Kalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisu77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 12:44, 04.01.2019

Kalat

Viesti Kirjoittaja Fisu77 »

Hei !
Olen melko uusi akvaristi tauon jälkeen herätellyt harrastusta uuelleen . :)

Allas on 70 L
Lämmöt 25 /26 c
Vesitestit /näyte tehty eläinkaupassa ja kaikki oli ok


Kaloina taistelukala koiras
2 helmiseeprakalaa /etsii parvea uuteen kotiin(ollut 11kpl parvi) ja
pohjamonni
Altaassa runsaasti aitoja kasveja
Ilmastin ja tietenkin suodatin

Kysyisinkin kun helmiseeprakaloja alkoi kuolla
Mistä voisi johtua ?
N. Kk kotiutumisesta 6kk vanha allas ollu ja kypsytetty n. Kk ajan ennen kaloja

Seurasin että ainekin söivät etenkin surviaisia yms. Pakaste ruokaa myös tetran hiutaleet ja kuivatut ötökkä tabl. Maistui
Alun jälkeen taistelukalakin jätti rauhaan

Kun ostin kalat niin myyjän mukaan piti olla nuoria mutta olivat kyllä jo täyskasvuisen kokoisia
Liikkeen vesi oli kovahkoa

Sen huomion tein että n. 1*viikko osa vedenvaihto pohja lappoaminen että useimmiten seuraavana aamuna löytyi kuollut kala
Osa kuolleista oli laihtuneet
Osalla värit "haalistuneet"
Ja 2 selkä kaareutui

Voisiko viitata sairauteen ?


Toinen kysymys että taistiksen jälkeen olen ajatellut ottaa monnin lisäksi ainoastaan yhden pallokalan
Kääpiöpalloa ajatellut
Oisiko ok?
Kotiloita tuolla onkin mutta katooko todennäköisesti myös kierteisetkin pohjaa mönkimästä noitten suuhun ?
Oisiko hyvä lisäännyttää kotiloita erillisessä akvassa ruuaksi?
Voisiko pallokalan kanssa pitää sukarapuja
Taistiksen ajatellut pistevän ruuakseen ni en oo viel hankkin
Kiitos vastauksista !
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kalat

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Heissan ja tervetuloa harrastuksen pariin! :)

Tosi vaikea sanoa mitä kaloille tapahtui. Voi olla sairaus (esim. kalatuberkuloosi) tai sitten vesiarvoissa tapahtunut muutos. Jos mahdollista, niin tee ensikerralla vesitestit kotona varuiksi. Lisäksi osalla seuroista ja eviralla on mahdollista tehdä ruumiinavaus kalalle ja katsoa löytyykö siitä mitään selittävää.

Kääpiöpallot on tosi kivoja. Itse suosittelin niitä parvea lajiakvaarioon eli pieninä piraijoina natustelevat mielellään kaikkea eloperäistä (joten arvelit ihan oikein, että todennäköisesti taiston evät ja sukaravut menisivät niiden ruokalistalle). Mutta painotan, että itse en ole kokeillut pitää sukarapuja niiden kanssa, joten en tiedä yrittäisivätkö syödä täysikasvuisia enää. Kotiloita kannattaa tosiaan kasvattaa erillisessä altaassa tai sitten hakea muilta harrastajilta talteen. Myös surviainen kelpasi meillä hyvin ruuaksi ja osa kuivaruuista (niiden suhteen tosin olivat melko nirsoja). Suodatus sai olla aika jämäkkä, itselläni oli loppupeleissä ulkosuodatin noin 80l altaassa. Meillä ei ollut kääpiöpallojen kanssa hammasongelmia eli jouduttu kertaakaan lyhentämään niitä (kuluivat hyvin syödessä). Joten jos pallokalat kiinnostaa, niin mielelläni niitä suosittelen. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”