Kalaston mietintää

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

Olen tykästynyt Labidochromis caeruleuksiin ja Pseudotropheus sauloseihin. Haluaisin noiden lisäksi vielä jotain sinisiä kaloja. Osaako joku ehdottaa? Onko jollain lajilla naaraat sinisiä???

Akvaariossa ei ole vielä edes vettä ja tarvikkeita olen tässä pikkuhiljaa ostellut, mutta ajattelin jo valmiiksi miettiä tuota kalastoa. Akvaario siis 317l (ja tiedän, että on pieni). :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Olen tykästynyt Labidochromis caeruleuksiin ja Pseudotropheus sauloseihin. Haluaisin noiden lisäksi vielä jotain sinisiä kaloja. Osaako joku ehdottaa? Onko jollain lajilla naaraat sinisiä???

Akvaariossa ei ole vielä edes vettä ja tarvikkeita olen tässä pikkuhiljaa ostellut, mutta ajattelin jo valmiiksi miettiä tuota kalastoa. Akvaario siis 317l (ja tiedän, että on pieni). :)
Jeps.. pieni on allas, mutta kyllä sinne karkeesti mahtuupi sen 30 eväkästä malaweja sentään (10 kalaa/100l)... ahdasta alkaa tulla sitten, kun ovat isoja ja alkaa paljastumaan uroksia enemmän ja alkavat yrittää enemmän reviirien valtausta.
Sinisiä löytyy multa ainakin Pseudotropheus socolofit ja Melanochromis cyanorhabdos mainganot..urokset ja naaraat molemmat sinisiä tai no, socolofit vaaleansinisiä ja mainganot tummansinisiä vaakaraidalla.. näin äkkiseltään heitettynä :) Mainganot vaan näistä kovia ajamaan toisiaan takaa ja jos ei tilaa ja piiloja ole tarpeeksi, niin voi käydä kalpaten heikommille :/
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

Voiko saulosit ja socolofit laittaa samaan, vaikka ovat samaa sukua? Miten mä käsitin, että ei samansukuisia samaan altaaseen... onhan tässä opettelemista :D

Noi mainganot on musta tosi upeita, mutta en tiedä uskallanko ottaa niitä heti alkuun. Piilopaikkoja koitan rakentaa mahdollisimman paljon vaaleiden reikäkivien avulla.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Voiko saulosit ja socolofit laittaa samaan, vaikka ovat samaa sukua? Miten mä käsitin, että ei samansukuisia samaan altaaseen... onhan tässä opettelemista :D
Samansukuisista toki sanotaan, että saattavat lisääntyä ristiin, mutta saattaa olla myös että ei ja myös, että erisukuisetkin voi lisääntyä ristiin ..että :D Malawit on vaan sellasia, ettei täysin selkeetä ole mikään, että tervetuloa vaan niitä ihmettelemään ;)

Mutta siis joo, pääsääntöisesti jos on samansukuisia niin eri värisiä kannattaa niistä katella sekä eri muotoisia samaan altaaseen. Socolofit ja saulosit eivät kuitenkaan väreinä ole samanlaisia ainakaan.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

OK, kiitos Hedelmiina!!

Tässä taas tuli opittua lisää malaweista :)

Vielä jään miettimään noita mainganoja, ovat mun silmään niin upeita, että melkein tekisi mieli niitä ottaa kolmanneksi... Mutta mulla on onneksi vielä tässä aikaa pyöritellä, kun allas ei ole vielä edes kypsymässä :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:OK, kiitos Hedelmiina!!

Tässä taas tuli opittua lisää malaweista :)

Vielä jään miettimään noita mainganoja, ovat mun silmään niin upeita, että melkein tekisi mieli niitä ottaa kolmanneksi... Mutta mulla on onneksi vielä tässä aikaa pyöritellä, kun allas ei ole vielä edes kypsymässä :)
Pyörittelehän sä niitä ja käyppä kurkkimassa siinä samalla http://www.cichlid-forum.com/ ja käy läpi tietoa ja profiileja eri kaloista :) Kaikkia ei toki tule saamaan itselle, kun ei kaikkia ole harrastajilla myynnissä eikä tukuissakaan välttämättä..

Tsemppiä!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

Kyllä mä nyt oon päättänyt että mun malawilaan tulee sauloseja, caeruleuksia ja sitten mainganoja. Tilasin eilen ulkosuodattimen, kiviä, lämmittimen ja jotain muuta pientä sälää. Nyt pitäis enää nikkaroida harkoista kunnon alusta tuolle akvaariolle, niin vois täyttää sen! Ostin lisäksi tältä foorumilta käytetyn eheim 2252sen (Hedelmiinan suosituksesta) niin pitäisi suodatuksen riittää (ulkosuodattimen teho 1400l/h). Toivottavasti löydän vielä keväämmällä sitten noita kalalajeja jostain muualta kuin akvaariokaupoista, ettei tarvi maksaa niistä ihan niin paljoa! Saa siis vinkata jos on kyseisiä poikasia jossain kohtaa kevättä varattavissa, olen kiinnostunut! (etelä/varsinaissuomen alue)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Kyllä mä nyt oon päättänyt että mun malawilaan tulee sauloseja, caeruleuksia ja sitten mainganoja. Tilasin eilen ulkosuodattimen, kiviä, lämmittimen ja jotain muuta pientä sälää. Nyt pitäis enää nikkaroida harkoista kunnon alusta tuolle akvaariolle, niin vois täyttää sen! Ostin lisäksi tältä foorumilta käytetyn eheim 2252sen (Hedelmiinan suosituksesta) niin pitäisi suodatuksen riittää (ulkosuodattimen teho 1400l/h). Toivottavasti löydän vielä keväämmällä sitten noita kalalajeja jostain muualta kuin akvaariokaupoista, ettei tarvi maksaa niistä ihan niin paljoa! Saa siis vinkata jos on kyseisiä poikasia jossain kohtaa kevättä varattavissa, olen kiinnostunut! (etelä/varsinaissuomen alue)
Noniin... mainganoissa riittää ainaki virtaa :D justiinsa päivitin mun malawi-ilmoa, että kevään aikana kyllä mainganoja ja caeruleuksia tulossa mikäli kaikki menee hyvin :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

Jihaa!!

Nyt uiskentelee ekat 7 saulosia meidän altaassa. Sain vihdoin akvaarion kypsäksi ja kalat haettiin eilen. Sauloseja oli akvaarioliikkeessä jäljellä 7, myyjän mukaan 5 tyttöä ja 2 poikaa, mutta nyt kun oon niitä tuossa seurannut, niin luulenpa että mulla on 4 poikaa ja 3 tyttöä!!! Kaksi pojista on ihan selviä ja noi kaksi muuta epäiltyä on alkanut tummuttaa evien reunoja ja haalean tummat raidat näkyy kyljissä.. Jossain kohtaa varmaankin edessä tyttöjen lisäys ja uuden kodin etsiminen parille pojalle. JOS siis epäilyni osuvat oikeaan. :) Kalat nyt noin 4-5cm.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston mietintää

Viesti Kirjoittaja pliin »

Noniin, nyt on ensimmäinen uroksista nokittu yön aikana kuoliaaksi :( piiloja ei akvaariosta puutu, mutta nuo kaksi muuta urosta on olleet aika ärhäköitä ja näköjään käyneet tuon yhden raukan kimppuun.

Nyt tarvitsisin tyttöjä lisää noiden sekaan, ettei tule enempää ruumiita!

ELI JOS SINULLA ON MYYDÄ PARI TYTTÖ SAULOSIA NIIN OLISIN TODELLA ILOINEN!!!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”