Se 3D taustan teko ihan itte...

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Ehis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:55, 06.10.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Ehis »

Akvaario hartsien pitää olla epoksi hartsia. Polyestereissä on juuri tuota styreiiniä (haisee kuin uusi vene) ja taitaa tappaa kalat.
Itse olen tehnyt tälläisen lasikuidusta, epoksihartsista jotka värjäsin maaväreillä. Nyt tosin levän peitossa osittain. (mulle nyt tarpeeton saa ostaa pois jos joku tarvii)
https://goo.gl/photos/ncspZj5oKy6ys4x26
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Eihän tuommoisia saa myydä pois.
Myy mielummin tietoa kuinka sä tommosen teit.
Sitten jokainen voi niiden oppien mukaan tehdä omansa.
Ehis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:55, 06.10.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Ehis »

Rakennusmuovista ja pvc muoviteipistä (tavaliseen teippiin epoksi ottaa kiinni eikä irtoa) tein "mytyn" joka toimi muottina. Siihen päälle vaan punottua lasikuitumattoa ei mitään veneen valmistus kamaa. Halutut värit harsin sekaan ja ei muuta ku sutimaan. Värit pitää olla jauhemaisia maavärejä ei mitään valmiita joissa voi olla kaloille myrkyllisiä osia (homeen estoon yms.)
tuolta löytyy http://kauppa.roseborg.fi/index.php?cPa ... vsr58q9e21
osssi1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 10:09, 01.03.2019
Akvaarioseurat: SKS (Skandinaviska killisällskapet)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja osssi1 »

Moni on täällä painottanut maavärien käyttöä taustan värjäämisessä, ja värijauhe yleensä sekoitetaan hartsiin. Mutta mitä jos toimisi näin:

1. Taustan muotoilu styroksista ja/tai uretaanivaahdosta
2. päällystäminen ohuella laastikerroksella
3. maalaus suoraan kuivan laastikerroksen päälle esim. akryyliväreillä
4. pinnoitus epoksihartsilla

Akryylivärien pitäisi olla veteen liukenemattomia, mutta jos varmuuden vuoksi maalatun laastin vielä päällystää kauttaaltaan epoksihartsilla, ei siitä pitäisi päästä veteen liukenemaan mitään?

Kertokaa mielipiteitä.
Kalojen ja elävän ruoan kasvattelua. IG: stadinkillit | FB: Kutevat hammaskarpit, eli killit
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja rimppis »

En näkisi tuossa tavassa ongelmia. Itse vetäisisin pohjalle myös yhden epoksihartsikerroksen vaikka ohennettuna ja sitten lopuksi vielä pintaan normaali kerros hartsia. Tällöin värit jäävät hartsikerrosten väliin. Jos itse alkaisin värjäilemään akryylivärreillä, valitsisin läpikuultavia tai puolikuultavia värejä. Voisin kuvitella että näin sävyistä saa aidomman näköisiä kuin peittävillä.

Käytän itse vain maavärejä joita sotken suoraan epoksin joukkoon ja sillä sitten maalailen/roiskin... sotken.

Uretaanivaahtoa jos käyttää kannattaa kuivunut pinta vähintään hioa auki. Kuivuneen urtsin pinta on mielestäni liian sileä jotta laasti ottaisi kunnolla kiinni. Helpottaa levittämistä kun pohja on vähän karhennettu. Styroksissa ei tätä ongelmaa ole. Pullourtsi on myös siitä mukava aine kun ruiskuttaa sillä lyhyellä pullossa kiinteänä olevalla nokalla suoraan käyttämättä mukana tulevaa putkea, painaa vain sormella nokkaa vinoon, niin saa varsin voimakkaan ruiskun aikaiseksi ja helppo kohdistaa haluttuun kohtaan ja urtsi tarttuu helposti omalla paineellaan suoraan pinnoille. Pullo ravistettuna hyvin ylösalaisin kädessä ja muuta kuin ruiskuttelemaan muotoja. Sen oman mukana tulevan irtonaisen putken kanssa jos alkaa leikkimään, ei saa muuta kuin ärräpäitä aikaiseksi. Urtsilla saa myös luonnollisen näköisiä muotoja aikaan tekemättä mitään muuta kuin ruiskuttamalla. Kerrospaksuuksissa kannattaa olla malttia mukana. Mikäli tekee liian isoja kasoja, kestää kasan sisältä urtsin kuivua tai kovettua todella pitkään pinnan tehdessä kuoren jolloin kasan sisään ei pääse enää ilmankosteutta yhtä helposti jota se tarvitsee kovettuakseen ja saattaa käydä niin että laastien ollessa jo pinnassa, halkeaa kasa vielä monesta kohtaa ja pahimmassa tapauksessa kasan sisään jää kovettumatonta "urtsilimaa". Tämän tiedän kokemuksesta ja lukuisista ärräpäistä joiden avulla on tullut päästeltyä höyryjä. Pieniä kerroksia ja antaa kuivua / kovettua kunnolla ennen seuraavaa kerrosta.
6,7m3 Paludaario
osssi1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 10:09, 01.03.2019
Akvaarioseurat: SKS (Skandinaviska killisällskapet)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja osssi1 »

Iso kiitos vinkeistä! Taidan tosiaan pelata varman päälle ja pinnoittaa sekä ennen että jälkeen maalaamisen. Ja ehkäpä kokeilen uretaania tähän projektiin..
Kalojen ja elävän ruoan kasvattelua. IG: stadinkillit | FB: Kutevat hammaskarpit, eli killit
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kannattaa ehdottomasti laittaa yksi hartsikerros heti laastin päälle kuten rimppis ehdotti. Styroksin tai uretaanin päällä oleva ohut laastikerros on heikko ja lohkeilee helposti irti seuraavissa työvaiheissa, mikäli sitä ei ole vahvistettu hartsilla. Muutenkin taustasta tulee kestävämpi, kun siinä on useampia laasti-hartsi kerroksia.

Ehdotan vielä yhtä kittikerrosta ennen värjäystä. Cascon Kotikitillä (HusFix / 3676) saa hyvän huokoisen tartuntapinnan väriä ja viimeistä hartsikerrosta varten. Kotikitti on vesiohenteista ja se kannattaa ohentaa vastaamaan paksuhkoa maalia. Jos yrität maalata suoraan epoksihartsin päälle, niin hartsin pinta on kiiltävä ja kova, jolloin maalia on vaikea saada levittymään/peittämään tasaisesti.

1. Taustan muotoilu styroksista ja/tai uretaanivaahdosta
2. päällystäminen ohuella laastikerroksella
3. pinnoitus epoksihartsilla
4. pinnoitus ohennetulla Kotikitillä
5. maalaus esim. akryyliväreillä
6. pinnoitus epoksihartsilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”