kysymys

Tänne havainnot harvinaisemmista kala- ja kasvilajeista ja kyselyt havainnoista.

Valvoja: Moderaattorit

vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

Tuli mieleen, että onko kukaan nähnyt sellaista sini-kultaista huntupyrstö kultakala? Koska jossain Tetran lehdessä/oppaassa oli sellainen. 8O
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja yepp »

10+ taas otsikosta :D
40+140+530 litraa
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

yepp kirjoitti:10+ taas otsikosta :D
Öö... Mitäh?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Heska »

vilmaaa kirjoitti:
yepp kirjoitti:10+ taas otsikosta :D
Öö... Mitäh?
Otsikossa olisi hyvä kertoa mikä aihe, jos kaikki otsikoisi "kysymys" niin sekava olisi foorumi.
Sitä yepp kommentoi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Samaa linjaa kysyjän kanssa jatkaen. Eli vastaus kysymykseen. Mie oon.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

Koomikko kirjoitti:Samaa linjaa kysyjän kanssa jatkaen. Eli vastaus kysymykseen. Mie oon.
Missä päin? 8O
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

Heska kirjoitti:
vilmaaa kirjoitti:
yepp kirjoitti:10+ taas otsikosta :D
Öö... Mitäh?
Otsikossa olisi hyvä kertoa mikä aihe, jos kaikki otsikoisi "kysymys" niin sekava olisi foorumi.
Sitä yepp kommentoi.
En mä sitä enää voi muokata että sori nyt joudutte kestämään tämän hirveän vakavan virheen :P
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Vilmaa, ei se mitään haittaa jos ei alkuun tiedä forumin tapoja.

Muut postaajat, muistattehan että vilmaa on vasta 12 vuotias ja haluaa oppia täältä vanhemmilta harrastajilta akvaarioista ja niiden hoidosta.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Pyydän anteeksi. Minun möläytyksistä ei pidä välittää.

Nyt vaan maltilla harrastuksen pariin. Kokeneempien ohjeita kannattaa kuunnella ja myös uskoa. Itsellä pitää kuitenkin olla tietynlainen suodatin millä suodattaa runsaasta informaatiosta ne oleelliset tiedot. Joku vanhempi kannattaa ottaa projektiin mukaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja yepp »

Jaa Vilmaaa on tää kiekkolan suunnittelija :) Ei sinne 240l akvaarioon oikeen kyl kultakalatka sovi... Edelleenki sen akvaario kirjan hankkiminen ois kova sana. Ei tarvii jokaista kalalajia kysyä läpi foorumilla ;)
40+140+530 litraa
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

https://www.google.se/search?tbm=isch&s ... B344%3B228

Tollastako meinaat? Tuo on lähinnä kuvailua, mistä oikeasti jotain asiaakin löysin. Alempana kuva, jonka taustoja en osaa selvitellä. Noita on Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen. Hinta voi tosin olla kalliimpi. Käytän ruotsinkielistä Googlea näköjään jostakin syystä, toivottavasti linkki toimii silti. Ja noitahan saa myös huntupyrstöinä. Täysin sinisiä näin myös.

https://www.google.se/search?tbm=isch&o ... B520%3B390
Toi lienee kuitenkin kuvailemasi? Tota en löytänyt oikeastaan mistään, voi olla melko vaikeaa saada. Jos tuo kuva kala nyt edes on aito. :D Mä en tiedä, miten kattavat tiedot Tetran oppaiden tekijöillä oikeastaan on niistä kuvituskuvista, ja mistä ne kuvat sinne tulevat. Mutta tuskin ovat huomion keskipisteenä siinä prosessissa. Käy kuvan kanssa kyselemässä liikkeessä, jos siellä osattaisiin kertoa jotakin tuosta. Tai joku viisas täältä Aqua-Webistä voi avata sanaisen arkkunsa. :)

Mulla ei ole ikinä ollut kuin kaksi rescue-kultakalaa väliaikaismajoituksessa, mikä rajoittaa hieman tietojani tästä lajista, mutta ei tollanen isona 240-litraiseen mahdu.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

suomunaama kirjoitti: Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen.
Hyökkään tähän väliin kun bongasin tuon Akvarielagretin kalalistat.. sorii.. mä laitoin ko. paikkaan meiliä kysyäkseni listoja, mutteivät ole olleet missään yhteydessä sieltäpäin. Onko heillä jossain kalalistat esillä, mitä heiltä nyt löytyy...?

Sori offtopic.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Hedelmiina kirjoitti:
suomunaama kirjoitti: Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen.
Hyökkään tähän väliin kun bongasin tuon Akvarielagretin kalalistat.. sorii.. mä laitoin ko. paikkaan meiliä kysyäkseni listoja, mutteivät ole olleet missään yhteydessä sieltäpäin. Onko heillä jossain kalalistat esillä, mitä heiltä nyt löytyy...?

Sori offtopic.
Ja meni sitten liikkeetkin sekasin. Mä olin yhteydessä näköjään Akvarieleasingiin, oli kirjoittanut mulle yks harrasta Ruotsista ilmeisesti liikkeen nimen väärin tai sitten mä luin sen väärin! :D Löysin nyt tuonne Akvarielagretin sivuille itsekin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Hedelmiina kirjoitti:
suomunaama kirjoitti: Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen.
Hyökkään tähän väliin kun bongasin tuon Akvarielagretin kalalistat.. sorii.. mä laitoin ko. paikkaan meiliä kysyäkseni listoja, mutteivät ole olleet missään yhteydessä sieltäpäin. Onko heillä jossain kalalistat esillä, mitä heiltä nyt löytyy...?

Sori offtopic.
Ei mun tietääkseni päivitetä kalatilannetta nettiin, mulle kyllä vastattiin kun meilasin. Vaikka en saanutkaan kalaa, jonka piti minulle saapua. :) Kalalistoillakaan ei ole kaikkea, mitä sinne saa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

suomunaama kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:
suomunaama kirjoitti: Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen.
Hyökkään tähän väliin kun bongasin tuon Akvarielagretin kalalistat.. sorii.. mä laitoin ko. paikkaan meiliä kysyäkseni listoja, mutteivät ole olleet missään yhteydessä sieltäpäin. Onko heillä jossain kalalistat esillä, mitä heiltä nyt löytyy...?

Sori offtopic.
Ei mun tietääkseni päivitetä kalatilannetta nettiin, mulle kyllä vastattiin kun meilasin. Vaikka en saanutkaan kalaa, jonka piti minulle saapua. :) Kalalistoillakaan ei ole kaikkea, mitä sinne saa.
Ok. Hyvä tietää. Täytyy laittaa meiliä sinnepäin. Kattelin tuota listaa mikä siel nyt oli ja hikoilin kovasti hintojen takia... uhups :/ Pahoin pelkään silti, että mua odottaa ens kuussa retki tuonne kauppaan...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Jatkan hieman ot:ta eli tuosta akvarielagretista. Heidän sivuiltaan löytyy se fisksök. Siellä voi hakea haluamaansa kalalajia ja se kertoo löytyykö heidän käyttämiensä tukkujen valikoimista. He pystyvät tilaamaan oiskohan ollu kahdeksasta eri tukusta. Se ei siis kerro että onko heillä hyllyssä sitä, mutta sen kyllä et saako tilattua. Sen verran kantsii kattoa et oisko kyseessä sellanen tukku mitä kotimaiset maahantuojatkin käyttää. Jos tukkulistoilta löytyy haluama kala niin sitten vaan meiliä akvarielagretiin :)

Ja alkuperäiseen aloitukseen sen verran että 240l on tosiaan liian pieni akvaario kultakalalle, oli se sitten minkä värinen tahansa.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

TiinaM kirjoitti:Jatkan hieman ot:ta eli tuosta akvarielagretista. Heidän sivuiltaan löytyy se fisksök. Siellä voi hakea haluamaansa kalalajia ja se kertoo löytyykö heidän käyttämiensä tukkujen valikoimista. He pystyvät tilaamaan oiskohan ollu kahdeksasta eri tukusta. Se ei siis kerro että onko heillä hyllyssä sitä, mutta sen kyllä et saako tilattua. Sen verran kantsii kattoa et oisko kyseessä sellanen tukku mitä kotimaiset maahantuojatkin käyttää. Jos tukkulistoilta löytyy haluama kala niin sitten vaan meiliä akvarielagretiin :)

Ja alkuperäiseen aloitukseen sen verran että 240l on tosiaan liian pieni akvaario kultakalalle, oli se sitten minkä värinen tahansa.
Jeps, noin oletinkin tuon toimivan tuon tilauslistan mitä kävin kurkkimassa. Ainakaan Akvaariolinna ei käytä tuota Akvarielagrettia eikä Nl-aqua, joita olen tähän asti tilauksissa käyttänyt. Toki kahlaan läpi myös muita listoja muilta tukkureilta ja selvitän milloin tehdään kalatilauksia liikkeisiin jos eivät tee ympäri vuoden jonkun halutessa. Ei ole vielä muilta listoilta löytynyt kuin noiden niitä, mitä haluaisin. Let' s see :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Eikö se sääntö ollut 100 litraa per kultakala (komeetoille)? Niin eikö 240 litraiseen mahtuisi muutama huntupyrstöinen kultakala?
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Aquariel kirjoitti:Eikö se sääntö ollut 100 litraa per kultakala (komeetoille)? Niin eikö 240 litraiseen mahtuisi muutama huntupyrstöinen kultakala?
Ei, koska se on lähtökohtaisesti liian pieni allas yhdellekin kultakalalle.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Hedelmiina, Akvarielagrethan ei tietääkseni ole tukku [;)] Tässä esimerkiksi laitoin hakuun lehtikalan ja tuosta ihan oikeanpuoleisessa sarakkeessa näkee sen tukun minkä lista on kyseessä. http://fisklista.akvarielagret.se/?quer ... commit=Sök
Eli esimerkiksi Imazo ja Akvarieteknik... Imazolta ainakin tulee Suomeen kalaa :)

Kultakalahan on parvikala ja parvea niitä ei saa mitenkään mahtumaan 240 litraseen. Ja joo, toki ne vielä pieninä siinä menee, mutta silloin tarvisi olla varma että se tarpeeksi iso akva tulee kun kalat kasvaa. Kannattaa suosiolla unohtaa kultakalojen hankkiminen tuon kokoiseen akvaan... Kyllä 240l:seen löytyy monia muita siihen kivasti aikuisenakin mahtuvia kaloja :)
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

TiinaM kirjoitti:Hedelmiina, Akvarielagrethan ei tietääkseni ole tukku [;)] Tässä esimerkiksi laitoin hakuun lehtikalan ja tuosta ihan oikeanpuoleisessa sarakkeessa näkee sen tukun minkä lista on kyseessä. http://fisklista.akvarielagret.se/?quer ... commit=Sök
Eli esimerkiksi Imazo ja Akvarieteknik... Imazolta ainakin tulee Suomeen kalaa :)
Hahaa, no todellakin, sehän on liike todellakin :D Enhän mä noiden tukkureiden nimiä edes tunnistas vaikka ne tuolla lukeekin.. Akvarieteknik oli tuttu ja Hagebycikliden... muista ei hajuakaan ;) Ja vielä ku tietäs mikä liike tilaa Suomessa niiltä tukkureilta, mistä mun haluamiani kaloja löytyy. Kaikki kun ei suostu kertomaan, mistä niille tulee kalat eikä myöskään tukkulistoja ole missään näkyvillä liikkeiden sivuilla tai eivät tilaa tanganjikalaisia... Oon yrittänyt mm. ettiä ja udella, Akvaariolinnan sivuilta löytyy, keskukselta en löydä ja NL tekee tilauksia etsimistäni Tanganjikalaisista joskus syksyllä/loppuvuodesta...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Maji »

Kultakala on parvikala, ja jos ajatellaan sellaista palleroksi jalostettua huntueväistä mölleröä, sellaisia voisi ehkä kuuden parvi elelläkin jossain 600-litraisessa, jos suodatusta olisi paljon ja allas riittävän viileä.
Jalostamattomat kultakalamuodot eivät kyllä oikein siihen kuuteensataankaan mene, ovat melko reippaita uimareita ja kasvavat oikeasti ISOIKSI.

Kultsut ovat melkoisia sontiaisia, ja pienessä altaassa vesiarvot on herkästi katollaan, jos sinne kultsuja ottaa. Ja tosiaan, minä pitäisin kuutta sen parven ehdottomana minimimääritelmänä...
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Hedelmiina kirjoitti:Ja vielä ku tietäs mikä liike tilaa Suomessa niiltä tukkureilta, mistä mun haluamiani kaloja löytyy. Kaikki kun ei suostu kertomaan, mistä niille tulee kalat eikä myöskään tukkulistoja ole missään näkyvillä liikkeiden sivuilla tai eivät tilaa tanganjikalaisia... Oon yrittänyt mm. ettiä ja udella, Akvaariolinnan sivuilta löytyy, keskukselta en löydä ja NL tekee tilauksia etsimistäni Tanganjikalaisista joskus syksyllä/loppuvuodesta...
Akvaariolinnan sivuilta puuttuu heidän suuremman tukkutoimittajan, Ruinemansin, listat.
Pistä sinne s-postia ja tiedustele niitä etsimiäsi lajeja.
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

NYT RIITTÄÄ KINASTELU SIITÄ MAHTUUKO KULTAKALAT VAI EIKÖ KYSYN SEN SITTEN AKVAARIO LIIKKEESSÄ [}:)] [}:)] [}:)] anteeksi suuttuminen
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

suomunaama kirjoitti:https://www.google.se/search?tbm=isch&s ... B344%3B228

Tollastako meinaat? Tuo on lähinnä kuvailua, mistä oikeasti jotain asiaakin löysin. Alempana kuva, jonka taustoja en osaa selvitellä. Noita on Ruotsin Akvarielagretin kalalistoilla pienimmät 33 kruunua ja varmaan johonkin päin Suomeakin saa liikkeeseen. Hinta voi tosin olla kalliimpi. Käytän ruotsinkielistä Googlea näköjään jostakin syystä, toivottavasti linkki toimii silti. Ja noitahan saa myös huntupyrstöinä.
Tarkoitin juuri noita ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bongauksia”