Kalastomietintää

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marily
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 00:08, 17.11.2018
Sukupuoli: Nainen

Kalastomietintää

Viesti Kirjoittaja Marily »

Hei!

Suht tuoreena akvaristina olen yrittänyt imeä itseeni tietoutta kaloista, kasveista ja teknìikasta, paljon on opittu, mutta paljon on vielä opittavaa.

Minulla on 240 litrainen allas, allas tuli minulle käytettynä asukkaiden kera. Nyt olen muutaman kuukauden saanut pähkäillä, mitkä kalat olisivat sitä ominta herkkua.

Kasvisto on runsas, löytyy anubias barteria, anubias nana, jaavansaniaista pari puskaa, olisiko punamelalehteä ja joku tunnistamaton kasvi, sekä pistiaa vähän. Valaisimina 2x54w sylvania aquastar heijastimilla. Lämpötila 26-27 astetta, lämmitin ei ole edes käytössä, kun akvaarion kannet ja valojen heijastimet pitävät lämmöt tuossa jamassa. Tankissa vaalea hieno hiekka.

Ph on 6,9, KH 2 (tästä olen ehkä huolissaan, varsinkin kun haaveissa hiilidioksidijärjestelmä 2kg pullolla, eli tätä nostattanen jossain vaiheessa), nitriitit nollissa, nitraatti liuskatesteillä ei nouse yli 10 vedenvaihtovälillä.

Vedenvaihto 30% joka sunnuntai, vedenparannusaineena biotopol, kasviravinteena vimin micro, pohjalannoitteena vimin long lasting (vai mikä se oli..). Ulkosuodattimen eheim experience 350 ja sisäsuodatin eheim Pick-up 200.

Huh. Ja sitten asiaan. Eli nykyisin tankissa asustaa seuraavat tyypit:
- 3 helmirihmakala 1u+2n
- 8 kirsikkabarbia 3u+5n
- 8 täpläpyrstömonnista
- 3 piikkisilmää
- 1 naaraspartamonni
- x kpl kierteisiä ja joitain roskakotiloita
- 3 kirjoleväkotiloa

Partamonnia vihaan ja pelkään, mutta eipä tuolla oikein muutakaan järkevää talkkaria ole. Kirsikkaparvi on mielestäni pienehkö, näitä voisi olla enemmän. Piikkisilmistä olisin jo luopunut jollekin parven jatkoksi, mutta niitä ei saa kirveelläkään kiinni, tuolla on liikaa puskia, luolia ja piilopaikkoja.. Olisiko ehdotuksia kalastoon lisättäväksi tai poistettavaksi, itseltä alkaa olemaan ideat tällä hetkellä vähissä.. Eli hyvät neuvot olisivat kalliit.
Marily
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 00:08, 17.11.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalastomietintää

Viesti Kirjoittaja Marily »

Neuvoja ei paljon ole tullut, ottaisin niitä kuitenkin mielelläni vastaan.

Tällä hetkellä olen selaillut paljon eri sivustoilta levää syöviä kaloja mm. Ottoja, mutta vielä ei ole mikään laji erityisesti sykähdyttänyt. Pitäisi nähdä livenä eri lajien käyttäytymistä, kuitenkin tarvitsee sopia meillä olevan akvan olosuhteisiin ja muihin lajeihin. Partamonnista kyllä haluaisin luopua, on aika laiska talkkari ja hätistää monniset pois ruokatabulta turhan ärhäkkäästi.

Kommentteja, anyone?
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kalastomietintää

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Mä suosittelisin vaikka 10kpl ottoja. Niille kun levä tuntuu aina maistuvan :)
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”