KH: testaaminen ja muuttaminen(KH,Co2,pH)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Farley
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:09, 26.10.2021
Sukupuoli: Mies

KH: testaaminen ja muuttaminen(KH,Co2,pH)

Viesti Kirjoittaja Farley »

Aloittelijan ongelmia. Jotain nyt en saa päässäni loksahtamaan kohdalleen, eikä kuvio aukene.

Akvaario 180l
Ph 8
KH 2
Akvaariossa kasveja sekä pehmeän veden kaloja(joille pH saisi olla vähemmän)




1.Minulla on sekä JBL:n että Seran tippatestit. Koen testit vaikeiksi tulkita, koska värit ovat niin hailakat kummassakin testissä. Yhden tipan jälkeen vesi muuttuu vaalean siniseksi ja toisen jälkeen se on jotain vaalean vihreän tai jopa vaalean keltaisen väliltä. Kolmannen tipan jälkeen voi sanoa, että neste on jo kellertävää. Tulkitaanko tuo nyt niin että karbonaattikovuus on kaksi vai kolme dH:ta?

2. Akvaarion veden pH on 8 ja haluaisin alkaa alentamaan sitä hiilidioksidilla. Haluaisin pH:n noin 6,5:een Katselin noita hiilidioksinlevittimiä Internetistä ja siellä oli suositus, että veden KH:n tulisi olla vähintään 3dH:ta ennenkuin semmoiseen alkaa. Jos tulkitsen oikein tippatestiä niin KH on tällä hetkellä 2. Sen verran olen ymmärtänyt, että KH ja pH kulkevat ns. käsi kädessä.
Olenko ihan pihalla vai onko hirveästi merkitystä onko KH 2 vai 3?

3. pH: saan laskettua hiilidioksidilla, mutta miten saan KH:n nostettua? Olen löytänyt vain aineita jotka joko lisää tai vähentää kumpaakin. Onko tässä ensin varovasti tiputettava pH:ta ja sen jälkeen jollain nostettava KH:ta(haittaako jos nostaisi sen vaikka 4:ään) ja sen jälkeen testaus ja taas pH:n säätämistä hiilidioksidilla?

Aika koukuttava tämä uusi harrastus. Meinaa lähteä vähän laukalle
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: KH: testaaminen ja muuttaminen(KH,Co2,pH)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

1. Tulkitsen niin, että KH on 2. Tarkemman tuloksen saa, kun laittaa vettä tuplasti ja laskee 2 tippaa = 1 aste. Siis mittalasiin laitetaan 10 ml vettä, ja jos värin muutos vaatii vaikka 5 tippaa, niin KH = 2,5. Näin tarkkaan KH:ta ei kuitenkaan tarvitse tietää.

2. Epäilen, että pH ei ole oikeasti noin korkea. Se kannattaa mitata JBL:n tarkemmalla testillä. Näitä on kaksi toinen alueelle 6-7,6 ja toinen 7,4-9. JBL:llä on lisäksi 3-10 -testi, joka ei ole niin tarkka. Sillä on merkitystä, onko KH 2 vai 3. Mitä korkeampi KH on, sitä vaikeampi laskea pH:ta.

3. Miksi haluaisit nostaa KH:ta? Lisätäksesi puskurivaikutustako? Olet oikeassa siinä, että käytännössä pH ja KH kulkevat pitkälti käsi kädessä. Jos haluat laskea pH:ta, ei sinun kannata yrittää nostaa KH:ta varsinkaan, jos pH on tosiaan noin korkea ja sulla on pehmeän veden kaloja. Sitten jos alkaa tulla sellaisia ongelmia, että pH menee liian alas, niin voit nostaa KH:ta.

Hiilidioksisi tulisi nähdä ensisijassa kasvilannotteena. Jos sinulla on näyttöä, että CO2:sta on puutetta ja kasvien kannalta sitä tarvitaan lisää, on hyvä lisätä sitä. Jos tarkoituksena on kuitenkin pelkästään alentaa pH:ta, voisit miettiä turvesuodatusta.
Farley
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:09, 26.10.2021
Sukupuoli: Mies

Re: KH: testaaminen ja muuttaminen(KH,Co2,pH)

Viesti Kirjoittaja Farley »

Kiitos vastauksista!

KH-asia aukesi.

Hiilidioksidin käyttämisestä heräsi ajatus, kun minulle iski leväongelma. Käytin veden eläinkaupassa testattavana, eikä mitään hälyttävää kuulemma löytänyt(kyseistä liikettä ei enää ole ja seuraavaksi lähin on yli 100km päässä.) Lisäsin vain pikkuisen valaistusta sieltä saamani ohjeistuksen mukaan.

Leväongelma kun uusiutui, niin hommasin itselleni testisalkun ja itseopiskelulla kokolailla yritän päästä eteenpäin. Levästä pääsin eroon bio-exit Greenillä ja pari kuukautta on mennyt ihan hyvin, eikä levää ole näkynyt. Kasvit kasvoivat "kuurin" jälkeen reippaasti, mutta nyt tahti on hidastunut.

Minulla oli alunperin tuo pH 3-10 testi ja siitä ei oikein saanut selvää, että mikä olisi varmasti oikea tulos.

Nyt vasta hommasin tuon 6-7.6 testerin ja siitä testi näyttää vielä tummemmalta kuin taulukossa riittää pykälät.

Sitten vasta tajusin käydä vesilaitoksen sivuilla, josta selvisi että keskimääräinen pH täällä vesijohtovedessä on 8. Testasin siis myös vesijohtoveden saman tuloksen antoi kuin akvavesi. Näitten perusteella oletan siis että pH on tosiaan 8.


Alkuperäisenä tavoitteena oli siis saada kasvit kasvamaan kunnolla, enkä halua leväongelmia enää. Nyt kun selvisi tuo korkea pH, niin sen laskeminen kaloille sopivaksi menee edelle.

Minulla on intiaaninsulkia ja kirsikkabarbeja, joilla ei ole ollut mitään ongelmia, mutta kaksi taistelukalaa sekä kääpiörihmakala pariskunnan olen menettänyt vuoden aikana(kukin ollut aina erikseen). Voisikohan tuo korkea pH olla siihen potentiaalisena syynä?


Hiilidioksidin käyttämisen turvesuodatuksen sijaan olen mieltänyt helpommaksi. Mutta tämä on vain itsekseen kuviteltua.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: KH: testaaminen ja muuttaminen(KH,Co2,pH)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vesilaitoksen pH-arvoa ei voi käyttää. pH laskee jonkin verran jo silloin, kun se lasketaan hanasta avoimeen astiaan. Käsittääkseni syy on se, että ilmasta liukenee veteen hiilidioksidia, joka veden kanssa muodostaa hiilihappoa, joka puolestaan laskee pH-arvoa. Akvaariossa pH laskee yleensä lisää, koska akvaariossa on happamia aineenvaihduntatuotteita, kasvien hajoamistuotteita, juurakoista liukenevia humushappoja jne. Eli pH pitää mitata akvaariosta, ei vesihanasta eikä varsinkaan vesilaitokselta. Kokonaiskovuus (GH) säilyy jokseenkin muuttumattomana vesilaitokselta akvaarioon.

Kun sulla on 6-7.6 -testi, niin tiedät vain sen, että pH on 7,6 tai korkeampi. Mielestäni sun ei kuitenkaan tarvitse tietää sitä tarkemmin eikä 7,4-9 -testiä tarvitse hankkia. Riittää tietää, että pH on turhan korkea, ja sitä olisi hyvä saada laskettua.

En usko, että korkea pH on ainoa syy kalojen kuolemaan, mutta voi toki olla osatekijä, joka olisi heikentänyt kalojen terveyttä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”