Helposti lisääntyvät kalat

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

En löytänyt pienellä etsinnällä tälläistä keskustelua..

Voisiko tänne listata helposti lisääntyvät kalat?

Itse ainakin tiedän että Miljoonakala ja Platy on helppo saada lisääntymään, ihan esim. Seura akvaariossa.

Itse kun olen vasta alkaja tämän harrastuksen parissa (10 vuotta taukoa)

Jos tänne listais:
-kalalaji
-perustiedot
-hyvät olo suhteet lisääntymiselle /kudulle
-kudun/poika ohjeet
-ja kaikki muu tarpeellinen tieto, kalalajin viljelyyn
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tuotan pettymyksen enkä ala mitään listaa tekemään, ehkä joku muu alkaa. Kysyisin ensin, haluatko lajeja, jotka lisääntyvät ihan itsekseen seura-akvaariossa ilman mitään hoitajan lisäpanostuksia (näitä esim. yleisimmät synnyttävät ja partamonni), vai sellaisia helposti viljeltäviä, jotka vaativat hieman panostusta, kuten poikasten eristämistä vanhemmiltaan? Viljelemisessä on kolme kynnyskysymystä: 1) pitää saada kalat innostumaan lisääntymisestä, 2) pitää saada poikaset turvaan isommilta kaloilta, ja 3) pitää saada poikaset ruokittua. Ensiksi mainittujen itsekseen lisääntyvien kohdalla kaikki kolme ehtoa täyttyvät helposti, jos akvaariossa ei ole isompia varsinaisia petokaloja: ukot yrittävät koko ajan iskeä naisia, poikaset ovat tarpeeksi isoja ja vikkeliä heti syntyessään (tai partamonnin kohdalla isin suojeluksessa) ja poikaset syövät samaa kuivaruokaa, mitä isommatkin. Varoittaisin kuitenkin miljoonakaloista ja partamonneista: siinä käy helposti näin: Kun ensimmäiset poikaset uivat akvaariossa, koko perhe on nenä kiinni lasissa koko päivän, voi kuinka suloisia jne. Mutta poikasia tulee koko ajan lisää. Parin kuukauden kuluttua poikaset saavat itse poikasia, neljän kuukauden päästä tulee poikasten poikasten poikasia. Koronaviruksesta on kaikille tullut tutuksi eksponentiaalinen käyrä... Mitä teet miljoonalle miljoonakalalle? Kyllähän siellä jonkinlainen tasapainotila joskus syntyy, mutta siinä vaiheessa kalatiheys on jo niin suuri, että kaikki voivat huonosti. Onko tarpeeksi kanttia heittää ylimääräiset kalat kiehuvaan kattilaan tms. (minulla ei ole), tai onko lähistöllä käärmeenpääkalojen kasvattaja, joka tarvitsee jatkuvasti elävää ruokaa? Miljoonakala on yksi uskomattomimmista eläinlajeista: se uskomaton elinvoima, sopeutuminen kaikkiin olosuhteisiin, ei hetkeäkään paikallaan, voi syödä kerralla monta kertaa enemmän kuin muut samanlaiset lajit, nopea kasvu, poikasetkin oppivat nopeasti, kuinka välttää isommat kalat... niin uskomaton, ettei tule enää ikinä minun akvaarioon: se on kuin kauhuelokuva, missä joku alien täyttää kaikki paikat.

Minusta ihanteellisia ovat kalat, joilla 1) ja 3) täyttyvät helposti, mutta kohta 2) ei ole itsestään selvä. Kalat kutevat helposti, mutta poikaset syödään, joten haluttu määrä pitää ottaa erilleen, muut kalat hoitavat loput luonnonmenetelmällä. Ja poikaset helposti ruokittavia.

Sitten monet kirjoahvenet täyttävät helposti kohdat 1) ja 2) mutta 3):n eteen pitää tehdä jotain, muuten suurin osa ei selviä ja selviävistäkin tulee helposti vammaisia, kun eivät ole löytäneet tarpeeksi ruokaa.

Tässä nyt tällaisia periaatteita vain. Ehkä jaksoit lukea tänne asti. Ehkä kaikki oli itsestään selvää.
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja prologi »

Komppaan edellä olevaa: miljoonakala ja hohtomiljoonakala lisääntyvät helposti, riesaksi asti.

Suht helppo laji kasvattaa voisi olla hunajarihmakala - mulla ne lisääntyivät ihan seka-akvaariossa ilman erityistoimenpiteitä, mutta tietysti silloin selvisi vain yksi tai kaksi poikasta per kutu ja muutamalla oli selvästi jotain ravinnepuutoksia. Altaassa oli tosi runsaasti pintakasvillisuutta ja levää/biofilmiä pinnoilla. Jos lisäksi ruokkii jollain tosi pienellä ruualla, voisi onnistua paremmin.

Sukaravut lisääntyvät myös oikeastaan itsestään, varsinkin jos kasvillisuutta riittää tai kaloja ei ole. Värikkäät viedään melkein käsistä, joten vauvoihin ei pitäisi hukkua.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minulla ei ole edes pelkkien isän ja äidin seurassa selvinnyt yhtään hunajapoikasta, vaikka pinta on ollut ajoittain täynnä vesisaniaista. Hunajapoikaset on tosi pieniä kuoriutuessaan, alle 3 mm, niille olis hyvä olla likoeläimiä alussa, jos haluaa varmistaa, että tulee terveitä kaloja.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Heittäisin tähän vielä kohdan 4) Mitä teet poikasilla? Itse kasvatetuista kalanpoikasista on jo sellaset 20 vuotta ollut hirveä ylitarjonta. Vastuun tuntoiset kauppiaat ottavat kaloja vastaan vain muutamalta luottokasvattajalta ja maksavat niistä kunnon hinnan. Random kasvattajan on todella vaikea päästä mukaan tähän luotettavien listalle. Lisäksi akvaarioharrastus hiipuu koko ajan koska ei ole enää liikkeitä jotka loisivat sitä tarjontaa ja sitä kautta kysyntää joten kauppiailla ei ole edes tarvetta hankkia uusia luottokasvattajia.

Netin kautta toki saa jotai myytyä, mutta esim facebook tällä hetkellä kieltää elävien eläinten myynnin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ja juuri Teemun mainitseman seikan takia suosittelen sellaista lajia, jolla 2):n eteen pitää tehdä jotain. Eli että voi valita kasvatettaviksi sellaisen määrän kuin haluaa. Esimerkiksi vain muutama oman kannan ylläpitoon. Eikä kalat lisäänny kontrolloimattomasti ja täytä maailmaa.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Siis nuo Miljoonakalat ja Platyt oli vain esim. (ehkä huono, kun lisääntyvät ilman mitään apuja)

Joskus noin 10 vuotta sitten, kun ostin itselleni ensimmäiset akvaariot, pienempää pidin poika altaana, silloi yksi tuttu harrasti akvaarioita, ja kysyin silloin vasta alkajana jotain helppoa kalaa viljelyyn.
Tuttu antoi pienen lauman miljoonakaloja, ja sanoi tästä on helppo aloittaa.
Ajattelin, että hei täähä on mukavaa.

Ei mennyt kuin ehkä viikko kun kalanpoikia vilisi akvaariossa, ja kohta taas lisää. Silloin älysin, minkä mokan tein. En voi nyt hallita miljoonakalojen lisääntymistä.

Niimpä tein sitten 120l poika akvaariosta seura akvaarion, rupesi hyvin hävijämään kalan poikasia, näin sitten sain kannan kuriin. Oppia ikä kaikki!

Mutta nyt 10 vuoden jälkeen, talossa on 84l akvaario, jossa asustaa pieni parvi kardinaalikaloja, ja ajattelen kokeilla näitä viljellä. Kirjojen ja netistä tutkiman tiedon mukaan, pitäisi olla suht. Helppoa. Kunhan lämpötila ja ympäristö on hyvä.

Jännä kun tietyissä kirjoissa luki että kyseinen kala on mätirosvo, kun toisissa luki, että ei välitä mädistä, ja jättää sen rauhaan. Kumpi väite siis pitää paikkaansa?

Sitten kun olen saanut onnistuneesti viljeltyä kardinaalikaloja, voisin siirtyä hieman haastavempaan. Joku terta tai barbi? Myös tietyt pienet monnit kiinnostaa. Mutta kaikki ajallaan :-)

Mukana väliaikaisesti asuu myös rengasripsimonni, joka pääsisi takaisin elelee 360l altaaseen, kunhan saan sen siirrettyä porukoilta omaan kotiin, ja tehdä siihen suurrempan.
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Platyt ja miekkapyrstöt ei lisäänny yhtä räjähdysmäisesti kuin miljoonakalat. Yksi vaihtoehto on tietenkin ottaa vaikka miljoonakaloja ja samaan akvaarioon jotain petomaisia kaloja, jotka pitävät kannan kurissa, kuten sinulla 10v sitten.

Kardinaalikaloista ei ole omaa kokemusta. Vilkaisin paria viljelyraporttia netistä ja ei pitäisi olla vaikeaa. Näiden raporttien mukaan ne syövät kyllä omia munia, mutta jos on hyvin tuuhea kasvillisuus eikä paljon kaloja, saattaa jokunen jäädä henkiin. Noille voi laittaa akvaarioon vaikka keinokuidusta (tai villastakin) tehdyn "mopin", jonne ne sitten toivon mukaan kutevat. Kun on nähnyt kudun tapahtuvan, otetaan moppi pois ja tarkastetaan, onko siellä munia. Jos munia on liikaa, voi liiat heittää takas akvaarioon herkkuruoaksi. Sitten moppi munineen pieneen akvaarioon odottamaan kuoriutumista. Tässäkin akvaariossa pitää seurata lämpöjä jne. Itselläni erä munia juuri meni pilalle, kun pidin niitä pienissä kupeissa ja vesi ehkä lämpesi liikaa.

Mopin voi tehdä itse vaikka näin (valmis moppi oikealla):
https://www.naturaquaristik-live.de/cpg ... fullsize=1

Mopin sijasta voi käyttää myös hienolehtistä kasvipuskaa.

Poikasille olisi hyvä olla ensimmäiseksi viikoksi likoeläimiä. Likoeläinviljelmä on hyvin helppo pitää yllä, mutta olisi hyvä saada jostain ymppi eli valmiista viljelmästä alku. Jos poikasakvaario on ollut kauemmin toiminnassa ja siellä on paljon kasveja jne., on siellä luultavasti tarpeeksi yksisoluisia pienehkölle määrälle poikasia. Viikon päästä ne voinevat syödä artemiaa tai pölymäistä poikasruokaa.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Mietin vain että kun itse tekee tuon moppi puskan, onko värillä väliä? Onko kalat nuukia, jos moppi esim. Sininen taikka harmaa?
Vai kuteeko ne parhaiten vihreään, joka muistuttaa myös kasvin väriä?

Mistäs saapi ostettua tuota likoeläimiä? Tai itse kasvatettua?
Havuja p*rkele!!!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ei ole tiedossani tutkimustietoa, onko mopin värillä väliä. Itselläni on vihreä, ja se tuntuisi luonnolliselta valinnalta.

Likoeläimiä (tohvelieläimiä) näkyy tarjoavan ainakin nimimerkki doradi:
viewtopic.php?f=99&t=243530

Tai sitten voit tilata Hobby Protogenia:
https://www.wasserflora.de/p/hobby-prot ... -a2482.htm
Varmaan löytyy muualtakin. Siinä on kuivatettuja likoeläimiä, jotka laitetaan veteen ja sitten kun ne heräävät henkiin, syötetään kaloille. Mutta minä en syöttäisi heti kaloille, vaan teksisin viljelmän. Siihen tarvitsee lasipurkin, pipetin, kahvikermaa ja kuivatetun banaaninkuoren (myös muuta voi ruokkia, mutta tuo yhdistelmä on osoittautunut hyväksi, tuottoisaksi ja lähes idioottivarmaksi). Jos tarvitset tarkemman viljelyohjeen, voin kirjoittaa oman metodini, kun olet niin pitkällä. Banaaninkuori kannattaa laittaa kuivumaan heti, jos meinaat viljellä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Lisään vielä, että kannattaa käynnistää ainakin kaksi likoeläinpurkkia; jos poikasia on paljon niin enemmänkin. Jos toinen kuolee, niin toinen jää. Tohvelieläimet lisääntyvät tosi nopeasti, jos olosuhteet ovat hyvät, ja on helppo jakaa viljelmää kahtia. Käynnistysvaiheessa saattaa tulla jotain ja viljelmä kuolla, mutta kun sen saa käyntiin, on se melkein kuolematon.

Alun viljelmään saa varmaan myös vanhemmissa kirjoissa kerrotulla menetelmällä, eli laittaa kuivaa heinää purkkiin; minulla ei ole kokemuksia.
PERKELE
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 01:07, 20.04.2020

Re: Helposti lisääntyvät kalat

Viesti Kirjoittaja PERKELE »

Jees, selvitellä sitten paremmin tuo likoeläimen kasvatus,
Kun aika on :D
Havuja p*rkele!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”