Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
eriador
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Edelleen huhuilen sitä, että milloin nuo taistot on valmiita uuteen kotiin, ikää nyt siis 3,5 kk pian.
Ja mistä ne sukupuolet varmasti tunnistaisi?! Kun tuo mannaryyni tuntuu olevan kaikilla, mutta osa, jotka on eristyksessä (olivat todella värikkäitä) on alkaneet kasvattaa liehueviä.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Oiskohan meille tulleet olleet kropaltaan jotain 3 cm pitkiä, siihen evät päälle. Niistä ei kyllä todellakaan voi kuin arvailla sukupuolta, mutta onpahan jotain jännittävää.

Mannaryyni on naarailla, mutta nuorilla uroksilla oli joku... ööö.. mikä lie putkelo, joka jokatapauksessa voi nuorella koiraalla olla hämäävästi näkyvillä. Tarkempi tieto löytynee tästä ketjusta alkupuolelta, tai sitten jommasta kummasta pääketjusta, värit tai kuvat.

Eristyksissä urokset sen evien kasvattelun aloittavatkin, eli todennäköisemmin uroksen merkit tulevat siellä paremmin näkyviin.
eriador
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Kiitos Riveriana, täytyykin tutkia noita. Milian sivuilta kävin jotain tietoa onkimassakin jo lisää.

Meidän vanha herra Rocky löytyi kuolleena :( On pitkään ollutkin sellaisen tuntunen, ettei pitkään enää elä, mutta aina se sitä piristyi. Lieneekö eilinen vedenvaihto ja lämpötilan heittely rasittanut vanhaa herraa sitten liikaa :?

Rockyahan pidin seura-akvaariossa ns. vanhuudenpäivien ajan. Mietin että jos siirtäisin Indianan sinne nyt isompiin tiloihin uimaan. Altaassa ei siis ole taistotyttöjä, vaan helmirihmanaaraita, partiksia, lehtikalapariskunta, verkkobarbeja yms. Jos Indin tuonne pistää, niin saako sen kutemaan kuitenkin vielä?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

No niin, mä huusin nettihuutokaupasta kauniin platinum white naaraan Uljaalle morsiameksi :) Mutta se saapuu vasta 20.12. eli piiitkä odottelu edessä. Samassa kyydissä tulee myös blue mask HMPK poika, jolle ostan luultavasti morsiameksi blue marble dragon tytsyn tai sitten ihan vaan "normi"-blue marblen.
Akvarismia 1992-2014
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja thank »

Mä vein viikko sitten kauppaan noin 3 senttisiä taistoja, loput piti jättää kasvamaan. Noh, ne loput on nyt ottaneet kasvupyrähdyksen ja ukkoja alkaa löytymään nyt enemmän. :)
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 18:04, 18.05.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

25pvä sain Musta-Sinisen PK uroksen ja Sini-Valkoisen marmori HMPK naaraan kutemaan.
Kovasti tuo uros tota pesää vahtii ja on koko ajan kohentamassa paikkoja:)
Toivottavasti kutu nyt onnistuu ja tulis musta-valkoisia poikasia!:P
Mikäköhän mahdollisuus on saada niitä musta-valkoisia poikasia?
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 18:04, 18.05.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

Ei sitten Onnistunut tuo Mimosan ja Mörkön kutu :/
Liikettä ei näy eikä mitään elämää :(

Tosi kiva kun ei ole kaloja joita kudettaa keskenään..
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
Sinkku-Taisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 11:33, 14.09.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Sinkku-Taisto »

Milloin naaras on liian vanha kutupuuhiin? Kaipa se oireilee vaan niin, ettei yhtään kiinnostu uroksesta, oletan. Meidän iso ja kauniinvärinen tyttökala (joka siis muutti meille hiljan ja oletettavasti sillä on jo ikää) ei ole innostunut pelisille nuoren Sinkun kanssa. Sinkku on kyllä tehnyt yhden satsin nuoremman tytön kanssa täällä meillä asuessaan.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Naaraasi saattaa hyvinkin vielä olla kutukelpoinen. Kaikilla pariskunnilla ei vaan natsaa :/
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Sinkku-Taisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 11:33, 14.09.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Sinkku-Taisto »

Niin voihan se olla toki niinkin. En uskalla laittaa naaraan mukana tullutta urosta sen kanssa kutukippoon, kun ovat molemmat niin saman oloisia kokonsa ja värinsä puolesta että saattaisivat pian olla sisarukset.
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 18:04, 18.05.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

Tänään onnistuin kudettamaan Pineapple BF HM uroksen ja Kampotsealaisen CT naaraan.
Ihan kokeilumielessä kudetin kun Penan oma akka on vielä niin nuori ettei voi kudettaa..
Naaras jäi pesää vahtimaan ja keräsi kaikki munat pesään kun uros meni omia menojaa.
Toivotaan että eukko osaa poikasensa kanssa hoitaa :)

Saas nähdä mitä sieltä sitten tulee
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Taas jotain vinkkejä huhuilen tähän kalojen kudetukseen.
Joko mulle on sattunu tosi huoja ukkoja tai mä en vaan osaa,vaikee laji tää ainakin on.
Poju suostu nätisti kutemaan kun sillä piti paripäivää tyttöystävää näytillä,että se sai pullistelunsa pullistella.
Mut kahteen muuhun ei meinaa tääkään tehota, ensin tekee kyllä hienon pesän, mut sit kun päästää tytön irti niin keskittyy niin paljon sen jahtaamiseen ettei pidä pesää kunnossa ja kutemista ei vaan tapahdu.
Jotain vinkkejä mitä voisin koittaa?
eriador
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja eriador »

Nyt on poikasilla ikää 4kk. Millois noille sellaiset liuhuevät kasvavat? Alkuja näkyy, mutta kovin ovat pienet vielä. Olin vähän unelmoinut että ennen joulua olisin vauvelit saanut uuteen kotiin, kun ollaan joulu poissa. Viimeistään uuden vuoden jälkeen nuo pitäisi saada sijoitettua uusiin koteihin, kun LA aika itsellä lähestyy ja paikkana toinen kaupunki, ollaan taas pitkään poissa. :cry:
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Wrath ja Xana kutivat eilen, pienehkössä kuplapesässä näkyi eilen paljon mätiä. Tänään valot laittaessani kuplapesästä ei ollut paljoa mitään jäljellä. Tosin kyllä tuolla pintakasvillisuuden seassa näkyy jotain mikä voisi olla kuoriutuneiden poikasten silmiä. Eivät vaan näytä sellaisilta tyypillisiltä pyrstö pohjaa kohti roikkuvilta, kuten ne normaalisti kuplapesästä roikkuessaan näyttävät. Melko nopea kuoriutuminen? Wrath ei oikein taida olla kovin huolehtivainen isukki kun ei ole osannut pitää huolta pesän kunnosta eikä muutenkaan näytä oikein tajuavan että siellä mitään hoidettavaa olisi. Noita poikasiksi epäilemiäni on jossain n. 10 cm päässä kuplapesän jäänteistä, liekö Wrath siirtänyt poikasia sinne kun ei kai ne nyt itsekään ole voineet sinne siirtyä...
Akvarismia 1992-2014
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Eka yritys meni näköjään sitten pieleen, mutta Wrath ja Xana juuri kutivat äsken uudelleen, toivottavasti isukki osaa huolehtia pesästä nyt paremmin. Ei voi kuin ihmetellä miten Xanasta voi tulla ihan hillittömästi mätiä edelleen kun on juuri edellisen kerran kutenut jouluaattona :mrgreen: 8O
Akvarismia 1992-2014
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Meillä nyt on eka kutu pesässä ja pitänee vissiin kaiken varalta varautua ruokkimaankin poikasia.nehän tarvitsevat sapuskaa 3-4päivän ikäisinä? Tällä hetkellä multa löytyy vain Hobbyn protogenia jonka ajattelin laittaa käymään parin päivän päästä toiseen astiaan. Lisäksi tarvitaan vissiin vasta kuoriutunutta artemiaa? Kauanko poikaset noilla ruuilla nyt pärjää? Eli mitä muuta mä nyt noille ostaisin?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja narm »

Dixie kirjoitti:Meillä nyt on eka kutu pesässä ja pitänee vissiin kaiken varalta varautua ruokkimaankin poikasia.nehän tarvitsevat sapuskaa 3-4päivän ikäisinä? Tällä hetkellä multa löytyy vain Hobbyn protogenia jonka ajattelin laittaa käymään parin päivän päästä toiseen astiaan. Lisäksi tarvitaan vissiin vasta kuoriutunutta artemiaa? Kauanko poikaset noilla ruuilla nyt pärjää? Eli mitä muuta mä nyt noille ostaisin?
Artemiat nyt vaan porisemaan. Itse olen antanut myös mikromatoja alkuun n.pari viikkoa.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Nonii. Eilen koirat oli pistäneet nuo hobbynkin sapuskat poskeensa. Eli nyt alkuun syötänkin hiva-keltuais seosta? Onko määrillä väliä vai miten tuo menee? Poikaset on nyt kuoriutuneet joten huomennako poistan koiraan?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja narm »

Poista koiras vasta kun poikaset uivat vaakatasossa.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... a.htm#kutu
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Koiras on nyt poistettu ja mukuloita ei näy kerrallaan kuin 7. Toisaalta allas on 60l ja lievästi sanottuna viidakko. Nyt olen siis ruokkinut muna-hiiva seoksella ja vastakuoriutuneella artemialla. Kauankos tuolla artemialla nyt pärjää? Ja saako sitä syöttää nyt seuraavat viikot ns jatkuvasti?

Ja vielä yksi värikysymys: Minkä värisiä mukuloita on odotettavissa näistä (laitan linkin kuvaketjuun, etten turhaan postaile kuvia ympäriinsä) Klik

Edelleen tuota blogia lueskelen mutta kestää hetki sisäistää :roll:
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Jos pystyt artemiaa tuottamaan niin jätä toi muna mix veks, se pilaa veden aika nopeesti, ennemmin kandee ostaa JBL nobil fluid pullo jemmaan, jolla tosin saa myös veden pilaantumaan mutta annostelu on kuitenkin helpompaa. Ne natiaiset syö aika snadisti vielä ja kun sulla on tuon kokoinen purkki missä ne hengailee siellä sun täällä, niin koita ruiskia artemiaa muuallekkin kuin vanhalle "pesälle". Valaistuksen osalta pidä huolta että kirkkain valo on ko. akvaariovalaisin niin artemia pysyy siellä pinnalla eikä jossain sivulasilla mistä tyypit mustissa laseissaan eivät sitä hiffaa, ja toisaalta alkaessaan liikkua ne on niin pieniä että osa artemiasta ei mahdu suuhun ilmeisesti. Jos sulla kerran on sitä kasvillisuutta siellä reilusti, niin siellä on luultavasti öttiäisiä pinnassa muutenkin joten älä ota vielä tressiä sen ruokinnan kanssa. Mulla on ollut tapana poistaa jossain vaiheessa pintakasvit, ruokinnan tehokkuuden kannalta parempi (oma mutu). Elävää artemiaa voi syöttää tosi kauan jos haluaa ja pystyy, mutta tarvittava määrä kasvaa jatkuvasti kun kokoa tulee lisää. Usein olen päässyt ihan ok kasvutahtiin sillai että 1.viikko nestemäisellä, 2-3.viikko elävää artemiaa, 3-4.viikko kuorittua artemiaa, x.viikko jotain pientä poikas ruokaa kun kokoa riittävästi. Pelkän artemian käytössä startissa on mun mielestäni se kiva puoli, että ei ole tarvinnut vaihtaa kertaakaan vettä ensimmäiseen pariin viikkoon ja ottaa riskiä että tulee poikaskuolemia. Itse siirrän poikaset myöhemmin kasvamaan laatikkoon missä ei ole mitään muuta kuin lämppäri ja litroja joku 10-15, jolloin sviitti vapautuu taas asumukseksi jollekkin muulle.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kiitos ja kumarrus! Nyt minäkin tajusin :D. Mä jätän nyt sen munan pois ja koitan pärjätä artemialla. Noissa on vain se huono puoli etten saa nokkaani pois lasista, pakko olla tutkailemassa ja laskemassa. Nyt pääsin jo lukuun 20 :D .
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä nyt taas vaihteeksi kyselen. Osa pikasista on huomattavasti pienempiä kuin muut, eli kasvu näyttää aika epätasaiselta. Onko tämä nyt normaalia vai teenkö nyt jotain väärin? Nämä pienemmät ovat jopa 3-4x pienempiä kuin muut Ihan reippaita kyllä toistaiseksi. Kasvavatko nämä yleensä muut kiinni vai kuolevatko pois?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Normaalia, toisaalta kyse on just siitä miten hyvin pystyy tuomaan sen ruaan nokan eteen kaikille. Siksi itse pyrin kudettamaan laatikossa josta saa kaikki ylimääräiset kamat pois, jolloin ruokinta saadaan pienemmälle alalle/näkyväksi, toki vedenlaadun kanssa pitää olla tarkka kun litramäärä pienenee. Pieniä on porukassa aina, osa ei tunnu hiffaavan syömistä samalla tavalla. Tapana on yleensä eritellä pienet ja isot poikaset kasvamaan erilleen ihan sen vuoksi että ne pikkuset päätyy isompien suihin helposti jossain vaiheessa. Itsellä yleensä normi poikashäkki samassa akvassa jossa noi pienet on kasvamassa ja niille voi koittaa tuputtaa ruokaa useammi. Sekä isommille voi syöttää isompaa ruokaa ja pienille pientä ruokaa jne. Jos poikasia on paljon niin usein kaikista hitaimmin kasvavat vähennetään muonavahvuudesta jossain vaiheessa koska heillä on keskimäärin eniten ongelmia sitten isompana. Parhaat taistot tulevat oman kokemuksen mukaan keskikastista, nopeiten kasvavat eivät ole pakosta laadullisesti parhaita.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kiitos nastamuumio kun olet jaksanut vastailla :). Just lähti tilaukseen kuoritut artemian munat ja Cyclop-eezeä. Pienimmät sittiäiset sitten tosiaan kuoli. Nyt näitä on n 10+. Aluksi luulin ettei ole tuonkaan vertaa kun en huomannut noita tummempia. Osa poikasista kun on valkoisia, niin tummat hävisi taustaan. Eli värejä ei toki vielä näy kun ovat n 3vk vanhoja, mutta vissiin voidaan päätellä että osa on marmoreita ja osa mitälie?

Nyt olen ruokkinut noita 3-4x päivässä artemian toukilla ja oikein reippaita saalistajiahan nuo on. Voiko penskoja ruokkia ns liikaa? Jos veden pilaantumista ei oteta huomioon? Niin ja hieman on hymyilyttänyt tuo toisilleen uhittelu, kun mittaakin vajaa sentti. Vissiin selkärangassa jo pienestä pitäen :roll:
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”