Pintavesi ei kierrä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Leena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 12:34, 04.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Pintavesi ei kierrä

Viesti Kirjoittaja Leena »

Huomasin tuossa ku otin pienemmän suodattimen pois altaasta et tuolla isolla ulkosuodattimella pintavesi ei kierrä.. kaikki irto lehdet pysyy paikoillaan.

Pitäiskö tuon pintaveden sit ihan niinku silmin nähden liikkua?

Akvaario on 108l ja suodattimena toimii eheim 2213.

Olen yrittäny laittaa imuletkua toiseen nurkkaan altaassa, mut se ei silti ala kiertämään.. ei näy mitään virtausta.

No, jos sitä virtausta pitää saada tuonne ni miten sen toteutan?

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mut eihän näitä juttuja voi tietää ellei kysy. :?
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Re: Pintavesi ei kierrä

Viesti Kirjoittaja KAri »

Leena kirjoitti:Huomasin tuossa ku otin pienemmän suodattimen pois altaasta et tuolla isolla ulkosuodattimella pintavesi ei kierrä.. kaikki irto lehdet pysyy paikoillaan.

Pitäiskö tuon pintaveden sit ihan niinku silmin nähden liikkua?

Akvaario on 108l ja suodattimena toimii eheim 2213.

Olen yrittäny laittaa imuletkua toiseen nurkkaan altaassa, mut se ei silti ala kiertämään.. ei näy mitään virtausta.

No, jos sitä virtausta pitää saada tuonne ni miten sen toteutan?

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mut eihän näitä juttuja voi tietää ellei kysy. :?
Pintaveden olisi hyvä liikkua, niin että veteen ei pääsisi muodostumaan pintakalvoa. Helpoiten tuon veden saa liikkeelle suihkuputkea suuntaamalla. Veden on hyvä kiertää "sopivasti", riippuen altaassa olevista fisuista. (Harva fisu toisaalta pitää pesukoneessa asumisestakaan) :)

-KAri-
Leena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 12:34, 04.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leena »

Joo.. no nyt se letku ja reiät on suunnattu takalasiin.

Tuolla on kaloina kaks pientä ahventa, partamonni ja 10 neontetraa tällä hetkellä.

Mihinpäin sen nyt vois suunnata? En usko et noi kalat kovinkaan paljoa siitä kärsii jos sinne lisää virtausta tulee, vaikka noi tetrat on pieniä.

Olen huomannu et jonkunlainen kalvo sinne tulee.. :(
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

Leena kirjoitti:Joo.. no nyt se letku ja reiät on suunnattu takalasiin.

Tuolla on kaloina kaks pientä ahventa, partamonni ja 10 neontetraa tällä hetkellä.

Mihinpäin sen nyt vois suunnata? En usko et noi kalat kovinkaan paljoa siitä kärsii jos sinne lisää virtausta tulee, vaikka noi tetrat on pieniä.

Olen huomannu et jonkunlainen kalvo sinne tulee.. :(
Kokeile eri suuntia ja ihmettele lopputulosta :D Tuolla suodattimella kyllä saa 108 litraisen melkoiseen mylläkkäänkin.
Kokeilepa kääntää reikiä vaikkapa ylöspäin, niin että ulostulo saa pinnan väreilemään, tai rikkoutumaan. Tällä tavalla ainakin itse sain ehkäistyä kalvon muodosumisen. Eli yläviistoon joko takalasia kohti, tai sitten etulasia kohti (etulasi vaihtoehto todennäköisesti saa altaaseen turhankin kovan virtauksen)
Rohkeasti vaan kääntelemään putkea ja katsomaan lopputulosta, kyllä se oikea asento sieltä löytyy :mrgreen:

-KAri-
Leena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 12:34, 04.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Leena »

(oman järjen käyttö sallittua) :?

Käänsin suuttimen tohottamaan akvaarion pintaa pitkin kohti etulasia..
jo lähti pinta väreileen.. Tyhmä Minä!

Nyt muistanki miks olin kääntäny sen takalasiin.. ku ostin noi tetrat, ne oli niin pieniä et ne ei jaksanu uida virtauksessa mut nyt ne on isompia ja hyvin polskivat! :)
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
samulix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:32, 25.06.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja samulix »

Koko suihkuputken voi muuten ottaa pois kokonaankin, jos syntyvä suora virtaus ei hirvitä. Itselläni on nyt kyseinen konstruktio kahdessa altaassa ja hyvin menee. Pintavesi rikkoontuu kunnolla mikä on näin lämpimänä aikana hyvä juttu myös hapetuksen kannalta...muuta hapetusta kun en käytä...

-samulix-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

samulix kirjoitti:Koko suihkuputken voi muuten ottaa pois kokonaankin, jos syntyvä suora virtaus ei hirvitä.
Minusta suihkuputkella saa kyllä paremman pintavesikierron aikaiseksi, jos sellaisia ongelmia on, kuten olin alkuperäisen kysyjän korson seasta tulkitsevinani.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”