Kultakala-akvaario 500-700 litraa

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Jooh, pistetään mietintämyssyyn. Itsellä on omakohtaista kokemusta isopurjeplekosta ja kyllähän sitä ulostetta oli, mutta niin oli suodatustehoakin :)
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Eli olisiko sopiva lämpötila n.23c ja pH n.7?
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Kuvitelkaa olevanne suunnittelemassa kultakala-akvaariota. Kertokaa millainen oma kultsuakvaariosi olisi, jos akvaarion koko olisi n.700litraa? :)
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Noniin, olen päättänyt akvaarion kooksi 800 litraa. Hieman on tullut lisää noita litroja, kun vertaa alkusuunnitelmaani. :) Elikkä mitat olisi 200cm(leveys)*80cm(syvyys)*50cm(korkeus).
Kalastosuunnitelmissa olen päässyt siihen tulokseen, että hankin sittenkin komeetta -kultakaloja. Eivät ole niin jalostettuja, kuin kaksoishuntupyrstöiset. Lisäksi ajattelin laittaa kultakalojen seuraksi n. 6 haarniskamonnia ja tummaleväplekon.
Kysymys kuuluu: Kuinka monta komeettaa voin hankkia kyseiseen altaaseen?
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minusta voisit vaikka 5 kultista ottaa. Enemmänkin? Eikös se mennyt että 100L per kultis. Kiinanmonneja voisi ottaa kaveriksi, partista ei mielellään.
Haarniskamonni menisi sinne, tuossa aiemmin joku kommentoi että heillä Haarniskat viskelevät vettä.
Meillä sama homma. Kun pidän ruokinnassa taukopäiviä, niin Haarniska ilmoittelee että on nälkä! Lasit ovat ihan täynnä vesijälkiä. Luulin että muilla eivät sitä tee, mutta näköjään.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Millaisia nämä kiinanmonnit ovat? Elikkä enintään 8 kultakalaa? Onhan siinä sitten parvi :D
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 21:56, 17.11.2004
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Onkos tuo 23 astetta vähän liikaa kultiksille? En tiiä, ainakin meillä noilla karpeilla se on liikaa [no juu eri laji, mutta jotkuthan niitä samoissa altaissa pitää..] .
Ja ei se 60 senttiä kovin liian korkea ole, tai jos on isoja kaloja niin se olisi kiva, meillä korkeus on kuuskyt niin kyllähän siinä pitää hihaa kääriä.. [;)]
~Ann
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 21:56, 17.11.2004
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Ainiin ja se vielä että jos ottaa sen kaheksan kultakalaa tohon 800 litraan niin sitten se olisi aika maksimi että ei paljoa muita kaloja.. että jos ottaa niitä muita niin pari [1-2] vähemmän .. [?]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Muistaakseni kiinanmonnin ns."päivitetty" nimi on aasianmutakal.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... iinanmonni
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Mulla haarniskat ilmoittivat aina ruoka-ajasta. Oppivat nopeasti että aamusta ja viiden aikaan pöperöä tulee ja voi mahoten sitä loisketta, jollei pöperöä alkanut kuulua 8O . Ja muutenkin oli hauskoja veijareita, kun nukkuivat roikkuen vallisnerioissa, niillä on niin hyvä tasapainoaisti, taisin kertoa ton sulle aiemminnkin.

Ja Lindap, mä ostin tätä kautta tosi kauniita :mrgreen: itse kasvatettuja komeettoja, en vaan nyt saa päähäni sitä nm. oli jokatapauksessa tosi mukava nainen ja kissaihminen (josta plussaa, kun itselläkin on kissoja pari) ja asui Martinlaaksossa.
Ne oli komeetat oli kultaisia ns. vihermonnin värisiä mutta kultaisempia, lähinnä luonnonmuotoa. Niinpä annoin yhdelle nimen Timantti ja sitten ostin pari kirjavaa, tosesta tuli Raita ja toistesta Spray. Ilmoitan sulle sen nm. yv:llä jos tulee mieleen [;)] .

Jahka hunnut vähenee, niin haen niitä kultaisiakin toisen lisää, nyt allas täysi :| , boring. Teen siitä sunnybeachin lauantaina ja olen tosi innoissani, kun saan sisustaa uudestaan!

Mitäs sinä olet suunnitellut laittaa reksiviitaksi, kiviä/kantoja vai mitä kivaa?

On muuten fiksua tehdä samantien iso iso iso uima-allas, käy kateeksi :| .
Ja 100 l/1 kultakala! [;)]
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Eilen sattui aika hassusti. Siivosin akvat eli silloin oli taukopäivä ruokinnasta. Haarniska viskeli vettä päivällä ja illalla keittössä ollessa kuului ihme ääni olkkarista.
Reagoin aina näihin ääniin, koska meillä 2 kissaa jotka osaavat tiputella tavarat yms. Menin katsomaan niin Haarniska oli vettä viskellessään lentänyt pois akvasta ja hyppi lattialla kissan katsellessa vierestä.
Eipä muuta kuin äkkiä haaviin ja kyllähän tuo ihan ok näyttää olevan.

Kultakaloja voisi ottaa vaikka 5. Mahtuu sitten niitä pohjakalojakin.
Kiinanmonni = Aasianmutakala. Hyviä pohjanputsareita ja tulevat Kultisten kanssa toimeen.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Olen piirrellyt fysiikan tunneilla sisustus pohjapiirrustuksia 800 -litraisesta :D Pitäisi kai skannailla joskus koneelle ja laittaa vaikka jonnekin esille se pohjapiirrustus. On meinaan vaikea kertoa, että millaista olen suunnitellut. Mutta, isoja kiviä, ei liian isoja, mutta isoja, niin.. Olen huono kuvailemaan asioita.. :mrgreen: Sitten ajattelin jotain kantoa, sellaista sopivan isoa, nojaamaan suurimpaan kiveen, kuitenkin tukevasti, ettei rakennelmat sorru.
Lisäksi paljon jaavansaniaista, vallisneriaa, jättiläisvallisneriaa, joitakin suuria miekkakasveja. Ajattelin, että osan kasveista voisi korvata muovikasveilla. Tähän päädyin, kun kävin Lahdessa eräässä lemmikkieläinkaupassa ja ihan piti kysyä, että "Onkos tuo kasvi aito vai ei?" ja yllätys yllätys; muoviahan se kasvi oli :o :)
Niin, kahdeksaa enempää en niitä komeettoja hanki. Ehkäpä kuusi, mutta näkee sitten, että onko sitten enemmän vai hitusen vähemmän.
Mutta, mitenkäs valaistus? Allashan on pitkä, ja syvyys on kuitenkin 80cm. Joten olisiko katosta riippuvat valaisimet paras vaihtoehto? Entä jos altaassa ei olisi kansilaseja? Vaikuttaako se kuinka paljon huoneilman kosteuteen jos kansilaseja ei olisi?
Suunnitelin, että jos kansilaseja ei olisi, niin voisin laittaa esimerkiksi rönsyliljaa, peikonlehteä ym. kasveja siihen akvaarion yläpuolelle. Ei siis veteen, vaan akvaarion ulkopuolelle, kuitenkin sillein, että kasvit olisivat ns. suojaavasti akvaarion yläreunoilla. Taas yksi legenda kuvailu [;)]
Aasianmutakala on minusta turhan kelmin näköinen, en ole varma, että hankinko sellaista :mrgreen:
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Ei kannata ottaa oikeita kasveja, ne eivät kestä. Ainakin minulla aikoinaan kun oli Kultiksia, laitoin oikeita kasveja akvan täyteen kun perustin sen. Alle viikko ja loput kasvit (mitä jäljellä oli) jouduin pelastamaan toiseen akvaan.
Muovikasveilla sitten sisustin sen. Kyllä niitäkin löytyy ihan elävän näköisiä. Tai jos haluat osan kasveja muovisina ja osan oikeina niin Vallisnieriaa kannattaa ottaa, jos ne ei sitä söisi niin pahasti.
Onhan oikeat kasvit aina kivemman näköisiä.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Joo. Kovalehtisiä kasveja mietinkin sinne, jotain mistä kultakalat ei tykkäisi. Luulisin, että anubiaat käy, mutta niiden tarvitsemasta lämpötilasta en ole niin varma.
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Onko mun kultisit sitten jotain erikoikuuksia 8O , kun kukaan ei syö kasveja! On lummetta tavallista ja tiikeri, ruosomelalehteä, miekkakasveja, punavihreetä saniaista ym. kivaa pientä ja pehmeetäkin ja hyvin säilyy :mrgreen: !!!

Vallistneriat oli kivoja mutta kun mun 50 cm korkeessa altaassa peitti heti valon :roll: , ja katkoin niitä ja tuli rumia ja heitin veke. Huojui kyllä mukavasti :) !

Ja valaistuksessa en osaa auttaa :roll: , on aika hepreaa, mulla on tossa 150 cm pitkässä kaksi täyspitkää tai siis melkein täyspitkää putkea ja hyvin riittä ja kasvit rehottaa, mutta koska suunnitelet noin syvää allasta kai putkia pitää olla neljä tai sitten joku tehokas :| roikkuviritelmä.

Ja mulla on myös puropleko, on hauska, ja sopii viileään veteen. [;)] Tykkäätkö niistä? Monen altaassa siis kultakala olen nähnyt piikksilmiä parven möhimässä hiekkaa, mulla ei ole siinä altaassa, mutta just ostin niitä taistoaltaaseen ja/mutta olen suunnitelut parvea piikkislmiä siirtää /ostaa lisää kultakala-altaaseen, olis jotain yökatseltavaakin, kun kultsit vaan lepää pimeessä :| !
Lilja81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:47, 09.05.2016

Re: Kultakala-akvaario 500-700 litraa

Viesti Kirjoittaja Lilja81 »

Haaveilen kultakaloista.
Akvaarioni on 660 litraa ja hyvä suodatus, pohjalla on hiekkapuhallushiekka.
Altaaseen mahtuisi ilmeisesti 6-7 kpl kultakaloja.
Pohdin tässä vesiarvoja. Hanasta tulee kovaa vettä ja pH akvaariossa 8,3.
Onko liian korkea pH?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”