Veden kovuus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Veden kovuus

Viesti Kirjoittaja Didi »

Akvaarioni vesi on liian pehmeää. Akvaariomaailman numerossa 2/2000 sivulla 7 kerrotaan miten voi itse nostaa kovuutta. Neuvotaan laittamaan kipsiä ja soodaa. Olisko kellään ohjetta näiden aineiden tarkempaan käyttöön ?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden kovuus

Viesti Kirjoittaja Sami »

Platy kirjoitti:Akvaarioni vesi on liian pehmeää. Akvaariomaailman numerossa 2/2000 sivulla 7 kerrotaan miten voi itse nostaa kovuutta. Neuvotaan laittamaan kipsiä ja soodaa. Olisko kellään ohjetta näiden aineiden tarkempaan käyttöön ?
Linkki Jukka Järven kotisivuille, joilla veden kemiasta löytyy tietoja:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/akvaario/kovuus.htm


Turvallisinta lienee käyttää kaupallista valmistetta (esim. JBL:n AquaDur +), mutta jos kokeiluintoa ja riskinottokykyä löytyy - siitä vaan.
-Sami-
K.A.Y
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 19:00, 23.06.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja K.A.Y »

Minä nostin kuvuutta 2:sta 6 lisäämällä koralimurskaa akvaarioon.
makiaho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 12:36, 10.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Karbonaattikovuutta nostamaan olen käyttänyt natriumbikarbonaattia (ruokasoodaa) apteekista ~7 eemeliä/kg. Uskoisin että kalsiumsulfaattiakin saa varsin kilpailukykyiseen hintaan kaupallisiin tuotteisiin verrattuna. Eri asia onkin mitä kovuutta (ioneja) kalat varsinaisesti tarvitsevat.

Natriumbikarbonaattia voi annostella 1 tl/100l/päivä ja mittailla KH:ta, kunnes haluttu arvo saavutetaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

makiaho kirjoitti:Karbonaattikovuutta nostamaan olen käyttänyt natriumbikarbonaattia (ruokasoodaa) apteekista ~7 eemeliä/kg. Uskoisin että kalsiumsulfaattiakin saa varsin kilpailukykyiseen hintaan kaupallisiin tuotteisiin verrattuna. Eri asia onkin mitä kovuutta (ioneja) kalat varsinaisesti tarvitsevat.

Natriumbikarbonaattia voi annostella 1 tl/100l/päivä ja mittailla KH:ta, kunnes haluttu arvo saavutetaan.
Hei!
Kalsiumsulfaattia eli kipsiä saa esim. askarteluliikkeistä mallikipsin nimellä. Noin kolmen sokeripalan verran saa liukenemaan veteen kirkkaaksi liuokseksi, jota voi lisäillä akvaarioon tarpeen mukaan.

Kipsiä ei pidä lisätä runsaasti pieneen vesimäärään, sillä se kovettuu paakuiksi, joita on vaikea liuottaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”