Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Pitkään tuli pähkäiltyä loisteputkien korvaamista led-valolla. Valmiit kaupalliset led-valaisimet eivät tuntuneet olevan minulle sopivia. Kaupasta ostettuna kaksimetrisen 700 litraisen altaan hyvälle led-valaisimelle tulisi melkoisesti hintaa. Halvemmista perusvalaisimista puolestaan puuttui haluamiani ominaisuuksia. Siispä itse tekemään. Tavoitteena oli valaisin, jonka valotehoa ja valaisuaikaa voi säätää ohjelmallisesti.

Valaisimen rakenteelle ja huollettavuudelle asetin myös ehtoja. Minkä tahansa mahdollisesti rikki menevän osan korvaamisen on oltava helppoa ja nopeaa. Vakiomallisen virtalähteen saa kivijalkakaupasta heti. TC420-kontrolleri on tilaustuote, mutta valaisin toimii hätätilassa myös ilman kontrolleria. Rikkoutuneen ledin vaihto on helppoa.

Ledit asensin vanhaan loisteputkien valaisinkanteen, joka makaa akvaarion päällä. En halunnut akvaarion yläpuolelle ripustettavaa valaisinta hajavalon takia. Discoefektin välttämiseksi ledejä pitää olla lukumääräisesti paljon vierekkäin, koska valaisin on vain 5 cm vedenpinnan yläpuolella.

LED moduulit
LED moduulit
Ledeiksi valitsin 12V moduulit. Yhdessä myyntiyksikössä on 20 moduulia kytkettynä. Löytyy vaikkapa Ebaysta hakuasanoilla "5630 3LED SMD Module Injection Waterproof 12V".

Led moduuleja laitoin 65 kpl kylmää valkoista, 26 kpl punaisia ja 26 kpl sinisiä. Yhteisteholtaan 84W, mikäli ilmoitettu 0,72W / moduuli pitää paikkansa. Silmämääräisesti arvioiden valoteho vastaa suunnilleen kahta 58W T8 loisteputkea, mikä olikin tavoitteena. Riittävä tällaiseen vähävaloiseen low tech altaaseen.

Ledien kiinnitys
Ledien kiinnitys
Näissä led moduuleissa on kaksipuolinen tarranauha kiinnitystä varten. Hieman epäilin tarran kestävyyttä vuosikausiksi kosteassa ja lämpimässä ympäristössä, joten päädyin kiinnittämään moduulit nippusiteillä alumiiniverkkoon. Verkko on maskiverkkoa Motonetistä, tuote 40-3211. Ilman verkkoakin luultavasti pärjää, mutta verkkoon on helppo kiinnittää johdotukset ja vaihtaa komponenttien paikkaa, jos jotain tarvitsee siirtää. Verkon avulla sain led-valon rakennettua miltei valmiiksi ja testattua ennen vanhan valaisimen sisuskalujen purkua.

Testaus
Testaus
Jäähdytystä ei tarvita näille ledeille. Täydellä teholla valaisinkannen sisälämpö nousee vain 32 C asteeseen (lähtötilanne huone 22° C ja akvaario 25° C). Minulla oli valaisinkannessa entuudestaan tuulettimet viilentämässä loisteputkia, mutta eipä tarvitse nyt tuulettimia käynnistää. Akvaarion ja huoneilman lämpökuorma väheni selvästi, mikä on hyvä asia.

Seuraavaksi varoituksen sana. Ostin ensin halvan kiinalaisen 15 euron 150W virtalähteen. Se piti ärsyttävää vinkunaa, joka voimistui ledejä himmennettäessä. Vinkumista ei tarvinnut pitkään kuunnella, sillä virtalähde hajosi 20 minuutin käytön jälkeen. Oli erittäin kuuma. Tilalle tuli Yleiselektroniikasta laadukkaampi Mean Well HLG-150H-12, joka on äänetön, eikä lämpene juuri ollenkaan.

TC420 kontrolleri
TC420 kontrolleri
Valotehon säätöjä ja ajastuksia hoitaa TC420 kontrolleri. Lisää tietoa täällä http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=226037.

Valo täydellä teholla
Valo täydellä teholla
Tässä vielä TC420 kontrollerin ajastukset ja tehot numeromuodossa.
- kanavat 1 ja 2 valkoinen valo
- kanava 3 punainen valo
- kanava 4 sininen valo
- kanava 5 tyhjä

Ohjelmointi
Ohjelmointi
Aamuksi pehmeä punertava auringonnousu hitaasti kirkastuvalla valolla. Aamupäivällä puolitoista tuntia täyttä valotehoa kasveille. Keskipäivän neljän tunnin valotauon aiemman täyspimeyden tilalle hämärä 10% valaistus. Iltapäivällä pari tuntia 50% valoa, sitten vielä reilu pari tuntia täysvaloa kasveille, illaksi taas pari tuntia 50% valoa ja lopuksi himmenevä punertava auringonlasku.

Olen tyytyväinen lopputulokseen. Sain haluamani ominaisuudet ja toiminnot. Projekti oli helppo, lähinnä johtojen liittämistä toisiinsa, koska kaikki toimii vakiolla 12 voltilla.

Hinta oli mielestäni kohdallaan akvaarion kokoon suhteutettuna.
- ledit 32 eur, Ebay
- virtalähde 50 eur, Yleiselektroniikka
- TC420 kontrolleri 16 eur, Ebay
- maskiverkko 2 kpl, yht. 28 eur (ei pakollinen), Motonet
- pientarvikkeet 5 eur
fl0be
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:46, 05.02.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja fl0be »

Ihanan näköinen allas !
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kiitos.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kiitos erittäin selkeästä ja informatiivisesta projektikuvauksesta!
Näillä ohjeilla jopa minä (vain paperilla pätevä laivasähköasentaja) osaisin todennäköisesti koota toimivan valaisimen.
Hieno aquascape myös.
Näitä lisää!
Ahve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:39, 13.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja Ahve »

Ei oo kyllä hinnalla pilattu tämä projekti, hienohan siitä tuli ja valo näyttää hyvälle 8-)
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

komppaan edellisiä, hieno selostus valojen teosta. jopa tällainen tunari osaisi näiden ohjeiden avulla tehdä :D
ja ihana allas :D
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kiitos kehuista ja mukava huomata, että kiinnostusta löytyy. Jos osaa itse laittaa ulkosuodattimen toimintakuntoon ja vaihtaa tv:n kaukosäätimen paristot, niin pätevyys riittänee vastaavaan led-projektiin.

Pykälää helpommalla pääsee laittamalla led-nauhaa, kuten jäsen Ahve teki http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=242185. Yksinkertaisuudessaan kaunis ratkaisu.

Virtalähteen valinnassa suosittelen tunnettuja merkkituotteita, kuten Mean Well. Virtalähteen tehon olisi hyvä olla ainakin 20% suurempi kuin ledien yhteenlaskettu teho. Eipä sitten virtalähde hajoa ylikuormituksen takia.

TC420 kontrollerista huomio, että maksimivirta per kanava on neljä ampeeria. Tuossa minun valaisimessa valkoiset ledit vievät virtaa yhteensä 3,9 ampeeria, joten jaoin valkoiset ledit varmuuden vuoksi kahdelle kanavalle.

Laskutoimitus:
Valkoisia ledejä 65 kpl x 0,7 Wattia = 47 Wattia
47 Wattia / 12 Volttia = 3,9 Ampeeria

Vastaavasti jos käyttää TC420 kontrolleria led-nauhojen kanssa ja yhden nauhan virrankulutus on yli neljä ampeeria, niin nauhan voi tarvittaessa katkaista ja jakaa kahdelle kahdelle kanavalle.

Seuraan nyt parin kuukauden ajan kasvien ja levien reagointia uuteen valoon. Päivitän sitten tähän ketjuun miltä näyttää.
Pavetsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:09, 19.03.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja Pavetsu »

Muistatko yhtään noiden moduulien kokoa? Mietin monta mahtuisi alumiiniprofiiliin vierekkäin.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Pituus 77 mm
Leveys 13 mm
Korkeus 5,6 mm

Voisin kuvitella, että mitoissa saattaa olla pientä heittoa eri valmistajilla.

Moduulien etäisyys toisistaan on suunnilleen 60 mm, vaihteluväliä +/- 5mm. Luulisi tulevan valmistuskoneesta samalla johdonpituudella, mutta vaihtelua on jopa peräkkäisten moduulien välillä.
180litraa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 13:29, 19.10.2016
Paikkakunta: Raasepori

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja 180litraa »

Itse olen aloittelemassa samankaltaista projektia, käytän vain valmiita SERA chip -moduuleita. Olisin vain kysellyt joko GTX:ltä tai joltain muulta näpertelijältä, että onko tuo TC420 kontrolleri vielä ihan käypänen laite, vai mitä muut ovat käyttäneet?
Ei sellaista tietä, jota ei ennen ole käyty.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

TC420 on edelleenkin oikein hyvä laite. Suosittelen.

Reilu viisi kuukautta on nyt takana LED valaisua omassa altaassa. Kaikki on mennyt hyvin. Tekniikka toimii moitteetta, mitään ei ole tarvinnut korjata tai muuttaa. Kasvit kasvaa ja levien määrä on pysynyt samana kuin loisteputkilla.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Vähän myöhässä, mutta hieno valoprojekti ja komea allas! :P

Miten toteutit nuo puut altaassa, mistä kasvista olet ne työstänyt?

Ja siis tyhmä kysymys, mutta controllerien tarkoitus on tetysti ohjata valoja, eli se on vain sitä "hifistelyä"? (jossa ei siis tietenkään mitään väärää, päin vastoin)!

Muuttaisitko jälkikäteen projektissa jotain?
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Puut on tehty muoviputkesta, reikänauhasta, seinätasoitteesta, värijauheesta ja 2-komponentti hartsista.
- rungot on muoviputkea, kämpän remontista ylijääneitä viemäri- ja sähköputken pätkiä
- oksat ja juuret on taivuteltu reikänauha/vannenauha https://www.biltema.fi/rakentaminen/ase ... 2000017277
- seinätasoite tai mikä tahansa laasti pintaan antamaan muotoja
- värijauhe on Hangon värin väripigmenttiä
- päällimmäinen vedenpitävä pinnoite on Nanten injektiohartsia

Noi puut oli pieni kokeilu ja näpertelyä talven pimeinä hetkinä. Tuosta rohkaistuneena aloitin juuri uuden projektin, jossa kokeilen tehdä isoja kantoja metalliverkosta ja lasikuidusta. Laitan tietoa ja kuvia aikanaan, kunhan saan jotain valmiiksi.

LED-valojen kontrolleri on mielestäni miltei välttämätön silloin kun valaisimessa on erivärisiä ledejä. Kontrollerin avulla pystyy säätämään värien tasapainon kohdalleen. Minun valaisimessa valo olisi ollut liian sinistä, mutta kontrollerilla sain vähennettyä sinisten ledien tehoa. Jos valaisimessa on vain valkoisia ledejä ja päälle/pois-toiminto riittää, niin silloin ei tarvita kontrolleria.

Miltei kahden vuoden käytön jälkeen voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen valaisimeen, en muuttaisi mitään. Teknisesti ja ominaisuuksiltaan osui kerralla kohdalleen.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

GTX kirjoitti:Noi puut oli pieni kokeilu ja näpertelyä talven pimeinä hetkinä. Tuosta rohkaistuneena aloitin juuri uuden projektin, jossa kokeilen tehdä isoja kantoja metalliverkosta ja lasikuidusta. Laitan tietoa ja kuvia aikanaan, kunhan saan jotain valmiiksi.
Jäädään odottamaan!
GTX kirjoitti:LED-valojen kontrolleri on mielestäni miltei välttämätön silloin kun valaisimessa on erivärisiä ledejä. Kontrollerin avulla pystyy säätämään värien tasapainon kohdalleen. Minun valaisimessa valo olisi ollut liian sinistä, mutta kontrollerilla sain vähennettyä sinisten ledien tehoa. Jos valaisimessa on vain valkoisia ledejä ja päälle/pois-toiminto riittää, niin silloin ei tarvita kontrolleria.
Aivan, totta!

Onko noilla ledien spesifikaatioilla sen enempää väliä, mistä tietää että saa "oikeat aallonpituudet"?
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Nyt menee mun osaamisen ulkopuolelle, kun mulla ei ole ikinä ole ollut vaativampaa kasviakvaariota. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin kertoa jotain ledien valinnasta

Akvaarion tulee näyttää hyvältä katsojan silmään. Tästä syystä valkoisiksi ledeiksi valitaan kylmän valkoisia, noin 6000K. Lämpimän valkoiset 3000K saavat veden näyttämään kellertävältä, saattaa toki sopia johonkin Amazonin black water biotooppiin. Kylmä valkoinen yksinään puolestaan jättää värimaailman ja sävyt kalsean kylmiksi, siksi mukaan on hyvä laittaa punaista ja sinistä. Värien keskinäistä kirkkautta säätämällä saadaan sitten miellyttävämpi ja luonnonmukaisempi lopputulos.

Kasveista ja niiden tarvitsemista valon aallonpituuksista riittää juttua vaikka kuinka paljon. Mulla on vain vaatimattomia peruskasveja ilman CO2-lisäystä, niin tiivistin valoasian yksinkertaisesti näin: valkoista, punaista ja sinistä suhteessa 60/20/20. Ostin vaan jotain ledejä ja kokeilin, kun ei noista kiinantuotteista ole tarkempia speksejä saatavilla. Rehut ovat kuitenki kasvaneet ihan yhtä hyvin kuin aiemmin loisteputkien kanssa.

Jos tarkoitus on valaista vaativampaa kasviakvaariota, niin suosittelen tehokkaampia Cree 3W ja 10W teholedejä tai vastaavia. Näistä löytyy paljon artikkeleita ja käyttäjien kokemuksia ulkolaisilta nettisivuilta ja keskustelufoorumeilta. Siellä on pohdintaa aallonpituuksista, värien suhteista ja valomäärästä, sekä esimerkkejä itse tehdyistä vaativammista valaisimista.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

GTX kirjoitti:Mulla on vain vaatimattomia peruskasveja ilman CO2-lisäystä, niin tiivistin valoasian yksinkertaisesti näin: valkoista, punaista ja sinistä suhteessa 60/20/20. Ostin vaan jotain ledejä ja kokeilin, kun ei noista kiinantuotteista ole tarkempia speksejä saatavilla. Rehut ovat kuitenki kasvaneet ihan yhtä hyvin kuin aiemmin loisteputkien kanssa.
Kiitos, tällainen tieto on mulle riittävä, kun en niin perusta noiden rehujen viljelystä, kunhan siellä nyt jotain on tuomassa kaloille tunnelmaa.
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Ss731
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 07:20, 12.07.2013

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja Ss731 »

Mitens nyt on useampi vuosi vierähtänyt, onko ledit vielä iskussa? Oletko matkanvarrella joutunut vaihtamaan yhtään kpl:tta?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kysyitpä hyvään aikaan, kun olen juuri tehnyt muutoksia valaisimeen. Viiden vuoden käytön jälkeen noin 10% LED-moduuleista oli pimentynyt kokonaan tai himmentynyt merkittävästi. Voin kuitenkin sanoa, että vähintään kohtuullinen lopputulos, kun kyseessä oli erittäin halvat kiinalaiset LEDit. Ajoivat asiansa ja oppia tuli valaisimen seuraavaa versiota varten.

Kesän aikana sain tehtyä valmiiksi akvaarion uuden sisustuksen. Samalla vaihdoin valaisimeen parempia osia. LED-moduulien tilalle tuli laadukasta V-TAC 333 nauhaa, speksit 24V, 6000K, 1500 lumenia/metri ja värintoisto erittäin hyvä CRI=95 ja R9=95. LED-nauhat laitoin alumiiniprofiilin sisään suojaan kosteudelta. Profiiliasennuksella saa myös mahdollisuuden siirtää LED-nauha paikasta toiseen valaisinrungon sisällä, jos haluaa hienosäätää valon kohtaa/kohdetta. Virtalähde vaihtui 24 volttiseksi, valaisimen runko ja TC420-kontrolleri pysyivät ennallaan.

LED-valaisin
LED-valaisin

LED-nauhaa sijoitin lyhyinä pätkinä eri kohtiin valaisimen runkoa, niin sain akvaarioon muutamia kirkkaan valoisia paikkoja ja toisaalle hämäriä varjoisia kohtia. LED-nauhojen pätkät on ryhmitelty TC420-kontrollerin kanaville niin, että saan erikseen ohjattua valaistusta akvaarion vasen etu-, vasen taka-, oikea etu- ja oikea taka-lohkoissa. Valon ja varjon kontrastit näyttävät luomuna hyvältä, mutta valitettavasti samaa efektiä ei saa valokuvassa kunnolla esille. Kontrollerin viidennessä kanavassa on punaista LED-nauhaa tehostamasta auringon nousun ja laskun värejä.

Malawi 700 litraa
Malawi 700 litraa

3D-sisustus koostuu taka- ja sivuseinien kalliosta, pohjan kivenlohkareista, sekä parimetrisestä puunrungosta. Kallioseinät tein pääosin lasikuidusta ja kaloilla on tilaa uida kallion takaa useasta kohdasta. Kalliosisustassa on parikymmentä erillistä isoa luolaa, onkaloa ja halkemaa suojapaikoiksi. Suodatinputket ja pintaimurit on piilotettu kallion taakse, joten yhtäkään teknistä laitetta ei ole akvaariossa näkyvillä.

Malaweille tämän rakensin ja niitä sinne nyt lisäillään syksyn aikana ryhmä kerrallaan.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Upea kokonaisuus! Miten karahka on kiinni? Näyttää siltä kuin se kelluisi.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Sisustan rakentelua
Sisustan rakentelua

Kiitos. Puunrunko on ripustettu molemmista päistä teräslenkeillä kallioseinään. Sisustan osia hahmottelin ja sovittelin vanerista tehdyssä malliakvaariossa. Puunrungon muoto on taivutettu ensin metalliverkosta ja sitten laitettu lasikuitua päälle.
Ss731
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 07:20, 12.07.2013

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja Ss731 »

No on sulla hieno kokonaisuus :) , tolla valonauhalla ei varmaankaan noilla spekeillä enään demota auringon nousuja ja laskuja?
Onko minkä hintasta tuo nauha ja mistä hommasit?
Tosta altaasta , täytyy toistaa vielä itteää ... on siis siisti kokonaisuus, ihan ite oot väkerrelly kivet ja kaikki 8O
TopiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:30, 16.06.2023

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja TopiT »

Vau.. ihan mielettömän hyvin oot saanu noi kivet ja taustan luonnollisen näköiseksi.. Kaikki värit ja varjostukset yms.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tee itse: LED-valoa loisteputkien tilalle

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kiitos palautteesta. On mukava kuulla, että allas näyttää hyvältä.

Kyseistä V-TAC 333 LED-nauhaa ostin viime vuonna italialaisesta liberotech.it kaupasta. Kymmenen metrin rulla maksoi silloin 85 €, nyt näytti hinta miltei tuplaantuneen. Kun vuosi sitten etsin nauhaa, niin hyvän värintoiston nauhoja V-TACin lisäksi valmistivat myös Retechas ja REVAL BULB. LED-tuotteiden kehitys on nopeaa, joten kannattaa googlailla mitä kaikkea tänä päivänä on tarjolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”