Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Hei!
Olen pitänyt akvaarioharrastusta melko kauan tauolla, ja nyt olisi taas 240 litrainen akvaario tulossa. Jotenkin pitkän ajan jälkeen on vaikea hahmottaa paljonko kaloja tuon kokoiseen mahtuu, varsinkin kun viimeisin akvaarioni oli 840 litrainen :-D.

Olen suunnitellut että pinta-keskikerrokseen tulisi marmoritapparakaloja parvi (n. 6-10 kpl), sekä rihmakalahaaremi/pari. Lajeista joko sinirihmakala, helmirihmakala, murisijarihmakala tai kääpiörihmakala.
Keskikerrokseen tulisi myös parvi (n. 20) punapäätetroja tai rusokiilakylkiä sekä perhoskirjoahvenia pari/haaremi.
Pohjalle tulisi nokimonnisia parvi (n. 10-15), pari nokkamonnia, juovaperhosnuoliaisia (n.6), partamonni ja yksi tai pari pienempää plekoa ja jos mahtuu niin banjomonni ja piikkisilmiä.
Katselin että vesiarvojen puolesta kalat sopisivat yhteen pääsääntöisesti, mutta ongelmana on että tuleeko tällä kalastolla liikaa porukkaa akvaarioon?
Kuten aiemmin sanoin, 840 litraisen jälkeen on hurjan hankalaa miettiä pieneen akvaarioon sopivaa määrää.
Harrastus tauolla
SimppAnssi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 15:48, 21.08.2017
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: N/A

Re: Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja SimppAnssi »

Eipä taida foorumin tietäjiä nää aina niin napata, varsinkaan sen ekan "entäs jos laittaisikin"-kysymyksen jälkeen.

Kokeilehan olisiko tästä apuja: http://www.aqadvisor.com/
Jos ei heti tuu englanninkielinen fisun nimi mieleen, niin latinanlaiset nimet toimii. Ja huomioi edes jotenkin muuten kuin MuTu-pohjalta suodatusta. Tulos nyt tietty on sit vaan ohjeellinen, mut eikös se niin oo joka tapauksessa.
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Joo, tietoo on mutta tosiaan hukassa vain tuo määrä. N.4-5 vuotta sitten porukka kyllä näihin vastaili :-D
Harrastus tauolla
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Moikka!

Täällä on kyllä aika paljon foorumi hiljentynyt. Useinmiten joku kyllä vastaa, mutta aikaa voi mennä. Helmirihma kasvaa aika suureksi, mutta taitaa olla sen verran säyseämpi, että voisi tuon kokoisessa varmaan mennä. Sinirihmat tekivät mulla toistensa elämistä helvettiä 325-litraisessakin. Murisija- ja kääpiörihma ovat sen verran pienempiä, että saattaisi tuon kokoisessa mennä molempia haaremi.

Pohjalle olisi tulossa aika paljon väkeä, etenkin kun plekot (mukaanlukien partamonni) saattavat kähistellä reviireistä. Itse ottaisin esim. monniset ja partiksen ja jonkun pienemmän plekon ynnä nokkikset ja katsoisin miten sujuu. Sewelliat eivät minulla juuri pohjalla viihtyneet, vaan lutkuttivat menemään pitkin laseja ja muita pintoja, eiköhän ne sekaan mahdu. Banjomonneista mulla ei ole omaa kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että ne arvostaisivat lajitoverien seuraa, vaikka eivät varsinaisia parvikaloja olekaan.

Yksi vaihtoehto olisi myös monniset, partis, nokkamonnit ja muutama banjomonni alkuun, ja sitten katsoisi miltä näyttää? Seuraat vähän kuormitusta, ja ihan vaan katselet sen verran että keskenlasvuiset kalat alkaa saada vähän kokoa. Omalla silmällä sen taitaa parhaiten havaita, näyttääkö siltä että sekaan mahtuu vielä esim. piikkarit ja pleko.

Jos saa ihan jokerina heittää: Unohda nuo muut suunnitelmat, ota kuuden porukka kimalaispalloja ja suunnittele muut kalat niiden mukaan. [;)] :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Ihuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 18:51, 19.05.2012

Re: Kalaston suunnittelua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Joo, siis kaikkea ei ole todellakaan kerralla tulossa :-D. Akvaarion mukana tulee punapäätetroja, partis ja nokimonnisia, jotka olen ajatellut pitää. Tulee myös lehtikaloja mutta ne ovat mun mielestä vähän suuria ton kokoiseen, kun mulla silloin oli 840-litraisessa ja kasvoivat julmetun suuriksi.
Pallokaloista en ole ollut kiinnostunut, ystävälläni oli kääpiöpallokaloja ja olivathan ne ihan hauskoja, mutta itseäni ajatus niistä ei oikein lämmitä.
Huomaa varmasti että olen aika suuri pohjakalojen ystävä, en tiedä mikä niissä kiehtoo, mutta plekoista, monneista ja monnisista pidän eniten.
Pikkuhiljaa siis lähden kalastoa sinne ostamaan, suodatus pitäisi olla kunnossa sillä akvaariossa on sisä- ja ulkosuodatin.
Mulla on ollut noista jo itsellä kaikkia muita lajeja, paitsi helmirihmakaloja, sinirihmakaloja ja punapäätetroja. Nokimonnisia ei ole ollut mutta monia muita kyllä. Eikä sewellioitakaan itseasiassa ole ollut, mutta niistä aina haaveillut. 840-litraiseen ne tuntuivat varsin pieniltä, kun mulla siellä oli geophagus winemillereitä, nii varmasti olisi mennyt parempiin suihin.
Mutta tosiaan suunnitelmat voi mennä monnisten ja parven osalta uusiksi, jos muutossa tulee ongelmia.
Harrastus tauolla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”