Tiikerinuoliainen & kumppanit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kawasaki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 12:26, 09.07.2002
Paikkakunta: Tampere

Tiikerinuoliainen & kumppanit

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Tässä taas tätä vakiokamaa,eli kysymyksiä yhteensopivista kaloista:
Eli olen hankkimassa n.300-350litraisen akvaarion ja haluaisin sinne
-Tiikerinuoliaisia
-Piikkisilmiä
-Leväbarbeja

ja paljon muuta :) ja nyt siis tarvitsisin apua että mitä ne muut voisi olla.
Eikös noi kuitenkin ihan sovi yhteen, vai? Ja sitten haluisin niistä ehdotetuista kaloista jonkun pienen kuvauksen (koko,veden laatu,"luonne",...).

Kiitos kaikille jotka jaksaa vastata. Useempikin ehdotus ois ihan kiva, ni pääsis vähän valkkaileen.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Kyllä tuon porukan pitäis ihan mukavasti pärjätä, mutta jos kunnollisen kokoiset parvet aiot ottaa, niin suosittelisin vielä himpun isompaa allasta. Tiikerit ja levikset kun kasvavat aikamoisiksi vonkaleiksi. Näistä tilakysymyksistä tulee yleensä monta eriävää mielipidettä, mutta minusta esim. kuudelle tiikerinuoliaiselle 300 litraa tuntuu vähän ahtaalta. Kun lisäksi on vielä suunnitteilla "paljon muuta". :)

Itselläni on tikrujen ja levisten seurana parvi punapyrstörasboroita (Rasbora borapetensis). Vesiarvotkin käyvät aika hyvin yksiin. Noiden pituus on siinä viiden sentin hujakoilla maksimissaan. Vaatimattomia kavereita tuntuvat olevan ja jatkuvasti liikkeessä, varsinkin akvaarion ohi kulkiessa. [;)] Rasboroita siis suosittelen (onhan niitä toki muitakin, kuin punapyrstöjä), ne kun sattuvat olemaan kotoisinkin samalta suunnalta, Aasiasta.

Vaihtoehtoja on varmasti hyvinkin paljon, mutta tässä yksi ehdotus...
susannac
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 22:47, 25.06.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja susannac »

Jos saisin itse valita, laittaisin sekaan vielä partamonneja ja parven tiikeribarbeja. Akvaariossasi olisi silloin paljon vilkkaita kaloja, ja myös kotoisin samalta seudulta. Tuollaisen akvaarion ottaisin mielelläni myös itselleni, jos tilaa vain yksiössäni olisi toiselle akvaariolle.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jos minä saisin valita, niin harkitsisin tikrujen ostoa vielä uudestaan.

Kolmelle tikrulle tuo 350 litraa on kyllä minimi, joka myös vähimmäisvaatimus tikrun parvelle. Kaupassahan tiikereiden kohdalla lukee tyyliin: pituus 12cm, mutta kuinkas ollakaan kun venähtääkin 25-30 senttiseksi. Ei enää niin kiva kuin pikkuisena ja jostain kumman syytä allaskin käy vähän ahtaaksi.

Piikkisilmiä vähintään 5-6 yksilön parvi. Leviksiä tuon kokeiseen riittänee kuusi pistelemään leviä poskeensa. Seuraksi partis tai pari.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Parvikoosta sen verran, että piikkisilmistähän oli juuri juttua vähän aikaa sitten, että eivät välttämättä kaipaisi lajitovereita. Ja tikruille laittaisin kyllä niitä seuralaisia enemmän, kuin sen kolme ja en yhtään tikrua suosittele pidettäväksi alle 500 litraisessa (altaan pituus väh. 200 cm) pytyssä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Thoriel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:27, 11.06.2002
Paikkakunta: Tyrnävä/Oulu

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

Mari kirjoitti:Parvikoosta sen verran, että piikkisilmistähän oli juuri juttua vähän aikaa sitten, että eivät välttämättä kaipaisi lajitovereita.
Eivät välttämättä kaipaa, mutta eivät ainakaan itselläni ole lajiseuraa pahakseenkaan pistäneet. Viisi noita on 468-litraisessa, ja ovat aina tulleet keskenään mainiosti toimieen. Tilaa noilla tietenkin on nyt reilusti, mutta aiemmissa pienemmissä pöntöissäkään en mitään ongelmia havainnut. Isoja pötkylöitä ovat, ja ruoka-aikaankin tykkäävät mennä keskenään solmuun samaa tablettia natustellessaan... Eli ei siellä ainakaan turpiinsa kukaan ole saanut.

Suosittelen kyllä piikkisilmiä itse lämpimästi. Ovat periaatteessa hämärä/pimeäaktiivisia kaloja, mutta kyllä nuo omat viipottavat keskellä kirkasta päivääkin ruuan perässä. Aina jostain kurkistaa piikikäs naama... :)
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Piikkisilmistä pidän minäkin...niitä on nyt neljä 140 litran pöntössä, enkä mä ainakaan oo mitään nahistelua huomannut...ne on enemmän näkyvissä nyt ku niitä on enemmän (aktiivisempia). Mulla on pelkkää matalaa kasvustoa altaassa, joten pohja on varsin varjoinen ni ne liikkuu sen takia näkösällä paljon.
-Chyental-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minut on ilmeisesti ymmärretty väärin... Kun sanoin, etteivät piikkisilmät kaipaa lajitovereita, en tarkoittanut niiden olevan aggressiivisia toisiaan kohtaan. Piikkisilmät tulevat juttuun keskenään hyvin, mutteivat välttämättä tarvitse parvea ympärilleen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Minä kun taas olen ymmärtänyt, että piikkisilmiä on hankittavat aina pieni parvi [?]
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Piikkisilmäparvi.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Eikö tuo ole vähän tulkintakysymys? Piikkisilmä tulee toimeen yksin, siis ei riudu ilman lajikumppania ja kun niitä on samassa akvaariossa monta, ne eivät liiku selkeässä parvessa ja oleile jatkuvasti yhdessä. Toisaalta, jos samassa akvaariossa on monta piikkisilmää, ovat ne selvästi rohkeampia ja vilkkaampia ja viihtyvät yhdessä. Ja käsittääkseni kutevat myös parvessa, silloin kun sellainen ihme pääsee sattumaan.

Eli kala selviää yksinkin, mutta sen käytös muuttuu huomattavasti positiiviseen suuntaan kun sillä on omanlajista seuraa. Mikä sitten on parvikalan määritelmä tässä tapauksessa? Jos mittarina käytetään piikkisilmän "onnellisuutta" ja luontaista käyttäytymistä (elää luonnossa valtavissa parvissa?), se on mielestäni parvikala. Tuo "eivät välttämättä kaipaa" vain kuulostaa niin vähättelyltä, koska minun mielestäni akvaristin tehtävä on tarjota kaloille mahdollisimman hyvät olosuhteet. Tässä tapauksessa madolle matoseuraa.

t.
Parasta ihmisessä on koira.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

aqua2002 kirjoitti:Minä kun taas olen ymmärtänyt, että piikkisilmiä on hankittavat aina pieni parvi [?]
Oiskos tuo Rassin Pertti, joka esitti että kelpaisivat yksisteen kaipaamatta lajitovereitaan. Lähdettäkään johon viittasi en muista. Saattaapi tuosta joku muukin olla puhunut.

Onhan noita jossain altaassa joskus ollut muutama, ei koskaan yksittäin kuitenkaan. Joidenkin kalojen parviluonteesta olen kyseisen herran kanssa eri mieltä, mutta näistä en osaa sanoa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Pertti Rassihan tuosta piikkisilmän parvikoosta/parvettomuudesta kirjoitteli akvaario-newsgroupissa jokunen hetki sitten. Tästä lainaus on muuten jossainpäin aw:ta ja linkki kyseiseen puheenvuoroon.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Rääkky kirjoitti:Tästä lainaus on muuten jossainpäin aw:ta ja linkki kyseiseen puheenvuoroon.
No, ei ihan jossain päin, vaan täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ikkisil%2A

(Fourtalk ei valitettavasti toimi ja määräämätön aika lienee siellä suhteellisen pitkä käsite.)

"Päin vastoin erilaiset tietolähteeni väittävät piikkisilmien olevan
luonnossa yksineläjiä. Ne kuitenkin poikkeuksetta sietävät erinomaisen
hyvin sekä lajikumppaneitaan että muitakin akvaariotovereitaan. Ehkä
käsitys parvikalasta on syntynyt akvaariokauppojejn kiemurtelevasta
piikkismassasta, joka on tunkeutunut siihen yhteen ja ainoaan
piilopaikkaan..."

Ei vain piilopaikassa, vaan olen nähnyt myös rykelmiä ihan avarassakin kohdissa. Prboy:n tekstiä lainaan alusta: "Olen törmännyt jatkuvasti erilaisissa keskusteluryhmissä väitteeseen, että piikkisilmät ovat ehdottomia parvikaloja, joita EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa pitää yksittäin. Yritin löytää tälle urbaanille legandalle alkulähdettä onnistumatta siinä."

-> David Alderton, Värikäs akvaario (kohdasta piikkisilmä) löytyy parvikalasta maininta. Mutta jokainenhan tietää, että Aldertonin kirjassa on virheitä suunnilleen joka kohdasta kun kirjaa avaa :)

Toisaalta netistä kun on lukenut juttuja, niin piikkisilmät ovat olleet melko vaisuja yksin, mutta ryhmässä tulleet "rohkeammiksi". Tiedä sitten, onko Rassi oikeassa, vaiko ne "muut", jotka ovat kokeneet piikkisilmien vilkastumisen parvessa. Rassin tekstihän perustuu tuohon luontoon ja siihen, että viihtyvät myös yksin - siinähän ei niinkään otettu kantaa parvessa viihtymiseen. Itse pidän niitä kuitenkin parvena, koska näyttävät välillä makailevan toistensa päälläkin :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”