DIY Hiilidioksidilevitin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Moikka,

En löytänyt noista aiheista sellaista tietoa mitä tarviin nyt, niin aloitan uuden keskustelun. Eli mulla käytössä DIY hiilidioksidilevitin, 1,5:n litran limsapullo ja siitä letku altaaseen, kaasukellona toimii 200ml:n läpinäkyvä suihkugeelipullo, josta olen pohjan sahannut pois. Lisäksi tein reiät kaasukellon sivuun, jotta sain imukupit niihin ja kiinnitettyä sen altaan lasiin. Kaikki mahd vuotokohdat olen tiivistänyt myrkyttömällä silikoniliimalla.
Ongelma on, etten saa kiljua käymään :mrgreen: Kerran olen onnistunut, mutta en tiedä mitä tein oikein, kun mulla resepti ollut sama.
8-9dl lämmintä vettä, sinne 2,5-3dl sokeria, olen liuottanut sokerin veteen ja vasta sen jälkeen laittanut 2ml kuivahiivaa perään.

Onko jollakin heittää joku takuuvarma resepti, millä tuo kilju lähtee käymään? Mulla on nyt myös tuorehiivaa pakastettuna, taitaa olla parempi vaihtoehto?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Noh, takuu ja takuu. Akvaharrastuksessa ei anneta takuita :mrgreen: .

Voi voi, kun mulla oli justiinsa puhelimessa yksityiskohtaiset kuvat, ensin kiljupullon tuunaamisesta ja sitten litkun teosta kaverille, joka alkoi niitä väsäämään, mutta poistin ne viime viikolla kun alkaa olla puhelin täysi.

Itselläni on enemmän sokeria ja lisään liivatteen, joka tarkoittaa sitä, että käy tuplasti kauemmin eikä niitä tarvitse olla koko ajan tupeltamassa, tekoon vaan menee kauemmin. Olkkarin kiljupullon vaihdan tänään ja se on ollut noin kuukauden käytössä.

Vesimäärää ei ole tarkalleen tiedossa, koska tiedän pullosta kohdan, mihin saakka täytän. Itse asiassa, keittiössä on tyhjä pullo, joten testaan, hetkonen...

1.5l muovipullo

10-11dl vesi
4-5dl sokeri

lämpimään/hanakuumaan veteen, ravistelu niin kauan, että liukenee

n. 1/2dl kylmä vesi johon
n. 4tl liivatejauhetta

-anna kylmän veden imeytyä liivatteeseen, (imeytä siinä astiassa missä kuumennatkin)
-kuumenna välillä sekoittaen niin että jauhe on sulanut, muttei kuitenkaan aleta keittelemään, mikro tai pieni kattila hellalla [;)]
-edellinen pulloon, ei ravistelua vaan pullon keinuttelua jotta sekoittuu sokeriliemeen
-jääkaappiin niin kauan kunnes on hyytynyt, 5-6h, itsellä yleensä yön yli
-pullo lämpimään esim. akvalampun päälle tai antaa lämmetä huoneen lämmössä
-tilkkaan vettä sekoitat reilun kukkuran teelusikallisen kuivahiivaa ja lurutat sen hyytelön päälle
-bulibuli

Näitä on aina pari-kolme jääkaapissa valmiina, joten kun näyttää, että alkaa hiipumaan, pullo vaan yöksi lämpiämään ja vaihto.

Ilman liivatetta teen myös kun on hoppu, sama litku ilman liivatevaihetta.

Jos ei käy kunnolla tai ollenkaan, syyt ovat:

1. "Poltit" hiivan liian kuumassa vedessä (tuorehiiva ei kestä yhtä kuumaa kuin kuivahiiva, kuivahiiva tarvitsee korkeamman lämmön lähteäkseen toimimaan -> ensin voit kokeilla heiluttelemalla pulloa niin, että kuohuu, jos ei tapahtumia, laita se ihan reilusti lämpimään veteen muttei tulikuumaan, ettei hiiva pala, ota pois kun pulputtaa, ja sehän pulputtaa ellet ole totaalisesti polttanut hiivaa

2. Pullo ei ole tarpeeksi lämmin tai on alhaalta mutta yläosa jossa hiiva, ei ole -> toimenpide sama kuin yllä.

Pulloa on hyvä päästä seurailemaan alkuun lähtiessä, ettei kuohahda altaaseen.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos toukopouko vastauksesta :D ja pahoittelut, että en ole ehtinyt vastaamaan tänne. Siis mä ehdottomasti kokeilen tuota sun reseptiä ja ohjeita, mulla on tainnut hiivan ja sokerin määrä jäädä hieman vähäiseksi :mrgreen: Liian kuumaan en ole hiivaa laittanut, koska äitimuorin leipomisista olen oppinut että hiivaa ei saa polttaa :D
Mulla oli myös ongelmia kiljupullon korkin tiivistyksen kanssa, mutta se on nyt korjattu. Ja tuon liivatejauheen teen seuraavaan annokseen niin käy sitten pikkuisen kauemmin.

Tuo mun versio kiljusta käy tuolla kyllä nyt, mutta testaan tosiaan myös sun reseptin. Jäin miettimään myös tuota "lämpöä", mullahan on led lamput ja ne kyllä hieman lämmittää pullon pohjaa ja olenkin sijoittanut kiljun niin että lamppu on siinä alla, mutta onkohan se riittävä? Tai kai se on kun kaasukello on koko ajan täynnä :mrgreen:

Onko muuten normaalia, että välillä sieltä kaasukellosta tulee isompi kupla ulos alakautta? Aina välillä kuuluu sellainen kupliva ääni tuolta altaasta ja oon huomannut että se päästää alakautta isomman kuplan ulos mistä sit tulee sellainen pulahdus ääni :mrgreen:
Osasinkohan mä selittää tätä ymmärrettävästi :D 8-)
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Moi, se isompi kupla johtuu siitä ettei kaikki hiilari ehdi liueta veteen vaan purkautuu vaan isompana kuplana ulos. Täällä on jossain juttuja diy levittimistä, pieneen sisäsuodattimeen kiinni limpparipullo, sinne letkulla hiilarit( päähän ilmastinkivi= pientä kuplaa). Sen kautta ehkä liukenee paremmin..
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Mä kokeilen tämmöstä Kiina viritystä 😄
20210315_180754.jpg
Soodaa ja sitruunahappoo. Ei tarvi odotella käykö vai ei..
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Moi pirjoh, näin mä ajattelinkin, että sitä hiilidioksidia muodostuu sen verran nopeaa, ettei ehdi liueta ja sit pulauttaa isomman kuplan ulos. Mulla on nyt pois koko systeemi, kun se kaasukello alkoi vuotaan ja loppui myös käyminen :mrgreen:
toukopoukon reseptillä aion vielä kokeilla eli se liivatejauhe mukaan (olen jo kaupasta ostanut) :D

Sulla on kyllä makeen näköset viritykset, ei varmaan maksanu paljoa? :mrgreen:
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY Hiilidioksidilevitin

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Ei kovin..kolmisen kymppiä 😃😉
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”