40l akvaarion kalasto.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AkvaApina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:53, 19.07.2017
Sukupuoli: Mies

40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja AkvaApina »

Hei!

Tietävimmiltä kysyn nyt mielipidettä kalastosta 40l nanoakvaan.

Tällä hetkellä löytyy 8 miljoonakalaa (koiraita, etteivät pääse lisääntymään ja populaatio leviä käsiin :D ) sekä 6 intiaaninsulkaa.

Pohjalle olin hankkinut leväsukarapuja, mutta eivät tunnu pysyvän akvaariossa vaan kiipeilevät öisin pois ja löytyvät kuihtuneina lattialta. Pohjalle olisi kuitenkin kiva saada elämää.

Kysymys kuuluu siis, onko kalaa jo nyt liikaa vai voiko lisätä vielä pikkumonnisia esim. 8-10kpl parven?

Dh 8-9 paikkeilla ja PH n. 7,5.

Lukemien puolesta pikkumonnisten pitäisi sopia samoihin vesioloihin. Miljoonakaloille kävisi varmaan kovempikin vesi, mutta faunattarelta sanoivat mistä miltsit ostin että ovat tuossa kovuudessa olleet heillä, eli parempi pitää siinä mihin tottuneet.

Inkkarit tulevat hyvin miltsien kanssa toimeen jos joku sitä pohtii, ei ole pyrstöjen näykkimistä ollut havaittavissa :)
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: 40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Minähän en tietävä ole, mutta kolme parvea kuulostaa paljolta 40 litraan? Toisaalta eihän nuo isot parvet ole. Joku oikeasti tietävä voi varmasti kommentoida tähän, mutta minua mietitytti tuo kommenttisi leväsukarapujen karkailusta. Minkälaisesta aukosta pääsivät pakoon? Minulla ei ole sukarapuja ollut, mutta niitä pikkuakvaarioon harkitsen, mutta taisin muualtakin lukea että osaavat akvasta poistumisen. Mutta uskaltaakohan niitä ottaa, jos eivät akvassa kestä...
AkvaApina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:53, 19.07.2017
Sukupuoli: Mies

Re: 40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja AkvaApina »

Merihevonen17 kirjoitti:Minähän en tietävä ole, mutta kolme parvea kuulostaa paljolta 40 litraan? Toisaalta eihän nuo isot parvet ole. Joku oikeasti tietävä voi varmasti kommentoida tähän, mutta minua mietitytti tuo kommenttisi leväsukarapujen karkailusta. Minkälaisesta aukosta pääsivät pakoon? Minulla ei ole sukarapuja ollut, mutta niitä pikkuakvaarioon harkitsen, mutta taisin muualtakin lukea että osaavat akvasta poistumisen. Mutta uskaltaakohan niitä ottaa, jos eivät akvassa kestä...
Todella pienestä raosta karkailevat, kiipeilevät esim suodattimen johtoa pitkin pois. Toki voisi viritellä myös akvaarion kanteen pienen verkon mikä estäisi sitten pois kiipeilyä. Akvaario on superfish home 40 niin siinä jää ympäri akvaariota puolen sentin rako kanteen. Osa tuntuu pysyvän akvassa mutta suurin osa karkailee. Niitä oli alunperin 8kpl, mutta kolme tuntuu olevan sellaisia mitkä pysyvät siellä, loput aina karkailevat, eli vähän tapaus kohtaista :D
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: 40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja Verna »

Millaiset vesiarvot altaassa on? Siis nyt vaikka pH, GH, lämpötila, NO2, NO3? Kuinka usein ja paljon vaihdat vettä? Mietityttää, miksi leväsukaravut ovat noin innokkaita sieltä poistumaan. Minulla ei avoimesta altaasta ole vielä tullut mikään rapu ulos, vaikka se on melkein piripintaan täytetty ja sieltä pääsisi ihan vaivatta.

Akva on sen verran pieni, etten sinne mitään lisäisi. Ainakaan tietämättä vesiarvoja ja vedenvaihtorutiinejasi.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Aikalailla sulla on siellä populaa, varmaan levikset ahdistuu ja kiipee ulos. Onko niille piiloja? Putkia ja kivenkoloja ja sellaisia? Paetessa vaaraa ne kiipee ja lujaa. Mulla on kaikki rapulat ja akvaariot avoimia, eikä kiipeile pienet sukaravut eikä suuret leväsukaravut. Inkkari on aika iso ja leveä kala, 40 l on vähän liian pieni sille. Toki pohjalle mahtuu joku pikkunen monnislaji hyvin, jos on hiekkapohja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 40l akvaarion kalasto.

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Verna kirjoitti:Millaiset vesiarvot altaassa on? Siis nyt vaikka pH, GH, lämpötila, NO2, NO3? Kuinka usein ja paljon vaihdat vettä? Mietityttää, miksi leväsukaravut ovat noin innokkaita sieltä poistumaan. Minulla ei avoimesta altaasta ole vielä tullut mikään rapu ulos, vaikka se on melkein piripintaan täytetty ja sieltä pääsisi ihan vaivatta.

Akva on sen verran pieni, etten sinne mitään lisäisi. Ainakaan tietämättä vesiarvoja ja vedenvaihtorutiinejasi.
Mielestäni Vernan kysymys hoitorutiineista ja kuormituksesta on enempi kuin aiheellinen. Ainahan tilaa löytyy, eri asia, kestääkö kuormitus ja toki asukkaiden viihtyvyys vaakalaudalla. Myös suodatus kiinnostaa, että riittävästi bio- ja mekaanista suodatusta. Pieni akvaario vaatii todella säntillistä hoitoa ja pienikin hoitovirhe voi kostautua kun vertaa isoon laariin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”