Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Täytepulloja saa ainakin tilaamalla. Akvaarioliikkeistä ei välttämättä.
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

kr70 kirjoitti:Täytepulloja saa ainakin tilaamalla. Akvaarioliikkeistä ei välttämättä.
Varmaan itse salkkunkin tilaan nettikaupasta. Näyttää hinnoissa olevan jonkun verran vaihtelua paikasta riippuen. Ja samoilla postikuluilla voi sitten tilata muitakin tarvikkeita, jos jotain mielenkiintoista löytyy :mrgreen:
Juwel Rio 180
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

Kun olen Juwelin omistaja, niin jatkan siitä, kun sinäkin olet Juweliin kallellaan. Hankin omani uutena enkä ole ostostani katunut, joten voin kyllä suositella. Itselläni siis Juwel Rio 125 Juwelin omalla jalustalla.

Juwelin omaa suodatinta en ottanut käyttöön, koska ennen kaikkea mietitytti se kiinteä kotelo. Miten sen pitää puhtaana, jos sinne alkaa kertyä levää tai jotain muuta töhnää. Olin myös kuullut, että moottori saattaa helposti jumittua. Päätin siis hylätä sen ja hankkia ulkkarin. Samoin kuin sinäkin, ajattelin myös, että pääsen helpommalla, kun ei tarvitse putsata suodatinta niin usein. No, hommasin sitten Eheim eXperience 350:n. Tiesin jo ostaessani, että se on ylimitoitettu näin pieneen (125 l), mutta alitajunnassa kyti ajatus, että akvaario saattaa vielä vaihtua suurempaan. Ulkkari on myös aika arvokas hankinta, jos uutena ostaa, joten parin vuoden välin ei viitsisi isompaan vaihtaa. Tällä on siis menty, mutta puhuri oli sen mukainen. Aika pian vaihdoin vakivarusteena tulleen suihkuputken tilalle lisävarusteena saatavan flowpipen, joka tekee ulosvirtauksesta pehmeän. Ulkkari mahtuu Juwelin kaappiin, mutta kaappiin kuuluvaa välihyllyä on siirrettävä korkeammalle. Akvapaketin mukana tulee lämmitin, joka sijoitetaan suodatinkotelon sisään. Myös se tuntui hieman oudolta. Kotelossahan pitäisi olla kunnon läpivirtaus tai lämpö jää säteilemään kotelon sisään.

Akvaarion kehyksen päälle asetettava valaisin on hyvä ja huono. Kokonaisuus näyttää tyylikkäältä, mutta akvaariosta tulee umpio, jos kannet on kiinni. Näin ollen myös lämpötila nousee huimiin lukemiin, 30 ja yli, koska myös valaistus lämmittää ja kansien takia ilma kiertää huonosti. Olenkin korvannut toisen kannen verkolla. Näin lämpötila pysyy jossain 25-27 asteen tienoilla ja huom. ilman lämmitintä. Meillä tosin kotona aina aika lämmin ja aurinkokin pääsee paistamaan asunnon läpi koko päivän, joten kesällä kuuma. Mutta ei haittaa, tykkään lämpöisestä :mrgreen:

Huoltohommissa 50 cm altaan syvyyttä on itselleni maksimi. Kainaloa myöten kastuu, kun istuttelee kasveja tai muuten pohjaa myöhii. Pohjalle on myös vaikea nähdä, kun valaisin on useimmiten nostettava akvan päältä pois. Kerran putosi päällä ollut valaisin veteen, mutta mitään vahinkoa minulle tai valaisimelle ei tapahtunut. Saksalaiseen laatuun voi siis luottaa :D. Nyt olen virittelemässä akvaarion yläpuolelle jonkinlaista yleis-/huoltovaloa. Ajattelin hyödyntää tätä lisävaloa myös siten, että se olisi hetken aikaa päällä valojen syttymis-/sammumisaikaan, jotta muutos valaistuksessa ei olisi niin äkkinäistä.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Heipsun

Kr, limaskaa syövät ainakin jotkin kirjoahvenet. Levytetra on tehokkain kasvien puputtaja. Saattaa mennä kyllä kaikki muutkin. Mutta koska limaskakommenttini oli vähän ironiseksi tarkoitettu niin eivät nämä edellä mainitut kalaset edes sopisi ap:n altaaseen :D .

En kirjoita puhelimella, koska en pääse sillä tänne. Heittää pois ja tulee txt, voihan räkä, jokin meni pieleen tms. Ongelmani onkin se, etten saa useinkaan kirjoittaa tekstiäni rauhassa, vaan hyppelen kesken tekstin milloin mitäkin tekemässä, joten sellainen hektinen ilmapiiri venyttää kirjoitusaikaa.

Olen eräässä toisessa ryhmässä moderaattorina ja hyvän hengen ylläpitäjänä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun aloitan tekstin kirjoituksen aamulla kirjoittamalla "Hyvää huomenta kaikille".... ja huomaan, kun palaan klo 16 koneelle, että jashoo, siellä on aamuinen keskeneräinen tekstini, jonka joudun fiksaamaan kokonaan uudelleen, koska kirjoitus koski aamuaikaa. :roll:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Hehee, ja jälleen kävi näin, Ssartzukka kerkesi väliin, joten en ole vielä lukenut hänen kirjoitustaan, siksi ei edellisessä viestissäni ole mitään kommenttia Ssartzukan kirjoitukseen :D . Voi mammamia.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Ssartzukka kirjoitti:Juwelin omaa suodatinta en ottanut käyttöön, koska ennen kaikkea mietitytti se kiinteä kotelo. Miten sen pitää puhtaana, jos sinne alkaa kertyä levää tai jotain muuta töhnää. Olin myös kuullut, että moottori saattaa helposti jumittua. Päätin siis hylätä sen ja hankkia ulkkarin.
Jätitkö alkuperäisen suodattimen kotelon paikoilleen, vai poistitko kokonaan tankista? Ihan oman mielenrauhan vuoksi en ulkosuodatinta hanki, vaan joko pitäydyn tuossa alkuperäisessä tai hankin toisen sisäsuodattimen sen tilalle.
Ssartzukka kirjoitti:Akvaarion kehyksen päälle asetettava valaisin on hyvä ja huono. Kokonaisuus näyttää tyylikkäältä, mutta akvaariosta tulee umpio, jos kannet on kiinni. Näin ollen myös lämpötila nousee huimiin lukemiin, 30 ja yli, koska myös valaistus lämmittää ja kansien takia ilma kiertää huonosti. Olenkin korvannut toisen kannen verkolla. Näin lämpötila pysyy jossain 25-27 asteen tienoilla ja huom. ilman lämmitintä. Meillä tosin kotona aina aika lämmin ja aurinkokin pääsee paistamaan asunnon läpi koko päivän, joten kesällä kuuma. Mutta ei haittaa, tykkään lämpöisestä :mrgreen:

Huoltohommissa 50 cm altaan syvyyttä on itselleni maksimi. Kainaloa myöten kastuu, kun istuttelee kasveja tai muuten pohjaa myöhii. Pohjalle on myös vaikea nähdä, kun valaisin on useimmiten nostettava akvan päältä pois. Kerran putosi päällä ollut valaisin veteen, mutta mitään vahinkoa minulle tai valaisimelle ei tapahtunut. Saksalaiseen laatuun voi siis luottaa :D. Nyt olen virittelemässä akvaarion yläpuolelle jonkinlaista yleis-/huoltovaloa. Ajattelin hyödyntää tätä lisävaloa myös siten, että se olisi hetken aikaa päällä valojen syttymis-/sammumisaikaan, jotta muutos valaistuksessa ei olisi niin äkkinäistä.
[/quote]
Hyvä tietää! Mikäli lämmöt alkaa nousemaan, niin teen tuon saman operaation. Aika nopeasti akvaariota kypsytellessä varmaan huomaa tuon mahdollisen lämpöjen nousun. Mulla kaikki asunnon ikkunat on länteen, tosin akvaarioon aurinko ei tule suoraan paistamaan ja usein pidän asunnon verhot kiinni, jottei asunnon lämpötila nousis vastaamaan huonoa saunaa.

Huoltojen ajaksihan valaisimen saa siirrettyä takareunaan, niin saa lisää tilaa toimia. Tuo 50cm voi itelleki olla aika maksimisyvyys, kun ei tuota pituutta itseltä hirveesti löydy. Saattaa olla, että tarttee huollot jne tehdä joltain jakkaralta :mrgreen:
Juwel Rio 180
Ssartzukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 13:54, 22.02.2020
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja Ssartzukka »

Suodatinkotelo vie vaan tilaa, jos ei aio sitä käyttää. Akvaariokeskuksessa poistavat sen pyynnöstä, mutta helppo irrottaa itsekin, kunhan varoo ettei naarmuta laseja. Kiinni vain parista kohdasta, varmaankin silikonilla.

Valaisimessa mulla on day-putken lisäksi colour, mutta olen ajatellut kokeilla, josko kaksi dayta riittäisi. Mulla on vain melko helppoja kasveja kuten Intianvesitähdikkiä, hentorotalaa, vesisaniaista, vallisneriaa ja melalehtiä. Sitten kun ne saa kotiutumaan, niin harmittaa kun joutuu heittämään liiat roskikseen. Hiekkana on weberin suodatinhiekka 0,8 – 1,2 mm. Kierteisiä ei ole, mutta roskakotiloita kyllä. Ostin kaikki kasvit kasvialtaista, kun kuvittelin, että ne on kotilottomia, mutta katin kontit! Mulla oli lapsena Riihimäen lasin 10 litran hillopurkki, jossa vesiruttoa ja isoja ruskeita kotiloita. Kotilot oli musta jotenkin yök ja on edelleenkin. Rapuja voisin kokeilla. Pohjan olen toistaiseksi saanut pysymään kunnossa. Somisteena ollut vaihdellen meren rannan läheltä kerättyjä kiviä, kaupasta ostettuja kantoja, kookospähkinän kuoria ja savisia kukkaruukkuja. Tällä hetkellä vain ruukut ja kookokset. Pohja (35 x 80) on kuitenkin aika pieni.

Toukopouko: ymmärrän täysin. Itsellä ei mitään kokemusta mistään somealustoista, joten kirjoittelen toistaiseksi tekstit valmiiksi off line tilassa. Sisäänkirjautumisenkin uskallan tehdä vain läppäriltä, koska kuvittelen, että padilla yksikin väärä hipaisu riittää ja mokailen nolosti [:I] .
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Ssartzukka kirjoitti:Suodatinkotelo vie vaan tilaa, jos ei aio sitä käyttää. Akvaariokeskuksessa poistavat sen pyynnöstä, mutta helppo irrottaa itsekin, kunhan varoo ettei naarmuta laseja. Kiinni vain parista kohdasta, varmaankin silikonilla.
Käsittääkseni tuo ei tosiaan ole järin vaikea itsekään irrottaa. Pitää vähän kattoa miten paljon toi suodatin vie tilaa, mutta varmaan alkuun annan sen olla paikallaan.
Ssartzukka kirjoitti:Valaisimessa mulla on day-putken lisäksi colour, mutta olen ajatellut kokeilla, josko kaksi dayta riittäisi. Mulla on vain melko helppoja kasveja kuten Intianvesitähdikkiä, hentorotalaa, vesisaniaista, vallisneriaa ja melalehtiä. Sitten kun ne saa kotiutumaan, niin harmittaa kun joutuu heittämään liiat roskikseen. Hiekkana on weberin suodatinhiekka 0,8 – 1,2 mm. Kierteisiä ei ole, mutta roskakotiloita kyllä. Ostin kaikki kasvit kasvialtaista, kun kuvittelin, että ne on kotilottomia, mutta katin kontit! Mulla oli lapsena Riihimäen lasin 10 litran hillopurkki, jossa vesiruttoa ja isoja ruskeita kotiloita. Kotilot oli musta jotenkin yök ja on edelleenkin. Rapuja voisin kokeilla. Pohjan olen toistaiseksi saanut pysymään kunnossa. Somisteena ollut vaihdellen meren rannan läheltä kerättyjä kiviä, kaupasta ostettuja kantoja, kookospähkinän kuoria ja savisia kukkaruukkuja. Tällä hetkellä vain ruukut ja kookokset. Pohja (35 x 80) on kuitenkin aika pieni.
Meinasin alkuun joko kokeilla alkuperäisputkilla, Day ja Nature. Jos ei miellytä, niin varmaan tulee vaihdettua sit toisen tilalle Color tai Day. Kotilot mua ei juuri haittaa, enemmän huolestuttaa niiden mahdollinen liikapopulaatio, koska inhoan sitä ääntä mikä tulee kotilon liiskaamisesta [:I]
Juwel Rio 180
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

taruilona kirjoitti:
Ssartzukka kirjoitti:Suodatinkotelo vie vaan tilaa, jos ei aio sitä käyttää. Akvaariokeskuksessa poistavat sen pyynnöstä, mutta helppo irrottaa itsekin, kunhan varoo ettei naarmuta laseja. Kiinni vain parista kohdasta, varmaankin silikonilla.
Käsittääkseni tuo ei tosiaan ole järin vaikea itsekään irrottaa. Pitää vähän kattoa miten paljon toi suodatin vie tilaa, mutta varmaan alkuun annan sen olla paikallaan.
Tilaahan tuo ei vie akvaariosta varmaan desilitraakaan eli siinä mielessä irroitus on turhaa. Suodattimen tilavuus on samaa kokoluokkaan kuin vastaavalla pumppausteholla varustetun ulkosuodattimen joten siinäkin mielessä irroitus on turhaa. Lisäksi suodattimen muunneltavuus ja monikäyttöisyys on samaa luokkaa kuin ulkosuodattimessa joten alkuperäisen suodattimen irroittaminen on tarpeettoman lisäksi myös suoranaista ympräristön kulutusta.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ssartzukka: mikset myy ylimääräisiä kasveja, jos ne on hyväkuntoisia?
Itseäni ei haittaa vaikka nuo tekstitykseni kestää ja tulee hämäläisittäin "myöhässä", ellei se haittaa muita :D .
Tuosta kotelosta, itselläni on tuollainen pilipalinano ((Super fish, että meninkin ostamaan), ja siitä on irrotettu suodatinkotelo, koska oli minusta suhteutettuna liian isokokoinen noin pieneen akvaan. Kahdella silikoniviivalla oli kiinnitetty. Jos olisin jättänyt kotelon ja laittanut lisäksi tuon tällä hetkellä pyörittävän pienen ja sievän, niin olisi ollut kyllä liikaa krääsää altaassa, mutta tokihan allaskin on paljon pienempi.

taruilona: petokotilo on oiva apu, jos näyttää kotilokanta ryöpsähtävän.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Teemu Salonen kirjoitti:Tilaahan tuo ei vie akvaariosta varmaan desilitraakaan eli siinä mielessä irroitus on turhaa. Suodattimen tilavuus on samaa kokoluokkaan kuin vastaavalla pumppausteholla varustetun ulkosuodattimen joten siinäkin mielessä irroitus on turhaa. Lisäksi suodattimen muunneltavuus ja monikäyttöisyys on samaa luokkaa kuin ulkosuodattimessa joten alkuperäisen suodattimen irroittaminen on tarpeettoman lisäksi myös suoranaista ympräristön kulutusta.
Kuvista kattelin, että suodatin vie suhteellisen vähän tilaa koko akvaarion koosta, joten tilan puolesta en ole huolissani. Lähinnä ehkä enemmänkin tuosta pumppaustehosta, mutta tuohon Eccoflow 600 suodatinkoteloon mahtuu myös 1000l/h pumppu, joten on vaihdettavissa tehokkaampaan tarvittaessa. Toki käyttövarmuuden kannalta toinen suodatin olisi parempi, mutta todennäköisesti kalliimpi vaihtoehto.
toukopouko kirjoitti:petokotilo on oiva apu, jos näyttää kotilokanta ryöpsähtävän.
Tätä olenkin ajatellut, mikäli kotilokanta räjähtää käsiin. Toki ekana tarkistaisin ruokinnan määrän, ettei tule liikaruokinnalla aiheutettua tuota kotilokannan lisääntymistä.

Mikähän noista suunnitelluista kaloista sopisi pioneeriksi? Hehkurasboroita mietin, että josko niiden tilalle muita rasboroita, esim. safiirirasboraa, joka on isompikokoinen ja oikein kauniin värinen, ja kiilakyljsitäkin on erilaisia variaatioita... Piikkisilmistä taas aaltopiikkisilmä miellyttää eniten ulkonäöltään.
Juwel Rio 180
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

taruilona kirjoitti:
kr70 kirjoitti:
taruilona kirjoitti:
kr70 kirjoitti: Ulkosuodattimen imuputkeen muutama sentti veden pinnan alapuolelle voi tehdä 2mm läpimittaisen reiän....
Eikö tässä ole riskinä, että jos ulkosuodin alkaa vuotamaan, vuoto loppuu kun pinta laskee tuon reiän alapuolelle ja moottori jää "jurnuttamaan tyhjää" >> ylikuumenee >> palovaara?
Kyllä, moottori jää jurnuttamaan tyhjää ja menee ennenpitkää rikki. Parempi, että moottori menee rikki kuin että koko akvaarion vesimäärä menee lattialle. Minusta ainakin. Mutta onko siinä palovaara? En tiedä. Mitä luulevat muut? Mutta onhan siinä palovaara silloinkin, jos reikää ei ole. Siinä kestää vain vähän pidempään ennen kuin suodatin alkaa haukkoa tyhjää ja silloin on ne koko akvaarion vedet lattialla.
No tämäkin, mutta nyt asiaa pohdittuani tuo sisäsuodatin kuulostaa ainakin alkuun jotenkin turvallisemmalta [:I] Kysäisin akvaarioliikkeestä tuon alkuperäsen suodattimen riittävyydestä (biologinen suodatin lisättynä) kun olin kysellyt tuosta varastotilanteesta. Pahoin vaan pelkään, että yrittävät siltikin tyrkyttää tuota ulkosuodatinta [:I]
Tässähän kävi just niin ku arvelin. Akvaariokaupasta vastattiin ja kovasti kehuttiin Eheimin ulkosuodinta tai tilalle Ehdimin sisäsuodatinta Juwelin oman kaveriks.

Miten mulle tulee ehkä vähän fiilis, että nyt yritetään alottelijalle myydä kaikki mahdollinen heti alkuun ”kun kuitenkin tarttet tällasen myöhemmin” tai ”tuut kuitenki kohta tällasta hakemaan”. Toki osa on ihan ok hankkia valmiiksi, kuten pidemmälle ajalle vedenparannusaineet, mutta että useiden satojen eurojen edestä lisäpalikoita etukäteen...
Juwel Rio 180
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Älä, älä lähde tuohon mukaan. Tokihan myyjät myy, se on heidän ammatti, mutta sinä teet juurikin täällä nyt sitä työtä, että akvaliikkeeseen astuessasi tiedät mitä tarvitset. Voit myös sanoa, että otan nyt nämä, kokeneelta akvaristiystävältä on tulossa apuja vaikka kuinka, hänellä on paljon ylimääräistä, joten pärjään näillä oikein hyvin ja tarvittaessa haen lisää, kiitos! Saatampa arvata vielä liikkeen jossa olet käynyt. Itse olen käynyt nimittäin eräässä liikkeessä, jossa on todellinen myyntitykki. Tiesi, paljonko olin varannut ostoksiini rahaa, ja kun sanoin jossakin vaiheessa, että nämä riittää, hän kertoi minulle, että vielä on 30e käyttämättä 8-) . Minua ei kuitenkaan puhuta ympäri, kun sanon stop niin se on stop. Tee näin, äläkä tuhlaa rahojasi siihen, mitä et tarvitse ja jälkikäteen harmittaa, että törsäsit ja sinua on vähän viety. Toki liike ottaa mieluummin vastaan 400e kuin 200e, mutta ne on SINUN rahoja niin kauan kun ne on sun lompsassa. Nih!
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Ehkä eniten mietin, että suostuvatko myymään mulle akvaariopakettia lainkaan ilman, että ostan kaikkea ylimäärästä lisäks [:I] Valitettavasti aloitteijat on just "helpoin" kohderyhmä myydä kaikkea ylimäärästä mukaan. Onneks ite oon osannu selvittää ja tutkia asioita ja toivottavasti osaan pitää puoleni.

Siistin vähän omaa viestiäni.
Juwel Rio 180
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tässä ketjussakin mainittu akvaarioliike on tunnettu siitä, että myy ihmisille mukaan kaikkea ihan turhaa. Ite oon omalla urallani akvaariokaupan myyjänä myyny satoja, jollen tuhansia juwelin altaita. Toki jos ois kantti kestäny, oisin myyny niihin mukaan vaikka mitä suodattimia ja reaktoreita, mutta mulla kuitenkin hyvän asiakaspalvelun lisäks on tärkeintä myös rehellisyys. En tolta myyjän uralta muista kuin yksittäistapauksia jolloin juweleihin on tultu hakemaan lisää tekniikkaan. Nämäkin ovat olleet tilanteita, jossa kalasto/kasvisto/sistus on ollut jollain tavalla poikkeuksellinen.

Ainakin ennen juwelin pumpun teoja sai nostettua pelkän roottorin vaihtamalla. En ole varma onko näin nyt.
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Teemu Salonen kirjoitti:Ainakin ennen juwelin pumpun teoja sai nostettua pelkän roottorin vaihtamalla. En ole varma onko näin nyt.
Ainakin tehokkaampi pumppu, 600l/h>1000l/h, mahtuu tonne samaan koteloon, eikä hinta ole paha, olisko ollu joku 50-60€.

Tokihan voisin tilata verkkokaupan kautta, niin ei tulis sitä tyrkytystä ja tuosta saamastani tarjouksesta pystyy hyvin kattomaan vedenparannusaineet jne. Omalla tavallaan vaan se paikan päällä käyminen on kuitenkin elämys, koska lemmikkttömänä ei kovin usein oo tullu käytyä akvaario-/eläinkaupoissa :mrgreen:
Juwel Rio 180
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Koska olo on hieman flunssainen, niin laitoin akvaarion ja jalustan tilaukseen verkkokaupan kautta. Toimitusaika on kuitenkin parisen viikkoa, niin käyn vaikka ens viikolla hakemassa hiekat ja vedenparannusaineet. Jei! Jänskää! :mrgreen:
Juwel Rio 180
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

taruilona kirjoitti:
Mikähän noista suunnitelluista kaloista sopisi pioneeriksi? Hehkurasboroita mietin, että josko niiden tilalle muita rasboroita, esim. safiirirasboraa, joka on isompikokoinen ja oikein kauniin värinen, ja kiilakyljsitäkin on erilaisia variaatioita... Piikkisilmistä taas aaltopiikkisilmä miellyttää eniten ulkonäöltään.
Mikäs se olikaan sinun mietitty kalasto vai onko se vielä vaiheessa? Mikäli porukassa on vielä se taisto, niin safiirirasboran lämmöt ei ihan käy yksiin. Tarvitsee vähän viileämmän veden, muussa tapauksessa joutuu elelemään lämpöjen ylärajalla. Piikkisilmät on ihania oikeastaan kaikki.

Kiilakyljistä ruso on väriläiskä ja oma suosikki.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

toukopouko kirjoitti:
taruilona kirjoitti:
Mikähän noista suunnitelluista kaloista sopisi pioneeriksi? Hehkurasboroita mietin, että josko niiden tilalle muita rasboroita, esim. safiirirasboraa, joka on isompikokoinen ja oikein kauniin värinen, ja kiilakyljsitäkin on erilaisia variaatioita... Piikkisilmistä taas aaltopiikkisilmä miellyttää eniten ulkonäöltään.
Mikäs se olikaan sinun mietitty kalasto vai onko se vielä vaiheessa? Mikäli porukassa on vielä se taisto, niin safiirirasboran lämmöt ei ihan käy yksiin. Tarvitsee vähän viileämmän veden, muussa tapauksessa joutuu elelemään lämpöjen ylärajalla. Piikkisilmät on ihania oikeastaan kaikki.

Kiilakyljistä ruso on väriläiskä ja oma suosikki.
Kalastoks olin miettiny hehkurasbora, kiilakylki, taisto-ukko ja piikkisilmä. Lämmöiks mietin joki 26 astetta, se menis hehkurasboralle (alarajoilla kyllä), kiilakyljille, taistolle ja aaltopiikkisilmälle toi olis kans ylärajoilla. Vähän ehkä riskiä noissa lämmöissä [:I]
Juwel Rio 180
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Kyllä nuo valitsemasi tuossa edellä käyvät yksiin. Nämä lämmötkin on vähän tulkinnanvaraisia, riippuu mitä lähdettä katsoo/uskoo. Mutta yleisesti katsoen nuo käyvät hyvin yhteen.

hehkurasbora 25-28
kiilakylki 23-28
piikkisilmä 24-28
taistelukala 25-29

Joten sellainen 26-27:ssä keikkuva lämpö on hyvä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

toukopouko kirjoitti:Kyllä nuo valitsemasi tuossa edellä käyvät yksiin. Nämä lämmötkin on vähän tulkinnanvaraisia, riippuu mitä lähdettä katsoo/uskoo. Mutta yleisesti katsoen nuo käyvät hyvin yhteen.

hehkurasbora 25-28
kiilakylki 23-28
piikkisilmä 24-28
taistelukala 25-29

Joten sellainen 26-27:ssä keikkuva lämpö on hyvä.
Mutta mikä noista pioneeriksi? Ei taistoa, se tulee todennäkösesti vikana, tai ainakin pitää kasvattaa hohtojen ja kiilojen parvikokoa reippaasti ennen taiston tuloa.
Juwel Rio 180
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Laittaisin kiilakyljet.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

toukopouko kirjoitti:Laittaisin kiilakyljet.
Niillä siis alkuun :)
Juwel Rio 180
taruilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 06:07, 10.03.2020

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja taruilona »

Päivittelenpä vähän tänne kuulumisia, vaikkei ehkä ihan paras paikka niille ole, mutta menkööt nyt. Ehkä mä perustan akvaariopäiväkirjan jossain vällissä :D

Tänään saapui akvaarion jalusta maahan ja myyjä kyllä aiemmin vähän epäili, ettei tänään sitä ehtis toimittaa, vaan menis ens viikolle. Ilo ja yllätys olikin suuri, kun kauppias soitteli puol kasin aikaan, että olenkos kotona, hänellä olis akvaario ja jalusta kyydissä. No tokihan olin ja palveleva kauppias kiikutti akvaarion ihan asuntoon asti.

Nyt viinilasi kädessä kattelen kasattua jalustaa ja tyhjää akvaariota sen päällä :D Tähän aikaan en enää viittiny alkaa hiekkoja pesemään ja vettä laittamaan akvaarioon, jää siis suosiolla huomiselle. Huomenna sitten ohjelmassa hiekan pesu, akvaarion täyttö ja lämpötilojen tasaantumista odottelee muttama kasvikin rasiassaan :) Toki tuo tv-taso pitäis vielä siirtää uudelle paikalleen ja telkkari pois keittiöstä :mrgreen:

Aikasemmin viikolla kävin hakemassa vedenparannusaineet ja yhden juurakon akvaarioon, sekä kasvien juurille vähän lannotetta, joten nekin on valmiina jo :) Saatan huomenna hiekkojen pesun ja akvaarion täytön jälkeen poiketa akvaariokaupasta hakemassa vähän lisää kasveja :D

Ai niin! Meinas ihan unohtua, eli JBL:n pienempi tippatestisalkku on myös hankittuna, eli huomisen ohjelmassa myös tippatesteihin tutustumista ja meinasinpa testata millasia arvoja testit antaa ihan vesijohtovedestä :)
Juwel Rio 180
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Apua akvaarion hankintasuunnitelmiin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Onnea uudesta akvaariosta! Se on hieno fiilis, kun pitkän akvaariotauon jälkeen uusi akvaario seisoo paikallaan - muistan hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”