Vesitesti suosituksia kaivataan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Vesitesti suosituksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Heissan,

Kelit lämpenee ja vesitestejä olisi tarkoitus tilailla makeanveden kippoon. Onkos valmistajien välillä nykyisin isompaa eroa tai osaatteko heittää suoraan suosituksen jollekin? Lähinnä pH, GH, KH ja nitraatti testiä kaipaisin ensisijaisesti. Iso kiitos jo etukäteen! :D
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Vesitesti suosituksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja GTX »

Oletan, että tarkoitat tippatestejä. Minulla on kokemusta JBL:n ja Tetran testeistä, jotka ovat toimineet luotettavasti ja mittaustulokset ovat vastanneet vedessä tapahtuneita muutoksia. Tärkeää on tehdä mittaukset huolellisesti ohjeiden mukaan, puhtailla välineillä ja lukea tulos aina samassa paikassa saman valon alla. Jopa niin pieneltä tuntuvat asiat kuin vaihtuva valon suunta tai oman paidan väri saattavat vaikuttaa tuloksen värin tulkintaan.

pH testien vertailua
https://www.practicalfishkeeping.co.uk/ ... ts-on-test
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Vesitesti suosituksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Joo lähinnä tippatestejä olin katsellut. Tosin periaatteessa ei oo väliä eli liuska/mobiili käy myös (olettaen toki, että niillä saa tänäpäivänä riittävän tarkkuuden). Ja suurkiitos vinkeistä ja linkistä! Näköjään en osannut heittää järkevää englanninkielistä hakusanaa, kun koitin niiden vertailuja metsästellä, mutta tuossa näyttää olevan kaikki vaihtoehdot vertailtuna. x)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vesitesti suosituksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Voi olla, että on jo testit ketjun aloittajalla hankittuna, mutta mä olen nitrittitestitssä tykästynyt JBL:n testiin, kun se on tarkin. Näyttää siis pienimmät pitoisuudet. Tosin, jos kalattomasti kypsyttää, niin nitritti menee tuolla heti yli asteikon, niin sitä ei voi seurata varsinaisesti, kuin vasta sitten kun nitritti on laskenut kunnolla. Kalattomassa kypsytyksessä joku muukin nitriittitesti on hyödyksi, jos haluaa oikein harrastaa kypsytyksen seuraamista.

Muiden testien merkeillä en ole nykyää pitänyt väliä. Harvoin edes testaan, kun on niin vakiintunut systeemi, että muutoksia ei tapahdu yllättäen. Eli muut testit voi olla minkä merkin vaan, ne toimii kaikki yhtä hyvin tai huonosti, mutta nitriittitestinä pidän jemmassa JBL:n testiä. Tosin, kaikki ei tykkää JBL:n testeistä, kun niiden "oikein tulkintaan" vaaditaan se pulloteline ja verrokkipullo.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Vesitesti suosituksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Noo aikanaan ne loppuu, niin tietää mitä sitten ostaa seuraavaksi. :P Mut joo JBL:n testisalkkuun lopulta päädyin ja tuntuisi toimivan. Tosin oon myös tykästynyt noihin JBL liuskatesteihin (niillä saa nopsaan kokonaiskuvan altaasta jos on jotain häikkää.. ja voi sitten täsmentää tippatesteillä tarvittaessa). :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”