Tanganjika-altaaseen muutoksia

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Tanganjika-altaaseen muutoksia

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hei!

Olen siis päättänyt hieman uudelleen sisustaa allastani sekä hankkia ehkä jonkun uuden lajin tuonne.
Aluksi sisustamisesta:

Jos haluan tehdä hieman rajumpia muutoksia, esimerkiksi vaihtaa osan hiekasta, ehkä n. puolet, niin voiko sen vaihtaa kerralla vai kannattaako tehdä pienissä erissä. Kannattaa varmaan laittaa kalat pois hiekan vaihdon ajaksi (altaassa on myös poikasia), jos tekee sen kerralla? Ja jos kalat pitää ottaa pois niin joudun varmaan samalla siirtämään osan sisustuksesta pois, luulisin.

Lisäksi olen alkanut haaveilla, että tuonne 130 litraiseen saisin vielä jonkin mukavan ja pienen lajin. Huomasin, että nl-aquan listoille oli ilmestynyt uusia tanganjikoja mm. "Altolamprologus calvus"black" ja muistelin lajin viihtyvän myös pienemmissä akvaarioissa, kunhan piilopaikkoja on tarpeeksi ja allastoverit sopivia. Asiassa on kuitenkin pieni ongelma, hakiessani tietoa lajista, informaatiot olivat melko pahasti ristiriidassa keskenään, joten jos jollain olisi omakohtaista tietoa, joka auttaisi päätöksen teossa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Tanganjika-altaaseen muutoksia

Viesti Kirjoittaja paul »

Kalaku kirjoitti:Hei!

Olen siis päättänyt hieman uudelleen sisustaa allastani sekä hankkia ehkä jonkun uuden lajin tuonne.
Aluksi sisustamisesta:

Jos haluan tehdä hieman rajumpia muutoksia, esimerkiksi vaihtaa osan hiekasta, ehkä n. puolet, niin voiko sen vaihtaa kerralla vai kannattaako tehdä pienissä erissä. Kannattaa varmaan laittaa kalat pois hiekan vaihdon ajaksi (altaassa on myös poikasia), jos tekee sen kerralla? Ja jos kalat pitää ottaa pois niin joudun varmaan samalla siirtämään osan sisustuksesta pois, luulisin.
Kannattaa ottaa kalat pois ja allas tyhjäksi, koska muuten uusi hikka voi sakeuttaa altaan kunnolla sekä vetää suodatimen tukkoon.
(riippuu tietenkin hiekan raekoosta)
Kalaku kirjoitti:Lisäksi olen alkanut haaveilla, että tuonne 130 litraiseen saisin vielä jonkin mukavan ja pienen lajin. Huomasin, että nl-aquan listoille oli ilmestynyt uusia tanganjikoja mm. "Altolamprologus calvus"black" ja muistelin lajin viihtyvän myös pienemmissä akvaarioissa, kunhan piilopaikkoja on tarpeeksi ja allastoverit sopivia. Asiassa on kuitenkin pieni ongelma, hakiessani tietoa lajista, informaatiot olivat melko pahasti ristiriidassa keskenään, joten jos jollain olisi omakohtaista tietoa, joka auttaisi päätöksen teossa.
Itse olen samaa lajia omaan altaaseen harkitsemassa ja ei ilmeisesti hirveästi liiku ja kasvaa tosi hitaasti.
Joissain lähteissä puhutaan jopa sentti per vuosi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”