Mielipide kalastosta, sopivatko luonteiltaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aatuska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 10:16, 13.08.2018
Sukupuoli: Nainen

Mielipide kalastosta, sopivatko luonteiltaan?

Viesti Kirjoittaja Aatuska »

Ostin 325l akvaarion, jonka mukana tuli muutamia kaloja. Eli valmiit asukit ovat 3 lehtikalaa, jotka eivät ole pariutuneet. 3 isohkoa haarniskamonnia ja n.12 kalan parvi keisaritetroja. Revontulikalaparvesta on jäljellä naaras ja koiras.
Mua kiehtoisi ottaa parvi kongontetroja tuonne. On mulle vieras laji, joten jäin miettimään, ett onko ne liian vauhdikkaita kavereiksi lehtikalojen seuraksi? Myös leväbarbit ajattelin siirtää tähän altaaseen, kunhan ovat kasvaneet.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mielipide kalastosta, sopivatko luonteiltaan?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Vastaanpa kun nyt on tuoretta kokemusta kongolaisista samankokoisessa altaassa. Miksei tuohon kymmenisen kongontetraa menisi, mutta keisaritetroista luopuisin sitten. Perustelen tämän sillä, että mulla on nyt sekakokoinen parvi kongontetroja 325-litraisessa odottamassa pääsyä isompaan altaaseen, ja allas näyttää tosi täydeltä ja hyvin sekavalta kun ovat hohtoseeprakalojen kanssa yhtenä mylläkkänä. Kyllä tämä näin väliaikaisena ratkaisuna menee, mutta ei ainakaan omaa silmää mitenkään miellytä.

Jossain aiemmissa keskusteluissa kongontetraa on vilkkaudessa verrattu jopa seeprakalaan, mutta meillä ainakin kongolaiset jäi vähän haavi auki hohtoseeprakalojen tööhellykseen jouduttuaan. Eli minun kalat ei ainakaan ihan NIIN vauhdikkaita ole. Ottavat hurjia spurtteja kyllä, kun koiraat ottavat toisistaan mittaa, joten tuon kokoiseen voisi olla harkinnan arvoinen sellainen melko naarasvoittoinen parvi (esim. 4 koirasta, 6 naarasta). Lehtikalojen seuraan omanikin ovat muuttamassa 450-litraiseen, enkä enempää kuin sen 10 uskaltaudu siihenkään mahduttamaan ennen kuin näen kuinka reippaasti ottavat tilan haltuun. Kongoistahan tulee sitten oikeasti tosi isoja.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”