Kypsyykö vai eikö?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Joo, parasta olla ostamatta nyt ensin uusia kaloja. Akvaariokirjan lukemista suosittelen lämpimästi.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Päivitän tänne kuulumisia :D akvaariokirjoja ei ole tullut hankittua, mutta listalla ovat.
Kalat ovat säilyneet hengissä, thank god, ja toissapäivänä tuli sitten 2 punaista partamonnia altaaseen (tiedän, todella uhkarohkeaa, mutta nyt jo mietinnässä toinen allas, niin siitä vois tulla poikasakvaario :mrgreen: ), toinen partis on kovin pieni vielä, eikä kaupassakaan osanneet sanoa kumpaa sukupuota ovat eli jäämme jännityksellä odottamaan ja mahdollisesti voin sitten laittaa myynti-ilmoituksen kotikasvatetuista partiksista :D :D Nämä ovat muuten sen liikkeen myyjän kotikasvatettuja partiksia.

Vesiarvot on olleet mun mielestä suht ok, pH ei vaan painu alemmas kuin se 6.5-7.0 (Seran tippatesti käytössä), mutta tarviiko sen? kH näyttää tasoittuneen 3:n pintaan, äsken kun tein uudet mittaukset niin jo toisen tipan kohdalla alkoi näyttää keltaiselta väri.
Mä laitan tänne kuvaa siitä mun taulukosta jälleen. Kardinaalit näyttää viihtyvän hyvin ja kaikki kalat on tosi aktiivisia, niitä on hauska seurata. Varsinkin tää nuorin partis, vetää sellasta rundia ympäri akvaa, pysähtyy aina välillä jonnekin rouskuttaan levää ja sit taas kierros jatkuu. Tuli mieleen et onkohan se normaalia, mutta sit aattelin et tuun hulluksi jos alan analysoida noiden käyttäytymistä koko ajan, vai mitä mieltä täällä porukka?

Hiilidioksidilevittimen otin pois käytöstä, kun se mun kaasukello-viritys alkoi vuotamaan :roll: Pitänee miettiä, jos väkertäis uuden, mulla kyllä kaikki tarvikkeet siihen.
Levää ja ilmeisesti toi on rihmalevää kuten kr70 analysoi, niin sitä on kyllä riittävästi, tosin karsin jaavansammaleet aika rajulla kädellä kun niissä sitä levää eniten. Jätin vain pienet tupsut sammaleesta jäljelle ja näyttävät jo toipuvan hyvää vauhtia.

Onko kellään vinkkejä miten saa sellaisen öljymäisen kalvon pois akvan vedenpinnasta? Aika hyvin imeytyi talouspaperiin :D :D Mutta menis ikä ja terveys ja rahat jos tolleen alkais sitä poistaan, kun sitä kuitenkin selkeesti jäi sinne vähän. Mä jatkan tuolla toisessa ketjussa keskustelua (ulkomaiset akvakaupat) kun pitää esittää sielläkin pari kysymystä. Menin siis tutustuun niihin ja löytyihän sieltä vaikka mitä tarvittavaa :mrgreen: :mrgreen:
tempImageiqTAB7.gif
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kardinaalit olis varmaan tyytyväisempiä vähän happamammasta vedestä, mutta pääasia, että pH on ainakin alle 7.

Paljonko sulla on käpyjä akvaariossa? Onko vesi selvästi ruskeaa?

Pinnan öljymäinen kalvo esiintyy usein alkuvaiheessa olevassa akvaariossa. Alkuvaiheessa se saattaa olla niin paksu, että pinta ei liiku lainkaan, mutta esiintyy usein kypsissäkin akvaarioissa. Siihen auttaa se, että pinta liikkuu kunnolla. Suodattimen ulostuloputki kannattaa asentaa siten, että vesisuihku tulee pinnanmyötäisesti. Ilmastin voi auttaa myös. Kalvo SAATTAA olla merkki liikaruokinnasta, mutta ei välttämättä. Hyvin kasvavat kasvit auttavat myös. Jos kalvo on ihan ohut, ei siitä ole juuri haittaa, mutta jos se ei liiku kunnolla, niin kaasunvaihto (happi, hiilidioksidi) ei toimi niin tehokkaasti. Kokonaan siitä pääsee eroon myös pintaimurilla eli tämäntyyppisillä ratkaisuilla:
https://eheim.com/en_GB/aquatics/access ... er/skim350
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja Polar »

Meillä on tuo Kr:n mainitsema Eheimin skimmeri ja oon tosi tyytyväinen siihen. Alun perin varmaan just hankittu pintakalvon poistoon, mutta en oo ottanu pois käytöstä vaikkei sitä kalvoo enää tulisikaan. Kierrättää vettä kivasti apulaisena.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos kr70 vastauksesta, tässä ketjussa on kuva niistä "kävyistä", puolet niistä laitoin sinne sukkispussiin. Mietin et voisin laittaa siitä toisesta puolikkaasta puolet seuraavan vedenvaihdon yhteydessä. Vesi ei ole mitenkään selkeästi ruskeaa, vain aavistuksen. Hitto, kun ei nyt voi käydä katsoon, kun tauko valaistuksessa menossa. Selkeesti ne kävyt pudotti hieman pH:ta mutta nyt tilanne tasaantunut. Ja kuten neuvoit aiemmin, varovasti voi lisäillä niiden määrää altaassa. Onko sulla mitään vinkkiä missä vaiheessa kannattaa huoltaa tuo ulkosuodatin? Se on nyt parisen kuukautta pyörinyt, ihan hyvin vesi kiertää vielä. Mietin vaan bakujen osalta, et antaisinko vielä olla ja seuraan tuota vedenvirtausta, huollan sitten kun se on oikeesti hidastunut. Ja silloin voisin laittaa ne kävyt suodattimeen, nythän ne on siellä altaassa, linnan ja perustuksen välissä, takapuolella lähellä suodattimen imuputkea.

En siis ota stressiä pinnan kalvosta, koska se väheni sen mun talouspaperiysyteemillä. Mulla on ulostuloputki (poikittain tietty) ihan vedenpinnan alapuolella, ehkä n. 1cm. Eli pinta liikkuu kyllä.
Olen yrittänyt ruokita hyvin säästeliäästi, tosin ostin toisenlaisia pohjatabletteja ja siellähän syntyi kunnon kisa että kuka saa osansa 8O Jestas mikä meno, niin laiton kaksikin tablettia kerralla mutta sit ajattelin että se on liikaa. Enkä todellakaan halua pilata vettä liikaruokinnalla. Täältä saaduilla ohjeilla oon ruokinnan suhteen mennyt, Esim. hiutaleita vain sen verran mitä minuutissa ehtivät syödä. Ja että oikeesti pitää miettiä minkä kokoiset vatsalaukut niillä kaloilla on :mrgreen: Monesti joku kardinaaleista nappaa todella ison hiutaleen ja vetää se suussa ympäri allasta ja sit yhtäkkiä vois ihan kuulla kun kuuluu sellainen "gulp" ja jättimäinen hiutale katoaa sen sintin vatsaan. Luulis et se kääntyis jo siitä määrästä selälleen mut ei :mrgreen:

Kyselinkin tuolla ulkomaiset nettikaupat ketjussa noista pintaputsareista, mut jos tää on alkuajan ongelmia niin en ehkä ryntää vielä ostaan yhtään mitään.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos Polar :D todella hyvä pointti tuo, että toimii hyvin vedenkierrätyksen apulaisena.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sulla oli se Eheim Experience? Onko sulla siinä originaalisuodatinmassat? Minulla ei ole ollut Eheim Experienceä, mutta jos ymmrrän oikein, vesi siinä menee ensin ihan alas, sitten nousee ylöspäin ensin vaahtomuovilevyjen läpi, sitten jonkun ns. biologisen massan läpi ("ns.", koska vaahtomuovi lienee ihan yhtä biologista) ja sitten lopuksi vanun läpi. Tämä vanu menee ensiksi tukkoon. Siksi vanullinen esisuodatin olisi hyödyllinen, että Experiencen vanun tilalle voisi laittaa vaikka vaahtomuovia ja suodatin voisi olla kauan aikaa huoltamatta. Toki vanun voi vaihtaa vaahtomuoviin ilman esisuodatintakin, mutta vedessä saattaa sitten leijua enemmän hiukkasia.

Ei ehkä kannata jäädä odottamaan sitä, että virtaus hidastuu silminnähden. Suodattimen puhdistusväli on todella yksilöllinen akvaarion kuormituksesta, pohjamateriaalista, jne. riippuen, joten on vaikea antaa puhdistusvälejä. Sen vanun voisit jo vähitellen vaihtaa uuteen tai ainakin tarkistaa, miltä se näyttää. Alemmat massat saavat olla vielä rauhassa. Sen jälkeen seuraavan vanun vaihdon yhteydessä voit katsoa, kuinka likainen ihan alhaalla oleva vaahtomuovi on, ja tarpeen tullen huuhdella vain sen ja antaa ylempien olla rauhassa. Vaahtomuovi saa olla tosi paskasen näköinen ennenkuin se hidastaa vedenkiertoa.

Ruokinnasta sen verran, että hiutaleita on helppo säännöstellä syönnin mukaan, mutta tablettia menee helposti liian paljon. Jos on monta tabletinsyöjää, sen voi laittaa palasiksi.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Juu, mulla on tosiaan tuo Eheim Experience 350, alkuperäiset suodatinmassat ja ton koko akvan ostin pakettina niin siihen tuli sellainen pussi sitä makaronin näköistä suodatinmassaa. kaikki ne on siellä pöntössä ja se vanu päällimmäisenä. Ja ihan oikein meni tuo toimintaperiaate suodattimessa.

Teenkin niin että kun maanantai on vedenvaihtopäivä niin yhdistän nyt siihen suodattimen tarkastuksen. Ja saan samalla siirrettyä käpypussukan suodattimeen ja lisättyä muutaman kävyn lisää.

Miten ei järki ole juossut noinkaan yksinkertaisessa asiassa mulla kuin että tabletit voi laittaa palasiksi :mrgreen: :mrgreen: On se hyvä, että te tyypit ootte jakamassa täällä vinkkejä ja tietoa :D Kyllä on tänään taas tullut todella hyvää infoa, iso kiitos :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

No se ei ollu välttämättä hyvä neuvo, että nyt jo suodatinta avata. Ajattelin mielessäni nimittäin vain että 2 kk suodatin pyörinyt, mutta en tullut ajatelleeksi, että eihän sulla oo kalat olleet kuin 2-3 viikkoa, eli ei sitä suodatinta vielä tarvii avata.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Tsekkasin että 22.2 olen hakenut ensimmäiset kalat tuonne altaaseen, aika vähän aikaa tosiaan vielä pyörinyt niin että kalat siellä tuottamassa jätöksiä. Meinaatko kr70 että silti olis turhan aikaista vain tsekata suodatin? Jos kurkkaan vaan sen vanun "tilan" ja heitän käpypussukan sinne?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Joo niin minä meinaan, että ei se vanu vielä voi olla tukossa, kun ei kai siellä ennen kalojen tuloa mitään mekaanisesti likaavaa ollut. Mutta voithan sä sen käpypussukan sinne heittää.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Tää menee nyt tällaiseen juupas eipäs pähkäilyyn omalta osalta :D Tsekkailin nimittäin tuota veden virtausta eilen illalla, kun ruokin kalat niin kyllä se vielä sen verran tehokkaasti pyörii, että pitää tosissaan harkita kannattaako vielä tässä vaiheessa ronkkia allasta.
Kun siellä vaikuttaa olevan todella hyvä balanssi nyt, kalat on hyvin aktiivisia eikä yksikään niistä nyhjötä missään nurkassa tai näytä sairaalta.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Anna vaan suodattimen pyöriä rauhassa. Joskus kuukauden päästä voisit tsekata sen vanun. Kiva, että akvaario on käynnistynyt ongelmitta ja kalat viihtyy! Aina ei tunnu sujuvan noin hyvin akvaarioiden aloitukset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”