Elämäni ensimmäinen kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Joo tuo ruokinta on kielämättä haaste useimmissa seura-altaissa. Tuo ahneus vs. "rauhallisuus/arkuus" on itseasiassa yksi piirre mihin monet kiinnittää nykyisin huomiota valitessaan lajeja samaan altaaseen. Esim. itselläni on osittain siitä syystä mutakalaparvi lajialtaassa (kuuluvat porukkaan, joka on aina nälkäinen ja ahneina taklaavat toisiaankin ruoka-aikaan). Joku rauhallisempi fisunen kuolisi todennäköisesti vaan nälkään noiden seurueessa. :)

Mä saatan muistaa väärinkin, mutta muistelisin että tuo "puhdistajamaine" on enemmän annettu "monneille" (lähinnä kaikille partamonnin tapaan laseja imeskeleville "imukuppi" kavereille). Mutta oot oikeassa, että kalat eivät yleensä elä sillä levämäärällä mitä altaaseen kertyy, joten tänä päivänä moni suosii kotiloita talkkareina. Kirjomonniset taas eivät käsittääkseni juurikaan syö levää/kasveja altaista, joten ne ovat liki täysin ruokinnan varassa. :)

Mutta jos tästä on mitään apua, niin jonkin verran auttaa jos ruokkii eripuolille altaita (esim. itse käytän nykyisin painavaa nopeasti uppoavaa raetta (BCUK-tuotenimellä tällä kertaa) jota levitän koko altaan mitalle). Painavana se ei myöskään mene niin herkästi suodattimiin. Samaan aikaan jos laittaa altaaseen jotain pitkään kelluvaa (esim. kuivattua vesikirppua) niin yleensä puolet parvesta jää riehumaan pintaan ja puolet koheltaa pohjassa. Toinen vaihtoehto on ollut ruokkia kädestä (tosin tässä ongelmana, että osa yksilöistä on rohkeampia kuin toiset) tai tarjota hitaasti syötäviä isompia palikoita (esim. kurkkua/"lomaruokaa"/jumbotabletteja/tms jos on sellaisia lajeja jotka niistä välittää). Itse olen myös kaatanut kerralla aika ison annoksen ruokaa, jolloin kaikki ehtivät saamaan siitä osansa (tässä toki ongelmana se, että sitä saattaa jäädä ylikin, jolloin vedenvaihtoja tarvii enempi). :)

Mut juorua ihmeessä jos löydät hyvän ruokintaratkaisun tuolle kombolle. :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja kr70 »

En ole näistä vanhoista jutuista ihan varma, kun tyypillisenä suomalaisena heitän yleensä "vanhentuneet" asiat menemään. Mutta minusta silloin, kun aloittelin 80-luvulla, puhuttiin kahdenlaisista "puhdistajakaloista", joita pitäisi olla joka akvaariossa: 1) pohjanpuhdistajat, jotka syövät pohjalta muilta kaloilta huomaamatta jääneet ruoantähteet, kuten piikkisilmät ja monniset (tosin silloin ei vielä ollut "monniNEN"-käsitettä vaan puhuttiin vain corydoras-monneista), ja 2) levänsyöjät, kuten imumonnit ja levänuoliaiset. Toki asiantuntevammat lähteet osasivat muistuttaa, että pohjanpuhdistajia ei saa jättää pelkkien ruoantähteiden varaan eikä levä välttämättä riitä levänsyöjäkaloille.

Samaa mieltä, että kotilot, varsinkin kierteissarvikotilo on mahtava talkkari. Mites katkaravut? Niistä ei minulla ole mitään kokemuksia. Toimivatko jotkin niistä talkkareina?

Eripuolille ruokkimista pitää kokeilla, mutta haluaisin pitää ruoan ylenmääräisen levittelyn minimissä.

Noista levänsyöjistä vielä: Minua kiinnostaisi kokeilla levänsyöjäakvaariota. Se olisi matala, tehokas valaistus, ei muita kasveja, pohjamateriaalina soran sijasta liuskekiveä (eli paljon pinta-alaa leville). Voisiko näin saada aikaan "ekosysteemin", joka tulisi melkein omillaan toimeen? Ravinteet kiertäisivät levä->kala->sonta->bakteerit->levä jne. Kaloja ei paljon. Kokonaan ilman ruokintaa niitä ei voisi jättää, koska levänsyöjätkin syövät luonnossa myös muuta tavaraa, mutta pelkästään niukka ruokinta ja niukat vedenvaihdot. Ajatuksia tästä? Voisiko riskinä olla, että sellaiset levät valtaavat akvaarion, jotka eivät maistu kaloille? Millä sen voisi estää?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja kr70 »

SiriusAng kirjoitti:itse käytän nykyisin painavaa nopeasti uppoavaa raetta (BCUK-tuotenimellä tällä kertaa) jota levitän koko altaan mitalle
SiriusAng, sopiiko käyttämäsi rae monnisen suuhun kerralla vai pitääkö sen natustaa sitä aikansa, ennen kuin se saa siitä jotain irti? Jos jälkimmäinen, niin lähteekö siitä "pölyä" vesivirran mukana ympäri akvaarion? Mikä BCUK-tuote se on tarkkaan ottaen?
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Pahoittelut oon tosi hidas aina vastailemaan. Tässä linkki siihen tuotteeseen: https://www.akvaariokala.fi/tuotteet.ht ... 926/176034 mulla oli muistaakseni M-kokoa (mutakaloilla on suht iso suu). Joten S-koko varmaan olisi monnisille parempi. Juorua ihmeessä mitä tykkäsit, jos kokeilette. Mun mielestä tuo ei levinnyt vaikka lillui pidempäänkin pohjalla. Ruokinta-automaatti aina välillä yliruokkii kaloja ja ei muistaakseni aiheuttanut silloinkaan ongelmia. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”