Paljonko menee hiekkaa..

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mr. z
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:11, 18.03.2002

Paljonko menee hiekkaa..

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

..akvaan jonka pohjan mitat on 150 x 45 cm?
Joo, ja olen haeskellut "söörtsillä", mutta keskustelut rönsyilee niin kovasti, että sieltä on hankala löytää _nopeasti_ etsimäänsä tietoa.
Ajattelin hiekan raekooksi jotakin 0.5-1.2 mm, onko liian karkeaa? Mielestäni olisi ihan ok karkeus, mutta luettuani rönsyileviä hiekka keskusteluja, olen hitusen ymmälläni, että mikä olisi optimaalinen karkeus.
Lieneekö enemmän "maku asia"?
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Re: Paljonko menee hiekkaa..

Viesti Kirjoittaja KAri »

Mr. z kirjoitti:..akvaan jonka pohjan mitat on 150 x 45 cm?
Joo, ja olen haeskellut "söörtsillä", mutta keskustelut rönsyilee niin kovasti, että sieltä on hankala löytää _nopeasti_ etsimäänsä tietoa.
Ajattelin hiekan raekooksi jotakin 0.5-1.2 mm, onko liian karkeaa? Mielestäni olisi ihan ok karkeus, mutta luettuani rönsyileviä hiekka keskusteluja, olen hitusen ymmälläni, että mikä olisi optimaalinen karkeus.
Lieneekö enemmän "maku asia"?
Itse laitoin 160 x 55 kokoiseen pohjaan 80 kiloa. Mielestäni tuli juuri sopivasti. Hiekkana käytin 0,4-1,5 mm seulottua ja kuivattua luonnonhiekkaa, joka tuntuu olevan mieluisaa monnisille [;)]

Pikaisella laskutoimituksella tulisi sama paksuus omaan altaaseesi 62 kilolla. (3*25 kilon säkkiä) Karkeus tuntuisi olevan OK!


-KAri-

Ps. Sata viestiä täynnä :D :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 184beab1cd

Siitä kun lasket, niin saat sopivan määrän, riippuen kuinka paksun kerroksen haluat.

----

Aha, KAri ehtikin tuossa jo vastaamaan. Minun mitoillani hiekkaa tarvitset 55kg, joka siis tarkoittaa n. 5cm:n kerrosta. KArilla on ilmeisesti paksumpi kerros hiekkaa pohjalla...
Viimeksi muokannut VilleJ, 13:33, 09.07.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mr. z
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:11, 18.03.2002

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

Kiitoksia vaan, homma selveni kummasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”