Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Snorkkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 21:49, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Snorkkeli »

No kuulostaa kyllä aika vaihtelevalta jollei seurantakoodiakaan saanut. Minulle tuli tosiaan DHL:n seurantakoodit ja paketit tuotiin kotiovelle asti.
Minä siis maksoin PayPalilla ja sitä kautta tuli palautuskin. En tiedä vaikuttaako maksutapa palautushommiin.

Mietiskelin tuota tavaran pois jättämistä ilman eri ilmoitusta. Voisikohan se olla kustannuskysymys niin, että on yksinkertaisesti paljon halvempaa jättää puuttuva 25 euron lämmitin pois paketista ja palauttaa rahat kuin ruveta kyselemään mahdollisten korvaavien tuotteiden kelpaavuutta ja seisottaa pakettia pakkaamossa samaan aikaan. Tai edes ruveta kirjailemaan aiheesta viestiä asiakkaalle.
Yksittäistapauksena ei tietenkään ole isosta asiasta kyse, mutta voisin arvella, että Aquaristikshop on sen verran suosittu ja edullinen kauppa, että on liian kallista käyttää aikaa henkilökohtaiseen palveluun.

En tiedä, onko tuossa ajatuksessa mitään järkeä, mutta tulipahan vaan mieleen. :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Luulen, että Snorkkeli olet oikeassa, että kustannuksista se pohjimmiltaan johtuu. Aquaristikshop on niin halpa siksi, että ne ovat painaneet kustannukset mahdollisimman alas. Ei varastoa, ei asiakaspalvelua. Jotta asiakkaalle voitaisiin ilmoittaa lämmittimen puuttumisesta, siihen tarvittaisiin palkattu asiakaspalvelija, kun niitä viestejä pitäisi varmaan lähettää aika paljon. Niillähän ei ole omaa tavaravarastoa, vaan tilaavat tavaraa sitä mukaa valmistajilta, kun tilauksia tulee. Jos nyt lämmitinvalmistajilla ei juuri ole lämmitintä varastossa, ne jättävät sen yksinkertaisesti pois tilauksesta. Helpoin ja halvin ratkaisu.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Saattavat jättää ilmoittamatta toimituksesta puuttuvista tuotteista myös sen takia, ettei asiakkaalle haluta antaa mahdollisuutta perua koko tilausta.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

No kuulostaa kyllä aika vaihtelevalta jollei seurantakoodiakaan saanut. Minulle tuli tosiaan DHL:n seurantakoodit ja paketit tuotiin kotiovelle asti.
Voi olla, että omatkin toimitukset on olleet juuri noin. Ei mitään muistikuvaa.

Minulle tulee myös mieleen, että AkvaristikShopin tilaukset hoidetaan tyyliin liukuhihnalla, eikä siellä jäädä jumiin mihinkään yksittäiseen puuttuvaan tavaraan, vaan takasin maksu asiakkaalle ja that´s it. Vilkaisin huvikseni heidän "General Terms of Business", ja siellä mainitut toimitusajat ovatkin tosi pitkät: 30 vrk normi tilaus ja jos jotain asiakkaalle räätälöityä niin jopa 60 vrk.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Vertailin istuskellessani joitakin hintoja Aquaristikin ja -sabin välillä. Vertailu vähän hankalaa, koska samoja myytäviä tuotteita on rajoitetusti, mutta napsin sellaisia perusjuttuja, perus käyttötavaraa, joita kumpikin myi, esim. Jbl kalanruokaa Novo Pleko ja Novo Bel, Biotopolia ja Denitrolia, E-A ProFito, Tropican Premium Nutrition, Jbl Ferropol 24... jne. Puolin ja toisin oli edullisempi hinta. Aquaristikilla on laajempi valikoima ja pärjää varsinkin tekniikan puolella, Aquasabi taas on ollessaan laaja myös, muttei ollenkaan yhtä kattava, painopiste ehkä vähän meidän kasvihörhöjen suuntaan ja myy siis myös elävät kasvit. Garnelenhausen painopiste on taas sukarapurintamalla.

Oikein mielelläni käyttäisin Aquaristikia ja heidän suurta valikoimaansa, mutta sai epäluotettavan maineen minun silmissäni. Sitähän tilaa jotakin siksi, että sitä tarvitsee. Kun lähetys saapuu, sitä jotain ei kuitenkaan ole, eikä siitä ole välitetty ilmoittaakaan. Tilaat uudelleen uuden tilauksen johon jälleen lisäät sen mitä tarvitset. Liki kuukauden odottelun jälkeen ja kysellessäsi paketin perään saat kimpsusi ja edelleen se jokin puuttuu, jota olet tarvinut jo pitkän aikaa. Tässä kohtaa itse alan pohtia, että onko nämä nyt niin halpoja, että odottelen kolmatta kuukautta sitä jotakin vai siirränkö tilaukseni firmaan, jossa asiakaspalvelija vastaa kyselyyni yleensä vuorokauden sisään ja saan tilaukseni kohtuuajassa kotiovelle.

Oman mausteensa siihen tuo sitten lisä, kun paketissa onkin jokin rikki tai epäkurantti, kuten itselläni se laatikkoon vuotanut Carbo, joka oli carbonnut kaikki muutkin tuotteet eikä tietenkään ollut enää täysi. Muutamistakaan asiallisista yhteydenotoistani huolimatta tähän ei kommentoitu sanallakaan, mitään! Se jätettiin täysin noteeraamatta. Entä jos pullo olisi ollut tyhjä? Mm. Carbolla hintaeroa Sabilla ja Ristikilla 1.60e jälkimmäisen hyväksi.

Itseäni ei haittaa odottaminen. Kun se on tiedossa, siihen osaa varautua. Isosti haittaa epäluotettavuus. Saatko ne, mitä tilasit vai selviääkö se vasta kun avaat paketin? Hyvitetäänkö viallinen tuote? Vastataanko todella kyselyysi tai palautteeseesi, niin kuin omalla sivullansa mainostavat? Eli niin kauan, kunnes toisin todistetaan, sponsoroin mielelläni tuolla 1.60e:lla Aquasabin ja Garnelenhausen toimivaa ja erittäin ystävällistä asiakaspalvelua, joka täysin mutkitta korvaa viallisen tuotteen sekä ottaa sinuun yhteyttä jopa 2.90e maksavien puuttuvien kasvipinnien vuoksi ja tiedustelee, haluanko vielä pitää tilaukseni vai perua sen. Toivottavasti Aquaristik herää tähän taas joskus. Heillähän ei aina ole kuitenkaan asiat olleet ihan tällä mallilla.

Jos tämä olisikin "yksittäistapaus", mutta ainakin tuohon samaan ajankohtaan sattui näitä laittoman paljon eri harrastajien kohdalla. Tiedä sitten, oliko siellä jokin erityinen suvantovaihe menossa juuri tuolloin. Siksi onkin mukavaa kuulla teiltä palautetta tämän päivän tilanteesta.

**********************************

muoks. tämä viesti "lähetetty" eli kirjoitettu jo pitkän aikaa sitten, mutten ollut huomannut, että oli jäänyt roikkumaan menemättä perille, koska oli postattu väliin samaan aikaan, kirjoittaessa en siis ole vielä nähnyt Polarin ja GTX:n viestejä ....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Snorkkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 21:49, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Snorkkeli »

GTX kirjoitti: 13:22, 16.03.2021 Saattavat jättää ilmoittamatta toimituksesta puuttuvista tuotteista myös sen takia, ettei asiakkaalle haluta antaa mahdollisuutta perua koko tilausta.
Tämäkin saattaa pitää paikkansa.

Toukopoukolla on kyllä hyvä pointti tuossa, että se ei tunnu enää hinnasta huolimatta kovin kannattavalta jos odottelua kertyy kuukausia. Varsinkaan jos tuote ei senkään jälkeen tule.
Minulla ratkaiseva kannustin tilata Aquaristikshopilta tai siis Ristikilta oli se, että se tuntui olevan ainoa eurooppalainen nettikauppa, jossa oli Fluvalin Plant 3.0 valaisinta saatavilla hyväksyttävään hintaan ja kattavasti varaosia 2217 suodattimeen. Toiveikkaana kurkin kyllä kaikki muutkin nettikaupat näiden toivossa, mutta huonolla menestyksellä.
Olisi kyllä harmittanut isosti jos valaisin olisi jäänyt matkasta! Se oli tässä paketissa juuri "se jokin".

Nyt pistin uhkarohkeasti toisen tilauksen, kun vähän unohdin juttuja ekasta. Saapa nähdä muuttuuko ääni kellossa vai sujuuko mutkitta. Mukana on myös liemiä. :D
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ja minä jännitän täällä puolestasi vuoroin kynsiä ja popcorneja popsien. :mrgreen:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tungen lusikkani (taas?) tähän soppaan.

Ketjussa on tullut esiin paljon ongelmia ulkomaisten nettikauppojen kanssa. Toki myös positiivisia puolia. Suurimpana positiivisena puolena varmaankin hinta. Mietiskelin tässä keskenäni, kuinka paljon enemmän harrastaja on valmis maksamaan tuotteesta jos saa se suomalaisesta kivijalkakaupasta heti mukaan varustettuna hyvällä asiakaspalvelulla ja suomalaisella kuluttajansuojalla?

Otetaan ihan random esimerkki: Purkki kalanruokaa maksaa verkkokaupassa 5€ + rahti + odotus + noutokulut jos ei tule kotiin asti. Sama purkki maksaa kivijalkaliikkeessä 20€ jolloin sen päälle maksettavaksi tulee vain noutokulut. Mikä olisi tuon kalanruokapurkin "oikea" hinta siellä kivijalkakaupassa?

Huomioidaan toki, että kukaanhan ei varmaan tilaa sitä pelkkää kalanruokapurkkia vaan paketti pitää sisällään muutakin. Mutta pidetään nyt (leijonakuningasta mukaillen) hippoteettisenä esimerkkinä tuo kalanruokapurkki.

Lisätään tähän vielä se aspekti, että sekä täällä, että muualla netin ihmeellisessä maailmassa harrastajat valittaa kun liikkeet on niin kaukana. Sehän pitää täysin paikkansa. Liikkeitä ja erityisesti akvaarioalan liikkeitä on hävinnyt kartalta viimeisen kymmenen vuoden aikana kovaa vauhtia. Täällä pk-seudullakaan ei ole enää kolmea liikettä lukuunottamatta yhtään puhtaasti akvaarioihin erikoistunutta liikettä ja niistäkin vain yksi palvelee joka päivä. Muut vain osan viikosta. Myös monialalemmikkiliikkeet ovat kadonneet katukuvasta. Kuitenkin samaan aikaan lemmikkieläimiin panostetaan ylipäätään enemmän rahaa kuin koskaan ennen. Tuhoammeko me harrastajat oman harrastuksemme vain ja ainoastaan halpojen hintojen takia?
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Kyllä minäkin muutaman kerran mietin tilaanko Aquaristikilta vai en, juuri sen epäluotettavuus riskin takia. Yleensä tilauksen syy on ollut se, ettei jotain tarvitsemaani tuotetta ole yksinkertaisesti saanut Suomesta, tai joku on ihan huomattavasti halvempi postikuluineen kuin sama tuote Suomessa tai jossain muussa ulkolaisessa nettikaupassa. Suomalaisia nettikauppoja siis suosin ensin ja sitten vasta ulkolaisia jos on pakko. Paikallista kivijalkaliikettä suosisin kaikista mieluiten, kun käyn ruokakaupassa joka tapauksessa samassa rakennuksessa, mutta hermo menee heidän kanssaan, kun haluamiani tuotteita ei löydy hyllystä, ja kun pyydän tilaamaan (vaikka itse mainostavat, että tilaamalla saa), ei se tilaaminen sitten onnistukkaan. Ikinä :roll:
Leva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 06:37, 21.04.2019
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Leva »

Sen verran täytyy ottaa osaa keskusteluun ja todeta, että viimeiseen asti vältän tilaamasta ulkomailta, mutta välillä olen joutunut, kun Suomesta ei ole yksinkertaisesti saanut omaan tarpeeseen esim. tekniikkaa tilaamallakaan. Kaikki kulutus mömmöt ja ruuat olen kuitenkin saanut vielä suomesta ja viimeiseen asti näin yritänkin saada. Täällä on kilpailtu hinnat jo niin alas, etten näe suuremmin rahallista kannattavuuttakaan ja oikeestaan arvostan aika paljon asiakaspalvelua, että saan sopivan tuotteen ensimmäisellä kerralla. Mutta jos pitää suositella ulkomaisia nettikauppoja, niin näistä hyviä kokemuksia vuoden sisään:
https://reef-aquarium-store.com/
https://www.achat-aquarium.fr/
Snorkkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 21:49, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Snorkkeli »

Kyllä tunsin Teemun viestiä lukiessani pienen piston sydämessäni, täytyy myöntää.

Pienempien ostosten kohdalla hinta ei ole niin merkitsevä tekijä, mutta volyymin kasvaessa vaikutus tietysti kumuloituu. Esimerkiksi omalla kohdalla, kun on kyse harrastuksen uudelleen aloittamisesta ja tavaraa pitää ostaa paljon, niin kyllä saksalaisen nettikaupan loppusumma 580 e tuntuu huomattavan houkuttelevalta verrattuna kotimaisen nettikaupan 730 euron loppusummaan verrattuna. Varsinkin kun ilmeisesti edes kasvotusten asioimalla ei voi hintaan juurikaan vaikuttaa.

Tässä kävi nimittäin niin, että yritin hieroa karvan päälle parin tonnin kauppaa kotimaisen akvaarioliikkeen kanssa tekniikasta, altaasta ja jalustasta.
Lupailivat, että hinnassa voidaan tulla vastaan kun lisättiin tuo tekniikka mukaan pakettiin. Odoteltuani tarjousta pari viikkoa ja muistuteltuani asiasta kerran siinä välissä, sain viimein tarjouksen, jossa oli kokonaista 15 euroa alennusta n. 2000 euron kokonaissummasta. Siitä voi jokainen laskea alennusprosentit tai pikemminkin promillet.

Voi olla, että olen kohtuuton, mutta mielestäni tuollainen alennus on lähinnä haistattelua ja osoitus siitä, että on ihan riittävästi liikevaihtoa.
Kyllä minä ainakin yritin tukea kotimaista akvaarioliikettä. Tiedä sitten olisinko 5 % alennus syönyt koko katteen, mutta sillä minä olisin lyönyt kaupat lukkoon hyvillä mielin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Olen täysin samaa mieltä sekä Teemun, että Snorkkelin viestistä.

Ketjusta löytyy oma viestini, jossa kirjoitan samasta asiasta kuin Snorkkeli.

Voin vain sanoa omalta osaltani, en muiden, että niin kauan kun Treella oli Viherkala, en ollut elämässäni tehnyt ensimmäistäkään tilausta mistään muualta, kuin Suomesta. Vielä sen jälkeen kun tuo liike lopetti, tein kaikki ostokseni Suomessa alan liikkeissä n. 10 vuotta. Siinä muuttui ainoastaan se, että jouduin usein ajamaan Helsinkiin halutessani jotakin kun sitä ei Treelta enää saanut. Kun ajaa liki 200km ostostensa perässä, alkaa hintaa tulla entistäkin enemmän vielä valmiiksi huomattavasti korkeampien hintojen päälle. Ja olihan se aina mahtavaa päästä livenä katsomaan, mitä itselleni vieraammat liikkeet tarjoavat.

Tosi asia on myös se, että en ostaisi niin paljon akvakamaa, jos tekisin ostokseni vain Suomessa. Sitä tulee ostettua enemmän kaikkea juuri siksi, että sitä saa niin paljon enemmän tuohon rahaan. Edelleen käytän suomalaisia kivijalkaliikkeitä joka kuukausi, niin kuin olen kertonut, JA ajan sen päälle nyt enää vain yli 100km asuinpaikkamme vuoksi. Saksasta luotettavasta liikkeestä saan saman kotiovelleni.

Lisäksi aivan lähiviikkoina kirjoitetuistakin viesteistä löytyy kertomusta, millaista "palvelua" on Suomessa itse liikkeessä asioidessa saanut, ja se ei ole positiivista, joten yhtälailla voisi herätellä suomalaisia kauppiaita siihen, että viimeistäänkin nyt voisi yrittää panostaa siihen ystävälliseen palveluun ja yrittämiseen eikä itse ajaa ostajia muualle ja mikäli mahdollista, myös volyymiin sen sijaan, että joka purtulasta ja kaupasta koittaa kääriä mahdollisimman ison katteen.

Itse olen nyt metsästänyt Treelta erästä parvikalaa pari kuukautta ja sitä ei ole kuulemma saanut. Helsinkiin olisi pitänyt jälleen ajaa, siellä sitä on, joten miksi sitä ei saada myös Treelle? Ehkä siinä on jotain tukkujuttuja, eri tukut tms. mutta sattuneesta syystä en halua nyt sinne matkustaa, ennen kuin sielläkin saadaan pöpöä paremmin kuriin. Eikä kyllä houkuta bensakulutkaan. Eli jos olisin voinut tilata nämä käyttämistäni saksalaisista, olisin sen jo tehnyt.

Luulen, että ihan joka ikinen ostaisi mieluummin Suomesta kuin ulkomailta mutta kun se on kahden kauppa. Tehty kauppa on aina parempi kuin olla tekemättä kauppaa ollenkaan. Snorkkelin tapauksessa kassa olisi kilahtanut, nyt jäi kilahtamatta. Jos tuijotetaan sokeasti sitä, että kate on pakko olla tuo ja tuo, mitä se hyödyttää kun lasketaan iltakassaa, kun ei ole kassa kolahtanut. Sana kiirii, iloinen Snorkkeli joka mainostaa liikettä tietämättään, kirjoittaa alan foorumeissa kuinka siellä homma toimii ja kauppias saattaa tehdä sen ansiosta pari kauppaa lisää. Tätä en tajua e-del-leen-kään suomalaisessa kaupankäynnissä, ettei se ole jo valjennut.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Snorkkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 21:49, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Snorkkeli »

Noniin! Tänään tuli se toinenkin Aquaristikshopin tilaus kotiovelle. Viime viikon maanantaina illalla tilasin, keskiviikkona lähti paketti liikkeelle ja tänään tuli perille. En voi moittia. Noin nopea paketin liikkeelle lähtö sai minut kyllä arvelemaan, että josko heillä kuitenkin olisi oma varasto. Ainakin jonkunlainen.

Paketin sisällä liemet olivat edelleen purkeissaan, tavarat olivat ehjiä ja muutenkin siististi pakattu.

Tällä kertaa pääsin kuin pääsinkin koeponnistamaan asiakaspalvelua, sillä tilatun Fluval hanging kit -ripustussetin sijaan oli pakettiin lipsahtanut Fluvalin feeding ring. Olihan se melkein sinne päin tuokin. :D

Kirjailin ystävällisen sähköpostin asiakaspalveluun ja uskokaa tai älkää, mutta 42 minuutin kuluttua tuli yhtä kohtelias vastaus, jossa pahoiteltiin ja luvattiin ilman muuta lähettää oikea tuote jälkitoimituksena. Eikä väärää tuotetta kuulemma ole syytä palauttaa.

Eli tällä kokemuksella asiakaspalvelu oli nopeaa ja ystävällistä, eli pelkkää priimaa.
Paketissa oli väärä tuote kyllä, mutta näitä sattuu kaikille. Ja mielestäni ratkaisevaa on se, miten asia hoidetaan.

Nähtäväksi jää, millä aikataululla tämä riiputussetti sitten tulee ja pitääkö vetää sanoja takaisin asiakaspalvelun suhteen. Kaikki tämä selviää varmaan seuraavassa jaksossa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No jumalaare :D , eihän tuota voi verrata minään päivänä siihen toimintaan, mitä se oli silloin kun täällä oli asia ns. tapetilla. Olisko siellä joku herätellyt putiikkia siihen, että asiakkaat olivat tosi tyytymättömiä ja palvelu, jota siis ei ollut, täysin ahterista ja olematonta. Hyvä juttu.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Maarit_S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 01:41, 05.12.2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Maarit_S »

Onko kukaan tilannut akvaariota/akvaariopakettia ulkomailta? Katselin, että esim. https://maswanord.dk/ -nettikaupassa Akvastabil Move 275 l akvaariopaketti (allas+jalusta) maksaisi yhteensä 6398 DKK eli n. 860 €. En edes löytänyt Suomesta tuota kokoa, mutta Akvaariokeskuksessa seuraava koko (360 l) samasta mallista maksaisi 1690 € ja tuolla tanskalaisessa nettikaupassa n. 1062 €.

Mieluitenhan sitä tukisi suomalaisia kauppoja, mutta hintaero vaikuttaa olevan aika merkittävä. Toki rahti- yms. kustannukset sitten erikseen.
Voiko kala hukkua?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Maarit_S kirjoitti: 14:20, 11.04.2021 Mieluitenhan sitä tukisi suomalaisia kauppoja, mutta hintaero vaikuttaa olevan aika merkittävä. Toki rahti- yms. kustannukset sitten erikseen.
Akvaariopaketteja ei juurikaan kannata lähteä ulkomailta tilailemaan. Yksittäisen asiakkaan tilaamat paketit lähetetään yksittäiskäsiteltävänä ja luonnollisesti särkyvänä, joten rahtikulut voivat nousta moninkertaiseksi verrattuna itse altaan hintaan.

Pakettien hintoja kannattaa kysellä myös muualta kuin sieltä mistä olet jo kysynyt. Ruoho on aidan takana monesti vihreämpää.
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GroH »

Teemu Salonen kirjoitti: 20:23, 11.04.2021
Maarit_S kirjoitti: 14:20, 11.04.2021 Mieluitenhan sitä tukisi suomalaisia kauppoja, mutta hintaero vaikuttaa olevan aika merkittävä. Toki rahti- yms. kustannukset sitten erikseen.
Akvaariopaketteja ei juurikaan kannata lähteä ulkomailta tilailemaan. Yksittäisen asiakkaan tilaamat paketit lähetetään yksittäiskäsiteltävänä ja luonnollisesti särkyvänä, joten rahtikulut voivat nousta moninkertaiseksi verrattuna itse altaan hintaan.

Pakettien hintoja kannattaa kysellä myös muualta kuin sieltä mistä olet jo kysynyt. Ruoho on aidan takana monesti vihreämpää.
Nyt pitää sanoa ettei pidä nykyään läheskään aina paikkaansa. Tilasin juuri Fluval vizcensa 260 täysi paketti (kaappi, allas jne) joka maksaa suomalaisissa verkkokaupoissa noin 1000€. Allas oli päälle 200€ suomalaisia halvempi ja kyseisessä verkkokaupassa kuuluu rahtikulut hintaan kotiovelle toimitettuna kun tilaus ylittää 85€ säästö oli todella merkittävä verrattuna suomalaisiin. Itsekkin suosisin aina mielellään, jopa paikallista kivijalkaa, mutta ei ole kyllä vara maksaa huvikseen moninkertaisia hintoja.
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Tuon kokoisen akvaarion rahtihinta Tanskasta kotiovella on kymppejä, enimmillään satasen korvilla. Tuhannella eurolla sen saisi lentämään muutaman kerran maapallon ympäri.
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GroH »

GTX kirjoitti: 10:17, 12.04.2021 Tuon kokoisen akvaarion rahtihinta Tanskasta kotiovella on kymppejä, enimmillään satasen korvilla. Tuhannella eurolla sen saisi lentämään muutaman kerran maapallon ympäri.
En tiedä oliko tämä liittyen minun komenttiini, mutta jos luet tarkemmin tuota viestiä niin mainitsin siis että kyseisestä kaupasta toimituskulut olivat 0€ vaikka kyseessä oli 149kg eurolava. Ja kolli toimitettiin itävallasta. Tällä yrityksellä siis ainakin suomeen aina tilauksen ylittäessä olikohan 84,9€ on toimitus kotiovelle ilmainen. Oli koko ja paino mikä tahansa. Tuon kanssa on lähes mahdotonta suomalaisten yritysten kilpailla. Kyseessä siis tottakai mielettömän kokoinen yritys jonka rahtisopimukset neuvoteltu todella kuluttaja ystävällisiksi. Johtuen siitä ett lähetysvolyymi on satoja/tuhansia kolleja per päivä.
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Oli tarkoitettu vastaukseksi Maarit_S:lle.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

GroH kirjoitti: 23:24, 11.04.2021
Teemu Salonen kirjoitti: 20:23, 11.04.2021
Maarit_S kirjoitti: 14:20, 11.04.2021 Mieluitenhan sitä tukisi suomalaisia kauppoja, mutta hintaero vaikuttaa olevan aika merkittävä. Toki rahti- yms. kustannukset sitten erikseen.
Akvaariopaketteja ei juurikaan kannata lähteä ulkomailta tilailemaan. Yksittäisen asiakkaan tilaamat paketit lähetetään yksittäiskäsiteltävänä ja luonnollisesti särkyvänä, joten rahtikulut voivat nousta moninkertaiseksi verrattuna itse altaan hintaan.

Pakettien hintoja kannattaa kysellä myös muualta kuin sieltä mistä olet jo kysynyt. Ruoho on aidan takana monesti vihreämpää.
Nyt pitää sanoa ettei pidä nykyään läheskään aina paikkaansa. Tilasin juuri Fluval vizcensa 260 täysi paketti (kaappi, allas jne) joka maksaa suomalaisissa verkkokaupoissa noin 1000€. Allas oli päälle 200€ suomalaisia halvempi ja kyseisessä verkkokaupassa kuuluu rahtikulut hintaan kotiovelle toimitettuna kun tilaus ylittää 85€ säästö oli todella merkittävä verrattuna suomalaisiin. Itsekkin suosisin aina mielellään, jopa paikallista kivijalkaa, mutta ei ole kyllä vara maksaa huvikseen moninkertaisia hintoja.
Tässäkin taas lopulliseen hintaan vaikuttaa moni asia. Oletetaan että aloittava harrastaja bongaa tuon saman tarjouksen ja tekee saman hintavertailun. Päättää sitten tilata sen altaan ulkomailta säästääkseen 200€. Kun allas on vihdoin saapunut, onkin aika suunnitella sisustusta, hankkia testejä, hoitoaineita jne. Toki nämä olisi voinut tilata ainakin osittain sieltä alkuperäisestä paikasta jos niitä siellä on tarjolla. Tehdään sitten kivijalassa kaupat näistä muista tarpeista ja ystävällinen myyjä lupaa loppusummasta 10% alennuksen.

Mikäköhän olisi ollut koko setin hinta siinä suomalaisessa kivijalassa jos tosiaan kaikki olisi ostettu sieltä? Yleensä allaspaketeista tykötarpeineen lähtee helposti sellaiset 30% listahinnoista pois.

Helppo meidän on olla täällä isoissa kaupungeissa jos hätä iskee niin liikkeet palvelee kauppakeskuksissa aamusta iltaan. Vähän harvemmin asutulla alueella taas matkaa voi helposti tulla parisataa kilsaa yhteen suuntaan. Kokonaisuudessaan olisi ensiarvoisen tärkeää, että jokainen muutenkin kuihtuvaan harrastukseen käytetty euro kävisi suomalaisen yrittäjän kassan kautta. Akvaario ja lemmikkibisneksellä täällä ei ole kukaan rikastunut. Sitä tehdään rakkaudesta lajiin, mutta jostain se leipä hankittava on, joten jos kauppa ei käy, kannattaa liike laittaa kiinni.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Teemu Salonen kirjoitti: 19:41, 12.04.2021 Akvaario ja lemmikkibisneksellä täällä ei ole kukaan rikastunut.
Pienillä akvaarioliikkeillä ei varmasti rikastu, mutta isommalla ketjulla saattaisi ainakin pienimuotoisesti rikastua. Mitenhän mahtaa olla Faunattaren omistussuhteet? Muistan lukeneeni, että saksalaisen Fressnapf-ketjun perustaja ja pääomistaja (vai ainoa omistaja?) on nykyään miljardööri. Suomen ja Saksan kuviot on tietysti ihan eri luokkaa, eli Suomessa ei tulla miljardööriksi edes ketjulla, mutta ehkä miljonääriksi sentään?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

kr70 kirjoitti: 20:17, 12.04.2021
Teemu Salonen kirjoitti: 19:41, 12.04.2021 Akvaario ja lemmikkibisneksellä täällä ei ole kukaan rikastunut.
Pienillä akvaarioliikkeillä ei varmasti rikastu, mutta isommalla ketjulla saattaisi ainakin pienimuotoisesti rikastua. Mitenhän mahtaa olla Faunattaren omistussuhteet? Muistan lukeneeni, että saksalaisen Fressnapf-ketjun perustaja ja pääomistaja (vai ainoa omistaja?) on nykyään miljardööri. Suomen ja Saksan kuviot on tietysti ihan eri luokkaa, eli Suomessa ei tulla miljardööriksi edes ketjulla, mutta ehkä miljonääriksi sentään?
Suomessa ei ole yhtään isoa ketjua pois lukien musti ja mirri joka on nykyisin norjalaisomistuksessa eikä loppujen lopuksi liity tähän mitenkään. Nehän nimensä mukaisesti myyvät tavaraa koirille ja kissoille. Ketjuksi verrattava iso tekijä on Faunatar. Joskaan se ei ole varsinainen ketju vaan toimii Franchacing pohjalla kuten esim R-kioski ja hesburger. Eli jokainen myymälä on eri yrittäjän omistuksessa. Toki samalla omistajalla voi olla useampiakin myymälöitä.

Tossa vielä lopuksi mun lähikaupan taloustietoja viimiseltä viideltä vuodelta. Kyseessä siis Sellon Faunatar jonka valikoimiin kuuluu kattavasti kaikki lemmikkieläimet ja niiden tarvikkeet. Kyse ei ole mitenkään hiljaisesta liikkeestä vaan tupa on täynnä aamusta iltaan. Noita lukuja voi jokainen katsella ja miettiä miksi ne eurot sinne kassaan on tarpeellisia: https://www.finder.fi/Eläintarvike-+ja+ ... ot/2810229
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GroH »

Siis sinusta on huonoa kun yksi faunatar tekee yli miljoonan liikevaihtoa? Saanen huomauttaa ett liikevaihdon tuloksessa on jo maksettu kaikki työntekijöiden palkat yrityksen kulut ja yritäjän oma liksa plus muut frnachising kulut. Myös hankinnat jne kaikki syövät tuota. Tuosta osaa sanoa että myyvät yli miljoonalla vuodessa ja vaikuttais olevan varsin toimiva pulju. Esimerkiksi jos yrittäjä on nostanut 300t euroa palkkaa niin nuo lukemat voisi silti hyvin olla vastaavat.
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

En tiennyt, että Faunatar ei ole oikea ketju. Karmeat ovat tosiaan nuo nettotulokset: tappiolla toimii. Toki omistaja varmasti on ottanut palkkaa, joten noista luvuista ei näe sitä, kuinka tuottoisa tuo on omistajalle, mutta rikastumaan tuolla ei varmasti pääse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”