100 litran viljelyallas

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fishhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:08, 27.01.2018
Sukupuoli: Mies

100 litran viljelyallas

Viesti Kirjoittaja fishhh »

Hei kaipailisin ideoita mitä kaloja alkaisin kasvattamaan tässä uudessa 100l altaassa. Toisessa satasen altaassa on kasvatuksessa pandamonnisia joten ajattelin kysyä tähä altaaseen ideoita.
1mielellään sellainen jossa olisi vähän hommaakin
2mieluusti harvinaisempi laji (ei esim miljoona kala tai lehtikala)
Kiitos
fishhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:08, 27.01.2018
Sukupuoli: Mies

Re: 100 litran viljelyallas

Viesti Kirjoittaja fishhh »

Olen ajatellut.
1pantterikiipiä
2perhoskirjoahven
3joku malawi
4pallokala
5tai sinirapu
Kertokaa mielipiteenne
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 100 litran viljelyallas

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mitä pallokalalajia olit ajatellut?

Kääpiöpallokalat on suht helppo saada kutututuulelle mutta poikaset on niin äärettömän pieniä että niiden ruokinta on viljelyn suurin ongelma.
Mnulla on toistaiseksi syntynyt niiden poikasia vain sattumalta seura-akvaariossa, kahteen kertaan olen bongannut yhden poikasen ja jälkimmäinen on kasvanut jo noin sentin mittaiseksi. En tosin ole edes yrittänyt kudettaa niitä erillisessä kutualtaassa, mutta tarkoitus olisi joskus tämän vuoden aikana yrittää, mulla on vaan "jonossa" ekana sateenkaarihohtajat joita varten olen hankkinut kutualtaan ja poikasaltaan.
Jos kääpiöpallokalaan päädyt, niin iso puska jaavansaniaista kypsästä akvaariosta (jotta sisältää paljon likoeläimiä), turveuutetta tai muuta humuspitoista vedenkäsittelyainetta veteen ja Hobby Protogeniä ensimmäisen vaiheen ruoaksi. Itse kokeilisin tarjota sen jälkeen omenaviinetikkamatoja ja mikromatoja.

Pisamapallokalatkin on mulla lisääntyneet oma-aloitteisesti ja niiltäkin yksi poikanen selviytyi, jouduin luopumaan kutuparista pan sen ekan kudun jälkeen niin en päässyt kokeilemaan kasvattamista tositarkoituksella.
fishhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:08, 27.01.2018
Sukupuoli: Mies

Re: 100 litran viljelyallas

Viesti Kirjoittaja fishhh »

Päädyin lopulta malweihin. Täytyy tosin joskus niitä pallojakin koittaa. Keltaraita malawi tää nyt on ja aika harvinainen laji suomessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”