Matojen listimisestä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
supermeera
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 15:54, 24.04.2016

Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja supermeera »

Pyydystin muutamia kymmeniä kastematoja. Ne ovat olleet pari päivää kosteassa talouspaperissa, olen huuhdellut ne kaksi kertaa ja ajattelin ennen tappamista vielä varmistaa ettei niiden sisällä ole enää mitään "ylimääräistä".

Nyt olisi sitten vuorossa se inhottavin osio, eli leikkaaminen sopiviksi paloiksi. Miten sen voi tehdä niin, ettei mato kärsi kauheissa tuskissa? Voiko ne "nukuttaa" johonkin horrokseen esim jääkaapissa tms. ensin?

Samaa asiaa hieman vesikirput, miten ne tapetaan ennen pakasteeseen laittamista? Siellä kai niiden pitäisi säilyä niin että niitä voi talvella kaloille antaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Niin kärsiikö mato kauheissa tuskissa kun se kiemurtelee ongenkoukussa ja kala napsii siitä palan kerrallaan. Mikä osa madosta tuntee kipua jos sen paloittelee?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Vähiten ne kärsii kun pistät suoraan mullasta huuhtelun jälkeen kalojen suihin. Vai olisiko syytä pysytellä kuivamuonassa ;)?
aqua1akva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 21:20, 27.08.2014

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja aqua1akva »

Pikaisen googlauksen perusteella madot eivät tiedosta kipua, koska niillä ei ole kipureseptoreita, joten lienee turhaa tehdä niille mitään toiminpiteitä.
tiede.fi kirjoitti:Tiedetään, että lierolla on erittäin herkkä tuntoaisti, mutta perinnäisen käsityksen mukaan liero ei ihmisen tavoin tiedosta kipua, koska sillä ei ole aivokuorta eikä kipureseptoreja.
530+40 litraa
katti5
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 23:50, 15.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja katti5 »

Moikka!
Olen laitellut kotikompostoristani suoraan (huuhtelun) kautta akvaarioon... En ole mitenkään pilkkonut kun on tunkioliero niin pieni että poikasetkin hujahtaa pikkutetrojen suuhun... Ja karkuun päästessä parikin tuntia seikkailleet akvaarion pohjassa...ennenkuin tulee syödyksi. Tämmöinen koti matotehdas on helppo, hajuton ja tuottoisa. Ohjeet löytyy kierrätyskeskuksen sivuilta ekovinkeistä.
240L laiha soppa seuralaa, matotehdas (useita) Eisenia fetidaa, keittiön kaapissa. Usein kuivan maan kotiloa, hepokattia tai muuta asukasta lasten puuhista riippuen...
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Madon sisällä on huuhtelemisen jälkeen yleensä vielä paljon sulamatonta ainesta. Pilko ne partakoneen terällä tai terävällä veitsellä kaloillesi sopiviksi paloiksi ja huuhtele palat sukkahoususiivilässä juoksevan veden alla.
katti5
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 23:50, 15.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja katti5 »

Totta, olen huomannut että tummaa seosta madot täynnä, en vain ole raaskinut pilkkoa, vaikka luulisi sen olevan enemmän rääkkäystä elävänä syöttää, mutta olen ajatellut että näin luonnossakin menee... Olen tietoisesti tietysti ottanut riskin että maaperä mikrobeja siirtyy akvaarioon ja en kyllä keksi mitään kunnon perustelua moiselle vastuuttomuudelle :-) Kokeilen heti huomenna ja altistan madot swann-mortonille ja huuhtelen ne sisuskaluja myöten.
240L laiha soppa seuralaa, matotehdas (useita) Eisenia fetidaa, keittiön kaapissa. Usein kuivan maan kotiloa, hepokattia tai muuta asukasta lasten puuhista riippuen...
7Pete
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 19:50, 07.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Nykyihmisen bakteerikammoisuus on kyllä ylittänyt järjettömyyden rajan jo aikaa sitten. Ihmisen ja eliöiden terveys ei perustu bakteerialtisteen vähäisyyteen vaan sen monimuotoisuuteen. Toki tässä nykykäsityksessä on taustalla myötävaikuttajana multikansallisten lääkefirmojen lobbaus ja intressit, joten kirjoja lukeneillakaan ei välttämättä ole todellista kuvaa asioista saati sitten tavallisilla iltalehtien lukijoilla.
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Matojen listimisestä

Viesti Kirjoittaja partanen »

Niinhän luonnossakin linnut, kalat, käärmeet jne vetää ruokansa sisälmyksineen. Toki ei akvaarion poppoolla voi olla samanlaista resistanssia bakteereille kuin luonnossa elävillä yksilöillä. Itse olen aina huuhdellut kastemadot pintapuolisesti eivätkä lehtikalat, red spotted severumit, monniset, okamonnit, mutakalat, käärmekalat ole tänä aikana todistettavasti kuollut tämän takia. En jotenkin usko että ihan maaperäiset bakteerit helpolla kaloja listi. Ainut haittapuoli mitä on ollut kun vesi samentuu hetkeksi kun sulamaton ruoka pölähtelee matojen sisältä.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”