Kuvia jalustoista

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Meikäläisen viritys jalustan verhoilusta. Levyt ovat mittoihin teetettyjä 3mm paksua HDF levyä. Samaa, jota käytetään hyllyjen ja kaappien taustoihin. Ne on kiinnitetty kaksipuoliteipillä alumiiniseen kulmalistaan, jotka ovat puolestaan teipillä kiinni jalustassa. Liukuovet kulkevat muovisissa urakiskoissa. Näin ollen yhtään ruuvin reikää ym. ei ole tarvinnut tehdä itse jalustaan. Sisällä on mäntyinen liimalevy hyllynä tarvikkeille ja ulkosuodatin takana seinän ja jalustan välissä.



Kuva
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vanha ketju, mutta ajankohtainen nostaa takaisin ylös...

Tuossa kun vanha 540 litranen sai kenkää isomman tieltä, niin samalla piti uudelle altaalle tehdä uusi taso. Ja koska puusepän tekemänä moinen kaapisto maksaa ziljardin ja piti säästää niin tein itte.

Taso on tehty pääosin 18mm mäntylevystä, koska en edelleenkään suosi lastulevykaappeja vaikka vanhan altaan alla moinen olikin. Sokkelina on 40x40mm mänty ja strategisiin paikkoihin on lisätty lisätukena lautoja. Ruuveja ja puutappeja meni heti kerrasta paljon. Samoin käytetty liima on vedenkestävää. Tasona on sitten yhtenäinen 28mm mäntylevy. Ovina tammilevyt. Lopputulos öljytty.

Strategiset mitat: leveys 270, syvyys 70 ja korkeus 75. Päätyihin saa ulkosuotimet ja keskimmäiset kaapit ruualle, ja muulle tavaralle. Kaksi avohyllykköä on sitten sekalaiselle kamalle.

Nämä pari ensimmäistä kuvaa on tason kasaamisesta (100 vuotiaat puristimet on iso apu...)
1.jpg
1.jpg (150.54 KiB) Katsottu 12356 kertaa
2.jpg
2.jpg (135.16 KiB) Katsottu 12356 kertaa
Taso sijoitettu paikalleen ja tarkistettu suoruudet ym.
3.jpg
3.jpg (121 KiB) Katsottu 12356 kertaa
Vielä tekniikka ja vesi...
4.jpg
4.jpg (127.13 KiB) Katsottu 12356 kertaa
Tällä hetkellä altaassa on jo hiekat, tekniikat, olemassa olevat kannot ym sälät ja toki eläväiset. Altaan sisustus vielä kesken kun lähikaupassa oli akuuttia puutetta sopivista kannoista.

- J
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Pirskatin hieno pöytä. Oletko jmi mistä hankkinut nuo valo?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja jmi »

Koomikko kirjoitti:Pirskatin hieno pöytä. Oletko jmi mistä hankkinut nuo valo?
Valot on Livalin 70w monimetallilyhdyt. Ovat kiskossa, joten pääsee yhdellä sähkön syötöllä.
Löyty käytettynä täältä kauppapalstalta.

- J
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Ehkäpä sitä pitää itse tehdä pöytä jossain välissä myös altaalle. Tuli muuten tosi komea tuosta sun pöydästä. :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Tässä ihan peruslaminaattisettiä. Alumiinijalusta verhoiltu laminaatilla ja siihen vielä matala yläsokkeli väsätty.
Liitteet
IMG_0294.JPG
IMG_0294.JPG (144.64 KiB) Katsottu 12054 kertaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

KIITOS dogfish! Ratkaisit juuri tietämättäsi suuren ongelman jonka kanssa olen mielessäni paininut! Olen suunnitellut sellaista 3 metristä allasta, johon ehkä tulen itse rakentamaan jalustan jotta saisin varmasti mieleisen... No, samalla olen pohtinut, että mistä materiaalista voisin tehdä siihen tuollaisen yläkehyksen! Laminaatista! THÄKS :mrgreen: Nyt mä tiedän; tilaan uuden kokolasialtaan johon laitan itse tuon kehyksen Juwelin tyyliin ja hankin siihen kaksi Juwelin valaisinkantta vierekkäin!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Anytime Siltsu :). Don' even mention it. Ainoa hankaluus on tuo la,inaatin sirkkelöinti, tulee perhanasti sotkua.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Jmi, sulla on komea jalusta. Ei tainnut ihan halvaksi tulla, vaikka itse teitkin? Väsäsin samalla tekniikalla 250-litraiselle jalustan ja siihen upposi yli 100€. Suomi elää metsästä, ja sen huomaa puutavaran hinnasta :)!
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tuo jmi:n jalusta on juurikin sitä, mitä itse haen. Rakennusohjeetkin samassa! Itselleni laittaisin oman sisustuksen vuoksi vielä tummempaa ja rustiikkisempaa ovea, niin avot! :mrgreen: On kyllä upea!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja jmi »

Puulla, petseillä, öljyillä ja toki materiaalivalinnoilla saa juurikin sellaista ulkoasua kuin vain tahtoo.

Meille sisustukseen passasi tuo hiukan vaaleampi tammi. Tummempaa tosiaan saa vaikka jälkikäteen kun vain öljyää uusiksi jollain sävytetyllä öljyllä.

Hinnoista sen verran. Osa tavarasta, kuten sokkelin 40x40mm soirot on tehty suoraan jostain jämäkakkosnelosesta. Sirkkelillä halki ja höylästä läpi, niin saa tasasen pinnan ja oikean kokoista. Sama koskee muutamaa muutakin tukilautaa.

Saranat on Ikeasta. Ikean perussaranoihin saa vaimentimet. Näin ovi ei paukahda kiinni ja kalat ei hyppää altaasta pois, vaan ovi menee hidastimella viimeiset muutaman sentin pehmeästi kiinni. Kahvat on ihan perus keittiökahvoja. Ostopaikkaa en muista mutta pari euroa per kahva.

Levyt on se kallein menoerä. Ja levyjen koon vuoksi muutama levy on teyhty kahdesta pienemmästä liimamalla syrjältään yhteen ja toki tapitettuna. 28mm vahva kansilevy on yhtenäinen levy. Onneksi Bauhausilla on kohtuu hyvä levyvalikoima ja myös sahauspalvelu. Noita isoja levyjä on vaikea yrittää saada kotikeinoin sahattua suoraan.

Kaikkiaan tasolle taisi tulla hintaa joku 300-350e.

- J
Jimena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 22:36, 20.08.2013
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Jimena »

Kuva

Jostain kevyestä paneelista on tehty mun jalustan verhoilu. Toimii hyvin ja olen tyytyväinen.
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja partanen »

https://www.dropbox.com/s/p2qubs74dgh12 ... 1.jpg?dl=0

Kaveri joka on puuseppä sai tämän aikaiseksi ja koottiin kapistus lauantaina. Pinnoitettua lastulevyä ja kaapeissa läpiviennit sähköjohdoille ja vesiputkille. Painaa ihan tolkuttomasti. 12 säätötassua meinas aiheuttaa vähäsen ongelmia kun laitettiin vaateriin mutta kyllä se lopulta onnistui. Alusta siis tarkoitettu 200x60x60 (720l) akvaariolle. Testatessa oli kestänyt natisematta 1400kg painon. Viikonloppuna sitten siirtelemään tankkia uuteen paikkaan...
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja paul »

Valkoiseksi maalatuja kevytsoraharkkoja ja täyspuulevy.

Kuva
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Tähän ketjuun kaivattaisiin uusia kuvia ja ideoita vanhojen komeiden kuvien lisäksi! :mrgreen:
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Totta, ja vielä kun saisi ne läpi, niin parempi. :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Kun en niitä kuvia tänne saa, niin annan helpon halpavinkin jalustan tuunaukseen.

Pilariharkkoja 3-4 päällekkäin, kuinka korkealle akvan itse tahtoo, näistä jalat. Rumat lekaharkot piilotetaan esim. Jyskin myymällä vahakankaalla. Kuosi on sitten oma valinta, mikä sisustukseen sattuu sopimaan. Itse ostin sellaista, joka yrittää esittää vähän jotakin tiiliseinää, tumman harmaana ja vaaleana beigenä. Lopulta käytin tyttären altaan jalkoihin tuota tummaa. Maksoi alessa kokonaiset 2e/m. Silikoonilla kiinnitys lekaharkkoihin. Osaa tehdä joka mökin Miinakin.

Jalkojen väliin puuportti. Ovilistaa raakana, 6 pystypuuta, pituus se, joka on pilariharkkojen korkeus. Pystypuiden taakse vaakatasoon kapeammat listat ylä- ja alareunoihin, naulat pam. Vielä yksi poikkipuu viistoon tästä kapeammasta listasta portin oik. yläkulmasta vas. alakulmaan, kiinnitys niihin kapeampiin vaakatasossa ylä- ja alareunassa oleviin listoihin. Kaikkien puupätkien pääthän pitää hioa. Tumma petsilakka päälle. Tokmannin halpissaranoilla kiinni lekajalkoihin, kiinnitys silikonilla tai no more nailsilla. Ruuveja ei tämä nainen saanut onnistuneesti lekaharkoissa pysymään.



Siellä varmaan miehet nauraa itsensä tainnoksiin ohjeista. Mutta hei, tein ihan ite, ja peruskoulun puukässä opeilla. Mutta hieno se on. 8-)
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan jäätävän mahtava viesti! Paitsi etten ymmärtänyt sanaakaan :) Saisko saman kuvalla varustettuna.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Teemu Salonen kirjoitti:Ihan jäätävän mahtava viesti! Paitsi etten ymmärtänyt sanaakaan :) Saisko saman kuvalla varustettuna.

Hahaa, tätä mä vähän pelkäsin. En saa kuvia läpi tarpeeksi simppelillä tavalla, joten lakkasin jo yrittämästä. Sehän se probleema tässä on. Sulla ei Teemu ole vain yhtä kovaa kirvesmiehen sydäntä kuin mulla 8-) , (joke).

Tällaisia harkkoja 12kpl, jos tekee 4 jalkaa, 3 päällekkäin.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/rake ... p-240-luja
Nuo sivuilla olevat urat laitoin niin päin, että ovat oikealle ja vasemmalle (eli ei eteenpäin ja taaksepäin), silloin ohuella rautakiskolla tuettuna niihin saa hyllyn (ujuttaa päät näihin rakoihin). Hylly oli valmista liimapuulevyä.

Mutta ennen tuota nämä päällekkäin pilareiksi keotut jalat peitetään oikean mittaiseksi leikatulla vahakankaan palalla, joka kiinnitetään silikoonilla tiukasti jalan ympäri.
Tässä vaalea:
https://jysk.fi/sisustus/poytatekstiili ... iekka-valk
Tässä tummanharmaa:
https://jysk.fi/sisustus/poytatekstiili ... u-sin-valk
Näköjään vielä 2e/m, normi 6.99e/m.

Tässä taas tämä valkoinen pihaportti on tehty sillä tyylillä, mitä ilmeisen epäselvästi yritin selostaa...
https://www.puuinfo.fi/tee-se-itse/portti

... toki paljon pienemmässä koossa. Ihan tuollainen perusportti valmiista puisesta ovilistasta (nuo pystypuut) ja vaakatason tuet ohuemmasta, ei tule ruma tönkkö. Samasta ohuesta listasta tuo kenossa oleva tukipuu joka estää sivuttaisliikkeen.

Tumma petsilakka päälle (tai mistä itse sattuu pitämään). Tadaa, siinä portti ja tuunatut jalat. Lopuksi portti halvoilla saranoilla (portti kun ei paljoa paina, niin ihan halpisreppanat käy) kiinni näihin tuunattuihin jalkoihin ja portteihin.

Aukeskohan yhtään paremmin kenellekkään?

Tällainen meillä on myös olkkarin 2m leveän altaan alla ilman vahakangasta. Lekaharkot on peitetty laastilla ja maali päälle. Siinä on 8 jalkaa eli 8 x 3 (24kpl harkkoja). Tällöinhän 8:n jalan väliin, joista tietty 4 on edessä näkösällä, jää 3 väliä akvan alle. Näihin jokaiseen on tehty portit tuolla edellä näytetyn valkoisen portin mallilla. Niihin meni juuri sopivasti jokaiseen 6 pystypuuta (yht. 3 x 6 pystypuuta), 6kpl ohutta listaa vaakaan ylös ja alas, ja 3 kpl ohutta listaa viistoon.

Lisäksi olkkarin altaan alla on paksu styroksilevy, olikohan 10cm. Ja sehän nyt vasta olisi ruma esillä. Siihen ostettiin puista sormipaneelia, tällaista:
https://www.talotarvike.com/sisaverhous ... nsQAvD_BwE

Saman värinen petsilakka päälle ja styroksi piiloon. Silisilirimpsis silikoonilla kiinni.

Nyt jos ette tajunnut niin en ala enää mitään [}:)] .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

toukopouko kirjoitti:Nyt jos ette tajunnut niin en ala enää mitään [}:)] .
Kuva ois kiva :mrgreen:
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Eipä näy enää valitsemani vahakankaat Jyskin linkeissä, hmph :? . No sama tuo. Vahakangas kun vahakangas, omaan tyyliin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tässä kuva, jossa näkyy kivasti näköjään elämän kolhut roskat lattialla myös. Valotus vaalentaa vahakankaan eikä ilman sitä näy nuo epätasaisuudet.

(Kiitti NeNithelo avusta kuvan kanssa [;)] )
jalusta.jpg
Tässä on vielä vasemmalla kolmas portti, jalusta ei vain nyt päässyt pyykkivuoren vuoksi, joka siinä oli edessä, kokonaisuudessaan kuvaan... kröhöm...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vau Pouko - sä sait vihdoin kuvan aikaan! Odotellaan lisää...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Se en ollu minä... se oli... NeNithelo :roll:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kuvia jalustoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

enpä tienny että voi laittaa kuvia toisten viesteihin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”