Kavereita kaloille

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Onnip
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:06, 12.05.2018
Sukupuoli: Mies

Kavereita kaloille

Viesti Kirjoittaja Onnip »

Hei! 350litran akvassa asuu lehtikalapariskunta, 30~ miljoonakalaa, kolme sinikirjoahventa sekä kolme partista.
Mitä kaloja tänne voisi lisätä jotka olisivat isompia mutta eivät tappaisi muita? Kiekkokaloja olen miettinyt muutamaa etteivät ole liian haastavia tai soveltuvatko ollenkaan? Olen myös miettinyt avainahvenia ja sinileukaahvenia. Akvassa on paljon kasveja ja kantoja muutema, joista en haluaisi luopua. Uimatilaa on kuitenkin valtavasti kaikilla kerroksilla. Veden lämpötila on nyt 26 astetta jota voin tarvittaessa ainakin nostaa. Filtteröinti on hyvä ja sitäkin voin lisätä tavittaessa.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kavereita kaloille

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Miljoonakala (perus) ja sinikirjoahven ovat kaiketi aika viileän veden kaloja. Lehtiksille sinulla on passeli lämpö altaassa. Kiekkokalat taas ymmärtääkseni reilusti lämpöisemmän veden asukkeja.
Partiksia ei kannata montaa pitää jos eivät sitten ole samaa sukupuolta tai muuten olet pian pulassa niiden lisääntyessä holtittomasti ja muutenkin, koiraspuoliset saattavat kasvaa tosi isoiksi..
Minä ehkä, noinkin hyvän kokoiseen altaaseen miettisin tällaista että hävittäisin (tavalla tai toisella) miljoonakalat ja hommaisin altaan vesioloihin sopivan, näyttävämmän kokoisen parvikalan reilun kokoisella parvella lehtisten ja ahventen kanssa. Yhden tai kaksi naaraspuolista partista siellä myös menisi..
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kavereita kaloille

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Onko allas minkämallinen? Entä tykkäätkö enemmän esim. pohjakaloista, parvikaloista tai ahvenista? :)

Totta että kiekkokala on haastava yhdistää muiden kalojen kanssa, mutta toivottavasti saat vastauksia myös noilta jotka ovat kiekkojen kanssa enemmän puuhanneet. Oma mielikuvani on, että kiekko on tosi lämpimän veden kala (28-30 astetta), tuohon 30 asteen lämpöön alkaa olla hankalampi löytää kasveja ja kalaseuraa. Mutta toisaalta jos kiekot puhuttelee ja tuntuu parhailta kaloilta ikinä, niin monesti yhteensopimattomille kaloille löytyy uusia koteja lahjoitus-osion kautta. Itse palasin pitkästä aikaa akvaarioiden pariin ja tällä kertaa valinnaksi tuli lajiakvaario mutakaloille (haaveilin niistä pitkään kauan sitten, mutta silloiset asunnot olivat liian lämpimiä kylmän veden lajeille). :)

Sinileukakirjoahvenista itselleni on hieman kokemusta. Oli tosi kivoja kaloja ja meillä pariskunta oli hyvinkin säyseä ja pystyi pitämään seura-akvaariossa. Toisten ahvensen seurassa en muistaakseni niitä koittanut pitää eli saivat olla aika rauhassa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”