Malawi lajeista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Nyt kun muutamaa lajia voisin lisätä niin tällästä nyt aloin miettiä kun mulla nyt on tuolla Metriaclima estheraeja, tuo lajihan on sama kun Pseudotropheus zebra red?Jos näin on niin onkos esimerkiksi Metriaclima zebra chilumba sitten myös Pseudotropheus alkuisella nimellä tunnettu...Eli metriaclima=pseudotropheus??
Ja sitten vielä eikös nää ruokavaliot mee näin että herbivore=kasvissyöjä, omnivore=sekasyöjä ja carnivore=lihansyöjä?Mä kun oon jostain syystä luullut että ampparit on lihansyöjiä mut chiclid forumissa luki omnivore...?Siks oli pakko tarkistaa että missä kohtaa tieto nyt pissii...:D!
Ja sitten vielä noista Victorialaisista jos joku vois kertoa jotakin perusjuttuja?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mä oon ymmärtänyt, että tosiaan joku "suuressa älykkyydessään" on todennut, että osa Metriaclimoista (aiemmin Maylandia) on Pseudotropheuksia ja taas pseudotropheukset osa melanochromiksia (mm.) :D Todella aika "selkeetä" meininkiä. Tuo Chilumba taas tuolla perässä viittaa siihen paikkaan, mistä ko. kala on löydetty. Järvien eri "kolkat" kun on nimetty yleensä sen siinä lähellä olevan paikkakunnan mukaan (korjatkaa, jos selitin päin helkkaria :mrgreen: )

Victoriajärvihän on Afrikan suurin järvi, wikipedia kertoo sen osalta aika ikävää ja karua kieltä:
"Veden laatu: Pääosin Ugandan pääkaupungin Kampalan erittäin saastuttama järvi on lähes kuollutta aluetta Murchison Bayn kohdalta, jolla kaupunki sijaitsee. Veden väri on muuttunut levän takia vihreäksi, eikä siinä ole juuri mitään elollista. Järven tilaa heikentävät leväkukinnot, fosfaatit, nitraatit, raskasmetallit ja ihmisulosteet. Aikaisemmin suot, jotka nyttemmin ovat kuivattu rakennushankkeiden tieltä, toimivat suodattajina teollisuuden ja yhdyskuntien jätteille. Nykyään ne päästetään puhdistamattomina järveen. Juomakelpoiseksi vedestä ei ole kohta ollenkaan edes puhdistamalla."

Eli ko. järvessä ei kohta elä juuri kalojakaan ja Victoriajärven kirjoahvenet tulevatkin pääosin jo nykyään kasvattajilta. Se, mikä eroaa tuolla järvessä malawijärveen-sekä tanganjikajärveen on ainakin lämpötilat, eli tän perusteella ko. järvi kylmempi; keskilämpötila pyörii siellä 24 asteessa ja vaihtelee aika vähän (19-25C näyttää antavan wikipedia) "Victoriajärven valuma-alueen lämpötilat vaihtelevat vuoden aikana hyvin vähän. Kuukautiset keskilämpötilat ovat yleensä noin 19–25 astetta. Vuorokauden lämpötila vaihtelee yleensä 15–30 asteen välillä. Veden pintalämpötila on ympäri vuoden noin 24 astetta"

Victoriajärven tarkkoja vesiarvoja en nyt löytänyt mistään, mutta malawijärven kanssa samoissa niiden lähteiden mukaan mitä oon löytänyt (kertokaas taas fiksummat, oonko ihan hakusessa)

P.crabro on tosiaan omnivore eli sekasyöjä (ja nuo muut ruokijat niinkuin kirjotitkin :)

Itseltä löytyy kolme Pundamilia nyerereitä altaastani (se, ovatko Ruti island vai kenties Makobe island on mulla ihan hakusessa, kun kavereihin ei tule kunnon värejä!) Luonteeltaan ainakaan eivät ole kovin kilttejä allaskavereilleen, puolensa pitävät ja kättäkin napsivat kun altaaseen laittaa ;). Näistähän tuo Ruti island näyttäs olevan Ciclid-forumin mukaan omnivore mutta tuo Makobe island taas carnivore.. että...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.riftlakes.com/cichlids/m_norr_e.html tuolla sivulla on karttoihin merkitty nämä Hedelmiinan puhumat aluenimet mistä mitäkin kaloja löytyy ja tuolla järvistä ja kaloista juttua ja kuvia jos kiinnostaa?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:http://www.riftlakes.com/cichlids/m_norr_e.html tuolla sivulla on karttoihin merkitty nämä Hedelmiinan puhumat aluenimet mistä mitäkin kaloja löytyy ja tuolla järvistä ja kaloista juttua ja kuvia jos kiinnostaa?
Loistavaa, kiitos!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No niin, nyt olen sitten vielä vähän enempi sekaisin pseudotropheus, metriaclima, maylandia....oooh, pääsenköhän ikinä näihin kunnolla sisälle :D?!Ja kiitos Heskalle linkistä, sieltä saattoi jokunen laji jäädä mieleen :)...
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:No niin, nyt olen sitten vielä vähän enempi sekaisin pseudotropheus, metriaclima, maylandia....oooh, pääsenköhän ikinä näihin kunnolla sisälle :D?!Ja kiitos Heskalle linkistä, sieltä saattoi jokunen laji jäädä mieleen :)...
Aika vaillinaiset sivut muuten kalojen osalta ... ja muuten tuolla oli kans niin, että esim Protomelakselle oli niin monta nimeä, että löyty ihan joka alkusena/sukusena :D Ja mä olisin luullu, että olis aina eri kala, mutta oli "toinen nimi" kohdassa samalla kalalla.. 8O Että terrve.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Joo kalojen osalta vajaavaiset ovat kuten monet muutkin sivut mutta tuolla hyvät kartat alueista. Kaupalliset nimet sekoittavat vielä pakkaa kun keksitään kaikenlaisia lisänimiä :roll:
http://www.riftlakes.com/cichlids/namn_malawi.html ja tuolla mistä lajinimiä keksitty ja alkujaan on osa ilmeisesti nimetty vääriin päälajeihin ja kun myöhemmin löytynyt lisää ja tutkittu enemmän niin vaihdettukin päälajia.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Kiitos linkeistä!Tuo aluekartta oli ihan sellanen mitä mäkin osasin lukea :)!
Taidanpa kuitenkin tehdä niin että kattelen lajeja sen mukaan mitä on paikallisesta liikkeestä tilattavissa.Sitten jos löydänkin netistä jotain kivaa niin käy kuitenkin niin ettei sellaista lajia helposti saa.Etsiskelen nyt alkuun tilauslistasta lajeja ja eihän mulla kiire ole lisätä.
En taida noita Victorialaisia uskaltaa laittaa jos ovatkin kovasti häijyjä...No jätetään vielä lajit mietintään...:)!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onko sulla L. Perllmutteja, ovat helmenhohtoisia ja leppoisia Malaweiksi?
Mulla on niitäkin ja ihan kivannäköisiä. :P
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=741
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Eipä ole kyseistä lajia ja näyttääkin kyllä nätiltä!Täytyypä pyytää liikkeestä taas kalalista ja katella löytyiskö sieltä!
Mulla siis nyt lajeina:

Allas 1:
Demasoni
Auratus
Estherae
Acei ngara
Steveni taiwan
Lombardoi
Aulonocara red rubin
Crabroja tulossa

Allas 2:
Caeruleus
Sprengerae
Elongatus chailosi
Acei msuli
Taeniolatus red empresse
Lombardoi
Aulonocara firefish
Yksi mysteerimamma (Hongiksi veikkaisin)
Tähän altaaseen mietin Hongeja ja sitten mainganoja...
Molemmissa altaissa tuo yksi lihansyöjälaji.Lihansyöjä lajeja en lisää mutta muita lajeja sais ehdotella :)!
Ruokinta onnistuu kivasti kun noita lihansyöjäkaloja vain muutama per allas...ja juu tiedän ettei suositella kaikkia ruokavalioita yhdistää mut oon ymmärtänyt että muutaman kerran viikossa kun tarjoaa protskupitoista ruokaa ja kasvissyöjille sitten tota tuoretta vihersapuskaa (kesäkurpitsaa, kurkkua...) olis aina tarjolla niin ei tulis ongelmia.Näin oon toiminut ja vielä ainakin kaikki näyttää voivan hienosti :).Mutta juu noihin kokoonpanoihin saa heitellä ehdotuksia :)?!
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Mulla on yhdessä altaassa tällä hetkellä 600L

Carnivoreja
- Venustus
- Fryeri

Omnivoreja

- Auratus
- Estherae oranssi
-

Herbivoreja

- Hongit ( jostain kyllä luin et voisivat olla sekasyöjiä? )
- Mbambat
- Lombardoit
- Acei ngarat
- Zebra maisonit
- Socolofit

Itse olen hankkiutumassa eroon sekä Hongeista, että Auratuksista.

Hankinta listalla niiden sijaan on

- Firefish
- Caeruleus

Sitten luulen että meillä on allas "täynnä". Lähinnä yritän löytää balanssia jo oleville hankkimalla sitten muutaman yksilön lisää. Esim. Zebra maisoineita olen etsiskelemässä muutamia lisää. Tällä hetkellä kun näyttää siltä, että mulla on 2 ukkoa ja 2 akkaa. Lombardoit ovat kasvaneet sen verran, että huomasin, että altaassa ui kolme urosta jotka kaksi laitoin myyntilistalle, jotta saisin muutaman akan lisää. Acei ngaroista (white tail) ainakin yksi on ukko ja yksi akka, kolmannesta en tiedä, joten niitäkin on saatava lisää, Socolofeissa on 2 ukkoa, yksi akka, ja toinen ukko lähtee Hedelmiinalle, koska täällä kuulkaa käy sellanen tappelu et oksat pois, ennenkuin kumpikaan pääsee hengestään. Tilalle tulee vähän pienempiä sokolofeja, luulis rauhoittuvan tilanteen. Lihansyöjien määrän pidän siinä neljässä per laji. En halua enempää niitä. Fryereistä näyttäis olevan 2 ukkoa ja kaks akkaa, mut mene ja tiedä. Venustuksista ei sitten mitään käryä sukupuolista. Esthereistäkään en osaa sanoa, musta ne kaikki näyttää yhtä oransseilta :P

Mä yritin miehelle perustella miksi toisestakin altaasta pitäis tehdä malawila, mutta se ei suostunut :P Haluaa kuulemma altaan jossa on vihreetä ja vielä toisen käärmekalan :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mullakin alkaa noitten Hongien ja Mainganojen jälkeen olla kalasto täynnä.Toiseen altaaseen mahtuis vielä muutama pyrstö mutta katotaan nyt.Ngarojen kanssa mulla ei ole ollut ongelmaa vaikka uroksia on 3, tuntuvat olevan rauhallisemmasta päästä eikä johtava uros välitä juuri lainkaan muista uroksista.Johtavalla ukkelilla alkaa kokoa olla 12-15 senttiä eli kokonsa puolesta pystyis nuo muut ukot kyllä laittamaan nippuun :D.Harmi nyt kun mulla ei ole niitä sulle tuoda :(!!Ilmottelen kyllä heti kun innostuvat taas puuhastelemaan niin koitetaan saada jotenkin niitä sulle!Saattaa olla että vielä myöhemmin kesällä tullaan uudestaan sinne joten toivotaan nyt että siihen mennessä niitä tulisi!Mitenkä muuten sulla olis mahdollisuutta ottaa vaikka vähän pienempinä?Pystytkö siis laittamaan poikasaltaaseen kasvamaan? :)
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jännä että Socolofit tappelee, kun luokitellaankin niin rauhallisiksi ja mulla ne eivät tappele keskenään eikä toistenkaan kanssa, pikemminkin menevät pois jos joku toinen laji vähänkin pörhistelee. On Poonah09 näköjään hyvin kouluttanut noi kun noin ovat rauhallisia :P

Mulla altaassa:
L. Caeruleus
L. Sp. Perllmutt
L. Sprengerae
M. Auratus
M. Estherae sin. + orans.
P. Socolofi
L. Sp. Mbamba
L. Fuelleborni Katale ja yks OB Katale
L. Trewavase OB
P. Taeniolatus Red Empress
C. Borley
Aulonocara Firefish

Isoin Firefish on altaan kingi ja muut kumartaa ja on kiltisti ja kun hankin vielä isot kivijäljitelmäluolat niin kingi on toisessa päässä luolassaan lähes koko ajan paitsi ruokailut ja muut saa pörrätä rauhassa ja kakkos kingi vallannut altaan toisessa päässä olevan luolan 8-) Piilopaikkojahan(luolia) mulla on koko altaan matkalta ja todella paljon ja kalat näkyvissä kun ilmeisesti kokevat olonsa turvalliseksi.Ja ruokaa annan pieniä määriä 4 kertaa päivässä(automaatti), kun luin aikoinaan että vähentää Malawien agressiivisuutta ja ilmeisesti tehoaa kun lukee teidän juttuja :mrgreen: Luonnossahan kalat tottuneet keräämään ruokaa jatkuvasti ja 1-2 kertaa päivässä ruokailu voi tehdä agressiiviseksi ruoasta ja muusta tappelijaksi?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Miten Heska oot sisustanut sun altaan?Tai siis että onko laavakiveä vai mitä?Mulla toistaiseksi näyttäisi piiloja olevan tarpeeksi mutta haluaisin vielä lisää.Laavakiveä mulla on nyt tuolla.Aina vaan jotenkin hirvittää toi paino... 8O!?Paljonko uskaltaa laittaa niin siihen tuskin kukaan osaa vastata...Ja siis muutkin, mitä piiloja altaissanne ja kuinka paljon...kg??
Minkä kokoinen Heska sulla tou suurin firefish :) ?
Ruokkinut olen 3 kertaa päivässä noita aikuisia, hmmm, täytyisköhän lisätä yks ruokinta kerta ja kattoo rauhottuisko noi muutamat tyypit tuolla...:)?!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Jännä että Socolofit tappelee, kun luokitellaankin niin rauhallisiksi ja mulla ne eivät tappele keskenään eikä toistenkaan kanssa, pikemminkin menevät pois jos joku toinen laji vähänkin pörhistelee. On Poonah09 näköjään hyvin kouluttanut noi kun noin ovat rauhallisia :P

Mulla altaassa:
L. Caeruleus
L. Sp. Perllmutt
L. Sprengerae
M. Auratus
M. Estherae sin. + orans.
P. Socolofi
L. Sp. Mbamba
L. Fuelleborni Katale ja yks OB Katale
L. Trewavase OB
P. Taeniolatus Red Empress
C. Borley
Aulonocara Firefish

Isoin Firefish on altaan kingi ja muut kumartaa ja on kiltisti ja kun hankin vielä isot kivijäljitelmäluolat niin kingi on toisessa päässä luolassaan lähes koko ajan paitsi ruokailut ja muut saa pörrätä rauhassa ja kakkos kingi vallannut altaan toisessa päässä olevan luolan 8-) Piilopaikkojahan(luolia) mulla on koko altaan matkalta ja todella paljon ja kalat näkyvissä kun ilmeisesti kokevat olonsa turvalliseksi.Ja ruokaa annan pieniä määriä 4 kertaa päivässä(automaatti), kun luin aikoinaan että vähentää Malawien agressiivisuutta ja ilmeisesti tehoaa kun lukee teidän juttuja :mrgreen: Luonnossahan kalat tottuneet keräämään ruokaa jatkuvasti ja 1-2 kertaa päivässä ruokailu voi tehdä agressiiviseksi ruoasta ja muusta tappelijaksi?
Poonahin sokolofit ne mullakin on, pienestä pitäen olleet hyvin puolensa pitäviä epeleitä vaikka eivät suoranaisesti ole tapelleet evät revittynä tms keskenään.. Näistä tosin neljä lähti Turkuun ja nyt tulee sitten yksi tilalle sieltä Ceelalta :) Noista ntkyisistä ei tiedä oikein kuka on kingi ku ovat ihanku kaikki samanarvosia.. no, vielä pihalla ku neljä lähti muualle.
Mulla nyt altaassa;
L.caerules
L.trewavasae chilumba
L.sp mbamba
P.taeniolatus red empress
I.sprengeae
M.cyanorhabdos maingano
P.nyererei
P.crabro
P.acei ngara
P.sokolofi
M.estherae
+ monnit Synodontis (ilm. Hybridejä...)
Elikkäs kasvis-ja sekasyöjäjengiä kaikki :)

Syövät 3x pvässä vakkaristi, agressiot korostuu hallitsevalla sprengeraekoiraalla joka listinyt jo pari lajikaveriaan kun en kerenny hätiin... sekä jos tekee sen mokan, että laittaa yhden uuden kalan yksin altaaseen ilman uusia kavereita tai jos kivikkoja ei muuta ennen uusien tuloa. Koko lauma hyökkää yksittäisen kalan kimppuun :( Nyt yks aurora odottelee kavereita, jotta pääsee isojen altaaseen. Tarkotuksena olis lisätä nuo kasvamassa olevat Tropheops tropheopsit sekä yksi laji lisää vielä (joku "valkoinen" kuten maisoni esim..) Altaassa löytyy joka lajista hallitsevat koiraat, jotka ajoittain ottavat pienet takaa-ajot, muttei mitään vakavampaa ole niiden kanssa ollut.
Altaan häijyimmältä joka paikkaan kerkeevältä tällä hetkellä vaikuttaa P.nyerereit ja noissa trewoissa on tulossa ainakin pari ukkoa lisää, joten niiden kans täytyy kattoo kuinka käy; kovia takaa-ajajia ovat nyt jo koko laji toisilleen. Mainganot ajaa paljon toisiaan takaa ja altaan kinginä näyttäs pörräävän empressukko. Joka lajin ukot väistää sitä etenkin kutuaikaan. Selkeästi enemmän ukkoja voi olla mun altaassa ainakin mbamboja eikä esteritkään ole juuri kuin normi takaa-ajoa harrastanu johtotähden voimin.. pikku-ukot saattanee myöhemmin saada kyytiä.. lets see :) Caeruleus johtoukko tuntuu tökkivän vähän joka lajin ukkoja-ja akkoja ajoittain.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mun Sokolofit ostettu viime vuonna aikuisina Poonahilta kun halusi kasvissyöjistä eroon kun lihansyöjiin siirtyi ja noi ilmeisesti tykkäävät niin toisistaan etteivät kinastele keskenään.
Ja viimeksi kun hain Poonahilta C. Borleyt niin vaikka olivat pieniä n. 3 cm niin ei kukaan isompi niitä kiusannut vaikka uteliaita ihmettelijöitä kyllä riitti. Ja Borleyt kyllä poikasiksi tosi rohkeita eivät yhtään piilottele koloissa vaan pyörivät isojen keskellä, saa nähdä kun kasvavat mimmoisia kingejä ovat kun noin rohkeita 8-)
Ilmeisesti mulla epätavallisen rauhalliset Malawit, vai löytyykö muiltakin vastaavia?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Miten Heska oot sisustanut sun altaan?Tai siis että onko laavakiveä vai mitä?Mulla toistaiseksi näyttäisi piiloja olevan tarpeeksi mutta haluaisin vielä lisää.Laavakiveä mulla on nyt tuolla.Aina vaan jotenkin hirvittää toi paino... 8O!?Paljonko uskaltaa laittaa niin siihen tuskin kukaan osaa vastata...Ja siis muutkin, mitä piiloja altaissanne ja kuinka paljon...kg??
Minkä kokoinen Heska sulla tou suurin firefish :) ?
Ruokkinut olen 3 kertaa päivässä noita aikuisia, hmmm, täytyisköhän lisätä yks ruokinta kerta ja kattoo rauhottuisko noi muutamat tyypit tuolla...:)?!
Hups, en meinannut huomata Argon sun kysymystä.
Mulla on vähän kaikkea sekaisin, on laavakiveä jossa reikiä, tummaa kiveä pohjatukena ja niiden päällä soikean mallisia tummia laattakiviä jotka sain akvaarion mukana, on vaaleaa reikäkiveä Saksasta ja viimeisimpinä kivijäljitelmät(harmaat) joissa luolia ja iso halkaistu merirosvolaiva ja pari keraamista ruukkua. Noista saa valtavan määrän luolia joissa kalat tykkäävät uida välillä vauhdillakin ja nukkuvat niissä sisällä yöllä ja paino ei tule niin valtavaksi kun kaikki melko keveitä kokoonsa nähden :P En ole nähnyt kenelläkään netissä Malawialtaissa niin paljon luolia kuin minulla, useimmat tekevät visuaalisesti näyttäviä altaita ja meillä pojan kanssa idea tehdä kalojen Linnanmäki jossa viihtyvät, ulkonäöstä ei niin väliä :mrgreen:
Edit:Kaikki firefishit jo aikuisia ja kookkain n.14cm pitkä.
Viimeksi muokannut Heska, 10:51, 23.06.2014. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Mun Sokolofit ostettu viime vuonna aikuisina Poonahilta kun halusi kasvissyöjistä eroon kun lihansyöjiin siirtyi ja noi ilmeisesti tykkäävät niin toisistaan etteivät kinastele keskenään.
Ja viimeksi kun hain Poonahilta C. Borleyt niin vaikka olivat pieniä n. 3 cm niin ei kukaan isompi niitä kiusannut vaikka uteliaita ihmettelijöitä kyllä riitti. Ja Borleyt kyllä poikasiksi tosi rohkeita eivät yhtään piilottele koloissa vaan pyörivät isojen keskellä, saa nähdä kun kasvavat mimmoisia kingejä ovat kun noin rohkeita 8-)
Ilmeisesti mulla epätavallisen rauhalliset Malawit, vai löytyykö muiltakin vastaavia?
Jos koirat muistuttaa omistajiaan niinnmiksei kalatkin? Aika rauhaliselta säkin vaikutat toisin kuin vaikka minä ;) hahahha, kyllä se varmasti on ihan tuuristakin kiinni, että natsaako altaassa ja onko sukupuolijakaumat oikein vai päin kettua ja jos ln päin kettua lajissa, jossa ukot määräileviä niin onhan siinä ainekset jo. Niinkuin monesti todettu niin malawien elämäänhän kuuluu toisten nokittelu ja isossa altaassa se jakautuu tasasemmin ja kun kaloja on paljon. Eri asia on se, listivätkö jengiä yhtenään. Jos näin tekisivät niin olisi aika tarkastella paremmin kokoonpanoa ja altaan kokoa sekä sisustusta.. Mulla on toi yks sprenge se pahin pukar ja muut "joukossa tyhmyystiivistyy-porukkaa" jos keksivät jonku yksittäisen reppanan kimppuun käydä. Ja hei, ruokinta neljä kertaa pvässä josko laiskistuttaa myös? ;) Mulla kysy yks seura-akvaarion pitäjä ku kävi mulla just ennen ruokintaa, että ainako noi sun kalat on tollasia adhd; tä? ::D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Joo, koirat kyllä kuvastavat omistajiaa ja jopa näyttävät omistajalta, meillä ollut koiria paljon aikoinaan :P
Olen kyllä tietoisesti kaikki Demasonit, Hongit, Cabrot ym. ns. villeimmät jättänyt hankkimatta ja Auratuksiakin hankin vasta kun Poonah vakuutteli että rauhallisia ja mulla 1koiras ja 2 naaras Auratusta ja vielä ainakin hyvin menee niidenkin kanssa.
Ja Red Empresseissäkin yksi koiras joka väreissä jo ja muut naaraita ja muissakin kokoonpanot vaikuttaa hyviltä kyllä. Firefisheissä on useampi koiras mut eivät tee muuta kuin pientä suupainia joskus muuten pysyttelevät omilla reviireillään.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Täytyy kyllä crabrojen puolustukseks sanoa, että ovat ainakkn toistaiseksi osanneet käyttäytyä takaa-ajoja lukuunottamatta. Komea yksi crabrokoiras mustana on kyllä niin upea näky, että! Aijai :) yritti kutea naaraan kans viime viikolla ja lli aika vauhkona ku muut ei antanu rauhaa mutta siltikin tyytyi vaan ajamaan porukkaa pois kutualueeltaan. Todennäköisesti tossa kuuden porukassa on toinenkin tai muitakin koiraita mutta pysyttelevät varmuudeksi keltasina. Katsotaan miten jatkossa käypi ja onnistuvatko kutemaan lopulta nekin :) Kaikista mielenkiintosinta on ollu ku mulla käy kavereita, jotka ei tajua kaloista mitään ja istuvat malawialtaan edessä; oon antanu tehtäväks etsiä johtavat koiraat eri lajeista ja lähes kaikki on ne löytänyt eli hyvin näkyy hierarkia ja valta-asemat myös "maallikoille".
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mäkin oon hyvin pystynyt lisäämään poikasia aikuisten joukkoon.Ne saavat olla ihan rauhassa ja uivat kaikkien seassa.Lombardoit alkoi joku aika sitten kiusata yhtä lajitoveriaan niin että nökötti altaan kulmassa eikä uskaltanut eväänsä liikauttaa.Erottelin sitten vähän tyyppejä ja tuo kiusattu "uros" alkoikin sitten hautoa...:D, edelleenkin on uroksen väreissä mutta on hautonut parikin kertaa tässä lähiaikoina.Aceit on aina ollut rauhallisimpia meillä.Sekä siniset että mustat, johtava ngara uros on vähän kyllä "ärsyttävä" kihnaa itseään muihin kaloihin lajista riippumatta, usein ottaa jonkun jonka perässä ui pidemmän aikaa, ei ole agressiivinen vaan näyttää enemmänkin hakevan naisseuraa itselleen, muutkin naaraat tuntuvat herralle kelpaavan kun oman lajin :/ .Caeruleukset aika äkäistä porukkaa, niitä kyllä onkin useampi uros että johtuu varmaankin siitä.Tappo meininkiä ei niilläkään ole ollut mutta välillä on hetkiä jolloin ne jahtaavat kaikki toisiaan, sitten taas onkin pidemmän aikaa rauha maassa. Auratus nuorukaiset vaikuttaa tosi kiukkuisilta, melkeen joka kerta kun altaaseen katsoo niin jossain nurkassa pari auratusta pyörii ympyrää.Saas nähdä mitä niiden kanssa tulee kun vielä kasvavat.
Nyt kun lajeja sekoittelin altaiden vaihdossa niin aika rauhaisaa meininkiä on vielä ollut.Ovatkohan hiukan pökerryksissä raukat. Kukaan siis tosiaan ei vielä mulla oo toisia saanut hengiltä ajettua mutta sillon kun joku fisu tuolla saa "agressiokohtauksen" niin kyllä siinä ahdisteltava kala on hätää kärsimässä jos ei löydä piiloa (tässä kohtaa ei riitä edes toi pari metriä allasta kun tulee jo päädyt vastaan.Tämä siis yksi syy miksi en puolla alle 300 l altaita).Uivat kylläkin useimmiten kaikki suht rauhassa mutta sillon kun jollain ukolla "napsahtaa" niin kyllä siinä vauhtia on sen verran että hyvä jos lajit erottaa kuka jahtaa ketäkin :/.Ei nämä takaa-ajot meilläkään päivittäisiä ole, pientä tökkimista sen sijaan on näkyvissä useinkin.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Juu piti sanomani mun kans, että isompie poikasten laitto altaaseen onnistuu kyllä hyvin kun eivät isot koe niitä uhkaks mut aikuisen uuden kalan alittaminen yksin ei kyllä onnistu ni en sitä enää kokeile.... pikakasvatus noille mulle jääville poikasille olis nyt tarpeen ettei ole liikaa tilaa purkissa ( tosin osa viel niin skidejä ettei vie tilaakaan:))
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Tuosta sisustuksesta...Mäkin haluaisin Paaaaljon piiloja ja nyt tosiaan näyttäisi kaikille piilo löytyvän, lisää ja korkeammalle haluaisin kiviröykkiöitä laittaa (korkeimmat altaan puolessa välissä ja oikeastaan koko altaan mitalta,, hietikkoa oon muutamaan paikkaan jättänyt kun osa porukasta tykkää hengailla vähän vapaammalla alueella), pitänee etsiskellä vähän vielä kevyempiä kuin noi laavakivet.Mites muuten mahtaa onnistua laavakiviin reikien poraaminen?Hajoavatko helposti?Entäs uskaltaako laseihin laittaa nojaamaan kiviä vai kaatuuko seinät :)?
Taitaa jo poiketa alkuperäisestä otsikosta mutta pitääkö paikkansa että hieman himmeämmällä valaistuksella kalat ovat rohkeampia ja värit tällöin voimakkaammat?Helppohan tuota tietty testatakin olisi :)!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Tuosta sisustuksesta...Mäkin haluaisin Paaaaljon piiloja ja nyt tosiaan näyttäisi kaikille piilo löytyvän, lisää ja korkeammalle haluaisin kiviröykkiöitä laittaa (korkeimmat altaan puolessa välissä ja oikeastaan koko altaan mitalta,, hietikkoa oon muutamaan paikkaan jättänyt kun osa porukasta tykkää hengailla vähän vapaammalla alueella), pitänee etsiskellä vähän vielä kevyempiä kuin noi laavakivet.Mites muuten mahtaa onnistua laavakiviin reikien poraaminen?Hajoavatko helposti?Entäs uskaltaako laseihin laittaa nojaamaan kiviä vai kaatuuko seinät :)?
Taitaa jo poiketa alkuperäisestä otsikosta mutta pitääkö paikkansa että hieman himmeämmällä valaistuksella kalat ovat rohkeampia ja värit tällöin voimakkaammat?Helppohan tuota tietty testatakin olisi :)!
Mulla laavakivissä oli valmiiksi reiät, mutta olen nähnyt netissä kuvia kun joku poraili reikiä laavakiviin, et ilmeisesti onnistuu. Ja hienon laavakivistä itse kasatun 3D-taustan olen nähnyt netissä.
Mä olen jättänyt altaan etulasille hietikkoa ja siinä kalat usein näkyvillä uivat ja ruokaa kerjäävät jos joku lähestyy :)
Sitten keskellä ja takaosassa luolastoa ja isoja Anubias-pensaita ja jaavansaniaispuskia.
Led-valojen myötä sain himmeämmäksi altaan ja mulla 24h valot altaassa, yöllä 1% Royal Blue himmeä kuutamo ja aamulla auringonnousu ja aamupäivä himmeämpää ja keskipäivällä kirkkaampaa ja sit iltaa kohti himmenee ja auringonlasku, kuten luonnossakin. Kalojen värit ovat kirkkaammat led-valoilla kuin loisteputkilla ja eivät joudu pimeässä oleskelemaan tuntikausia kuten monet pitävät. Syötän kyllä paria eri väriävahvistavaa ruokaakin normiruoan lisäksi :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Loisteputkivalaisimet heitän itsekkin mäkeen!Ja ledejä oon myös katellut ja nimenomaan himmentimillä sun muilla jutuilla.Tai oikeestaan mies niitä nyt tuossa suunnittelee että eiköhän saada kivat aikaan.Itse kun niin en noista mitään ymmärrä :)!Tarkoitus olisi saada myös joku kohta altaasta vähän kirkkaammin valaistua ja sitten myös hämärämpiä paikkoja piileskelijöille , isommat kalat meillä jostain syystä ajoittain säkkyjä, varsinkin nyt kun on heit hetki sitten joutunu stressaamaan :(.Ajattelin että jos himmeämpi valaistus ja vielä lisäkivet jatkossa saisi heitä vähäsen rohkeammiski!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”