Malawit pienessä akvaariossa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Malawit pienessä akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Janika »

Hei,
Saan siskoltani pian ilmaiseksi 60 litran akvaarion. Mieleni tekisi kokeilla vähän jotakin erikoista ja ajattelin ihan piruuttani että miten malawit pärjäisivät tuon kokoisessa akvaariossa.

Useissa kirjoissa on sanottu vähinnäislitramääräksi päälle 200, mutta lueskeltuani Ad Koningsin Malawijärven kirjoahvenet -kirjaa huomasin siellä useita lajeja, joille riittäisi 60 litran akvaario (tietysti isompi olisi parempi).

Kävin sitten Sinuriutassa keräämäni kalannimilistan kanssa yselemässä että miten kyseiset lajit pärjäisivät noin pienessä. Olin alunperin jo varautunut siihen, että pitäisi vain yhtä lajia. Yllätys oli suuri, kun kauppias sanoi, että voisin ottaa jopa 6 yksilöä tuon kokoiseen! Minä olin ajatellut varovaisesti, että jos sitä vaikka kolme saisi...

Mitä olette mieltä näistä alustavista suunnitelmista? Haluan vielä korostaa, etten ole tässä huomenna lähdössä kaloja ostamaan, vaan aion vielä lueskella paljonkin aiheesta.

Tässä ne lajit, jotka Ad Koningsin kirjasta löysin:
Iodotropheus sprengerne
Labidochromis caeruleus
L. chisumulae
L. maculicauda
L. textilis (tekstiiliahven, kuinka söpöä!)
Melanochromis joanjohnsonae

Lopuksi kysyisin vielä, että onko jotain estettä, miksei sisäsuodatinta voisi malawialtaassa käyttää, vai johtuuko ulkosuodattimen käyttö lähinnä siitä, että yleensä altaat ovat isoja ja suurten kalojen kansoittamia?

Kiitos kovasti kaikille jotka vastaavat
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Terve,

Koningsin suomenkielelle käännetyn teoksen lajittaiset minimiallaskoot ovat monien lajien kohdalla varsin ristiriitaisia kokeneiden harrastajien suosituksiin ja taitavat usein perustua lajin käyttäytymiseen järvessä sekä kalan fyysiseen kokoon. Osa Koningsin pieniinkin altaisin sopiviksi suosittamista lajeista ovatkin sitten osoittautuneet selkeästi ärhäkämmiksi akvaario-oloissa ja siten vaativat suuremman altaan. Esimerkkeinä näistä lajeista juuri tuo Labidochromis chisumulae sekä Pseudotropheus demasoni (tämä laji kuuluu vaativan myös min. 7-8 yksilön parven "viihtyäkseen").

60 L on kovin pieni Malawialtaaksi, mutta jos Kimi oli sitä mieltä, että jopa kuutta kalaa voi altaassa pitää - niin suosittelisin Labidochromis caeruleusta tai Iodotropheus sprengeraeta. Vaatimattoman noin puolen vuoden kokemuksella ovat varsin mukavia lajeja. Muista kuitenkin, että 60 L:een ei mahdu yhtä koirasta enempää. Itse laittaisin todennäköisesti I.sprengeraeta 1 uros ja 3 naarasta, jos suurempaa allasta ei mitenkään olisi saatavilla ja polte on kova. ;) "Leikkimään" viattomilla luontokappaleilla en toki tietenkään suosittele, vaan esim edes 200 litraisen altaan hommamista alkuun.

Eiköhän sisäsuodatin Malawipurkkiin sovi vallan hyvin siinä missä muihinkin. Itsellä on ainakin sisäsuodatin muiden lisänä molemmissa altaissa. Altaan turvallisin/viimeinen jemma tuntuu muuten aina olevan sisäsuodattimen moottorin ja kulman välinen tila pinnan tuntumassa. ;) Siis esim. naaraille, joita innokkaasti kosivat koiraat herkeämättä vokottelevat. Sisäsuodattimen saattasi saada vielä naamioitua mukavasti kivimäiseksi, jollain silikoni-hiekka systeemillä.? Onko kukaan muuten kokeillut?

Tsemppiä vaan Malawiharrastuksen aloittamiseen. Saattaa olla, että huomaat innostuvasi tämän ohella myös kemiasta ym. muista mahdollisesti vaikeilta/vastenmielisiltä tuntuvista asioista. ;)


kuvassa Pseudotropheus elongatus "mphanga", Labidochromis sp. "hongi" sekä Labeotropheus trewavasae naaras 200 litran altaassani


Labidochromis caerules (koiras ja naaras), Pseudotropheus saulosi (nuori koiras ja naaras) sekä Labeotropheus fuelleborni OB (koiras ja naaras)

><(((*> ><((((*> ><((*>
LAR
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:24, 20.03.2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja LAR »

Janika kirjoitti:Kävin sitten Sinuriutassa keräämäni kalannimilistan kanssa yselemässä että miten kyseiset lajit pärjäisivät noin pienessä. Olin alunperin jo varautunut siihen, että pitäisi vain yhtä lajia. Yllätys oli suuri, kun kauppias sanoi, että voisin ottaa jopa 6 yksilöä tuon kokoiseen! Minä olin ajatellut varovaisesti, että jos sitä vaikka kolme saisi...

Mitä olette mieltä näistä alustavista suunnitelmista? Haluan vielä korostaa, etten ole tässä huomenna lähdössä kaloja ostamaan, vaan aion vielä lueskella paljonkin aiheesta.

Lopuksi kysyisin vielä, että onko jotain estettä, miksei sisäsuodatinta voisi malawialtaassa käyttää, vai johtuuko ulkosuodattimen käyttö lähinnä siitä, että yleensä altaat ovat isoja ja suurten kalojen kansoittamia?
Niin, ilmeisesti Kimi on laskenut peruskaavalla 10 litraa vettä / kala. Niin kauan kun puhutaan rauhallisemmista lajeista (L. caruleus tai I. sprengerae) uskoisen sen pätevän tässäkin tapauksessa. Omia kokemuksia sensijaan on siitä että jos akvaario on reilusti "alikansoitettu" niin reippaimmat malawiurokset (esmes Ps. demasonit) käyvät tosi häijyiksi....

Ja mitä siihen sisäsuodattimeen tulee, niin oleellista malawien kanssa on se riittävä vedenvaihto, 1/2 tilavuudesta kerran viikossa. Itse olen malawien kanssa mitoittanut "suodatustehon" laskentakaavalla 4-5*tilavuus / tunti. Toki suodattimen tilavuus vaikuttaa myös asiaan.

Itse valitsisin tuon kokoiseen akvaarioon esim 4-6kpl L. caeruleusta.
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Okei, kummankin suosituksissa on selkeästi noussut ykköseksi tuo L. caeruleus, vaikka minä jos ehdin ihastua niihin chimsumulaeihin. Noh, eipä se mitään. En tahdo mitenkään kiduttaa kaloja, joten jos rehellisesti olette sitä mieltä, että alla on liian pieni niin sitten se on. Ei minulla kuitenkaan ole mitään älytöntä malawi-innostusta (vielä) että ostaisin sen takia 200 litraisen akvaarion. Tällä hetkellä ei ola tilaa edes hillopurkille.
Juuri äsken toin kotiin sen 60 litraisen, siinä oli mustatetroja mukana. Ehkäpä keksin altaalle muuta käyttöä, kuin malawit, jos tutkiskelujen pohjalta alkaa näyttää siltä että malawit ovat tosiaan poissuljettu vaihtoehto..

Erottaako muuten noiden L. caeruleus-lajisten olentojen sukupuolta pienistä poikasista? Meinaan vaan, että jos menen niitä ostamaan ja sukupuolia ei erota ja huomaankin että ohops, kaikki 4 uroksia...
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

No sepä taitaa sitten ollakin tämän lajin ainoa huonoksi laskettava ominaisuus. Erilaisia neuvoja voi yrittää antaa, mutta mitään varmaa ei kuitenkaan. Muualla onkin neuvottu osuvasti, että se on naaras, joka hautoo. ;)

><(((*> ><((((*> ><((*>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”