Malawi akvaarion koko/kala lajit

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalafani11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 18:23, 09.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Malawi akvaarion koko/kala lajit

Viesti Kirjoittaja kalafani11 »

Juu eli oltais hankkimassa malawi akvaario! Mikä on minimi koko? Mitä kaloja sinne voisi hankkia? [;)]
-54l sekala.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Malawi akvaarion koko/kala lajit

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kun tässä samoissa pohdinnoissa olen, niin voinen tarjota muutaman mielipiteeni.

Akvaarion koosta ollaan montaa mieltä, mutta isompi on aina parempi. Saat pidettyä vesiarvot helpommin vakiona. Yleisin akvaarion koko Malaweille mitä täällä ollaan suositeltu on 300 litrainen allas. Malawit pitävät reviireitä ja siten tarvitsevat hieman tilaakin. Lisäksi suurin osa kaloista kasvaa noin 10 senttisiksi tai ylikin, eli ihan kunnon kalan kokoisiksi.

Kalavalinnoista on vaikea sanoa mitään. Valitse sellaisia kaloja mistä itse pidät. Itse kanssa pähkäilin alussa kalaston valinnan suhteen, kun vasta suunnittelin allasta. Tuntui, ettei kalastosta saa mitään tolkkua aikaiseksi. Sitten tykästyin yhteen lajiin (Aulanocara baenschi) ja loput kalat olen valinnut niin, että ne sopivat Baenschiin kanssa yhteen. Eli ruokavalio, esiintymisalue ja käytös/agressiivisuus käyvät yhteen. Mielestäni helpointa suunnitella kalastoa noin.
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Malawi akvaarion koko/kala lajit

Viesti Kirjoittaja heisku »

Malaweille olisi hyvä olla väh. 300l koska ovat lajista riippuen melko agressiivisia. Toki myös parisataa litrainen käy, mutta silloin saa aika tarkkaan valita ja harkita kalat jotka sinne käyvät.

Malaweja on lihan,-kasvin,- sekä sekasyöjiä. Lihan-ja kasvinsyöjiä ei saa sekoittaa keskenään. Lisäksi näistä löytyy vielä hietikko ja kivikkolajit jotka olisi myös hyvä pitää erillään.
Malaweja pitää hankkia melko paljon jotta agressiot jakautuvat vähän kaikkien kesken. Kala määrästä johtuen taas suodatuksen on oltava runsas eikä viikoittaisia vedenvaihtoja saa unohtaa.
Harvoin vesijohtovesi sellaisenaan kelpaa malaweille, joten sitäkin voi joutua muokkamaan. Erilaisten vesivaatimuksien takia malaweja ei saa yhdistää muiden kalojen kanssa. Jotkut tosin pitävät partamonneja talkkareina malawilassa.

Suosittelen nyt ennen minkään uuden hankkimista perehtymään kunnolla ensin "tavallisen akvaarion" hoitoon, sulla kun näytti olevan aika kalasoppa siinä 54 litrasessakin.
Jos kuitenkin enemmän vielä innostut malaweista niin hakua käyttämällä saat kyllä vastauksia ja kaiken tiedon lukemiseen menee varmasti tunteja :)
kiekkola+pohjan asukit
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi akvaarion koko/kala lajit

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Moikka! Itse olen harrastanut malaweja vasta kesästä asti, mutta omien virheideni kautta on tullut niistä opittua yhtä ja toista. Esimerkiksi se että tarvitsevat tilaa!!Hankin niille aivan liian pienen altaan 240 l. Lähes kaikki lajit mitä minä tiedän, kasvaa tosiaan vähintään 10 senttisiksi ja vielä tosi nopeasti, nyt siis mun malaweille tulossa isompi allas. Ja vinkkinä vielä että kannattaa myös hiukan kyseenalaistaa akvaarioliikkeistä saamiaan vastauksia. Hankkikaa siis jo suoraan reilun kokoinen, niin vältytte murheilta, joita mulla liian pienen altaan kanssa ollut ja säästyy siinä jo selvää rahaaki,n kun panostaa kerralla, eikä tarvitse taas hetken päästä olla hankkimassa isompaa :)!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”