60l kalasto+vesiarvot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

60l kalasto+vesiarvot

Viesti Kirjoittaja MML »

Allas on 60l
-suodatin eheim 60
-lämmitin
-1 loisteputki valaisin kannessa
-pohjalla mustaa karkeaa hiekkaa
-magrovekanto
-vesi ensimmäisellä mittauksella juuri multaympin ja hirvensarvisuolan jälkeen: NO3 0, NO2 0, GH alle 3, KH 3, pH 6.8, CI2 0. JBL liuskoilla mittasin.

Ensimmäinen kysymys on tuosta vedestä, korjaantuuko kovuus vai mitä tuolle tekisi?? Meillä on oma porakaivo.

Toinen kysymys kalastoon liittyen. Olin ajatellut hehkurasboroita, sukarapuja ja makkarakaloja. Syökä makkarakala muut ja jos niin mikä voisi tulla sen tilalle?

Kiitos neuvoista! Pitkästä aikaa tankkia täyttelemässä
5v poikani on kinunnut ties kuinka ja kauan niin tuossa se nyt nököttää taas ja äiti on aivan yhtä intona kuin poika :D
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: 60l kalasto+vesiarvot

Viesti Kirjoittaja MML »

Eipä ole nyt tullut yhtään vastausta, mutta ihmettelen tähän samaan ketjuun tätä kypsytysasiaa kun en vanhaltaan muista näin käyneen. Menossa siis päivä 8. Vesiarvot tuolla JBL tikulla:
No3 100
No2 10 (tai yli kun asteikko loppuu)
GH 4
KH 6
pH 6.8

Miksi nitraattia on niin paljon tai pitäisikö siis olla? Ollut nämä arvot nyt pari päivää, nitriitti alkoi nousta neljä päivää sitten.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: 60l kalasto+vesiarvot

Viesti Kirjoittaja Norhie »

  1. Mitä korjattava tuossa kovuudessa on?
  2. En usko, ei ole luontaista ruokaa toiset kalat. Ravuista poikaset kyllä, mutta isommat ravut todennäköisesti ei.
  3. Nitraattia ei katoa itsekseen mihinkään joten riippuu ihan siitä kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon ymppäsit ammoniumbikarbonaattia
Muoks: Montas makkaraa meinasit saada tuonne mahtumaan? Koiraat voi jahata toisiaan suuremmassakin akvassa. Varaavat yleensä pienet reviirit ittelleen.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: 60l kalasto+vesiarvot

Viesti Kirjoittaja MML »

Tulkitsin kovuuden ensi jossain aivopierussa väärin, että vesi olisi todella kovaa :D

Olin ajatellut makkarakaloista pariskuntaa, mutta nyt miettinyt tilalle rihmakaloja, esim.hunaja.

En ole vielä vaihtanut yhtään vettä, olen lisännyt alkuun multa ympin ja n.puoli maustemitallista hirvensarvisuolaa. Kun nitriitti alkoi nousta lisäsin toisen puolikkaan. Kuuluuko vettä vaihtaa jo kypsytyksen aikana? Olin uskossa, että vasta kun nitriitti on kadonnut kokonaan.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: 60l kalasto+vesiarvot

Viesti Kirjoittaja Norhie »

En osaa sanoa mitä "kuuluu" tehdä, mutta siis jos haluat jotain vedestä vähentää, niin vedenvaihto on se ainoa keino. Muuten se vaan kerääntyy sinne.

Ei kai tuossa mitään tarvetta vaihdolle ole, jos siellä ei kerran mitään asu vielä. Sen verran tuosta voi sanoa, että typpikierto ainakin on lähtenyt käyntiin, joten voit itse arvioida haluatko leikata vedessä olevan hirvensarvisuolan määrää ja siten nopeuttaa tuota vai et. Romahdus siinä joka tapauksessa loppua kohti käy, kun bakteereilta loppuu ruoka ja kuolevat bakteerit muuttuvat sitten ruoaksi muille, kunnes saavutetaan tila missä ylimääräistä ammoniumbikarbonaattia ja kuolleita bakteereita ei ole enää ruoanlähteeksi ts. "akvaario on saavuttanut tasapainon".

Siihenhän tuo nitriitin "nollanitriittitavoite" perustunee.

Itse varmaan alkaisin leikkaamaan tuota määrää 50%:lla ja istuttamaan kasveja urakalla, mutta en kyllä ole koskaan tehnyt kalatonta kypsytystä - tai no oma kalaton kypsytys yleensä tarkoittaa, että kypsytän mediat kypsiksi vanhoissa altaissa ja heitän uuteen, jossa ne saavat pyöriä sitten parista päivästä kuukateen pelkkien kasvien ja hajoavan moskan voimalla. :D
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”