Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Kateus iskee kun kuuntelee teitä [:I] :mrgreen: Itellä ei ole hajuakaan miten saisi muutama hyvän ja erikoisemman värisen naaraan ja uroksen itelle. Paikallisessa liikkeessä olisi punainen koiras tarjolla, menisihän se noiden multicolor sinipunaisten naaraiden kanssa, mutta kun minä haluan viljellä/kasvattaa erikoisimpia värejä [}:)]
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

kupari10 kirjoitti:Mulle on tulossa ens viikolla black blue lace CTPK pari. Toivottavasti saadaan jälkeläisiä heti aikaiseksi.
Josmä oikein katselin, niin on kyllä upea tapaus! Pitänee seurata blogiasi siis ;). Yhtä malttamattomia tosin ollaan täällä. Ei millään malttais odottaa ensi viikkoa. Ekaa kertaa mukana ja hiukan jänskättää saanko nyt varmsti _just_ ne mitä halusin ja terveenä :D. Tosin tää tuli nyt melko äkkiä joten pientä järjestelyä tää vaatii jotta saan kutualtaat tyhjiksi ja edelliset mukelot omiin altaisiinsa. Mut onpahan puuhaa odotellessa.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Dixie kirjoitti:Ekaa kertaa mukana ja hiukan jänskättää saanko nyt varmsti _just_ ne mitä halusin ja terveenä :D.
Millaiset kalat sulle on tulossa? Olis se kyllä aika vaikeaa valita, kun kaikkea olis kiva saada, mutta CT:t on mua vetänyt puoleensa aina, joten päätin sitten keskittyä niihin edelleen. Vähän haaveilin siinä listoja katsoessani hankkia uuden Opaque HM parin, kun edellisestä ei tullut kovin paljon jälkeläisiä. No niiden poikasten selviytyminen on tosiaan ollut erittäin heikkoa ja johtuu varmaan jotenkin perimästä, että karsiutuivat aina sadasta alle kymmeneen ihan parissa viikossa. Ja en sitten viitsinyt siihen ryhtyä. Ehkä ensi kerralla. :mrgreen: Ja nyt on jotenkin tumma vaihe menossa noiden valkoisten ja marmorien jälkeen.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä nyt päädyin pitkällisten pohdiskelujen ja miljoonien mielipidemuutosten jälkeen melko yllättäen plakaatteihin. Black Dragon ja Fancy pariskuntiin siis päädyin. Oikeasti olisin voinut ottaa kaikki :D
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Dixie kirjoitti:Mä nyt päädyin pitkällisten pohdiskelujen ja miljoonien mielipidemuutosten jälkeen melko yllättäen plakaatteihin. Black Dragon ja Fancy pariskuntiin siis päädyin. Oikeasti olisin voinut ottaa kaikki :D
Hyvä hyvä! Plakaatit on parhaita. :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kupari10 kirjoitti:Mulle on tulossa ens viikolla black blue lace CTPK pari.
Mä kävin kanssa kuolaamassa just noita samoja kalasia. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole suunnitelmissa noiden mustien kasvatus. Vähän jopa harmittaa kun tuli tuurilla/vahingossa ostettua tuo oma black lace tyttö, kun se menee vähän hukkaan mun värisuunnitelmissa. No suunnitelmilla on kyllä tapana muuttua ajan kanssa, joten tiedä sitten miten käy. Kuitenkin lähtee taas mopo keulimaan jossain kohtaa, tietäähän sen... :mrgreen:
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Dixie kirjoitti:Mä nyt päädyin pitkällisten pohdiskelujen ja miljoonien mielipidemuutosten jälkeen melko yllättäen plakaatteihin. Black Dragon ja Fancy pariskuntiin siis päädyin.
Mulla oli kanssa Millialta tuollainen Black dragon pari tuossa viime vuonna. Oli kyllä upeaa katottavaa, kun se poika pullisteli. Harmiksi vain jonkun verran punaista näkyi välillä ja poikasiin tuli mulla punaista näkyviin, kun osalla oli mustaa vähemmän. Itsekin olen enemmän lyhyteväisiin suuntaamassa, mutta kun näitä CT:tä ei lyhyteväisenä juurikaan ole näkynyt. Pitäisi risteyttää näitä tulevia vaikka jonkun eri värisen plakaatin kanssa, että tulisi uusia kampapyrstöjä ja saisi ehkä sitä kautta jalostettua uuden näköistä CTPK:ta. Eli sun poikasista olen todella kiinnostunut! :mrgreen:
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

No eipä täälläkään näytä kutuhomma onnistuvan. :frown: Ukko saa kyllä naaraan tulemaan pesän alle ja kututanssin tynkääkin on, mutta lopulta ukko saattelee akan kiihtyvää tahtia pusikoihin kuitenkin. En tiedä onko tuo ukko vaan niin uuno ettei tiedä mitä tehdä, vai onko mulla vaan huonosti yhteen pelaava pari. Akka on kuitenkin kuturaidoissaa koko ajan ja vaikuttaa melko halukkaalta, vaikka mistä minä niiden mielenliikkeistä mitään tiedän...:roll:
Viikko sitten kokeilin viimeksi, eli toinen yritys käynnissä. Jos ei nyt tänään onnaa, niin kokeilen Vapun jälkeen vielä kerran. Jos ei sittenkään niin annan olla ja alan etsimään sopivanpia akkoja. Laitan vaikka nuolimonneja tuonne kutulaariin siksi aikaa. 8-)
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja thank »

Jakulaari kirjoitti:No eipä täälläkään näytä kutuhomma onnistuvan. :frown: Ukko saa kyllä naaraan tulemaan pesän alle ja kututanssin tynkääkin on, mutta lopulta ukko saattelee akan kiihtyvää tahtia pusikoihin kuitenkin. En tiedä onko tuo ukko vaan niin uuno ettei tiedä mitä tehdä, vai onko mulla vaan huonosti yhteen pelaava pari. Akka on kuitenkin kuturaidoissaa kokoajan ja vaikuttaa melko halukkaalta, vaikka mistä minä niiden mielenliikkeistä mitään tiedän...:roll:
Viikko sitten kokeilin viimeksi, eli toinen yritys käynnissä. Jos ei nyt tänään onnaa, niin kokeilen Vapun jälkeen vielä kerran. Jos ei sittenkään niin annan olla ja alan etsimään sopivanpia akkoja. Laitan vaikka nuolimonneja tuonne kutulaariin siksiaikaa. 8-)
Tuohon kokemuksen pohjalta sanoisin, että anna vain niille aikaa. :) Kyllä se siitä! :D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

thank kirjoitti: Tuohon kokemuksen pohjalta sanoisin, että anna vain niille aikaa. :) Kyllä se siitä! :D
:mrgreen: Niinhän se pitäisi tehdä...
Toisaalta kun tuo pari ei ole väriyhdistelmänä paras mahdollinen, niin tarkoituksena oli tehdä ns. harjoituskutu. Noiden poikasista tulisi suurella todennäköisyydellä hyvinkin monivärisiä/värivirheellisiä, joten se akan vaihto olisi ehkä muutenkin ihan viisas veto...
Toisaalta koska mulla on taipumusta hakata päätä seinään, niin haluaisin kokeilla kasvattaa ihan muutaman poikasen tuosta yhdistelmästä, ihan vaan nähdäkseni mitä sieltä tulee. [;)] No onnistuu jos on onnistuakseen, turha kai siitä on ressiä ottaa. :mrgreen:
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Mie jännään millasen yksilön tuo sisko tuo Hesan tuliaisina :D
Vapun jälkeen tiedän tuleeko meille muutto, eli pistänkö kutuakvaarion heti vai kk päästä pystyyn. Hiekat ja kasvit ajattelin tilata jo ennnakkoon kuitnkin, kasvitkin voi muissa akvaarioissa majailla sen aikaa.
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Täällä odotellaan poikasten kuoriutumista. Kutu tapahtui lopulta eilen black blue lace CTPK parilla. Onnetonta vain on, että se ukko on surkea pesänhoitaja! :roll: Kutivat neliösentin kokoiseen pesään ja nyt siinä ei juurikaan näy enää yhtään kuplaa. Onneksi kutupallerot näyttäisivät pysyvän pinnalla vielä. En millään jaksaisi alkaa mitään virittelyä näiden kutujen kanssa. :|

Toinen pari pitää hetken taukoa, kun ei kudusta tule mitään. Se MG tyttö on vähän isompi sitä ukkoa ja selkeästi ei innostu. [}:)] Ensi viikolla uusi yritys.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Mie löysin tänään CT pyrstöisen naaraan (vaaleanpunainen/vaaleahkon oranssi) :mrgreen:

Minkäslaisen uroksen kanssa tätä kannattaisi yrittää kudettaa?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Foto olis kiva :) joku cambodian vai minkälaista tarkoitat? Jos ei saa kuvaa niin olisko joku näistä about sellainen väritykseltään https://www.google.fi/search?hl=fi&prmd ... ian++betta
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Kuva

Tässä Tara. Ihan kuin Prinsessa, mutta vaan punaisilla evillä <3

Sisko nyt osti nähtävästi Hesan tuliaisina marmori uroksen (en muista värejä, tänään sekin selviää). Sillä ajattelin ekana kudettaa, tänään tulee sekin kotio. Sitten sellainen uros mitä täältä ehdotetaan, niin sen koitan saada tilattua Imatran Norppikseen mistä tämäkin löytyi tai sitten on lähdettävä kevätreissulle Lahteen tai Hesaan ostoksille :D
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Eli kamputsealainen akka. Jos löydät CT ukon jossa ei sinistä, vaan punertavaa, keltsiä tms tai saman värisen ukon niin sillä vois koittaa, mieluusti sellainen joka on oikea ct eikä ct x vt combtaili. Jos ei löydy CT tä niin sitten joku HM tai combtail kuitenkin niin ettei olisi huntupyrstöä yhdistelmässä, vaan jälkeläisille saisi ryhtiä pyrstöön ja muutenkin avautumaan sen lähemmäs 180 astetta jälkeläisillä, se avautuminen on tuon akan ongelma vaikka nätti onkin.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Mulla jää nyt kyllä toistaiseksi taistot kudettamatta. Pienen järkeilyn jälkeen totesin, ettei monivärisen poikueen teettämisessä ole niin mitään järkeä. Katsotaan asiaa sitten uudelleen tulevaisuudessa, jos/kun saan jonkun puhtaan turkoosin tyttösen (tai parin) hommattua itselleni jostain... :mrgreen:
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Kuva

Tällänen tuli Hesan tuliaisena tällä kertaa :mrgreen:

Mitäs nastamuumio tai muut kokeneemmat meinaa, vaikka tuolla onkin sinistä pyrstössä?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mun käsityksen mukaan noista tulisi eviltään monivärisiä mutta rungoltaan vaaleita kamputsealaisia. Värin puolesta voisit kokeilla, mutta ukon evistä en oikein saa selvyyttä, ota uusi kuva kun kotiutunut tjsp.
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Huntueväinen tuo näyttäisi oleva, en pörhistely kuvia ole saanut vielä aikaiseksi.
Aattelin kuitenkin värin puolesta kudetaa, tuossa värissä kun ukkoja harvemmin tulee vastaan.

Samalla mietin, kannattaako noita omia sini-puna multicolor naaraita kudettaa lainkaan :o Komeat ja pitkät evät niillä on äitiinsä verrattuna toki.

Muuton jälkeen altaiden määrä saattaa vielä kasvaa yhdellä, joten voisin ainakin kahta poikuetta pitää samaan aikaan, mietin vaan että mettästänkö toisenlaista urosta vai naarasta, ja kudetan sitten kamputsealaisen kanssa vai ihanko uusi kutupari :mrgreen:
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Millia kerran mulle neuvoi akan valinnasta seuraavaa, kroppa, evät, väri. Tuossa järjestyksessä, viimeinen oljenkorsi on luonne. Tuo on hyvä lista, joka painottaa kokonaisuutta, värin kanssa tulee toimeen ja sitä voi säätää jatkossa lisää, mutta evien kanssa on suurempi homma. Tuossa parissa punainen ajaa varmaan yli tuota sinistä/vihertävää, ukosta tulee ehkä helmiäistä lisää. Koita pitää silmäs auki jos tulis vastaan ct tai hm ukko lisäksi. Mun kokemusten vt x ct jälkeläisistä akat on ihan kivoja mutta ukoista ei oikein saa tyylikkäitä. Koitan vaan sitä kertoa että jos saat pikkuhiljaa jätettyä vt pois ja siirryttyä hm,ct,hmpk jne osastoa päin niin voit paljon helpommin mixata niitä ja lähtökohtaisesti lopputulos harvemmin on mitenkään huono. (en mä painosta :) Kunhan koitan kertoa kokemuksen kautta opittua. Toki saanti on heikkoa mutta pääkaupungis tuntuu välillä olevan hyviä löytöjä nykyään.
eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Ok, eli seuraava hankinta ois sitten tod. näk. ct uros. Sellanen olisi ollut siellä liikkeessä mistä tuon akan ostin, mutta kun oli multicolor, niin jätin sinne. Täytyy varmaan taas ens kerralla pyytää Hesasta tuliaista, mikäli ei tässä lähikunnissa sattuisi olemaan hyvää liikettä. Voisin koittaa vaikka ihan tilaamalla tilata sinne valmiiksi ukon, mitkä ois sitten ct ukon parhaat värivaihtoehdot?

Entäs sitten, millasen naaraan kanssa tuosta ukosta saisi parhaan mahdollisen jälkikasvutuloksen?

Näin btw, ukko eilen jo kyhäs pesää ja naaraskin on sopivan pullea :mrgreen: Ei oo vapaana vaan kun tuo 30L tällä hetkellä, ellen saa äkkiä 54L tyhjäksi.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä tässä pistin pariskunnat omiin yksiöihinsä, kun pesät ovat jo hienoina ja kovasti liehittelivät lasien takaa toisilleen. Pitää nyt vaan vielä kysyä, että millainen jahtaaminen nyt on vielä normaalia. Urokset on hurjan innokkaita, milloin pörhistelevät ja liehittelevät pesiensä alla ja milloin taas tytskät saa kyytiä niin että mua rupee pelottaa. Lasit vaan koisee mennessään. Toisen tytöistä siirsin jo kelluvaan poikasaltaaseen varuiksi, mutta toinen saa nyt vielä olla sulhonsa kanssa toistaiseksi. Välillä vaan kauhistuttaa että onko noin rajut leikit nyt ihan normaalia?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Oli pelottavan näköistä ja kuulosta, mutta kivaa se sit vissiin on ollut kun nyt kudetaan innolla. Koi pariskunta Zeus ja Zara siis kyseesä. Pesä on valtava, mäti näyttää siirtyvän pesään asti, joten nyt jänskättää tuleeko tuosta mukeloita vai eikö :p. Jee nyt kuitenkin :D

Atom ja April taas omassa boksissaan näyttävät nököttävän omissa kulmissaan. Oli April yön aikana päässyt kelluvasta altaastaan karkuun. Näyttää siltä että on rakkautta osakseen saanut evistä päätellen, kutua tuskin on tapahtunut sillä Atom ei ole lähelläkään pesääns. Taitaa tyttö päästä takas omaan yksiöönsä tänään, kun mitään ei näytä tapahtuvankaan.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Thapahiska

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

En tiedä et iloitako vai ollako surullinen. Lemppari poikaseni Moxy/siskopuoli kudusta onkin naaras. Toisaalt hienoa ku näkee jo ton kokoisesta et se on naaras (ryyni + mäti näkyy selkeästi) :D Ja ikää poikasella on n. 3kk. :D Noh, vähenee purkkien määrä sukupuolen määrittelyn takia.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”