Kootusti tietoa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Off The Record
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 10:19, 22.12.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja Off The Record »

-Onko jossain (mistä en nyt osaa hakea) täällä foorumilla kootusti DIY-juttuja?

-Entä listaa monipuolisista saiteista täynnä tietoa á la J.Järvi?

-Listaa ajankohtaisjulkaisuista? Onko yhtään alan suomenkielistä lehteä enää hengissä? (sitä tasoa, että viitsii lukea?)

-listaa hyvistä kirjoista? Jostain luin, että M. Varjo olisi julkaisemassa uutta kasvikirjaa, mutta mitä pidätte "parhaana" kirjana akvaristille? (riippuuhan se tietysti omista mieltymyksistä, monnit on eri asia kuin miljoonakalat....)

Pääasiassa nyt ainakin ensin haluan kartoittaa suomenkielistä tietolähteistöäni, mutta kyllä tuo englantikin silmissä juoksee, saksa ei niinkään hyvin (paitsi jos on IHAN pakko saada selvää jostain (takavuosina seepraplekoartikkeli jossain saksalaisessa alan lehdessä, kera sanakirjan tavasin... :mrgreen: )...
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
Off The Record
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 10:19, 22.12.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja Off The Record »

No, voisko jonnekin perustaa sen DIY-osaston? Tekniikkaosastolle?

Monipuolisilla saiteilla tarkoitin "ammattilaisten" tekemiä, kuulemma Pr:kin poisti omansa (en ainakaan löydä niitä).

Eli onko niitä lehtiä?

Eikö kukaan lue kirjoja netin aikakaudella vai kirjoitanko udmurtiksi kun ei kukaan kommentoi....?
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
Thapahiska

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Mua ainakin kiinnostaisi toi DIY puoli. Varsinkin, jos sieltä löytyisi sitten kätevästi kaikki allas projektit, erilaiset suodatin viritykset jonkin asteisen ohjeistuksen kanssa ja muut vastaavat. Tekniikka osiosta kun on niin nihkeää etsiä itselleen hyödyllisiä DIY-aiheita.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ei taida olla mitään suomenkielistä akvaariolehteä, mitä voisi edes avata... :| (?)

mutta eikös A-W:llä ole se Aponogeton?
Mikäs sen tarina on, miksi on lopetettu?
Koska eihän akvaristilehteä kukaan osaa paremmin tehdä kuin akvaristi. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Off The Record
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 10:19, 22.12.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja Off The Record »

Suodatinvirityksiäpä juuri minäkin kalastelisin. Mutta toki joku on voinut keksiä jotain muutakin "kätevää", kuten vaikka bymoorin 3000 -litrainen allasprojekti (nyt pitää enää saada mutsi muuttamaan ja vallata ok-talon alakerta, kosteuseristää se ja voilá.... :mrgreen: ) kellarissa ja jotain ledvalaisinjuttuja katselin kanssa (appiukkokokelas on sähkäri.... [;)] ).... Jotakin aina saa ideoita, jos joku haluaa omat juttunsa jakaa. Ja eikös tämä netti sitä varten ole....?

Se, mitä Aponogetonista lueskelin, sitä yritetään kai puskea taas henkiin, mutta keissi on sama kuin kaikessa vapaaehtoishommassa, kaikilla on niin paljon muutakin tekemistä, että ilmaishommia harva tekee ihan yhtä työnään; leipätyö ja perhe vie ihan tehokkaasti aikaa....
( Itse olen vastoin juurikin periaatettani tunkemassa itseäni vastaavaan hommaan pienen kylän lehteen, kun ei kukaan muu ala.... :P :roll: )

Voisihan siihen Aponogetoniinkin osallistua itsekin kaiketi, tutkimalla ja ottamalla selvää, miksei vaikka haastattelemalla jotakuta "oikeata" osaajaa, Rassin Perttiä, Jukka Järveä, Markku Varjoa...... Tehdä sellaisen "aloittelija tutkii" -jutun, jos kerran intoa piisaa. Ja samalla sitten saisi sitä tietoa itselleenkin lisää. vink, vink, [;)] [;)] MA7xGE ...
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ai mä vai!? 8O

Enhän mä kehtaa, kun sitä sitten ainakin neljännes A-W:läisistä lukisi... :roll:
Eikä mulla ole mitään textinkäsittelyohjelmaakaan, kuin wordpad. :mrgreen:

Siitä tosin pitäisi tosiaan saada jokin vastapalvelus tekijälle... Vaikka joku tietyn summainen lahjakortti akva-kauppaan. :D
(siis yleisestikin...)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

MA7xGE kirjoitti:Ai mä vai!? 8O

Enhän mä kehtaa, kun sitä sitten ainakin neljännes A-W:läisistä lukisi... :roll:
Eikä mulla ole mitään textinkäsittelyohjelmaakaan, kuin wordpad. :mrgreen:

Siitä tosin pitäisi tosiaan saada jokin vastapalvelus tekijälle... Vaikka joku tietyn summainen lahjakortti akva-kauppaan. :D
(siis yleisestikin...)
Nuori ja innokas akvaristi, mikä mahdollisuus. Eikun nyt vaan käärit hihat ylös ja otat haasteen vastaan yhdessä jonkun muun kanssa. Yhdessä herätätte henkiin kaivatun osion A-W:ssä ja ehkä muutkin uskaltautuu kiireiltään tekemisen haasteeseen.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

fazerina82 kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:Ai mä vai!? 8O

Enhän mä kehtaa, kun sitä sitten ainakin neljännes A-W:läisistä lukisi... :roll:
Eikä mulla ole mitään textinkäsittelyohjelmaakaan, kuin wordpad. :mrgreen:

Siitä tosin pitäisi tosiaan saada jokin vastapalvelus tekijälle... Vaikka joku tietyn summainen lahjakortti akva-kauppaan. :D
(siis yleisestikin...)
Nuori ja innokas akvaristi, mikä mahdollisuus. Eikun nyt vaan käärit hihat ylös ja otat haasteen vastaan yhdessä jonkun muun kanssa. Yhdessä herätätte henkiin kaivatun osion A-W:ssä ja ehkä muutkin uskaltautuu kiireiltään tekemisen haasteeseen.
No, tässä joku mietti asiaa (akvaristi?), ajattelin, että voisin juttuja kirjoittaa, ja lähettää sähkärillä "nitojalle", jne... :D
Lisäksi ystävät-listallani on yli 40 alle 18-vuotiasta A-W:läistä, ehkä sitä kautta voisi etsiä kirjoittajia, kuvaajia... :mrgreen:

Mutta joo, jos tuo nyt pistetään pystyyn, kirjoitan mielelläni pari juttua. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Tällä hetkellä itseäni henk.koh. kiinnostaa monniset ja niiden kudetus. Wink Wink [;)]
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ei mulla mitään monnisia vielä oo. :mrgreen:

Mutta jos saat omasi kutemaan, ei muuta kuin pieni selostus. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

No ei ole kudetusta päällä, mutta senkun kutevat minkä kerkeävät. Eivät vaan ole ne monniset joita haluan.
Helmimonnistaaperoita pitäis hankkia vielä muutama lisää kudetustarkoituksiin, täplämonniset kutee ilman vettäkin...näköjään! Ja polskuttelipa tuolla seeprakalojakin altaan pohjalla.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Voih, mäkin haluun helmimonnisia! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja skare »

Off The Record kirjoitti:Eli onko niitä lehtiä?
Eipä taida tällä hetkellä olla muita kuin Akvaariomaailma.

Tampereen Akvaarioseura julkaisee Botia-nimistä akvaariolehteä ja Helsingin Akvaarioseuralla ja Turun Akvaarioystävillä on myös omat lehdet. Kysele Helsingistä ja Turusta myyvätkö he lehtiä "ulkopuolisille". Ainakin TAS:n lehden irtonumeroita voi ostaa tai vaikka tilata itselleen lehden vaikkei seuraan kuuluisikaan, ja seuran jäsenenä saat lehden kotiisi jäsenetuna.
MA7xGE kirjoitti:No, tässä joku mietti asiaa (akvaristi?), ajattelin, että voisin juttuja kirjoittaa, ja lähettää sähkärillä "nitojalle", jne... :D
Lisäksi ystävät-listallani on yli 40 alle 18-vuotiasta A-W:läistä, ehkä sitä kautta voisi etsiä kirjoittajia, kuvaajia... :mrgreen:

Mutta joo, jos tuo nyt pistetään pystyyn, kirjoitan mielelläni pari juttua. [;)]
Aponogetonin henkiin herättelyä odotellessasi voit lähettää juttuja minulle julkaistavaksi TAS:n Botia-lehdessä. Palkkaa ei ole tarjota mutta lehden saat kotiin postitettuna, jos juttusi ja/tai valokuvasi kelpuutetaan julkaistavaksi :)
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=196935
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kootusti tietoa?

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

MA7xGE kirjoitti:
No, tässä joku mietti asiaa (akvaristi?), ajattelin, että voisin juttuja kirjoittaa, ja lähettää sähkärillä "nitojalle", jne... :D
Lisäksi ystävät-listallani on yli 40 alle 18-vuotiasta A-W:läistä, ehkä sitä kautta voisi etsiä kirjoittajia, kuvaajia... :mrgreen:

Mutta joo, jos tuo nyt pistetään pystyyn, kirjoitan mielelläni pari juttua. [;)]
Heh, joo mä tosiaan pohdin asiaa... lähinnä siis mulla olis toi lehden kasaamishomma mielessä (taitto, ulkoasun suunnittelu ja kuvankäsittely). Miksei sitten joskus kirjoittaminenkin, vaikkei musta ihan täyspäiväistä (ja -päistä) toimittajaa kyllä ehkä tuliskaan, mutta jonkinlaisen copywriterin virkaa voisi ehkä ajatella :P.
(ja kehtaanko tunnustaa, että just parhaillaan väsään omaksi ilokseni eräänlaista "harjoituslehteä" taitto-ohjelmalla, ei oo tylsää ei :mrgreen:)
Off The Record kirjoitti: Se, mitä Aponogetonista lueskelin, sitä yritetään kai puskea taas henkiin, mutta keissi on sama kuin kaikessa vapaaehtoishommassa, kaikilla on niin paljon muutakin tekemistä, että ilmaishommia harva tekee ihan yhtä työnään; leipätyö ja perhe vie ihan tehokkaasti aikaa....
( Itse olen vastoin juurikin periaatettani tunkemassa itseäni vastaavaan hommaan pienen kylän lehteen, kun ei kukaan muu ala.... :P :roll: )
Tämäpä noissa vapaaehtoislehdissä juurikin on ongelma. Ja itse kyllä maksaisin mielelläni, jos olisi joku tasokas suomenkielinen lehti, mistä maksaa. Akvaariomaailmaa nyt en ole edes harkinnut tilaavani...
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”