Akvaario uusiksi taudin jälkeen -yksi survivor kala mukana

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
juustonaksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:49, 19.03.2015

Akvaario uusiksi taudin jälkeen -yksi survivor kala mukana

Viesti Kirjoittaja juustonaksu »

Hei, voisikohan joku auttaa?

Minun akvaarioharrastukseni sujui hyvin vuodet kunnes uusien kalojen mukana (tai jotenkin niiden tulosta johtuen) akvaarioon tuli pilkkutauti ja kaikki kalat paitsi yksi kuolivat. Laitoin lääkettä mutta huonosti kävi.

Haluaisin yrittää uudelleen. Minua ällöttää ajatus, että niitä loisia saattaa olla pohjahiekassa. Haluan vaihtaa hiekan kokonaan uuteen. Olen jo ostanut hiekan ja pessytkin sen valmiiksi odottelemaan jatkoa. Olen tilannut uudet kasvit ja ne tulevat alkuviikosta. Ostin suodattimeen uudet filtterit.

Nyt tarvitsisin apua siihen, että voinko ottaa jotenkin turvallisesti bakteeriympin akvaariostani? Ilman että loiset tulevat mukaan! Suodattimen filtterissä olisi mutta... tuleeko sieltä loiset?

Ostin jo eläviä bakteereja avuksi mutta mitä jos ne ei elä...

Kun vaihdan hiekat ym kaikki niin tuo ainoa kala tulee akvaarioon uudelleen mutta kuinka saan akvaarion käynnistymään turvallisesti yhden kalan kanssa (kierteisiä kotiloita minulla on myös ja säästän niistä pari. Vai levittääkö ne loisia?)

Eli uskaltaako ottaa jotain ymppiä akvaariosta vai ei ollenkaan?
juustonaksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:49, 19.03.2015

Re: Akvaario uusiksi taudin jälkeen -yksi survivor kala muka

Viesti Kirjoittaja juustonaksu »

Ehkä kenelläkään ei ole ollut sama tilanne.
No, minä tyhjensin akvaarion, heitin hiekan pois, laitoin uuden hiekan ja uudet kasvit. Suodattimeen vaihdoin uudet filtterit. Kaadoin runsaasti bakteereja veteen ja toivon, että ne oli eläviä.
Nyt piikkisilmäni uiskentelee siellä ihan yksin viiden kierteiskotilon kanssa. Tarkkailen alkaako nitriitti nousta ja miten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”