Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
liejuryömijä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 00:52, 04.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Viesti Kirjoittaja liejuryömijä »

Miksi juuri nämä kalat? Itse olen uusi malawiharrastaja ja olen ihastunut ennenkaikkea väreihin, mutta myös käyttäytymiseen. Tykkään kirjoahvenista, joten nämä värikkäät malawit ovat juuri sopivia minulle.
Suosikkeina isot petokalat ja pallokalat :)
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kaivanpa vanhan keskustelun esiin, kun tuntuu että tämä Malawiosasto on niin hiljanen.

Itse innostuin Malaweista juuri tuon värikkyyden takia ja vieläkin isompana syynä se, että pidän kivikko sisustuksesta. En ole koskaan ollut kovin hyvä akvaariokasvien kanssa, joten Malawi sopii minulle kuin nyrkki silmään :) Jonkin verran varmaan tulen kasveja hommaamaan, mutta pääosassa ovat kivet. Pidän Malawiakvaarion yksinkertaisesta sisustuksesta.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Josko mä pitkästä aikaa vastaan vaikka tähän kun tulin kääntymään..
Mulla ollut aina seura-akvaario erinäisillä kokoonpanoilla ja kokoluokissa about vuodesta -83 tai 84 lähtien. Kasvien kanssa mennyt toisinaan ihan ok ja toisinaan aivan mäkeen ja joskus viis välitin, että mäkeen menee. Lopulta kyllästyin tappelemaan isossa seuralassa (708l) noiden kasvien kanssa ja vauheoin malawit, joita mulla oli alunperin liian pienessä altaassa (325l) oli vähän aikaa altaat toisin päin eli reilu kolmestanen oli seuralana ja isompi malaweilla.

Kasviajatus oli kyllä jossain sivummalla tässäkin vaiheessa ja nyt onkin sitten 200l kasviallas seuralana ja malawit edelleen seittemänsatasessa.

Malawit, koska:
- normi seurala on niin nähty jo
- kasvien kanssa ei tarvii tapella
- allas on karulla tavalla kaunis
-kalat kauniita värikkäitä ja energisiä
- seuralan kalat viis välitti liikkumisesta kämpässä kun taas malawit reagoi jopa isuessa sohvalla altaan vieressä ja varpaita liikuttaessa :D
- reilu 60 kalan värikäs parvi seuraa mukana päivän toimissa aina
- Kalijen reviirikäytös sekä koiras /naaras väritykset malawien mieliala ja arvojärjestys altaassa on loistavaa seurattavaa
-Jännityksellä odottaa aina minkä väristä kameleonttia milläkin viikolla on altaassa :)
- vesiaevot on lähes suoraan hanasta eikä tarvii muokata kuin parilla mitallisella malawisuolaa ja helppoa on!

Hmm.. Tässä siis
jotain.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Täysin samat ahatukset Hedelmiinan kanssa. Malawit ovat ihanan värikkäitä ja virkeitä kaloja jotka seuraavat mitä lasin toisella puolella tapahtuu. Lisäksi käyttäytyminen ja hautominen on mielenkiintoista sekä karu sisustus eikä turhia litkuja tarvitse käyttää kuten kasvialtaassa. Pienemässä altaassa kasveja ja ikinä sisustus ole hyvä omaan silmään.
liejuryömijä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 00:52, 04.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi harrastat malaweja/tanganjikoja?

Viesti Kirjoittaja liejuryömijä »

Kiitos vastauksista :) Tosiaan, rakastan kaikessa värejä, mutta en halua meriallasta joten malawit sopivat kuin nyrkki silmään mullakin, tosin on mulla muitakin kaloja paljon, malaweissa on oma viehätyksensä ja muissa omansa :)
Suosikkeina isot petokalat ja pallokalat :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”