Akvaariomaailma-lehti

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fisu girl
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 20:26, 30.04.2002
Paikkakunta: Tampere - TAS

Akvaariomaailma-lehti

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

Onko jo Akvaariomaailma 4/2002 ilmestynyt? Olen itse etsiskellyt sitä kaupoista, mutta tuloksetta!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ei minun tietääkseni... aloin tilaamaan sitä viime numerosta lähtien. Tosin kyseinen lehti on paikalliskirjastoon tullut varmaan vuoden ajan 4-6 viikkoa myöhässä... Vaikka painopaikka on käytännössä kotikuntani, kun sieltä saa erikseen soittamalla kotikaupunkitarjouksen tai jonkun sellaisen.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Ei ole ilmestynyt vielä. Meni taitettavaksi pari viikkoa sitten ja saattaisi siis tulla ulos jo ihan kohta, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun firman isommat lehdet jyräävät aikatauluineen ohi ja tämä pieni myöhästyy.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Jos Liisa olet lehteen tiiviisti yhteydessä niin sinne voisi sanoa että olisi suotavaa että lehti tulisi tilaajille ennen kuin ne ilmestyvät kauppoihin.Viimeksikin oli mukava lueskella lehteä kirjakaupassa ja odotella vielä muutama päivä että kolahtaisi postiluukusta.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Tuo Mikan huomautus on aivan totta. Luulisi tilaajan olevan etusijalla irtonumeron ostajan sijasta. Ja nyt kun kritiikin makuun päästiin, on todettava että taittaja/taittajat ovat jääneet 80-luvulle. Esim. väriliukumat otsikkojen alla, vaihtuvat fontit ja isojen kirjainten käyttö saavat lehden vaikuttamaan ajallisesti jälkeenjääneeltä. Onneksi tämä ei kuitenkaan vaikuta asiasisältöön, joka tietenkin on lehden pääasia. Akvaario on pääasiassa visuaalinen asia, ja sitä ei osata ottaa lehdessä huomioon.
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 20:44, 11.12.2001
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Ghaa, graafikko-opiskelijana minä voisin tarjoutua tyäharjoitteluun siihen lehteen, mutta jotenkin vaan vaikuttaa siltä, että siellä ei minulle rahoitusta liikenisi. Onko siellä edes yhtään "oikeaa graafikkoa" tekemässä?

Ensi kesänä pitää olla työharjoittelussa, ja koko ajan useampi kanssaopiskelijoistanikin tuntuu tyrkyttävän itseään ilmaiseksi. Ja sehän työnantajille passaa.

(koska ei liity akvaarioihin, en turise tästä aiheesta täällä...)
cicely
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:21, 22.07.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cicely »

Onko olemassa mitään keinoa, jolla kyseisen lehden voisi tilata :| Olen jättänyt viimeisen vuoden aikana kolme viestiä sinne automaattinauhalle, johon pyytävät jättämään tilauksen. Alkaa mennä usko koko lehteen, vai eikö siellä tarvita/haluta uusia tilaajia :x
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Itse tilasin netin kautta, taisi olla karprintin (??) sivuilta.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

satunnainen kirjoitti:Ghaa, graafikko-opiskelijana minä voisin tarjoutua tyäharjoitteluun siihen lehteen, mutta jotenkin vaan vaikuttaa siltä, että siellä ei minulle rahoitusta liikenisi. Onko siellä edes yhtään "oikeaa graafikkoa" tekemässä?

(koska ei liity akvaarioihin, en turise tästä aiheesta täällä...)
Niin no painopinnansuunnittelija on tuo oikea nimike siihen hommaan, graafikko enemmänkin suunnittelee ei taita. Ihan näin alalla itsekin olevana voin kertoa. En usko että tuohon lehden ulkonäköön panostetaan kovastikkaan, ei varmaankaan tuota niin paljoa että siihen uhrattaisiin yhtään lisää aikaa mikä on pakko. Ja se ikävä kyllä näkyy, itse ainakin katson kärsien sen taittoa. Olen myös miettinyt ihan samaa että pitäisikö soittaa sinne ja kysyä että otatteko vastaan parannellun valmiin taittopohjan minkä voisin tässä oikeiden töiden ohella väsätä.
cicely kirjoitti:Onko olemassa mitään keinoa, jolla kyseisen lehden voisi tilata Olen jättänyt viimeisen vuoden aikana kolme viestiä sinne automaattinauhalle, johon pyytävät jättämään tilauksen. Alkaa mennä usko koko lehteen, vai eikö siellä tarvita/haluta uusia tilaajia
Soittamalla sinne asia selviää, puh. 09-413 97300 tai puh. 09-2569 108 (24 tuntia). Tai täältä: http://www.karprint.fi/AKMKORT.html


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Mari_P
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 10:41, 19.08.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mari_P »

Tilasin Akvaariomaailman ihan muutama päivä sitten Lehtiapajan sivuilta http://www.lehtiapaja.fi. Tilausvahvistuskin tuli aika nopeasti. Irtonumeroita olen selaillut ja sisältö tuntui ihan asialliselta. Toivottavasti on parempi kuin saman kustantamon Kissafani-lehti jonka tilausta en kyllä uusi [}:)]
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

oppo kirjoitti:
satunnainen kirjoitti:Ghaa, graafikko-opiskelijana minä voisin tarjoutua tyäharjoitteluun siihen lehteen, mutta jotenkin vaan vaikuttaa siltä, että siellä ei minulle rahoitusta liikenisi. Onko siellä edes yhtään "oikeaa graafikkoa" tekemässä?

(koska ei liity akvaarioihin, en turise tästä aiheesta täällä...)
Niin no painopinnansuunnittelija on tuo oikea nimike siihen hommaan, graafikko enemmänkin suunnittelee ei taita. Ihan näin alalla itsekin olevana voin kertoa.
Eikös tuo painopinnanvalmistaja lähinna tee ladontaa, ja graafikot tekevät taiton? Itse ainakin väittäisin graafisena suunnittelijana tekeväni taittoa...
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Tanja M. kirjoitti:
oppo kirjoitti:
satunnainen kirjoitti:Ghaa, graafikko-opiskelijana minä voisin tarjoutua tyäharjoitteluun siihen lehteen, mutta jotenkin vaan vaikuttaa siltä, että siellä ei minulle rahoitusta liikenisi. Onko siellä edes yhtään "oikeaa graafikkoa" tekemässä?

(koska ei liity akvaarioihin, en turise tästä aiheesta täällä...)
Niin no painopinnansuunnittelija on tuo oikea nimike siihen hommaan, graafikko enemmänkin suunnittelee ei taita. Ihan näin alalla itsekin olevana voin kertoa.
Eikös tuo painopinnanvalmistaja lähinna tee ladontaa, ja graafikot tekevät taiton? Itse ainakin väittäisin graafisena suunnittelijana tekeväni taittoa...
Minä väitän edelleen kovasti niin että painopinnanvalmista nyk.painotuotantoassistentti taittaa(piste).

Siinä painopinnanvalmistajan/painotuotantoassistentin määritelmä:
http://www.tao.tampere.fi/content.php?ktg_id=54&db_id=1
http://www.mol.fi/Tietoa/Ammatti/00/8/0/1/80110.html

Graafikon määritelmä:
http://www.verkkotie.fi/Koulutie/Tausta ... isivu.html

Taidegraafikon määritelmä:
http://www.mol.fi/Tietoa/Ammatti/00/0/7/2/07215.html

Eli lopputulos molemmat taittavat, graafikko on vain korkeammin koulutettu. Väitänpä vain että graafikolla on piskuisen verran parempia/laadukkaampia/visuaalisempia töitä kuin painotuotantoassistentilla, jotka työskentelevät yleinsä kirjapainoissa(kuten karprint).


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

cicely kirjoitti:Onko olemassa mitään keinoa, jolla kyseisen lehden voisi tilata :| Olen jättänyt viimeisen vuoden aikana kolme viestiä sinne automaattinauhalle, johon pyytävät jättämään tilauksen. Alkaa mennä usko koko lehteen, vai eikö siellä tarvita/haluta uusia tilaajia :x
Voihan sinne Karprintille soitellakin... minä kun soitin niin asiakaspalveluhenkilö ei osannut kunnolla suomea, ja oli vähän vaikeuksia saada tilaus läpi. Tilaukseen meinasi myös väkisin tulla korkeampi hinta, vaikka heillä oli omilla webbisivuillaan Akvaariomaailmasta alennus. Ei hirveän professionellia vaikutelmaa kyllä tullut kyseisestä puljusta.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kannattaa etsiä netistä noita jälleenmyyjiä joilla on isot valikoimat lehtiä, niin minä löysin tilauslomakkeen, en vain muista minkä firman...

Minäkin olen sitä mieltä että ulkoasu, värit ym. on ajasta jäljessä, ihan niinkuin kissafanissakin. Tosin kuvat on hyviä, ja sisältö.

Ja tosiaankin pitäisi tilaajalle tulla ennen kuin on kaupoissa, mutta tämä puute on monissa muissakin lehdissä kuten Cosmopolitanissa joka sentään on Sanoma Magazines:in lehti. (Nolona myöntää ajoittain tilanneensa sitä)

Ehkäpä meidän harrastajien pitäisi kerätä nimiä tämän asian puolesta niin saisimme firman kiinnittämään huomiota asiaan ja varmaan laajemman lukijakunnan... ?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

oppo kirjoitti:Minä väitän edelleen kovasti niin että painopinnanvalmista nyk.painotuotantoassistentti taittaa(piste).
No minä ainakin teen graafisena suunnittelijana taittoa jos sitä tulee tehtäväksi... Painopinnanvalmistaja taittaa toki jossain määrin kun puhutaan aineiston korjaamisesta, uudelleenasemoimisesta yms, mutta ilmettä jne. painopinnanvalmistaja ei luo (jos ei ole päässyt töihin joka on koulutuksen ulkopuolisella alueella). Voihan vaikka rekkakuski taittaa jos mieli tekee, ei ketään kielletä, laadusta voidaan sitten keskustella.

Se, että AM:ää taittaa painopinnanvalmistaja kertonee sen ulkoasun laadusta ja taiton/tuotannon hitaudesta jotain... Luulisi että graafikon palkkaaminen säästäisi aikaa. Mutta tän keskustelun perusteella lehden asioita ei ilmeisesti ole hoidettu mitenkään mallikkaasti muutenkaan. :?

(offtopiccia) Täällä pyörii sitten ilmeisesti aika paljon kyseisen ammattikunnan jäseniä, kivaa! :mrgreen: Olisihan kiva saada käsiinsä tuollaisen "kivikautisilmeen", veikkaan että useimmilla graafikoilla on heti parannusideoita ulkoasuun ja sormia syyhyttää [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Äiti tilasi minulle joululahjaksi Akvaariomaailman :), ja olen kyllä huomannut että se tipahtelee postiluukusta säännöllisesti kuukauden-pari lehdessä lukevien ilmestymispäivien jälkeen. Joskus ensimmäisen numeron jälkeen ihmettelin, kun ilmestymispäivä tuli ja meni eikä lehdestä ollut tietoakaan. Soitin asiakaspalveluun, jossa lakoninen naishenkilö totesi että lehti on postissa. Siellä postissa se sitten viipyikin vielä yli kolme viikkoa... :roll: Ihmettelenkin, että mitä virkaa niihin lehteen painetuilla ilmestymispäivillä on, jos ne eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, koska lehti postiluukusta oikeasti tipahtaa. Tänä syksynä menen saksankurssille, joten ehkä ensi jouluna voisi pyytää joululahjaksi vaikka DATZia :mrgreen:
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 20:44, 11.12.2001
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

(offtopiccia) Täällä pyörii sitten ilmeisesti aika paljon kyseisen ammattikunnan jäseniä, kivaa! Olisihan kiva saada käsiinsä tuollaisen "kivikautisilmeen", veikkaan että useimmilla graafikoilla on heti parannusideoita ulkoasuun ja sormia syyhyttää
Tartun offtopicciin [:I]
On se kummaa, kuinka lehdet ja muut painotuotteet ovat muuttuneet koko ajan huonomman näköisiksi sitä mukaa, kun omat opintoni jatkuneet...
Kun täällä tuntuu tosiaan alan ihmisiä olevan, niin uteliaisuuteni heräsi kauheasti, että ketkä kaikki ja millä taustoilla jne. En vaan tiedä onko sopivaa jatkaa moista aihetta akvaarioaiheisessa keskustelufoorumissa.

Olisi kiva tietää, kuka tai kuinkamoni lehden lukijoista/tekijöistä pitää ulkoasua kuinka tärkeänä... Minulla oli kerran koulussa tunnilla mukana P.Rassin "panssarimonnit"-kirja. Kierrätin sitä kaikkien kanssaopiskelijoiden kauhisteltavana. Moni tänne kirjoitteleva taas ei pidä sitä mainittavan kauhean näköisenä, tai jos pitääkin, nin ei anna sille suurta merkitystä
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

satunnainen kirjoitti:tartun offtopicciin [:I] [...] En vaan tiedä onko sopivaa jatkaa moista aihetta akvaarioaiheisessa keskustelufoorumissa.
Njaa, ainakin olette oikealla osastolla. Eikä "Yleisen keskustelun" kuvauksessa lue kuin että keskustelu on vapaata. Joten ainakin minun puolestani, sen kun pulisette - tämän Akvaariomaailmalehti-aiheen sisällä. Suutun vasta, jos tänne ilmestyy useita taittoaiheisia topiceja. Katsotaan hermostuuko joku arvon kollegoistani ennen sitä. [;)]
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Cory kirjoitti:Suutun vasta, jos tänne ilmestyy useita taittoaiheisia topiceja.
Sepä voiskin olla joskus ihan mielenkiintoista nähdä :-)
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Tämähän on Yleistä keskustelua, jos tästä joku moderaattori suuttuisi, nostaisin metelin Sensuurista ja Sananvapaudesta. Ammattiasiaan vielä, että itse olen töissä graafikkona, enkä minä taita vaan suunnittelen kokonaisuuksia. Meidän lehdessä taittoa varten ovat taittajat, olivat he koulutukseltaan mitä tahansa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Brattoc kirjoitti:Ammattiasiaan vielä, että itse olen töissä graafikkona, enkä minä taita vaan suunnittelen kokonaisuuksia. Meidän lehdessä taittoa varten ovat taittajat, olivat he koulutukseltaan mitä tahansa.
Niin, graafisella alalla on monta ammattihaaraa jotka osittain kulkevat päällekkäinkin, mutta peruskoulutus (oli sen taso ja syvyys siiten mikä vaan) on kaikilla suhteellisen sama. Syvennytään jonkun verran graafisen alan eri ammattivaihtoehtoihin ja opitaan käden ja silmän taitoja. Se on sitten henkilökohtainen valinta haluaako taittajaksi, graafiseksi muotoilijaksi, AD:ksi tai joksikin muuksi, vaikka kuvittajaksi.

Painopinnanvalmistajalla on puolestaan aivan eri koulutus, lähinnä painoteknillisempi jossa myös nuuhkaistaan graafisen suunnittelun perusteita. Eli jos painopinnanvalmistaja suunnittelee ja taittaa lehden, rohkenen väittämään, että tekee töitä aika lailla koulutuksensa ulkopuolella. Tosin kuka tahansa saa taittaa/suunnitella, graafinen suunnittelija on titteli jonka kuka vaan saa ottaa itselleen, siksi ei valmistuta erikseen kuten joku lääkäri. Lopputtuloksesta voi sitten väitellä, mikä on laatua ja mikä ei (ja halutaanko edes laatua)...

Itse olen AD-uraa havittelemassa (assarina vielä), ja tässä ammatissa samat ihmiset tekee kaikkea; kuvamanipulointia/ideointia/taittoa/kuvitusta jne... Assarina teen toisten pa**a-hommia, mutta hyvinkin paljon AD:t tekee sitä itsekin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Brattoc: Me moderaattorit (ja ne administraattoritkin) osaamme lukea ryhmän kuvauksen. Eläs jossittele, ei myö suututa :mrgreen:
sabri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 01:29, 01.07.2002
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja sabri »

Mahtaako tuo lehti olla ilmestynyt vieläkään?
En ole ainakaan löytänyt.
Raita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 10:44, 18.08.2002

Viesti Kirjoittaja Raita »

Kyllä se ainaskin tuolta Tikkurilan kirjastosta löytyi, mutta kaupoissa en tosin ole nähnyt..
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

sabri kirjoitti:Mahtaako tuo lehti olla ilmestynyt vieläkään?
En ole ainakaan löytänyt.
Kyllä se viikolla kolahti luukusta sisään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”