Koska se nitriittipiikki oikein tulee?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Koska se nitriittipiikki oikein tulee?

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Juu tiedän, miljoona kertaa on jo samasta asiasta keskusteltu mutta vaikka kuinka lukisi niin kaikki asiat ei selviä...

Eli minulla kypsytyspäivä nro8 meneillään, allas 280l, ulkosuodatin 1200l/h, sisäsuodatin 1000l/h, Maxitin hiekkaa pohjalla, miekkakasveja, aika laho kanto, lämpötila on nyt näillä helteillä altaassa 29-30c. Ympiksi laitoin multaa sukkahousuihin ja sitä puristelin vedessä niin että oli vesi ihan mustaa yhden päivän (ensimmäinen akvaario joten parempaa ymppiä ei ollut), kalanruokaa olen laittanut ensimmäisestä päivästä lähtien päivittäin, hirvensarvisuolaa 5.päivänä ja 6.päivänä 5ml ja akvaariopaketin mukana tuli pikkiriikkinen pullo eläviä bakteereita (tarkoitettu 40l altaaseen) jonka kumosin sinne myös ensimmäisenä päivänä.

Nitriitti ja nitraatti ovat edelleen nolla, pH 7, KH 4, GH 3 (JBL tippatestit).

Olen nyt vähän epävarma että pitäisikö sitä hirvensarvisuolaa lisätä vai ei kun tuo nitriitti ei näytä mihinkään nousevan..? Tiedän että jokainen akvaario kypsyy omassa tahdissaan mutta kuinka kauan se yleensä kestää ennenkuin nitriitti alkaa nousta? Kamalaa tällainen odottaminen :D

Levää kasvaa myös ihan kiitettävästi ja kanto on kaikenlaisen inhan mömmön peitossa... Kuuluu ilmeisesti asiaan?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kypsytys kannattaisi tehdä pimeänä ja ilman kasveja, tällöin välttyisit leväinvaasiolta. Mutta koska sinulla on jo siellä kasveja, valoja lienee hankala sammuttaa koko kypsytyksen ajaksi.

Kyllä se nitriittipiikki kohta varmaan tulee, itselläni oli vain vähän bakteereja sisältävä ymppi ja nitriittiä ilmestyi vasta yhdeksäntenä kypsytyspäivänä.
Odottele vaan vielä rauhassa muutama päivä, kyllä se sieltä nousee. :) Tai jos ei nouse, sitten täytyy ymppi uusia (eli uudet mullat kehiin).

Nuo hötöt on ihan normaaleja tuossa vaiheessa kypsytystä, luultavasti bakteerikasvustoa joka häipyy itsestään kun avaario on kypsynyt.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Juu saas nähdä selviävätkö kasviparat tästä edes hengissä... :( Kovin ovat alkaneet jo kellertämään... Valot on olleet päällä 12h/vrk, nyt säädin 10 tuntiin... Mikähän mahtaisi olla minimi? Sitä "mönjää" ei kyllä ole laseissa eikä kivillä eikä missään muualla kuin tuon kannon päällä. Se onkin sitten tosi ällön näköinen...
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kokeile lisätä altaaseen ruokasoodaa vajaa puoli teelusikallinen, jolloin pH nousee lähemmäs 8. Nitrifikaatio toimii paremmin emäksisessä kuin happamassa vedessä, joten nitrifikaatio lähtee huomattavasti paremmin toimimaankin emäksisessä vedessä. Jos pH pompahtaa kuitenkin lähemmän 8.5 niin ei haittaa yhtään. Itsekkin kun kokeilin tuota ammoniakkikypsytystä (karanteenissa kypsytin uuden suodattimen) niin eipä tapahtunut oikeestaan mitään, ennen kuin lisäsin 2 vkon jälkeen ruokasoodaa. Kun nitriittipiikki on ohin, niin pH tippuu takaisin normaaliksi vedenvaihtojen yhteydessä. Tässä tosin on se vaara, että saat vain lisää levää altaaseesi, mutta saahan ne pois aikanaan.

Ruokasooda on natriumvetykarbonaattia, josta tuo karbonaatti vaikuttaa KH arvoon (KH ilmaisee (vety)karbonaattien määrää) ja natriumia on vedessä ennestäänkin jonkin verran. Eli turvallista käyttää, huomioiden sen, että tarpeeksi kun laittaa niin puskuroi pH:n 8.3-8.4, eli ei sitä kannata lusikka kaupalla lisätä.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Hahaa! :D Kiitoksia neuvosta! Teinpä juuri näin, pH nousi 7.5:een ja nitriittiarvoksi tuli samantien 0.1. Eli kyllä siellä jotain tapahtuu! Piti pistää oikein tanssiksi :D
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vain 4-8 tuntia valaistusaikaa saattaa auttaa leväpulmaan.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Selvä. Pitää kokeilla.

Eilen huomasin kauhukseni että akvaarion (alumiininen) keskituki oli irronnut toisesta päästä ja etulasi muutaman millin kaarella... Jouduin sitten poistamaan 30% vedestä jotta sain tuen takaisin paikoilleen ja aattelin jo että koko kypsytys heittää nyt härän pyllyä :cry: Mutta tänäaamuna oli nitriitti noussut 0.2:een joten ei ilmeisesti haitannut.

Reilun viikon ollut siis uutena ostettu allas käytössä ja tukea pidellyt ruuvi oli katkennut! Uusi ruuvi on nyt entistäkin ohkaisempi, hiukan kyllä hirvittää...
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Nyt voit heittää taas hirvensarvensuolaa sinne (mutta puolikkaan annoksen) kun nitriittiä on näköjään ilmaantunut. :)

Ja ei tuo vedenvaihto kypsytystä sinällään haittaa, ne bakteerithan elävät pinnoilla.

Tuosta keskituen rikkoontumisesta -> vaikka on vain ruuvista kyse, kuuluisi akvaarioliikkeen kyllä korvata se. Toivottavasti se ei enempää rikkoudu. :o
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Mä en nyt saa kyllä noita laimennusjuttuja toimimaan... Nitriitti on huomattavasti punaisempi kuin testin maximi (1) mutta kahdella eri laimennoksella 1/9 ja 1/4 sain molemmista tulokseksi vain 0,5... Jos nyt sitten osasin ne oikein laskea... [:I] 1/9:stä arvo oli 0.05 ja kerroin kymmenellä, 1/4:stä 0,1 ja kerroin viidellä.... Menikös se noin? Tikkutestinkin mukaan nitriitti olisi jossakin 1-3 välillä. No, en mä kyllä tiedä mitä mä sillä tiedolla muutenkaan tekisin :D

Nitraatti on edelleen sama 12,5 mikä se on aina ollut ja mitä hanastakin tulee.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hanaveden nitraatti viittaa yleisimmin huonosti toimivaan testiin. On harvinaista että talousvedessä on merkittävästi nitraattia. Mistä vesi tulee?

Vesinäytteen laimennosta käytät luullakseni oikein. Nitriitti on noussut tehokkaan kypsymisen kannalta hyviin lukemiin. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 67#3698467
Tikkutestinkin mukaan nitriitti olisi jossakin 1-3 välillä. No, en mä kyllä tiedä mitä mä sillä tiedolla muutenkaan tekisin
Lue linkin osoittama juttu.
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Apua, mitenniin? Mulla näyttää aina Tetran testillä nitraatti 12,5mg/l hanavedestä ja akvaariovedestä se on vain aavistuksen tummempaa. Eikö tuohon nyt sitten voisikaan luottaa?
112L
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Voi olla vanhentunut testi tai nitraattia hanavedessä. Mistä vesi tulee?

Kuitenkin, kypsytyksessä riittää auttavastikin toimiva testi. Kunhan se reagoi sitten kasvavaan nitraattiin edes jotenkin.
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Mulla on Länsi-Espoon hanavesi (Päijänne?), testi ostettu ehkä 2kk sitten ja nitraatti on ollut tuossa lukemassa kuin tatti koko ajan.
112L
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ai juu, et olekaan Huittisista! Itse kypsytykseen, pelkällä nitriittitestilläkin pärjää, mutta se on toinen vähän pitempi juttu.

(Vie takas kauppaan se testi. Varmaan jostain Espoosta ostettu... :mrgreen:)
Korento
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:58, 04.11.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Korento »

Asun samalla alueella tappajatädin kanssa ja nitraattitesti näyttää aivan samoja arvoja kuin hänellä! Voiko olla sattumaa, että molempien testit näyttävät samalla tavalla pieleen vai voiko Espoon vedessä olla jotain poikkeuksellista?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Korento kirjoitti:Asun samalla alueella tappajatädin kanssa ja nitraattitesti näyttää aivan samoja arvoja kuin hänellä! Voiko olla sattumaa, että molempien testit näyttävät samalla tavalla pieleen vai voiko Espoon vedessä olla jotain poikkeuksellista?
Aiheellinen huomio, mutta tekisittekö vaikka oman otsikon tälle ajankohtaiselle aiheelle?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mullakin hanavedessä nitraattia 12.5, asun Helsingin Töölössä.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Meille tulee kunnan vesi Virttaankankaan pohjavesialueelta. Huittisten kotisivuilla sanotaan että vesijohtoveden nitraattipitoisuus on 1,5, mutta tippatestit näyttää tuon 12,5.
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 18:40, 20.05.2006
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

Pööh... Nitraatti ei nyt sitten puolestaan nouse... Noita muiden kypsyttämisiä lukiessa ymmärsin että nitraatti nousisi samoihin aikoihin nitriitin kanssa... Täällä nitriittiä on nyt ollut neljä päivää ja nyt se on jotain 3-5 välillä (en näe enää mitään eroja noiden punaisten sävyjen välillä :? ). Onkos tähän jotain kikkoja vai odotellaan vain? Vieläkö lisään hirvensarvisuolaa?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Mrs.Smith kirjoitti:Pööh... Nitraatti ei nyt sitten puolestaan nouse... Noita muiden kypsyttämisiä lukiessa ymmärsin että nitraatti nousisi samoihin aikoihin nitriitin kanssa... Täällä nitriittiä on nyt ollut neljä päivää ja nyt se on jotain 3-5 välillä (en näe enää mitään eroja noiden punaisten sävyjen välillä :? ). Onkos tähän jotain kikkoja vai odotellaan vain? Vieläkö lisään hirvensarvisuolaa?
Odottele vain. Nitriittiä ei kannata nostaa taivaisiin, se vain hidastaa kypsymistä. Nitraattihan nousee nitriittiin nähden viiveellä, koska näitä kahta typpiyhdistettä "synnyttävät" bakteerit ovat eri bakteeriryhmiä. -Nitraatti voi nousta vasta sitten, kun vedessä on jo nitriittiä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

OT Kypsyttelen tässä murtovesiallasta katkaravun poikasille.
Miten sitä levää saa sinne kasvamaan?

Olen laittanut kalanruokaa, heittänyt vanhat hiekat ja sekoittanut niitä jos lähtisi vähän lietettä, olen laittanut kasvilannoitetta, suolaa, pitänyt pitkiä valaisuaikoja...

Montako päivää kestää, että levä alkaa kasvaa akvaariossa kypsytellessä? Itse en enää muista.
Elämä on rankkaa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kodama kirjoitti:OT Kypsyttelen tässä murtovesiallasta katkaravun poikasille.
Miten sitä levää saa sinne kasvamaan?

Olen laittanut kalanruokaa, heittänyt vanhat hiekat ja sekoittanut niitä jos lähtisi vähän lietettä, olen laittanut kasvilannoitetta, suolaa, pitänyt pitkiä valaisuaikoja...

Montako päivää kestää, että levä alkaa kasvaa akvaariossa kypsytellessä? Itse en enää muista.
Siirrä aurinkoon tai paikkaan jossa ainakin jonkinverran päivästä aurinko osuu ja anna ammoniumia kalanruuan lisäksi. Kyllä se siitä. :)
Coupedewille
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 10:44, 07.08.2021
Sukupuoli: Mies

Re: Koska se nitriittipiikki oikein tulee?

Viesti Kirjoittaja Coupedewille »

Nostetaanpas vanhaa aihetta. Eli mulla nyt siis 450 litranen kypsynyt kaksi ja puoliviikkoo eikä nitriittipiikkiä ole tullut nitraattia on hyvin vähän. Kun laitoin veden lisäsin aqua safea tasan puolet vähemmän kun ohjeessa sanotaan muistin väärin sen annostelun..mutta laitoin kuitenkin. Noin tunti sen jälkeen biodigest lasiampulleja siis sitä versioo missä on yksi stop ammo ja yksi biodigest ja nämä yhdessä riittää 60 vesilitraan ja näitä laitoin oikean määrän javeden lämpö oli noin 24c sillon. Seuraavana päivänä oli baku samennusta mutta se meni nopeasti ohi ja ollu kirkasta siitä lähtien. Vettä en vielä ole vaihtanut yhtään että bakut ehtii kunnolla kiinnittyä. Mutta miksi piikkiä ei tule? Vai tuleeko se sitkeällä odottamisella joskus?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Koska se nitriittipiikki oikein tulee?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Onko akvaariossa mitään, mikä nostaisi ammonium/ammoniakki/nitriitti -tasoja? Esim. paskovia kaloja, mädäntyviä kasvinosia, lisättyä hirvensarvisuolaa tai kalanruokaa? Jos ei, niin nitriittiä ei muodostu, koska Biodigestin bakteereilla ei ole mitään, mitä muuntaa nitriitiksi. Jos bakteerit ovat nyt olleet 2 1/2 vkoa "nälässä", ovat ne nyt tod.näk. suurimmaksi osaksi kuolleet.

Toinen juttu on, että käynnistysvaiheessa ei pitäisi käyttää Stop Ammoa. Se sitoo ammoniumin ja ammoniakin kemiallisesti. Silloin bakteereille ei jää ammoa, jota muuntaa nitriitiksi -> sama tulos: bakut kuolee "nälkään". Stop Ammo on hyödyllinen sellaisessa tapauksessa, että akvaariossa on kaloja ja jostain systä nitriittitaso nousee vaarallisen korkeaksi. Ei kuitenkaan käynnistyksessä.

Toimintaohjeet nyt:
1. Lisää uudestaan täysi annostus Biodigestiä mutta ei Stop Ammoa
2. Lisää heti perään hiukan hirvensarvisuolaa ja mahdollisesti myös hiukan kalanruokaa
3. Jää odottamaan nitriittipiikkiä. Älä vaihda vettä.
4. Kun nitriitti alkaa nousta, voit lisätä uudestaan hiukan hirvensarvisuolaa

Akvaario on valmis ensimmäisille kaloille, kun

a) nitriittitaso on noussut ja sen jälkeen laskee alle 0,1 mg/l
TAI
b) akvaariossa ei ole nitriittiä mutta nitraattitaso alkaa nousta

Hirvensarvisuolan annostukseen löytyy netistä ohjeita. Yleensä niissä kuitenkin lisätään sitä hirveän suuria määriä tarkoituksena saada tolkuttomat nitraattitasot ja sen jälkeen vedenvaihdon jälken akvaario valmiiksi täyttä kalamäärää varten. Lisäisin HS-suolaa selvästi vähemmän ja aikanaan kalat vähän kerrassaan.
Coupedewille
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 10:44, 07.08.2021
Sukupuoli: Mies

Re: Koska se nitriittipiikki oikein tulee?

Viesti Kirjoittaja Coupedewille »

Siellä on 6 kpl pikku millejä jotain 2kk vanhoja. Kalanruokaa oon iltaisin vähän lisännyt ja kasvit.juurakot on. Lisäksi olen kypsän akvan massoja huljutellut vedessä jos niistä jotain hyödyllistä sinne irtoisi. Hirven sarvisuolaa ei ole. Kaksi kpl biodigestii olen lisännyt siis sitä versioo jossa yks ampulli riittää 6000 litraan vettä. Ehkä yhden per viikko ja kalanruualla ravinnut. Tässä vasta opettelen niin kaikki vinkit on tervetulleita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”