Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Jaahas, en ole mikään roskakotiloiden asiantuntija (Onneksi :mrgreen: ), mutta Googlettelun jälkeen luulen, että ne ovat touhukotiloita.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Kävin pikaisesti katsomassa tuon Aquamoos:n sivuja. En vieläkään tiedä, miten sain vaihdettua kielen englanniksi, koska se tapahtui vahingossa. Eli mitähän tein? :D

Mitä tilailit sieltä, koska hinnat minusta näyttivät korkeammilta kuin esim. Aquasabin?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Itseasiassa minä en tainnut saada tuota sivustoa edes vahingossa Englanniksi, vaan saksankielen rippeillä luovin menemään :D

Pysyin yhä vesimiekkalinjalla tilauksen kanssa, kun ne Aquasabin vesimiekat olivat niin onnettomia. 3:sta 1 jäi henkiin. En tosin kokonaan syytä siitä Aquasabia vaan luulen, että tuo meidän altaan vesi on nyt vaan liian lämmintä joillekin lajeille ( +30°). Aaltovesimiekkaa kovasti himoitsen, mutta nyt parin yrityksen jälkeen pitää varmaan todeta, ettei se kestä noin lämmintä vettä. Meillä oli se joskus aiemmin viileämmässä vedessä ja kasvoi tosi isoksi, mutta nyt ei vaan lähde. Ruusuvesimiekka pärjää ja tavallinen jättivesimiekka. Eli siis Aquamoosista tilattukin aaltovesimiekka kuoli, vaikka siinä oli aika hyvät juuret. Hinnat näissä vesimiekoissa eivät olleet kummoiset, joten ihan hyvin raaski tilata. Postit olivat halvemmat kuin Aquasabilla, mutta kuljetus reilusti hitaampi. Hiukan jännitti kun alkoi olla jo kylmät ilmat, että missä kunnossa kasvit tulevat, mutta hyviä olivat tullessaan.
Snorkkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 21:49, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Snorkkeli »

10 vuotta sitten tilasin tekniikkaa AquaristikShopista hyvällä menestyksellä. Nyt vaikutti siltä, ettei kyseinen kauppa ole kovin suuressa huudossa. Pienen mietinnän jälkeen ja muiden huonoista kokemuksista huolimatta pistin kuitenkin tilauksen vetämään AquaristikShopiin.

Ei erityistä moitittavaa. Tavarat lähti kahtena pakettina liikkeelle viikon päästä tilauksesta. Ensimmäinen paketti tuli kolmessa arkipäivässä ja toinen tuli tasan viikossa lojuttuaan Hampurissa vähän aikaa. Kaikki oli ehjää ja minun mielestä tavarat oli hyvin pakattu, vaikka laatikot hiukan omatekoisen/modatun näköisiä olivatkin. Toimitusaika voi jonkun mielestä olla pitkä, mutta omasta mielestäni se oli varsin kohtuullinen.

Aika eleetön toimitus kaiken kaikkiaan. Tilaamani lämmitin oli loppu varastosta ja siitä tuli rahat takaisin tilille ilman kyselyitä tai ilmoitusta. Eli tästä miinusta jos kaipaa yhteydenpitoa myyjän suunnalta. Asiakaspalveluun en osaa ottaa sen enempää kantaa, koska siihen ei ollut tarvetta tässä yhteydessä. Muiden viestien perusteella vaikuttaa siltä, ettei täällä sellaista ole olemassakaan.

Olen siis oikein tyytyväinen enkä epäröi tilata toistekin. Varsin tyypillinen saksalainen nettikauppa omassa kokemuspiirissäni. Muilla voi tietysti olla erilainen käsitys tyypillisestä tässä yhteydessä.

Eräässä toisen alan saksalaisessa nettikaupassa homma menee niin, että tilaus tehdään ja maksetaan. Tämän jälkeen tilauksen status on "in process", kunnes parin viikon päästä paketista tulee saapumisilmoitus. Ei lähtöilmoitusta, ei seurantakoodia, ei mitään. Ensimmäisellä kerralla kieltämättä vähän epäilytti, että kuinkahan tässä käy.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos tästä viestiketjusta, hirveen hyödyllistä tietoa jälleen :D Tosin löysin aquaristik nettikaupasta kaikenlaista mitä tarvitsen altaaseen :mrgreen: :mrgreen:
Mutta mun ehkä järkevämpi kysellä täällä, et mitä sieltä kannattaa ostaa 8-)
Tässä muutama kysymys ja pohdintaa:

- löysin sellaisen esisuodattimen (EHEIM Prefilter), onko kellään kokemusta tästä? Vaikuttaa aika pätevältä, eikä ole kallis ja pidentäis varmaan ulkopöntön huoltoväliä. Mulla ainakin kun on nyt se imuputki, jossa kiinni ihan se perus muovisiivilä, mikä tulee ulkosuodattimen mukana niin on koko ajan täynnä jotain kasvinosia :roll:

- oletteko tilanneet noita vedenparannusaineita, kasvilannoitteita yms? Onko vinkata jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää? Katsoin et siellä ainakin täyttöpusseja, mikä on kierrätyksen kannalta todella jees.

- sit kr70 , mainitsit jossain ketjussa, et sulla UV filtteri? Löysin tuolta kaupasta sellaisen (Fluval UVC In-Line Clarifier) ja mua alkoi oikeesti kiinnostaa tää. Vaikutti et siitä monenlaista hyötyä. Haluan kuulla sun mielipiteen :D Tosin olen perso kaikelle tekniikalle ja hifistelylle, voitte kuvitella meninkö sekaisin kun löysin Eheimin ulkosuodattimen jossa wifi :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Kaiken tiedon sais tablettiin. Ja saatte ihan vapaasti pudottaa mut maanpinnalle :mrgreen:

- lisäksi löytyi näitä pintasuodattimia muutama ja kuten kerroin tuolla toisessa ketjussa, että öljymäinen kerros akvan pinnalla niin tietty houkuttaa tuollaiset, mutta toisaalta tulee mieleen et onko ihan turhaa ja alkaako olla jo liikaa tekniikkaa altaassa :D 8-)

- myös nuo hiilidioksidilevittimet alkoi kiinnostaa, kun se oma DIY levitin hajoaa aina jostakin kohtaa :roll: Jos jollain näistä vinkata jotain, olisin kiitollinen. Katselin tuota JBL ProFlora m502 CO2 Complete System, jossa kytkin et saa yöksi pois ja vaihdettava sylinteri, hinta on aika suolainen ja jotenkin mulle jäi sellainen fiilis kun täällä kävin akvaliikkeessä kysymässä hintaa niin tuontyyppinen kokonaisuus ei ollut montaa euroa kalliimpi.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minulla on Eheim Prefilter käytössä ja olen ollut tosi tyytyväinen. Seralla on vähän erilainen malli, joka ei ole akvaariossa vaan akvaarion ja pääsuodatimen välissä letkuilla kiinnni molemmissa. Kannattaa miettiä, kumpiko sopii itselle paremmin. Eheimin etu on, että sinne eivät mene mahdolliset kalanpoikaset sisään. Minä olen laittanut niiden originaalivaahtomuovipatruunoiden sijasta vanua. On halvempaa ja suodattaa pienet hituset tehokkaammin, ja silloin voi ottaa vanun pois pääsuodattimesta, mikä pidentää sen käyttöaikaa. Jonkunlainen esisuodatin on ehdottomasti hyvä olla, niin pääsuodatin voi olla vuodenkin rauhassa.

Vedenparannusaineista JBL Biotopol tulee ainakin halvemmaksi kuin Tetra Aquasafe mutta en ole kaikkia pienempiä merkkejä tutkinut.

UV-sterilisaattorin etuja on vaikea todentaa. Voisin tietysti sanoa, että omat kalat ovat olleet terveitä ja eläneet kauan ja kuteneet, mutta olisivat saattaneet tehdä niin myös ilman UV:ta. No siinä sen tehon tietysti näkee, jos on viher- tai bakteerisamennus, niin sellaisen UV tappaa hetkessä. Minusta pääasiallinen hyöty on siinä, että lukuisten tutkimuksien ja testien mukaan tavallisen akvaarion bakteeritiheys vastaa jätevedenpuhdistuslaitoksesta tulevan puhdistetun veden arvoja, minkä vuoksi kalat - varsinkin mustanveden kalat - elävät jatkuvassa stressissä. Itsellänikin on suunnitelmissa tehdä tällainen bakteeritiheysvertailu akvaarioiden ja luonnonvesien välillä. Tuo Fluvalin malli voi olla 180 l akvaarioon vähän turhan tehoton. Paitsi että teho on vain 3W, niin se näyttäisi olevan aika lyhyt, eli vesi kulkee grillattavana vain lyhyen matkan. Minulla on vähän pienemmässä akvaariossa käytössä JBL:n 5-wattinen. Siinä on kuitenkin sellainen ikävä puoli, että letkunliittimen tyvessä olevalle tiivisteelle ei ole mitään uraa, joten se pitää kieli keskellä suuta asetella keskelle ja sitten kun kiertää ruuvia kiinni voi vain toivoa, että tiiviste pysyy paikallaan. JOKAISEN kerran polttimon vaihdon jälkeen on vesi tullut aluksi lattialle ja vasta toisella tai kolmannella yrityksellä tiiviste on pysynyt paikallaan. Siitä on tullut jo uudempi malli; en tiedä, onko asia korjattu siinä. Suodattimesta tuleva vesi kannattaa jakaa kahtia t-kappaleella ja johtaa vain se mutkan tekevä vesi UV-käsittelyyn, koska se toimii sitä paremmin mitä hitaammin vesi kulkee sen läpi. Tuossa Fluvalin mallissa näkyy olevan säädin, jolla voi säätää, montako tuntia UV on päällä päivässä. Se kannatttaa pitää koko ajan päällä, koska juuri sytyttäminen kuluttaa polttimoa. Mutta sitten vielä varoitus: UV-C-säteily hajottaa kelaatit, jotka pitävät kasviravinteiden raudan kasvien käytettävissä ja myös ne kelaatit, jotka vedenparannusaineissa sitovat raskasmetallit. Tämän jälkimmäisen tajusin itsekin vasta melko vähän aikaa sitten. Siksi kasviravinteet pitää laittaa päivittäin eikä viikottain, ja vedenparannusainetta ei voi käyttää. Pitää mitata, onko vesijohtovedessä kuparia, jos on niin se pitäisi poistaa aktiivihiilellä. Mahdollinen kloori pitää poistaa muulla tavalla: ilmastamalla, seisottamalla tai suihkuttamalla vesi suihkun läpi. Tästä kloorinpoistostakin on minulla suunnitteilla testi.

Pintaimuria ei mulla ole käytössä, mutta monet tuntuvat käyttävän. Huono puoli on, että sinne menee hiutaleruokakin, joten suodatin pitäisi ottaa pois päältä ruokinnan ajaksi, ja sinne menevät myös kalanpoikaset, jos niille ei rakenna jotain suojaa tielle.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

MarcJohan kirjoitti: 14:46, 13.03.2021- lisäksi löytyi näitä pintasuodattimia muutama ja kuten kerroin tuolla toisessa ketjussa, että öljymäinen kerros akvan pinnalla niin tietty houkuttaa tuollaiset
Mulla on kanssa aina tullut akvaarioihin tuota öljymäistä kerrosta pinnalle. Ei näytä kivalta ja heikentään veden hapettumista. Suosittelen Eheim Skim 350 pintaimuria. Otat sisältä sen pienen vaahtomuovisen suodatuslevyn kokonaan pois, koska se menee nopeasti tukkoon, eikä sitä oikeasti tarvita mihinkään. Säädät imurin vedenkierron pienimmälle teholle, niin laite on erittäin hiljainen.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

kr70 kirjoitti: 15:33, 13.03.2021Pintaimuria ei mulla ole käytössä, mutta monet tuntuvat käyttävän. Huono puoli on, että sinne menee hiutaleruokakin, joten suodatin pitäisi ottaa pois päältä ruokinnan ajaksi
Omat kokemukset Eheim Skim 350 pintaimurista. Kelluvat hiutaleet menevät läpi, hiutaleiden koko siinä hieman pienenee, mutta ei siitä muuta haittaa ole. Ruokkimalla kelluvat sapuskat toisesta päästä allasta, niin kalat ehtivät kyllä syömään kaiken/suurimman osan ennen imuria. Isommat kelluvat rakeet 5 mm koosta alkaen luultavasti ovat jo ongelmallisia, eivät varmaan sujahda imurista läpi, vaan jäävät rämisemään tai jumittavat siipipyörän.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

GTX, mites pinnalla mahdollisesti uivat poikaset? Ne menevät varmaan siipipyörään?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Jos tarkoitat juuri kudusta kuoriutuneita pieniä poikasia, niin sellaisia mulla ei ole ikinä uinut pinnan tuntumassa. Yksikään myyntikokoinen kaupasta ostettu pienikään kala (otto, kardinaalitetra) ei ole mennyt pintaimuriin, ainoastaan jokunen kierteinen on imuriin kiivennyt. Jos kasvattaa pinnalla viihtyviä poikasia kudusta alkaen, niin onhan siinä mahdollinen vaaran paikka pikku poikasen joutua imuriin. Mä käytän imuria pienimmällä teholla, niin sen imu on todella vähäinen, mutta riittävä hävittämään bakukalvon pinnalta.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Tuota en muistanutkaan että se Skimmeri imee myös hiutaleruoat pinnalta. Meillä syötetään pääasiassa tabletteja ja raetyyppisiä heti uppoavia ruokia, niin ei ole ollut ongelma. Kotiloita sinne tosiaan menee. Omassani on se vaahtomuovipala paikallaan, jotta se ei sylje kasviroskaa takaisin altaaseen kiertämään, eikä kukaan mene propeleihin (kotilot).

Skimmerin kanssa voisi toimia ns ruokintarengas, niin hiutaleet ei leviäisi ympäri altaan pintaa.

Ja koska muisti palaa pätkittäin, niin muistankin nyt lukeneeni että joillakin oli ongelmia kun skimmeri imaisi sisään pieniä pintakaloja ja rapusia. Ilmeisesti ongelma on ollut todellinen kun silmiini sattui ihan oikea lisäosa kyseiseen kapistukseen
https://www.azaqua.nl/en/accessories/eh ... oat-insert, puhumattakaan porukoiden luovista D.I.Y versioista.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Ehdottomasti hankin tuon prefiltterin, Eheimin version, sopii ilman ongelmia siihen imuputkeen kun samaa merkkiä. Kiitos kr70 pitkästä analyysistä tuotteiden suhteen, todella arvokasta tietoa ja sain pohdittavaa tuon UV-sterilisaattorin suhteen. Mulla on paketti vanufilttereitä ulkosuodatinta varten niin voisin niistä väkertää prefiltteriin sopivat palaset sitten jatkossa jos suodattaa pienhiukkaset paremmin ja käyttää muita suodatusmateriaaleja pöntössä.

Tuossa UV-sterilisaattorissa mietityttää tuo kloorin poistaminen ilman vedenparannusaineita, mä teen vedenvaihdon niin et mulla 5 m:n muoviletku, toinen pää lapolla akvaarioon ja toinen wc-pönttöön, sit vaan 30 prossaa pois. Sen jälkeen heitän vedenparannusaineen altaaseen ja kytken letkun toisen pään suihkun letkuun kiinni (oon hankkinut tähän hommaan sopivan liittimen ja se on koko ajan kiinni letkussa), sit vaan lämpömittarin kanssa sopiva lämpötila ja vedet altaaseen.
Kerroit, että sytyttäminen kuluttaa polttimoa, kuinka kalliita ne on? Olisko mahdollista sammuttaa laite vedenvaihdon ajaksi ja sytyttää sit jonkin ajan päästä uudelleen? Tällä tavalla laite sammuisi vaan kerran viikossa, kuinkahan kauan tarvii aikaa et vedenparannusaine sitonut kloorin ja on turvallista sytyttää laite uudelleen? Kupari on sit asia erikseen, se tosiaan pitää mitata, mut tässä mennäänkin mielenkiintoisiin juttuihin kun omassa työssäni törmään välillä asiakkaisiin, joiden hiuksissa kuparia/raskasmetalleja ja se aiheuttaa välillä ongelmia esim. kun hiusta vaalennetaan. Olis ihan mielenkiintoista alkaa mittaileen tuota kuparia ja tarjota vaikka asiakkaille palvelu, jossa ne tuo omaa vesijohtovettä mitattavaksi :D

Kiitos GTX tuosta Skimmerin infosta :) alkoi sittenkin kiinnostamaan ja ehdottomasti haluan kaikki systeemit, jotka parantaa mun fisujen olosuhteita oikeasti. Sekinhän on sitten pidettävä jatkuvasti päällä, koska sinne muodostuu bakteerikasvusto?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Pintaimuriin ei muodostu bakteerikasvustoa, kun ei siellä ole kasvupintaa bakteereille. Erittäin pieni vaahtomuovipala vain, jos jätät sen paikoilleen, mutta eipä sillä ole merkitystä akvaarion bakteerikantaan kokonaisuutta ajatellen.

Polar.
Joo, ruokintarengas olisi varmaan hyvä kelluvien safkojen kanssa.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos GTX, tää hyvä tietää. Täytyy alkaa vertaileen vähän hintoja, et mistä nää laitteet kannattaa hommata. Tietty olis parasta suosia paikallista yrittäjää, varsinkin tällaisena aikana. Tässä mun kodin lähellä hyvä liike, oon saanut todella ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua.

Ja Polarille kans kiitos, ruokintarengas kuulostaa fiksulta systeemiltä :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vanu Prefiltteriin kannattaa ostaa ihan perusmassana, ei siis minään valmiiksi muotoiltuna levyinä. Senkun tunkee sitä vanua vaan sinne prefiltteriin täyteen asti. Jotain tällaista:
https://www.akvaariokauppa.fi/new/p2970 ... nu-fi.html
Mutta halpamerkeiltä saa varmasti halvemmalla. Tää ei tarvii olla mitään JBLää.

Kloorinpoistosta olen lukenut, että 90% lähtis pois jo sillä, että laskee veden suihkun läpi siten, että suihku kulkee ilmassa pikkupisaroina 20 cm. Jos tämä toimii, niin voisit asentaa suihkun letkun päähän. Tästä on suunnitelmista tehdä testi. Joskus.

UV-polttimo. Esim 5-wattinen JBL tehtaan nettikaupasta 12€. Kestää vuoden. tai vähän vähemmän, jos tarvitsee tehoja koko ajan.
https://www.jbl.de/?mod=products&func=d ... de#6030500

Minä pidän UV:ta päällä koko ajan, myös vedenvaihdon ajan. Olen kysynyt JBL:ltä, ne sano, että ainakin puoli tuntia saa olla veden kierto pysähdyksissä. Paljon pidemmäksi aikaa ei saa jättää päälle, sillä vesi lämpiää polttimon ympärillä vähitellen ja se saattaa johtaa polttimon ylikuumenemiseen ja vaurioitumiseen. Sitten jos tekee jotain isompaa, esim suodattimen vuosihuolto, joka kestää kauemmin, niin sitten UV pitää tietysti sammuttaa. Silloin pitää muistaa, ettei jätä suodatinmassoja yli tunniksi veteen ettei sieltä lopu happi.

Ainakin raskasmetallien kanssa käy niin, että ne sitoutuvat vedenparannusaineen kelaattiin, ja sitten UV-C-säteily hajottaa kelaatin, joten raskasmetallit pääsevät vapaaksi akvaariossa. Minulle ei ole ihan selvää, käykö myös kloorin kanssa näin. Vapaa kloori (ja ilmeisesti myös kloramiini) haihtuu vähitellen vedestä, mutta jonkin aikaa se saattaa olla myrkyttämässä vesieläimiä. Nythän on huomattava, että vesilaitokset eivät lisää klooria jatkuvasti veteen ainakaan merkittäviä määriä vaan vain silloin, kun veden laatu jostain syystä huononee. Monet akvaristit laskevat aina veden suoraan hanasta akvaarioon ilman vedenparannusainetta eikä koskaan ole sattunut mitään. Mm. täällä aktiivinen Toukopouko. Mutta sellaisiakin tarinoita on kuulunut, että kaloille tuli myrkytysoireita vedenvaihdon jälkeen, ja ne hävisivät, kun laitettiin vedenparannusainetta. Ongelma on sitä, että vesilaitos ei lähetä akvaristeille varoitustekstaria, jos vedessä poikkeuksellisesti on klooria.

JBL:llä on kuparitesti. Vain ensimmäinen lukema ~0 on hyväksyttävä. Jos vähänkin kuparia, pitää käyttää joko vedenparannusainetta tai käsitellä vesi jotenkin muuten, esim aktiivihiilellä.

Mistä kupari tulee hiuksiin?
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Lähinnä ajattelin, että hyödyntäisin sen vanupakkauksen, jos ulkosuodattimesta sen voi jättää pois ja prefiltterissä sitä tarvitaan. Toki sit jatkossa ton tyyppistä vanua. Vai olisko järkeä pitää vanu sekä ulkopöntössä että prefiltterissä niin kauan kuin tuota pönttöön tarkoitettua vanua on mulla täällä? Tsekkasin niin mulla täys paketti filter pad:iä eli 3 kpl löytyy. Kyllähän ne jotenkin pitää käyttää hyödyksi.

PIstän harkintaan tuon UV-sterilisaattorin hankinnan, menen tässä kohtaa siitä missä aita matalin eli jatkan nykyisellä vedenvaihtosysteemillä ja käytän vedenparannusainetta. Kiitos kuitenkin infosta, toi laite on ihan harkitsemisen arvoinen.

Ihan vesijohtovedestä tulee metalleja hiuksiin, jos kupariputket ja ovat huonokuntoiset eli niistä irtoaa tavaraa. Joskus itse vesi voi olla rautapitoista, mutta sehän tulee sitten maaperästä. Hius on vaan niin siitä mielenkiintoinen, että mitä huokoisempi ja käsitellympi hius on niin sitä herkemmin se imee itseensä tavaraa. Vaaleissa hiuksissa se näkyy "vihertävänä". Itse käytän askorbiihappoa sampoon tai hoitoaineen kanssa, jotta saan epäpuhtaudet hiuksista pois. Esim, kun vaalennetaan eli "blondataan" hiukset niin jos siellä on metalleja, siis hiuksessa, niin reagoi siten että hius kuumenee ja voi oikeasti lämmetä niin ettei kestä käsin koskea enää ja silloinhan hiuksesta "palaa" rakenne eli siitä tulee sellaista venyvää purkkaa. Korjaa jos mulla jotain väärin tuossa kemian osalta, mut näin meille on opetettu 8-)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Joo toki voi käyttää muotoon prässätyn vanun hyväkseen. Sen kun revit siitä tuppoja ja tunget prefiltteriin. Itekin teen niin, koska joitakin suodattimien vaahtomuovilevyjä saa vain yhdessä vanulevyjen kanssa.

Aika hurjaa tuo, että hiukset voi "palaa" vesijohdosta liukenevan kuparin vuoksi! Ei ole koskaan tullut mieleen. No, ei oo kyllä koskaan hiuksia värjättykään.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Mun näkökulma on, että voisit nyt alkuun käyttää ulkosuodatintasi ihan sellaisena kuin se oli kaupasta ostettuna. Mulla on useampia samanlaisia Eheim eXperience 350 suodattimia. Hienosuodatuslevy (se valkoinen, jota vanuksi kutsutaan) kestää 180 litran akvaariossa tukkeutumatta ainakin 4-6 kuukautta, kun akvaario ei ole ylikansoitettu. Katsot ajan kanssa mitä tapahtuu, mietit vasta sitten esisuodattimia tai hienosuodatuksen poistoa ulkosuodattimen sisältä.

Jos haluat arvioida suodattimen tukkoisuutta ja mahdollista virtauksen heikentymistä, niin siihen on pari konstia.

Menetelmä 1
Vedenvaihdon yhteydessä laitat suodattimen ulostuloletkun lorottamaan vettä litran mittaan tai isoon limupulloon ja mittaat puhelimen sekuntikellolla kauanko menee aikaa mitta-astian täyttymiseen. Kirjaa tulos talteen. Toistat mittauksen 1-2 kuukauden kuluttua, niin näet onko virtausmäärä laskenut ja miten paljon.

Samalla saa laskettua mikä on suodattimen todellinen litraa/tunti teho. Tuote-esitteessä eXperience 350 tehoksi ilmoitetaan 950 l/h. Itse olen mitannut puhtaalla suodattimella ja suodatinmateriaalit paikoillaan muistaakseni 600 - 650 l/h.

Menetelmä 2
Sulla näytti valokuvassa olevan suihkuputki käytössä, niin sitä ei ole välttämättä järkevää irroittaa. Vedenvaihdon yhteydessä, vedenpinnan ollessa alimmillaan, käynnistät suodattimen ja katsot kuinka pitkälle vesikaaret lentävät suihkuputkesta. Kirjaa tulos talteen. Toistat operaation 1-2 kuukauden kuluttua samalla vedenpinnan korkeudella, niin näet onko virtausmäärä laskenut. Sitten kun on reilua heikentymistä, niin puhdistat suodattimen ja vaihdat uuden hienosuodatuslevyn.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Noi "kuumenemis" reaktiot on tietty hyvin harvinaisia ja sitä metallia pitää olla todella paljon kertynyt hiukseen, että se "palaa". Mutta olen pari kertaa todistanut kun savu noussut tukasta ja voin kertoa että on tullut kiire pesupaikalle 8O Nää on tapahtuneet kauan aikaa sitten, nykyisin osaan jo haistaa metallin hiuksessa, ei sitä tarvi kuin suihkepullolla kostuttaa ja siitä lehahtaa sellainen raudan ja metallin haju. Aika vähän näitä tapauksia on, yleensä ongelma on just taloyhtiön putkistoissa, olen joskus kuullut että perheessä kolme tytärtä ja kaikki tykkäsivät olla blondeja, äiti myös. Talossa oli kupariputket ja aiheuttivat ongelmia naisväelle. Putket meni vaihtoon :mrgreen:
Ja asiakkaat on tosi valveutuneita tän asian suhteen, joilla se ongelma on.

Tää meni nyt off topic, mutta hius on niin mielenkiintoinen ja innostun aina puhumaan siitä :D

Kiitos GTX:lle erittäin hyvistä neuvoista, hyvä kun sulla kokemusta tuosta ulkosuodattimesta, tuollaista aika-arviota tarvitsin ja mulla ei tosiaan ole ylikansoitettu allas (2 punaista partista, 8 pandamonnia, 3 taistelukalanaarasta ja 20 kardinaalitetraa), joten hyvinkin selviän tuon 4-6kk, mutta täytyy tosiaan noilla sun menetelmillä arvioida tuota suodattimen huoltoväliä. HIrveen käteviä ovat ja mulla huomenna vedenvaihtopäivä niin ehdottomasti testaan tuon virtausmäärän :D

Minähän en siis sammuta suodatinta vedenvaihdon aikana, aikamoinen lorinahan siellä käy kun 30 prossaa lähtee vedestä mut aattelen aina et hyvää ilmastusta altaan vedelle ja kun ei siitä roisku mitään muualle kuin altaaseen niin en ole halunnut sammuttaa pönttöä :D Tuo sun menetelmä 2 onkin tosi hyvä toteuttaa vedenvaihdon yhteydessä, vois ottaa videota et miten kauas se vesi suihkuaa ja toistaa vaik kuukauden välein.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja GTX »

Joo, turha sitä suodatinta on sammuttaa vedenvaihdon ajaksi, jos ei mitään erityistä syytä ole.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja kr70 »

GTX:llä hyvä idea, että ensin kokeilet suodatintasi sellaisena kuin se on nyt ja vasta myöhemmin kokeilet vanua esisuodattimessa ulkosuodattimen sijasta. Sitten voit päättää, kumpiko sopii sinulle paremmin. Jokaisella akvaristilla on vähän erilaiset rutiinit ja setupit.

2 kk:ssa se tuskin tosiaan tukkoon menee. Siihen vaikuttaa paljon altaan sisältö. Esim se, onko sora- vai hiekkapohja. Sorapohjalla suodatin säilyy pidempään puhtaana, koska roskaa painuu sorajyvästen väliin, mistä se pitää lapota pois. Tonkivat elukat aiheuttavat myös sen, että leijailee enemmän roskaa.

Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että esisuodatin on hyödyllinen aina riippumatta siitä, onko siellä vaahtomuovia vai vanua, ja siitä, mikä pääsuodatin on ja mitä siellä on sisällä.

Kirjoitin, että laitan suodattimen pois päältä vedenvaihdon ajaksi. Tämä siksi, että minulla on ulkosuodattimien imut lähellä pintaa, joten on pakko laittaa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Snorkkeli kirjoitti: 15:22, 12.03.2021 10 vuotta sitten tilasin tekniikkaa AquaristikShopista hyvällä menestyksellä. Nyt vaikutti siltä, ettei kyseinen kauppa ole kovin suuressa huudossa. Pienen mietinnän jälkeen ja muiden huonoista kokemuksista huolimatta pistin kuitenkin tilauksen vetämään AquaristikShopiin.

Ei erityistä moitittavaa.

Toimitusaika voi jonkun mielestä olla pitkä, mutta omasta mielestäni se oli varsin kohtuullinen.

...rahat takaisin tilille ilman kyselyitä tai ilmoitusta. Eli tästä miinusta jos kaipaa yhteydenpitoa myyjän suunnalta. Asiakaspalveluun en osaa ottaa sen enempää kantaa, koska siihen ei ollut tarvetta tässä yhteydessä. Muiden viestien perusteella vaikuttaa siltä, ettei täällä sellaista ole olemassakaan.

No hienoa, että tuli heistä jotakin positiivista sanottavaa. Mietinkin tuolloin, kun heidän palvelunsa oli luokatonta, että pakkohan sen on alkaa jossakin vaiheessa näkymään jo heidän rahavirrassaan, kun asiakkaat marssivat muihin saksalaisiin nettikauppoihin. Itselläni on kokemusta nyt kolmesta eri saksalaisesta nettikaupasta, enkä omien kokemusteni valossa voi edes verrata Aquaristikin toimintaa näihin kahteen muuhun, Aquasabi ja Garnelenhaus.

Tuohan on jo melkoinen edistysaskel, jos rahat palautuvat tilille ilman, että niiden perään pitää erikseen kysellä. Asiakaspalvelukin tekisi mieleni testata uudelleen, josko ovat heränneet todellisuuteen, että lompsat lähtee muualle, jos ei kohtele asiakkaita heidän palkkansa maksavina rahantuojina.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Olen kanssa tilannut Aquaristikshopista vaikka kuinka monta kertaa, eikä ole ollut kauheasti mukisemista, kun tuntee heidän toimintatapansa. Kerran jäi joku ruoka saamatta kun heillä ei sitä ollutkaan. Eivät ilmoittaneet mitään vaan tilille oli ropsahtanut vaan rahapalautus. Toimitus on aika hidas, eikä hirveästi kuulu milloin tuote olisi lähetetty tai mitään seurantoja laitettu. Mutta omille sivuille kirjautuessa näkee missä mennään. Viime kerrasta on jo aikaa, joten en muista tuliko paketit suoraan kotiin vai pitikö hakea postista.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tuo on jännä juttu, että rahat on tulleet ilman yhteydenottoja ja erillisiä tilinumeron toimituksia. Itselläni sama valaisin putki puuttui pariin kertaan ja kysellessä perään, piti toimittaa tilinumero, että saa rahat takaisin. Toisen palauttamisessa meni muistaakseni n. kuukausi. Samaa tiliä käyttänyt maksaessa heille aina.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Keskustelua ulkomaisista nettikaupoista

Viesti Kirjoittaja Polar »

Joo aika erikoisia käytäntöjä heillä. Itselle ne rahat oli palautettu jo ennen kuin paketti oli perillä. Eli varmaan tiesivät etteivät pysty toimittamaan sitä ruokaa. En ole nähnyt sitä ruokaa heillä enää olevan ostettavissakaan. Olisi kyllä kohteliasta olla asiakkaaseen yhteydessä jos toimituksessa joku muuttuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”