloilla on kunnolla liikkumatilaa. Mikroskoopistakin haaveilen, sellaisesta jonka saisi tietokoneeseen: voisi faksata heti loisen/bakteeripesäkkeen kuvan myyjälle ja vaatia hyvitystä puhelimitse. Ja nyt tiedän, missä kaupassa operoin jatkoissa: sieltä olen saanut "vain" loisia, mutta esim. hygienia-asiat (haavien desifiointi jne) kunnossa. Sitäpaitsi helpompi valittaa kun on varma ongelman alkuperästä. Se on varma että ilman vastalauseita en enää yhtään sairasta kalaerää vastaanota.

Tai voi olla, että jos oireilu jatkuu, siirryn sittenkin niihin punakorvakilpikonniin. Ehkä sitä ei enää uskalla aloittaa tätä harrastusta alusta... Jyrsijöitä voisi ottaa, mutta kun on tyttären allergia (paha), koirastakin jouduttiin sen takia luopuun. Mutta kovaa peliä tämä on, huono tuuri ja heikot tippuu... Ei taida olla toistaiseksi paljon kirjoiteltavaa tälle palstalle, joten onnea kanssa-akvaristeille!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

jokelamaniac kirjoitti:Ok, vielä kerran anteeksi Adriannalta jos tuohduin liiaksi. Tämä vaan on nyt yhtä tuskaa tälläkin hetkellä - vesipöhöset siniseeprat lopetettu ja muuta ei voi tehdä kuin ootella ja katsoa alkavatko sateenkaaret oireilla...
Noooh, ei tuo mittään :) . Sulla on enemmän kuin hyvä syy tuohtua ja voin uskoa sen harmitusen määrän (voiko *tutukseen kuolla?). Sitä vaan yritin silleen sievästi vihjata että tubi on vitsaus joka alalla tunnetaan ja jonka leviämistä yritetään ehkäistä ihan samalla tarmolla myyjien kuin akvaristienkin toimesta. En yritä selittää että tubi olisi jotenkin väistämätön paha ja siihen pitää tottua, periksi ei saa antaa niin kauan kun on mahdollisuutta keksiä jokin ratkaisu. Tässä asiassa Jukka Järvi on esittänyt tietääkseni parhaat ideat ;). Vaikka sitä ei tosiaan kaivolta kylälle huudella niin kalaeriä testataan aktiivisesti ja vähänkin epäilyttävät erät saavat esim. "maata" takahuoneessa karanteenissa niin kauan kun epäiltävää on, vaikka kuukausia. Helppoahan se olisi myydä ne ja saada tuotto, ennemmin kuin tutkia mikä on vikana. Sellainen vaan ei ole tervettä puuhaa.

Kamalalta tuntuu ajatella fiiliksiäsi. Toivottavasti pahin suuttumus kuitenkin väistyy ja tilalle tulisi jonkinlaista toivoa. Nyt lopetan tästä kirjoittelun, alan toistaa itseäni jo :mrgreen: .
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No mutta huh, nyt taisikin päästä meitsi säikähdyksellä, ehkä suolistoloisia sittenkin? Tästä opimme jälleen kerran kantapään kautta, mikä hyöty on kelvollisesta mikroskooppianalyyysistä (vaikkapa Eviran tekemästä). Avasin tuossa uuden ketjun aiheesta, jos jollain on vinkkejä niin kiitollisena vastaanotan!

Ok, sotakirveet haudattu puolin ja toisin (ainakin omalta osin). Viimeksi vaan raivosin vaimolleni & itkin äitini olkapäätä vasten (pikkasen noloa), nyt tuli tätä kautta paha olo esiiin.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

NO ei ehkä sittenkään - hukkuva tarttuu oljenkorteen... Sateenkaarirouva alkaa näyttää pahalta, ei vielä hirveän pullea mutta sen näkönen vatsanseudulta & suomujen lievä pöhötys että kohta on... Toivon parasta mutta... tai jaksanko enää toivoakaan...

Tunteet jossain määrin pinnassa. Surettaa kun niiden kauniin elämän piti päättyä näin lyhyeen. Paha itkeä nyyhkyhttää itse ja selittää asia samalla lapsille mahdollisimman lempeästi...

JOka tapauksessa otin yhteyttä kauppaan. Ei ollut omistaja, mutta myyjä joka ilmaisi halunsa keskustella. Kielsi vastuunsa seuraavin keinoin:

1) kalat on jo karanteerattu heillä joten ne eivät voineet olla myyntihetkellä sairaita

2) vesipöhö johtuu aina ympäristötekijöistä, ei mistään esiin nostetuista (torjuin pari väitettä) mutta ympäristötekijöistä kuitenkin, siis ovat omalla vastuullani

3) vesipöhö alkaa aina niin nopeasti että sen on täytynyt alkaa nimenomaan omassa altaassani, ei ole voinut olla tätä ennen piilevänä

Lukija voinee vetää omat johtopäätöksensä em. väittämien paikkansapitävyydestä.

Ja tämä on liike jossa uitetaan käsiä eri altaissa desifioimatta niitä välillä...

Johdonmukainen taktiikka tietysti - kiistetään kaikki kun kerran aletaan kiistämään. Puhelun lopuissa sanoin että jos ette suostu ottamaan minkäänlaista vastuuta, en enää käytä lliikettänne & kerron muille kokemuksistani. Myyjä sanoi että käy oikein hyvin. Joten tässä ollaan.

Liike oli Jyväskylän Faunatar (sensuroikoon moderaattori jos haluaa)

Ei, en minä olisi kaivannut rahaa, se on vain maallista. Mutta edes hieman myötätuntoa, niin olisi tämäkin viesti jäänyt kirjoittamatta... Nyt vain sai kuulla olevansa itse 100 % syypää kalojensa kohtaloon. Yllättävän paljon sattuu sekin...

Kai minä taas kaloja ostan, tällä kertaa Reporangasta. Ei ehkä ihannekauppani (ne haavien varret voisi desinfioida kokonaan, ei vain puoleen väliin asti) mutta paras mitä tiedän. Mutta täytyy nyt pitää pikku breikki, desinfioida akva & romppeet (& heittää bakteerivaaran takia järjetön määrä tavaraa roskiin) ja mietiskellä, antaa olon hieman rauhoittua, pohdiskella. Tai ehkä sittenkin punakorvakilpikonna?

Kiitollinen olen kaikille nämäkin vuodatukset lukeneille, tai onko heitä... No kunhan saa edes jotenkin tunteitaan ulos...
memma
Advanced Member
Advanced Member

Varmasti harmittaa ja huoli kaloista on kova. Ennen kuin itse lähtisin kauppiasta syyttelemään kovasti, ottaisin kuitenkin selvää niistä kauppiaankin mainitsemista ympäristötekijöistä. Tekisin altaan vedestä täydelliset vesitestit (typpiarvojen ym. lisäksi mm. rauta ja kupari), tutkisin pohjan josko on tukossa, katsoisin käyttäytyvätkö kalat normaalisti öisin, heitteleekö pH vuorokaudenaikojen mukaan yms.yms. Jos KH on 0, voi pH heittelehtiä kovasti, ja käydä yllättävän alhaalla esim. öisin.

Kalojen hankaaminen voi johtua suunnilleen miljoonasta eri syystä. Olen joskus havainnut syyksi liian paksun pohjan ilman kierteissarvikotiloita, lähes tukkeutuneen sisäsuodattimen joka sammutettiin ja laitettiin uudestaan päälle, diffuusorin laittaminen isohkoon sisäsuodattimeen niin että allas täyttyi pienistä ilmakuplista. Vedenvaihdot talvisin aiheuttaisivat meillä hankailua, (käytetään vedenparannusainetta, koska vesi sisältää erimoisia klooriyhdisteitä); ylipaineistettu typpi syynä? -Jos vettä seisottaa hetken, ongelmaa ei ole. Putkista on todettu myös irtoavan kuparia.

Nopeat vedenlaadun muutokset voivat saada kalat hankaamaan, kuten myös vedessä lilluvat pienet partikkelit. Ylipäätään kaikki mikä ärsyttää kalojen kiduksia ja/tai niiden ihoa, voi saada kalat yrittämään päästä eroon kyseisestä tekijästä hankaamalla itseään pohjaan tai somisteisiin. –Eikös sinulla ollut vähän, sanoisinko erikoinen tapa, laittaa nestemäistä lannoitetta pohjan sisään? Oletko varma ettei se sieltä veteen liuetessaan aiheuta yliannostusta veteen?

Minulla on mikroskooppi, joten kalojen tutkiminen on sikäli helppoa, sillä en lääkitsisi kaloja umpimähkään tietämättä edes suunnilleen mikä niitä vaivaa. Nuo mainitsemasi oireet myös täällä kun sopivat aikas laajaan kirjoon erilaisia bakteeritauteja sekä sisä-, kidus- ja ulkoloisia, joista ainakaan tubiin tai leväsieneen (Ichthyosporidium hoferi) ei ole lääkitystä. Oireiden vaihtelevuus ja samankaltaisuus aikaisemman kalaston kanssa laittaisi todellakin miettimään onko kyseessä sittenkään aina kaupasta tullut tauti tai eliö.. Kyllähän kaikenlaisia opportunisteja altaassa ja kalojen pinnoilla aina elelee, kohtuuttomasti lisääntymään ne pääsevät yleensä vasta jos jokin muu tekijä alentaa kalojen vastustuskykyä.

Vastustuskyvyn alentaja voi olla esim. tubi, mutta toki myös jokin ympäristötekijä. Pullistuminen ja pöhöttyminen johtunee yleisimmin munuaisten tai maksan vajaatoiminnasta jolloin nestetasapaino järkkyy ja nestettä kertyy elimistöön. Varsinaisten patogeenibakteerien tai virusten ohella myös tavan vesibakteerit voivat kalalle epäsuotuisissa olosuhteissa saada tuon aikaiseksi. –Varmasti on kurjaa ajatella, että jotain on ehkä pielessä vaikka kaikkensa on yrittänyt –kuten sanottua, itse en lähtisi syyttelemään ainakaan ennen kuin olisin selvittänyt mahdollisen "oman osuuteni" asiassa ja diagnoosi on varma. Ja tubia huutelen sitten vasta kun Evira on sen todennut.

Sisäloisista mieleen tulee ensimmäiseksi sukkulamadoista koukkupäämadot (Camallanus) ja hiusmadot (Capillaria). Näistä ensimmäiset ovat jopa parisenttisiä (ainakin muistelen kuvissa nähneeni) ja punaisia (kalan verestä?), jälkimmäiset vaaleita, hiuksenohuita ja muistaakseni siinä sentin mittaisia. Camallanuksen voi nähdäkin hyvällä tuurilla kalan peräpäästä kurkistamassa, Capillaria aiheuttaa ulosteiden vaalenemista ja muuttumista venyviksi. (–Tällainen uloste ei kuitenkaan väistämättä tarkoita hiusmatotartuntaa. Hexamita-tartunnassa voi olla aluksi samanlaisia oireita, mutta käsittääkseni taas niillä ympäristöolosuhteilla ja ravinnon laadullakin voi olla osansa). Ei ole helppoa ilman mikroskooppia, ei :|

Tuosta kaupasta: meidän lähi-Faunattaressa on koko kaupan altaiden vedet kierrättävä suodatusjärjestelmä, joten vesi liikkuu kätevästi altaasta toiseen ihan ilman kontaminoituneita käsiäkin.. En tiedä, onko yhteissuodattimessa UV-suodatus vai ei, eipä paljon kiinnosta kun en sieltä kalan kalaa ikinä tule ostamaan :?
Teemu Salonen

Niissä faunattarissa, joissa keskussuodatusjärjestelmä on käytössä, systeemin rakentamisesta on huolehtinut suomen akvaariopalvelu.

Tämä systeemi on niin idioottivarma, että 99,9% bakteereista ynnä muista öttiäisistä kuolee joutuessaan suodattimen uvc-patteriston läpi. Patteristo on rakennettu tuplana, eli jos vaikka joku putki sattuimoisin olisikin päässyt palamaan, ei siltikään steriloimatonta vettä pääse takaisin kiertoon.

Tosin varma on aina varmaa. Yhtenä kesänä työskentelin pari viikkoa itiksen faunattaressa ja siellä kytkettiin kierrosta aina pois mahdollinen tautiallas.
memma
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Yhtenä kesänä työskentelin pari viikkoa itiksen faunattaressa ja siellä kytkettiin kierrosta aina pois mahdollinen tautiallas.
Juurikin kyseisestä kaupasta on kyse. Mielestäni siellä on yllättävän paljon sairaita kaloja havaittavissa, jos otetaan huomioon että systeemin pitäisi olla idioottivarma :? Tilanne on kyllä parantunut huomattavasti muutaman vuoden takaisesta tilanteesta, jolloin uuden tukkulähetyksen saapuminen merkitsi kuolleita lähes joka karanteenialtaassa asiakkaiden pällisteltävänä :| En pidä itseäni minään herkkiksenä, ja kyllähän kaupasta kuin kaupasta löytää kuolleen tai hyvin huonokuntoisen kalan, kun oikein tarkkaan altaita katselee. -Tiedä sitten, onko toisissa kaupoissa vain enemmän aikaa poimia raatoja tai huonokuntoisia pois kuin toisissa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”