Pilkkitoukat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pallokala84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:42, 15.03.2005
Paikkakunta: Joensuu

Pilkkitoukat

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

Annoin tänään kaloilleni pilkkituokkia (olin paloitellut niitä hieman), niin seeprakalat menivät aivan sekaisin niistä. Yksi otti toukan palan suuhunsa ja rupesi mussuttamaan sitä, jolloin toinen yritti viedä toukkaa ensimmäiseltä. Seeprat uivat tosi villeinä ympäri akvaani toukanpalat suussaan.. :mrgreen:
Tota voihan niitä toukkia antaa kaloille? :roll: Oon kyl jostain lukenut että niitä voi antaa, mutta varmistan vielä teiltä :P
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kyllä voi antaa jos kerran kelpaa.
Dixi et animam levavi.
pallokala84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:42, 15.03.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

että siinä väriaineessa(siis millä niistä toukista saa punasia ym) ei oo mitään haitallisia aineita akvaariokaloille?
Demi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 08:54, 04.05.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Demi »

Tiedä sitten tarkalleen mitä niissä on, mutta ainakin aikoinaan niitä syötettiin punajuurella. Antaa kärpäsentoukille mukavan punaisen sävyn, ahvenet viilliintyy:)
Hauki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 08:33, 09.09.2004

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Tuossa ois tietoa valkoisista toukista: http://www.saminsyotti.com/karpasentoukat.htm

Valkoista ainakin suositellaan ruoaksi.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

No ehkä kuitenkin suosisin niitä värjäämättömiä versioita, kun niitäkin kerran on, ihan varmuuden vuoksi. Tosin käsittääkseni toukat värjätään vaarattomalla elintarvikevärillä, mutta meillä vain luonnollisen värisiä on suostuttu syömään, eli jokin ero niissä kuitenkin on.
Dixi et animam levavi.
Hauki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 08:33, 09.09.2004

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Itsekin olen ajatellut juuri noita värjäämättömiä. Luomua sen olla pitää :mrgreen: .
Zelda
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:29, 21.06.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Minä olen ostanut näitä punaisia värjättyjä akvaarioliikkeestä ja suosio on ollut suunnaton. Toukat eivät ole kerenneet edes pohjaan saakka :)
pallokala84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:42, 15.03.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

minkä hintaisia eläikaupassa myytävät kärpäsentoukat ovat? huoltoasemalta ostin pilkkitoukkia ja ne maksoivat jotain 1.20€ sellainen pieni purkki..
-sanna-
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 11:06, 29.07.2004

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Kenen harrastajan kanssa juuri puhui (opiskelee jotain kasvi ja elukka hommiin liittyvää), niin hän on tehnyt jonain koulun projektina työn jossa on tutkittu näiden punaisten ötököiden syöttämistä kaloille. Hän ainakin vaakuutti että punainen väri on vaaraton kaloille. Toisinaan jonkun kauppiaan kanssa puhuin ja hän taas sanoi että pitkä aikaiseen ja joka päiväiseen ruokkimiseen kaloille näistä voi syntyä jonkn asteisia oireita!
Siitä sitten ottaa selvää.... Itse luulen niiden olevan vaarattomia!
Kwani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 15:29, 05.03.2005
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja Kwani »

voikos ne antaa ihan elävänä vai pitääkö niitä pilkkoa? Mille kaloille niitä voisi edes tarjota? [:I] tyhmänä kyselee
pallokala84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:42, 15.03.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

no mulla ainakin seeprakalat innostui niistä tosi paljon samoin neontetrat..partamonneista en tiedä, koska toukat eivät edes kerenneet pohjalle, kun muut söivät jo ne..
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kwani kirjoitti:voikos ne antaa ihan elävänä vai pitääkö niitä pilkkoa? Mille kaloille niitä voisi edes tarjota? [:I] tyhmänä kyselee
Riippuu siitä saako kala itse pilkottua vai ei ja minkä kokoisia kaloja löytyy. Kaikille voi tarjota, ne syö jotka tykkää.
Dixi et animam levavi.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Suomen Luonto (1/2004) lehdessä kysyttiin kysymyspalstalla saako kärpäsentoukkia syöttää pikkulinnuille. Vastaus ei ollut yksiselitteinen: kärpästentoukkien värjäämiseen kun kuulemma käytetään elintarvikevärien lisäksi sellasia värejä mitä kynttilänvärjäyksessäkin ja näistä saattaa olla haittaa :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”