Valutussuodatin á la Strömsö

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Valutussuodatin á la Strömsö

Viesti Kirjoittaja totoro »

Lupailin toukopoukolle tekeväni tästä projektista juttua, mutta toistaiseksi tilanne ei oikein ole edennyt...Tavoitteena oleva valutussuodatin on malliltaan top sump filter eli tarkoituksena olisi pitää laatikkoa akvaarion yläpuolella ja ohjata vesi pumpulla laatikkoon. Laatikossa (kun siihen vaiheeseen edes pääsisin) on sitten eri "osastoja", jotka on eroteltu seinin toisistaan. On olemassa kahta eri mallia, virtaussuunnassa ylhäältä alas laskevat seinät ja vuorotellen eri puolin avautuvat seinät. Tarkoituksena on saada vesi pyörteilemään laatikossa eri suodatusaineiden läpi. Tällöin suodatinmateriaalin hajottajabakteerit pystyvät tehokkaammin toteuttamaan tehtäväänsä ja mekaaninen suodatus paranee (korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin). Olin myös ajatellut lisääväni tähän jollakin konstilla trickle filter-tyyppistä toimintaa eli olisin johtanut vettä tiputtaen suodatusmateriaaleihin, tuolloin veden kulku olisi ylhäältä alas ja suodatusmateriaalit olisivat rei'itetyissä lokeroissa. Mutta suunnitelmat muuttuvat matkalla, katsotaan mitä vielä tapahtuukaan...

Ensin ostin parvekelaatikon, kun olin todennut vanha parvekelaatikon olevan aika lailla laho. No, hyvä mallikappale se oli testata, ettei systeemi oikein vielä pelannut. Kokeilin ensin tiivistää letkujen kohtia kumitulpilla joita sain putkiliikkeestä, eipä ne tuntuneet toimivan kunnolla.

Motonetistä ostin ikkunasilikonia ja nyt vedenvaihdon yhteydessä koeponnistin laatikkoa, totesin etteivät ne silikonit pidäkään. En sitten tiedä, oliko väärä valinta tuo lasisilikoni. Onko ideoita, millä saisi nuo putket tiivistettyä? Moni on käyttänyt muoviputkia ja niihin soveltuvia tiivisterenkaita mutta täällä idässä niitä ei tunnu löytyvän mistään kaupasta. Ei muoviputkia saati muovirenkaita. Toisaalta ei tässä minun tapauksessa ole kovin suuri ongelma se tihkuttelu kun se on akvaarion kehyksen päällä (luin netistä että pitäisi kestää).

Huomasin testauksen aikana myös, että käyttämäni pumppu (Eheim compact+ 3000) ei pienimmälläkään virtauksella 1500 l/h oikein sovellu tähän. Mistään netistä enkä videoista ole löytänyt suosituksia valutussuodattimen pumpulle, mutta ovat ne kyllä olleet aika pienennäköisiä. Minun ideani oli, että pumppu makaa pohjassa mistä se työntää veden laatikkoon. Akvaarioni on vieläpä 70 cm korkea. Voinpa ainakin sanoa, että 70 cm parvekelaatikolle 1500 l/h on liikaa virtausta. Onneksi olin juuri ennen koettani kolvannut ylivuotoreiät, jotka toimivat hyvin, vesi tuli altaaseen mutta jos olisin pitänyt pumppua pidemmän aikaa niin vesi olisi ollut yli äyräiden! 8O Pitää sitten ostaa jostakin pienempi pumppu, voisikohan tuota Eheim 2048:aa kokeilla? Nyt ei kyllä jaksaisi, taidan tuon compactin laittaa vedenvaihtopumpuksi... :twisted:

Huoh. Pitänee jatkaa vedenvaihtoa ja pähkäillä lisää tätä projektia, rahanmenoa ei tietenkään voi estää mutta vahingoista viisastuu, toivottavasti... :roll:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Valutussuodatin á la Strömsö

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla oli tollanen parvekelaatikkosuodatinsysteemi taannoin keskussuodatuksena platyjen viljelylaitoksessa.

Homma toimi niin, että valkoilest "läskilaatikot" siis sellaiset jossa lihat tulevat kauppoihin olivat pöytätason päällä. Tämä parvekellaatikko viritelmä oli niiden päällä. Parvekelaatikossa oli yhtä sun toista massaa, en enää edes muista mitä. Lattialla oli sumppu, joka myös oli läskilaatikko. Siellä veden pinta oli n. 10cm ja samassa sumpussa oli myös lämmitin.

Homma toimi about näin: Sumpussa oli aikaisemmasta projektista jäänyt 600l/h pumppaava kiertovesipumppu joka pumppasi veden tehokkaan UV-suodattimen läpi parvekelaatikkoon jossa siis miksaus erilaisia massoja. Sieltä vesi valui ensimmäiseen kasvatusaltaaseen jotka olivat kiinni toisissaan niin, että ensimmäisen altaan kyljessä pohjassa oli läpiviennit naapurialtaaseen ja naapurialtaan yläreunassa oli läpivienti yläreunassa jne. Altaita oli rivissä muistaakseni viisi. Lisäksi jokaisessa altaassa oli myös ilmakivi kierrättämässä vettä. Viimeisessä altaassa oli ylivuoto, josta vesi valui sumppuun jossa oli korokkeen päällä ämpäri jonka pinnalla ekana vanu (nopea vaihtaa tarvittaessa) sen jälkeen biomassaa loppu ämpäri. Ämpäri siis toimi valutussuodattimena.

Systeemi oli äärettömän ruma, mutta hiton toimiva. Eikä siinä ympäristössä kauneuspisteitä jaettu :) Pointti siis se, että älä laita liikaa virtausta. Tollanen 1500l/h on ihan liikaa.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valutussuodatin á la Strömsö

Viesti Kirjoittaja totoro »

Jatkanpa tähän omaa toilailujani, sain kuin sainkin laatikon toimimaan mutta nälkä kasvaa syödessä. Toiselle hiukan isommallekkin olisi tilaa, mutta pohdin tässä akvaarion kestävyyttä. Akvaariossani on JuTan tyyliin erittäin paksut ja tukevat kehykset, kestäisivätkö ne toisenkin parvekelaatikon vesineen? Ei laatikko olisi kokonaan täynnä vettä kuitenkaan, ja ajattelin täyttää sen pääosin mattosuodatinmatolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”