Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

joo oon pitäny näytillä siinä aika monta päivää, mut täytyy koittaa että otan pois jos ei ala heti kutee.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä nyt kyselen taas vaihteeksi :P. Eli yön aikana on nyt ilmestynyt tuohon sittiäisaltaaseen pesä. Eli ilmeisesti nyt tuo joka on kasvattanut evänsä on innostunut rakentelemaan. Voinko pitää sitä jonkin aikaa kelluvassa poikasaltaassa, kun haluaisin kuitenkin nähä mitä tuosta poitsusta tulee. Jos laitan sen kelluvaan altaaseen niin uskaltaako seuraava mahdollinen uros kasvattaa evänsä jos tuo lilluu siellä kuitenkin vai siirränkö suosiolla omaan yksiöön ? Jos jälkimmäinen niin mua rupee pelottaa että mulla on tässä kohta 16 pikkuallasta rivissä kun en raaski noista luopua :D.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
eriador
Member
Member
Viestit: 399
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Tulin siihen tulokseen että hommaan nyt näyttävän uroksen sekä muutaman uuden, eri värisen naaraan ja koitan saada kutemaan kaikkien kanssa sitten. Mielelellään sellaiset värikombinaatiot että menisivät kaupaksikin sitten ne yksilöt joita ei itse pidä.
Taistorivitalon hankinta olisi varmaan viisainta?

Kyselen vielä muilta, että onko tuohon sukupuoleen millään lailla mahdollista vaikuttaa? Siis että seuraavaan poikueeseen tosisaan tulisi niitä uroksiakin [;)]

Miehelle lupasin että noita pikkupurkkeja joka pöydän kulmaan ei enää tule :D
Thapahiska

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Dixie, hanki 1l kokosia pakaste rasioita ja laita poikanen sinne. Pidä vesi puhtaana (100% vedenvaihdot 1-2pv välein) ja ruoki kunnolla. Silloin ei ainakaan kukaan äijä jätä kasvattamatta eviään vahvemman koiraan pelossa.

Eriador, sukupuoleen ei taida olla mahdollista vaikuttaa. Ensimmäisestä kudustani about kaikki oli koiraita ja seuraavassa akkoja. Mitään en muistaakseni tehnyt erilailla. Itse en varmaankaan ostaisi ihan multicolor taistelukaloja. Suosin puhtaamman värisiä kavereita :)
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Pakasterasioita. Hmm miksei :). Mutta miten tuo lämmityspuoli? Suodatin tuohon tuskin mahtuu :D , joten ilmastin on varmaan tarpeen? Vai?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Thapahiska

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Ei tartte ilmastinta eikä suodatinta. Siksi teet useat vedenvaihdot. Taistelukalathan kun käyttävät sitä labyrintti elintä. Lämmityksen olen itse hoitanut sillä, että purkit olivat akvaario valaisimen päällä. Ihan hyvin ainakin se poikue siinä kasvoi :D
eriador
Member
Member
Viestit: 399
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Onko kukaan postin välityksellä uskaltanut taistoja myydä? Täällä Etelä-Karjalassa kun ei kasvattajia ole ja eläinkauppojen valikoima on surkea eikä sinne mitään saa tilattuakaan. Hesaan päin olen la-sun tulossa, mutta en tiedä ehdinkö eläinkauppoja kiertelemään laisinkaan :|
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kiitos vinkistä! :). Minäpä ryhdyn heti hommiin :)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Suosittelen itse kaupasta smartstore 2litran laatikoita, pikkasen kalliimpia mutta kun lukitussalvat kääntään sisälle niin kannen voi laittaa päälle ja jää ilmarako väliin. Näitä voi pinota 3-4 kpl turvallisesti, sitten vaan jotain paperia väleihin jos laatikoita vierekkäin, näin tyypit ei näe toisia liian usein paitsi kun tarkoituksella ottaa näköesteen pois. Lämpötila vaikuttaa kasvutahtiin reilusti kuten myös vedenvaihto, tuolla 2 litran laatikolla saat pikkasen enemmän vaihtoaikaa veden osalta, lisäksi laatikon muoto on hyvä. Huonelämpötila kannattaa koittaa nostaa jos mahdollista, kyllä ne viileämmässäkin kasvaa mutta hitaammin. Lisäksi noin 1,5-2ml FFM per vedenvaihto(ei ole tarkkaa), 5ml ruiskulla on helppo ruikata pikkasen lootaan samalla kun vesiä vaihtaa, välillä pitää aina sekoitella FFM jota laitan esim lasiin tms. josta saan sen helposti ruiskuun. Jos sulla on mantelipuunlehtiä, niin kerran viikossa tuore noin 5x5cm pala purkkiin. Väitän että eron huomaa mm. nenällä jos jättää FFM/mantelipuun käyttämättä, no jokainen voi itse testata. Vedenvaihto on helppoa esim keittiössä, nippu lootikoita mukaan, tyyppi haaviin kun kaataa vesiä pois, akva käyttöön varatulla tiskiharjalla jaskat pois laatikon reunasta lämpöisen veden kera, uusi vesi tilalle käsituntumalla lämpötilan suhteen, täytön aikana FFM ruiskaus ja lopuksi tyyppi perässä. Kun ton treenaa niin yhden loodan kanssa menee noin 45 sekunttia 8O :mrgreen: .
Thapahiska

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Voisi itsekin ostella noita 2L kippoja niin pääsisi vähän poikaset isompiin kippoihin kasvamaan aina. Ja tosiaan tossa siivouksessa kun ei mene kauaa :D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Siellä on Bulin yksiössä jo pieni kuplapesä väsättynä... :mrgreen: Nopee kundi. Saa nähdä koska kehtaan kudetusta yrittää. Bellyllä ilmeisesti on mätiä mahassa, kun on kertaalleen kuturaitojakin näyttänyt jo. Se on vaan niin onnettoman pieni vielä...
Mä ajattelin käydä ostamassa tämmösiä 4 kpl kokeiluun. Noita nyt ei saa päällekkäin varmaan ja kannen kanssa pitänee jotain askarrella, mutta eiköhän ne asiansa aja kumminkin. Mulla on noita smartstoren isompia laatikoitakin, mutta haluaisin mielummin tollasia kirkasta muovia olevia bokseja, niin voi helposti kuvata kaloja siellä lootissaan.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ohoh! Kiitos vinkistä! Tuollaisia lootia täytyy hakea itselleenkin :)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Ompa siisti loota, vois jokusen hankkia kanssa jahka mut pakotetaan seuraavan kerran ikeaan ;)
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Hmm... Pitääpi käydä katselemassa olisiko nuo parempia jahka taas tili näyttää muuta kuin miinusta.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Pitkästä aikaa kirjoittelen täällä. On ollut taukoa muutamaa pikkukutua lukuunottamatta. Nyt odotellaan taas Thaikkukaloja, että päästään kunnolla kudettamaan! :mrgreen:

Jakulaari: Tosi kiva purkki ja tosiaan näppärän kokoinen poikasille jne ja läpinäkyvä. Taitaa sopia hyvin myös valokuvaukseen. Oma kuvapurkkini on niin naarmuisena, että ei läpi näe saati sitten pysty ottamaan kuvaa. Itsellä on ollut smart store laatikoita poikasilla, mutta niistä kun ei näe läpi! :roll:

Ai niin mulla on ollut poikaset ekat hetket erottamisen jälkeen 1L pakastepurkeissa kellumassa isommassa altaassa (rasioissa on sellaiset reunat, että kelluvat ihan itsestään kun ilmaa jää reunan alle eikä täytä ihan täyteen), jolloin lämpötila pysyy oikeana ja vettä voi vaihtaa vähän keikkaamalla reunaa aina välillä. Näin ovat pärjänneet ja kasvaneet hyvin, kun ruokinta on ollut helppoa. Sitten olen siirtynyt isompiin, kun ovat alkaneet kasvaa kovemmalla vauhdilla.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
kala-Jalmari
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 22:23, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Tuli haettua toinen taistopoika. DT taitaa olla ja vielä värivirheetön turkoosi/sininen!
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Mä oon hakenu kaupasta karkkirasioita, näkee niistä läpi mut ei nyt ihan kuvaukseen käy :( Opin pitää niissä kannetki ku muutama (tietty hienoin) poikanen oli hävinny. Tein vaan pienet reijät kansiin et on helpompi ruokkii ja sit pyykkipojalla ison altaan reunaan kiinni.
kala-Jalmari
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 22:23, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

kala-Jalmari kirjoitti:Tuli haettua toinen taistopoika. DT taitaa olla ja vielä värivirheetön turkoosi/sininen!
Korjauksesi tähän että evämuoto on delta ei DT. Tuli joku katkos :mrgreen:
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kala-Jalmari kirjoitti:
kala-Jalmari kirjoitti:Tuli haettua toinen taistopoika. DT taitaa olla ja vielä värivirheetön turkoosi/sininen!
Korjauksesi tähän että evämuoto on delta ei DT. Tuli joku katkos :mrgreen:
Meinasit vissiin kokeilla pariksi sille vihreälle black lace tytölle tätä? Oon vähän kade... :twisted:
Jostain luin että black lacesta tulee monivärisiä jälkeläisä jos parittaa muun kuin toisen lacen kanssa. Tiedä sitten pitääkö paikkansa :| Onko sillä sunkin vihreällä tytöllä kampapyrstö?
Mulla on ajatuksissa ollut tulevaisuudessa kasvattaa lähinnä mahdollisimman puhtaita sinisiä ja vihreitä, mutta siihen on vielä paaljon matkaa. (Jos olis enemmän rahaa sijoittaa kaloihin, niin olisi paljon lähempänä, mutta ehkä se ei olisi yhtä hauskaa sitten) Toivon kyllä että toi black lace geeni pysyisi mukana, koska mua ei yhtään haittaa jos muutamaan poikueeseen pari mustaakin poikasta putkahtaisi. :mrgreen:
kala-Jalmari
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 22:23, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Jakulaari kirjoitti: Meinasit vissiin kokeilla pariksi sille vihreälle black lace tytölle tätä? Oon vähän kade... :twisted:
Jostain luin että black lacesta tulee monivärisiä jälkeläisä jos parittaa muun kuin toisen lacen kanssa. Tiedä sitten pitääkö paikkansa :| Onko sillä sunkin vihreällä tytöllä kampapyrstö?
Mulla on ajatuksissa ollut tulevaisuudessa kasvattaa lähinnä mahdollisimman puhtaita sinisiä ja vihreitä, mutta siihen on vielä paaljon matkaa. (Jos olis enemmän rahaa sijoittaa kaloihin, niin olisi paljon lähempänä, mutta ehkä se ei olisi yhtä hauskaa sitten) Toivon kyllä että toi black lace geeni pysyisi mukana, koska mua ei yhtään haittaa jos muutamaan poikueeseen pari mustaakin poikasta putkahtaisi. :mrgreen:
On kampapyrstö juu, pieni kylläkin vielä :) Tää delta on noille mun kahdelle muulle tyttelille. Toinen punanen Sinisellä helmiäisellä ja toinen normi vt sininen ( ehkä pikkusen marmoria). :) Vanhin taisto, Paavo (kokonaan musta) alkaa olla liian vanha jo kutupuuhiin. Ei enää kauaa elä luultavasti.. Kun Paavosta aika jättää etsin tilalle black lace pojan tolle black lace tytölle :)
Saattaa muuten tää uus ukko olla jopa super delta! 8O
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Mistä sä noita kaloja ostat, kun löydät noin hienoja..? 8O
Blac lace on varmasti parenpi valinta sulhoksi, vielä parempi jos on CT. (Jos sellasen vielä jostain kaivat, niin oon jo todella kade...)
kala-Jalmari
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 22:23, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Vaasan akvaarioliike, sinne painelin heti tukkurekan tulon jälkeen! ;) Ainut paikka nastamuumion taistojen lisäksi mistä kunnon taistoja löytää Pohjanmaalla. Sinne jäi ainaki normieväisiä ananaksia :D Olisin mä kaikki noi ostanu, mutta budjetti ja tila loppuu kesken :mrgreen: Pitäis saada parempi kamera, että noista sais todenmukasia kuviaki vielä!
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Mulle on tulossa ens viikolla black blue lace CTPK pari. Toivottavasti saadaan jälkeläisiä heti aikaiseksi. Tällä hetkellä on yksi Black blue lace CT tyttö (omia poikasia), jonka kanssa kudetan tämän uuden ukon varmaan kanssa. Tulee todennäköisesti pidemmät evät kuin PK, mutta ei liian isot. Jos joku on kiinnostunut noista poikasista, niin seurailtaa mun blogia niin laitan siellä poikasista infoa. Pitäisi tulla lisäksi Mustard gas CT pari. :mrgreen: Ei jaksaisi millään odottaa![;)]
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
Thapahiska

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

kupari10 kirjoitti:Pitäisi tulla lisäksi Mustard gas CT pari.
Varaan heti näistä itelleni poikasen! ;) Eikun kudettamaan siis!
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Thapahiska kirjoitti:Varaan heti näistä itelleni poikasen! ;) Eikun kudettamaan siis!
Joo. En malttaisi odottaa. Täytyy vain toivoa, että ovat terveitä kaloja ja selviävät reissusta hyvin. Välillä on ollut joku sairaskin kala näissä tuonneissa.

Yritin itse saada risteyttämällä aikaisemmin tuollaista MG:tä aikaiseksi, mutta ei ottanut onnistuakseen. Nyt toivotaan puhdasta väriä.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”