AA- anonyymit akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Amos »

Anonyymistä lähteestä kuulin että jossain on suunnitelmia järjestää kokouksia, joissa akvarismisairaudesta halutaan todenteolla parantua. Suuri voitto on kuten normaalisti tällaisissa yhteisössä että ongelma on täytynyt tunnistaa ja tunnustaa omalla kohdallaan todeksi.

Hei ! nimeni on Anki Akva-Risti ja olen akvaristi. [(nyyh) clap,clap clap]

Onko jossain tällaisia jo toimivia ryhmiä, Vai huomioivatko akvaarioseurat asiaa tulevissa toimintasuunnitelmissaan?

Onko joku aw:läinen parantunut, vai synnyttääkö sairauden tunnustaminen vain ärtymystä, vähättelyä, kieltämistä, toisten pilkkaa jne? Voiko aikaisemmin riippuvuudesta kärsinyt palata harrastukseensa ja hallita sitä sitä hallitsematta?


Kertokaa kokemuksistanne. Parhaat parantumiskeinot, myös ihmeparantumiset tänne. Myös tositarinoita toivotaan.
1000, 100 ja 10 litraa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei tästä voi parantua! Koirahulluudesta kärsii vierotusoireita vuosia, mutta siitäkin pääsee yli. Mulla vielä prosessi meneillään. Mut kyl toi akvarismi on elinikänen sairaus josta ei niin vaan päästäkkään.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

En usko että tästä paranee, enkä haluakaan. Oon jo niin syvällä, että pidän tätä ainoana oikeana tapana elää ja koitan tuputtaa sitä kaikille muillekin hyvänä kaverina. :P Sukulaisia olen saanut jo hiukan koukutettua, mutta ystäviä pitäisi manipuloida vähän lisää. Pian 18 vuotta jo eletty tämän sairauden kanssa, vuosi sitten oli pieniä toipumisen merkkejä ilmassa, mutta nyt on taas homma karannut käsistä ja hyvä niin. :mrgreen:
Fishy fella.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja narm »

Ei parane...itse olin ilman tuossa taannoin pari vuotta, kun ei aika kertakaikkiaan riittänyt ,mutta vieroitusoireet olivat liikaa ja siitä se sitten lähti...rupes mopo keulimaan 8O [;)] ja keulii edelleen...loppua ei näy.... :P
Klatjofs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:51, 27.10.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pöytyä

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Klatjofs »

Onneksi netistä löytyy tämä vertaistukiryhmä [;)]
froggie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 00:16, 29.06.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja froggie »

Minä kerkesin olla kuivilla 2 vuotta viime vuoden tammikuuhun asti, mutta sitten repsahdin uudestaan. :mrgreen: Nyt altaat asunnonvaihdon myötä vähenivät viidestä kahteen, joista toinen alkoi sitten oikein mallikkaasti vuotamaan, nyt altaita siis yksi ja aivan käsittämättömät vieroitusoireet. Koko ajan tekis mieli jotain värkätä altaan kanssa, mutta kun niitä on vain yksi, ei viisi, kalat ehkä häiriintyy jos on koko ajan päällään siellä. No, onneksi saan kohta uudelleen silikoonattuna takaisin olkkarin toisen altaan, jospa se siitä sitten helpottais...

Vähän olen jo kerinnyt katsella keittiötä sillä silmällä, että sinne menis ihan hyvin sellainen pieni rapula. [;)]

Eli ei, akvarismista ei voi parantua.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Voi tuon saada haltuun vakavalla elämäntapamuutoksella, mutta helppoa se ei ole. Minusta paras ratkaisu on koittaa saada oireet hallintaan ja sen jälkeen opetella elämään kohtuuannostuksella. Koska oikea akvanisti ei koskaan pääse täysin kuiville :twisted:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Feliza
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 20:34, 01.06.2009
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Kerran akvaristi, aina akvaristi. Vaikka hetkeksi pääsikin kuiville, jopa kymmenen vuodenkin jälkeen saattaa tulla uusi repsahdus kun tilaisuus sattuu kohdalle. Hankalaa on.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja sani »

Täällä ollaan hyvää vauhtia pääsemässä kuiville. Joten repsahdusta odotellessa :mrgreen:

Pssst... facebookissa on nyt otsikon mukainen tukiryhmä [;)] Anonyyminä olo ei kyllä onnistu, mutta siitä huolimatta...
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Voi kuiville pääsy akvaarioharrastuksesta olla työn takana... :P Nyrkillätapettavan kokoisena muksuna mulla oli tuo 45-litrainen mikroallas, jota kunnostetaan nyt uudelleen ja elvytetään takaisin henkiin. 8-9 -vuotiaana harrastus siirtyi tauolle lähes pariksikymmeneksi vuodeksi, kun kissat tulivat elämään ja kaloja kohtaan tuli kyllästyminen. Kalat siis lahjoitettiin toisaalle ja allas pistettiin saunan lauteiden alle piiloon.

Nyt, talvella, mies, ex-akvaristi hänkin, ehdotti akvaarion hankkimista. Ja haimme rescue-altaan, joka nyt on taiston ja kumppaneiden koti. Innostus iski kovempaa kuin aikaisemmin, uutta allasta - rescue-tapaus tämäkin - siis laitellaan (asukaskunta vielä hiukan selvityksen alla). Nyt haluan kauniin, täydellisen altaan, himoitsen koko ajan jotain uutta ja hienoa altaaseen, roikun nettikauppojen sivuilla ja tutkimassa kalaesittelyjä jatkuvasti - että suossa ollaan, ja syvällä! :D
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
sirpa11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:04, 01.01.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja sirpa11 »

Apuuva!!! 450 litranen muhimassa,kaloja vailla ja nyt jo nyppii uuden hankinta. Pelkään tämän riistäytyvän käsistä. Yö kaudet mietin minkä huonekalun vippaisin ulos ovesta että saisin mahtumaan toisen altaan, edes ihan pienen. 8O Yritän pitää itseni kasassa ja malttaa mieleni.Silti... :? Ehkä kuitenkin sitten jonain päivänä :D
Klatjofs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:51, 27.10.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pöytyä

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Klatjofs »

sani kirjoitti:Pssst... facebookissa on nyt otsikon mukainen tukiryhmä [;)] Anonyyminä olo ei kyllä onnistu, mutta siitä huolimatta...
Liitytty 8-)
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Klatjofs kirjoitti:
sani kirjoitti:Pssst... facebookissa on nyt otsikon mukainen tukiryhmä [;)] Anonyyminä olo ei kyllä onnistu, mutta siitä huolimatta...
Liitytty 8-)
Mä olin kolmas siellä...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tästä voi parantua. Lopetat kyttäämästä mitä löytyy myyntiosastolta ja vältät akvaarioliikkeitä!!

Tässä minun konstit! Rahattomuus ei edes estä mua 8O
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Olen AH, lisäksi omaan vaikean taisto oireyhtymän. Suurin pelko että joku päivä kuulee kysymyksen minä vai kalat.
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 00:21, 27.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

On käyty pari kertaa pohjamudissa ja rämmitty monissa ongelmissa niin, että haluaisi lopettaa tälläsen hullun touhun, mutta ei vaan ole pystynyt...

Ei kannata katsella kalakuvia. Se on minun neuvoni.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Just kun luulin selättäneeni tämän riippuvuuden luopumalla yhdestä akvaariosta niin jo iski takapakkia! Paha terraario-tartunta höystettynä orkidea-ihottumalla, eiiih! Siis miksi, oi miksi jätinkään tyhjän altaan ja kaikki vermeet lojumaan nurkkiin. Nyt tuntuu, että myrkkynuolisammakoita ja orkkideoja pukkaa ovista ja ikkunoista 8O Hui, nämä hallut on sitten kamalia :mrgreen:
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

RHODESIAN kirjoitti:Just kun luulin selättäneeni tämän riippuvuuden luopumalla yhdestä akvaariosta niin jo iski takapakkia! Paha terraario-tartunta höystettynä orkidea-ihottumalla, eiiih! Siis miksi, oi miksi jätinkään tyhjän altaan ja kaikki vermeet lojumaan nurkkiin. Nyt tuntuu, että myrkkynuolisammakoita ja orkkideoja pukkaa ovista ja ikkunoista 8O Hui, nämä hallut on sitten kamalia :mrgreen:
Tunnistin paljon samaa.. 8O Altaita myin jo pari pois, kunnes näin roskisten nurkilla pyörällä ohi viuhahtaessani sivusilmällä jotain lasista.. Palasin paikalle iltamyöhään kera naapurin miehen, ja kannoimme raukan sisälle. Ajattelin ensi alkuun, että voisinhan sen lahjoittaa/myydä jollekin, mutta tietenkin alkoi tulla halluja sademetsäkasveista, mangroveravuista, myrkkysammakoista, orkideoista... Keväällä se pannaan kuntoon ja pääsee lipaston päälle uuden elämänsä alkuun. Rapulankin meinasin tossa jo lopettaa, mutta kummasti se tossa pulputtaa. Kun se on vaan niin kiva.

Terraan saa vielä ehdotella mitä tonne vois laittaa. En ole vielä osannut päättää... :
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... oskiksilta
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Amethyst
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:39, 04.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Olen yrittänyt - yli kymmenen vuotta olin kuivilla (sananmukaisesti siis tässäkin tapauksessa). Akvaarioaiheiset unet eivät vain koskaan loppuneet, joten luovutettava oli. Eli vaikka pystyisi päivätajuntaansa hallitsemaan, jossain alitajunnassa tämä silti aina piileskelee ja iskee heikkona hetkenä.
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Täytyy toisaalta olla kiitollinen puolisolle joka on täysin immuuni aqua-holismille kaikissa muodoissaan (pitää "taudin" leviämisen jotenkin kontrollissa). Ikävä taasen on, että tämä holismi on vahvasti periytyvää meidän suvussa: siskoni on täysi akva-narkkis ja 10-vuotias poikanikin on vahvasti koukussa! Nuo viattomat lapsukaiset ovat niin alttiita houkutuksille :mrgreen:
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Keväällä -08 myin altaat ja kalat pois, mutta tein virheen ja jätin itselleni 300l kuution. Luulin että homma oli hallinnassa, mutta taas piruvie nurkissa porisee kuusi erikokoista allasta. On se vaan vaikeaa.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Kaksikymmentä vuottakaan ilman altaita ei vieroita tästä harrastuksesta kokonaan.
Nimimerkki: Koukussa taas :mrgreen:
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja mc82 »

AnnaS kirjoitti:Kaksikymmentä vuottakaan ilman altaita ei vieroita tästä harrastuksesta kokonaan.
Nimimerkki: Koukussa taas :mrgreen:
Ei tod. :P Vajaat 20v olin ilman akvaariota, elin vain kissojen parissa. Nyt sitten miehen ehdotuksesta hommattiin allas, eka allas ollut reilun kuukauden ja nyt kunnostellaan toista (molemmat rescue-altaita). Ideoita vaan pursuaa, koko ajan haluaa rymsteerata ja kehitellä jotain uutta... Innostus on vaan lisääntynyt. Että kun kerran olet pirulle pikkusormen luvannut, koukussa tulet olemaan aina ja ikuisesti, katkoista huolimatta :mrgreen:

Tässä menee kivasti kissaharrastus sekä kalat rinnakkain :)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Meillä oli aluksi vain 60l pytty, joka sitten laajeni 250l pyttyyn, joka sitten laajeni 500l pyttyyn ja nyt olisi suunnitelmissa 700l pytty.. [:I] Pikku rapula-rasboralaa tässä samalla suunnittelen ja altaita katselen.
Koukussa, lopullisesti.
Ja minut kurja kakara houkuteltiin jo 6 vuotiaana harrastuksen pariin.. :roll:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: AA- anonyymit akvaristit

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Ensin niitä oli vain yksi, kohta seitsemän, tällä hetkellä viisi. Pienin 150l ja 3 yli 500l. Ja minä ku vielä sanoin, että en halua isompaa allasta, tuo 320l on maksimi. 8O
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”