vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Jatketaanpa vielä kyselyä täällä.
Elikkäs mielipiteitä riittävästä suodatuksesta vajaa 900l malawi altaan suodatukseen.
vaatiiko malawi entistä tehokkaampaa suodatusta verrattuna perus seuralaan?
Onko vajaa 900l parimetriä pitkään altaaseen riittävä jos hankkisi sinne jotain seuraavista:
2xeheim 2260
2xeheim 2080 prof 3
2xfluval fx5 tai 6
Sisäsuottimet tietenkin 1-2kpl eheim 2252

Elikkäs onkos tuossa proffa 3 2080 myös sitä surullisen kuuluisaa vuoto ongelmaa.
Virran kulutus olisi noilla järkevimmissä puitteissa.

Olisiko arvon raadilla mielipidettä,mielellään tietoa eikä mutua;)
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Malawi altaan suodatus suositus 5-10 kertaa akvarion tilavuus/h ja hyvä olla pari suodatinta jos toinen sattuisi sippaamaan.
Malawiosiosta ja Googlella löydät paljon tietoa Malawialtaan perustamiseen ja kaloista ja niiden hoidosta ja vesiarvoista.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Ensimmäisiä kaloja vasta odottelen tässä, mutta aiheesta on tullut luettua kaikki saatavilla oleva.

Kuten Heska sanoikin niin suodatuksen olisi hyvä kierrättää akvaarion tilavuus 5 - 10 kertaa tunnissa. Eli aika voimakas suodatus. Kalatkin pitävät kovemmasta virtauksesta. Omassa akvaariossa (450 litraa) on ulkosuodattimena Eheim 3 e 2078 ja sisäsuodattimena Eheim Powerline 2252, jotka pyörittävät akvaarion tilavuuden noin 7 kertaa tunnissa. Virtaus akvaariossa ei mielestäni ole edes kovin kova ja olenkin miettinyt joko yhtä lisäsuodatinta tai kiertovesipumppua.

Syy miksi suodatuksen tarvitsee olla ylimitoitettu on se, että malawiakvaariot ovat hieman ylikansoitettuja ja sitä myöten jätettäkin syntyy. Lisäksi malawit ovat isohkoja kaloja jotka kakkivat paljon.

Itse varmaan hommaisin 900 litraiseen malawaarioon pari Classic Jumboa ja sisäsuodattimen.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Älkäähän pojat sekoittako suodatusta ja virtausta/veden kiertoa keskenään :) Eli malawialtaan kokonaispyöritys suodatuksineen suositellaan n.10 kertaa altaan tilavuuden voimakkuudelle.

Suodatusarsenaalia itsellä on mm. 708 litraisessa, tällä hetkellä 64 kalaa (joista osa vielä nuoria ja pienempiä) löytyy proffa 3 2080 (1700l/h), eheim 2252 (1200l/h) sisäsuodattimena ja mattosuodatin, jossa kaikkia "sääntöjä" vastaan eheim compact 2000l/h täysillä.

Kierrätykseen käytän näiden suodatusten lisäksi Tunzen streamea 6025:nen 2800l/h.

Lisään altaaseen kalojen kasvettua, mikäli tarvitsee toisen pienemmän ulkkarin tai toisen sisäsuodattimen, mutta tällä hetkellä en tunne altaaseen sitä tarvitsevani vaan nämä hoitaneet enemmän kuin hyvin koko setin. Sulla siellä 200l vettä lisää (mulla allas 2mx59cmx60cm) eli kun kalastoa malawialtaissa karkeasti n.10kalaa/100litraa niin isoina kakkakoneina on tuohon kokeiltava, että millä arsenaalilla pärjää. Sun suunnitelma on kyllä jo hyvä tuohon asti.

Vuoto-ongelmia mulla ei ole koskaan Eheimin ulkosuodattimissa, näissä professionel malleissa ollut. Käytössä ei ole muita ollutkaan kuin proffa II, 2028 ja nyt tuo III 2080.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Jäi muuten sanomatta että puhuin nimenomaan suodatuksesta.
Veden tulen laittamaan liikkeelle altaassa juuri streamereilla.
Mikäli tämä tulee projektiksi.
Joko tämä tai merivesiallas tai molemmat. mutta ei siitä enempää täällä.

Tämä suodatuspuoli mua askarruttaa että riittääkö.
onkos tuo eheimin 2080 suodatuteholtaan miten verrattavissa 2260 pönttöön?
En nyt tältä istumalta muista oliko 2260,ssä isompi suodatinmassatilavuus. Taisi olla... Siksi vähän mietin noiden laitteiden valintaa.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nuo eheimit kannattaa kyllä suosiolla unohtaa. Tarinoita niiden "laadusta" löytyy tälläkin saitilla ihan riittävästi...

Itse luotan tänäpäivänä JBL:iin ja Fluvaleihin. Fluvaleista löytyy myös ne G-sarjan ulkosuodattimet jotka suodattamisen ohella mittaa myös vesiarvoja. Kaikenlisäks on pirun näppäriä käyttää ku edes pesun ajaks niitä ei tarvii pysäyttää.
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Classic sarja vaikuttaa luotettavalta ainakin eheimin puolelta.
Fluvalit vie taas pirusti sähköä.
Täytyykin tutkia tota G-sarjaa...
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

ihis81 kirjoitti:Jäi muuten sanomatta että puhuin nimenomaan suodatuksesta.
Veden tulen laittamaan liikkeelle altaassa juuri streamereilla.
Mikäli tämä tulee projektiksi.
Joko tämä tai merivesiallas tai molemmat. mutta ei siitä enempää täällä.

Tämä suodatuspuoli mua askarruttaa että riittääkö.
onkos tuo eheimin 2080 suodatuteholtaan miten verrattavissa 2260 pönttöön?
En nyt tältä istumalta muista oliko 2260,ssä isompi suodatinmassatilavuus. Taisi olla... Siksi vähän mietin noiden laitteiden valintaa.
Niin minäkin ymmärsin, että suodatuksesta oli kyse. Malawialtaissa kun monesti sekotetaan nuo suodatus ja "pyöritys" niinkuin vastauksista hyvin huomasi. Mutta siis 200l pienempi allas mulla toimii mainitsemillani vermeillä ainakin hyvin. Noiden sun mainitsemien ulkkareiden osalta ei tosiaan ole mulla itsellä molemmista kokemusta, että voisin vertailla...


Tsemppistä mietintöihin :-) mä siirryn jälleen takavasemmalle vain lukemaan viestejä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mulla vuosia pyörinyt eheim classic 2217, tällä hetkellä pyörii 2 ja kohta 3, mun mielestä tosi hyvä suodatin kaikin puolin!En vaihtaisi ihan helposti eli lämpimästi suosittelen :)!
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mulla on toi 2260 malli, eli suurin noista pöntöistä, tossa 500l altaassa.
Onhan se hemmetin hyvä ja luotettava, mutta ton kokonenkin allas kuin toi 520l, kaipaa jo toista mokomaa rinnalle.
Ja toi 2217 on vain 180l sopiva :mrgreen:
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... rs/classic
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Siis juu, en meinannutkaan että malli olisi riittävä sulle, mutta tuossa ylempänä kun oli noista suodatin merkeistä juttua, niin omien kokemuksieni perusteella eheim loisto suodatin, mitä malleja tarvitset noihin litroihin niin se on sitten tosiaan eri juttu :).
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

aaa,ok:)

Oliko jollakin kokemusta tosta fx6?
Kovasti kehutaan maailmalla, mutta itseäni vähän arveluttaa tuo suhteellisen pieni suodatusmassan määrä.

Tuo G-Sarjalainen kiinnostaisi myös,mutta siinä vasta pienet suodatusmassat.
Onkohan tuo sarjan isoin malli sitten suodatukseltaan tehokas. vaikeeta taas vaikka luulin että että joku käsitys mulla on jo suodattimista:D
Mutta toi allaskoko jo laittaa vaatimuksia eri kantille.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja pliin »

Moikka,

Olen aloittelemassa malawiharrastusta ja noita suodattimia olen katsellut. Suodattamista ei ole sen enempää kokemusta, joten ajattelin kysyä täältä asiantuntijoilta, että mikä ulkosuodatin olisi hyvä akvaarioon? Montaa sataa euroa en ajatellut tuohon laittaa, joten nuo edullisemmat vaihtoehdot erityisesti kiinnostaa. Ulkosuodattimen lisäksi aattelin laittaa sisäsuodattimen. Akvaario on siis 317l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Moikka,

Olen aloittelemassa malawiharrastusta ja noita suodattimia olen katsellut. Suodattamista ei ole sen enempää kokemusta, joten ajattelin kysyä täältä asiantuntijoilta, että mikä ulkosuodatin olisi hyvä akvaarioon? Montaa sataa euroa en ajatellut tuohon laittaa, joten nuo edullisemmat vaihtoehdot erityisesti kiinnostaa. Ulkosuodattimen lisäksi aattelin laittaa sisäsuodattimen. Akvaario on siis 317l.
Mä fanitan aina ja ikuisesti Eheimin isoista sisäsuodattimista 2252:sta ja 2048;sia. Niitä siis suosittelen, parempia vemputtimia en ole löytänyt vielä :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
mörrimöykky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:53, 13.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja mörrimöykky »

ihis81 kirjoitti:aaa,ok:)

Oliko jollakin kokemusta tosta fx6?
Kovasti kehutaan maailmalla, mutta itseäni vähän arveluttaa tuo suhteellisen pieni suodatusmassan määrä.

Tuo G-Sarjalainen kiinnostaisi myös,mutta siinä vasta pienet suodatusmassat.
Onkohan tuo sarjan isoin malli sitten suodatukseltaan tehokas. vaikeeta taas vaikka luulin että että joku käsitys mulla on jo suodattimista:D
Mutta toi allaskoko jo laittaa vaatimuksia eri kantille.
En tiedä onko enää ajankohtanen asia? mutta kokemmukset G sarjasta on pelkästään huonoja,suosittelen fx 5:ta pari kappaletta tuon
kokoseen altaaseen,fx6:ta ei ole kokemuksia mutta vaikuttaa ihan pätevältä suodattimelta.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja pliin »

Yritän vielä uudestaan, eli jos hommaan tuohon 300-litraiseen akvaarioon JBL cristalprofi greenline e1501 ulkosuodattimen ja Hagen flubal U4 sisäsuodattimen, ni onko hyvä? :) saa ehdottaa vaihtoehtoja! Noi eheimit näyttää olevan kalliita et ne mielellään jätän väliin.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja pliin »

Entä nuo streamerit, onko välttämätön ja jos on niin miten tehokas tarvitaan 300-mittaiseen?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Yritän vielä uudestaan, eli jos hommaan tuohon 300-litraiseen akvaarioon JBL cristalprofi greenline e1501 ulkosuodattimen ja Hagen flubal U4 sisäsuodattimen, ni onko hyvä? :) saa ehdottaa vaihtoehtoja! Noi eheimit näyttää olevan kalliita et ne mielellään jätän väliin.
Itse alotin isompien sisäsuodatinten kanssa ostamalla ensin uutena tuon Fluval U4:n ja todettuani sen olevan liian heikko tehoinen ja koko ajan piti sitä putsata ja oli silti shittiä kasapäin niin ostin sitten käytettynä noita Eheimin 2048:n ja 2252:n suodattimia ulkosuodattimen kaveriksi ja on kyllä pelittänyt niin silloin pienemmässä malawilassa (325l) sekä nyt yhtenä 700litrasessa kera maton ja Proffa 3:n sekä höttöä kuljettavan streamin lisänä.

Eli kyllähän sitä voi kokeilla, jos vaan on rahaa sitten vaihtaa tarvittaessa tehokkaampaan peliin, mutta onko siinä sitten enää mitään säästöä. Itsellä käytettynä ostetut kaikki aparaatit toiminut ihan niinkuin uudetkin ja vaan yhteen ostin uuden moottorin. Uutena menin pönttö sen Fluvalin ostamaan... Ja niin, kyllähän toi Fluval on toisilla ollu ihan jees peli. Mulla se ei vaan malaweilla (eikä seuralassakaan) toiminut, kun oli iso kalasto ja en silloin osannut laittaa vettä muuten kiertämään tarpeeksi hyvin mm. seuralan ison kannon takia.. Että onhan siinä tietysti monta "muuttuvaa" osaa, että sillä voisikin pärjätä, kun vaan sitten fiksailee muuta vesikiertoa ja sisustusta toimivaksi.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

pliin kirjoitti:Entä nuo streamerit, onko välttämätön ja jos on niin miten tehokas tarvitaan 300-mittaiseen?
Malawien osalta mitä enemmän tyrskyää sitä enemmän kalat tykkää, että jos haluaa kalojen viihtyvän paremmin niin suositten streamia. Itse pidän malaweilla suodatuksineen vedenkiertoa yhteensä vähintään 10 kertaa altaan litrat eli sulla jos noista edellä mainitsemistasi suodattimista tulisi sen 2400l/h kiertoa niin siihen vaikka streami ainakin 1000-2500l/h niin siitä itse lähtisin. Ja koska tuo sun allas tulee olee malaweille (ja itsellesi) liian pieni uskosin tulevaisuudessa niin osta kerralla tehokas streami, jota voit sitten hyödyntää myös isommassa purkissa :) Ja streameissa mikä parasta, niin tehot on isommat kuin sähkönkulutus, eli vievät sähköä vähemmän kuin isot suodattimet.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pliin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:38, 28.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja pliin »

Kiitos Hedelmiina vastauksista! Eli toi streameri on hyvä hommata heti alkuun että vesi liikkuu kunnolla. Jään vielä pyörittelemään noiden suodattimien kanssa... Myös lisää ehdotuksia ja ajatuksia otetaan vastaan!!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hommaa käytetty Eheim 2248 tai 2252 mieluummin jos/kun isompaan vaihdat niin ei lopu tehot :P Itsellä molempia ja ne kyllä toimii ja kerää paskaa tosi hyvin ja 2252 vastavirrassa kalat tykkää surffailla :mrgreen:
Ja streameri on hyvä kun ei anna niin pistemäistä virtausta kuin nuo sisäsuodattimet ja sillä saa kivasti veteen liikettä että kikkareet kulkeutuu suodattimien imuun. Ja se on jännä että pikkasen virtausten suuntia muuttamalla paremmin kerää paskan suodattimiin kun eilen labrailin uudessa altaassa, et kyllä silläkin jotain merkitystä on miten ne sijoittelee altaaseen jos optimaalista tehoa hakee.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: vaatiiko malawiakva jotain perussuodatusta tehokkaampaa?

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Meillä oli FX5 ja siinä ei suodatustehoa kauheesti ollut. suht hiljainen kyllä. Se oli 750l altaassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”