450l Kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalajolli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 14:02, 15.12.2006

450l Kalasto

Viesti Kirjoittaja Kalajolli »

Terve,

Itselleni on tulossa 450l allas ja tarvitsen hiukan apua kalaston suunnittelussa.

Akvaario on siis 450l mitoilla 150cm*50cm*60cm ja pohjamateriaaliksi on suunniteltu hiekkaa. Kasveja tulee olemaan, mutta mitään viidakkoa ei kahdella loisteputkella valaista. Juurakkoja sen sijaan olen suunnitellut runsaasti ja altaan suodatus tapahtuu mattosuodattimella.

Kalastoksi olen haaveillut alunperin kiekkoja (5-7kpl), mutta kiekkojen vaatima lämmin vesi aiheuttaa ongelmia suhteessa muihin lajeihin.

Punapäätetrat ovat myös suosikkejani mitä pieniin parvikaloihin tulee, mutta kiekkojen kanssa taitaisi molempien lajien lämpötilasuositukset mennä äärirajoille, vai voiko näitä lajeja pitää hyvin yhdessä? Kardinaalitetrat lienee parhaita vaihtoehtoja tetroista kiekkojen seuraksi, mutta minulla oli aiemmassa tankissa kardinaaleja ja kaipaan vaihtelua tetrojen osalta :D

Pohjalle olen suunnitellut joitakin monnisia, kuten helmimonnisia pienen parven. Korkeasta lämpötilasta johtuen levät varmasti kasvavat helposti ja tarvitsisin akvaarion jonkun levänsyöjäkalan. Leväbarbit ja otot ovat varmasti poissa laskuista lämpötilan takia.

Kiekoista luopuminen helpottaisi altaaseen valittavia kaloja, mutta silloin mentäisiin punapäätetrojen ehdoilla, mikä olisi näiden kalojen kanssa altaaseen sopiva ns "pääkala". Lehtikaloja olen harkinnut, mutta kaipaisin jotakin erikoisempaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: 450l Kalasto

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Miten olisi seuraava kalasto?

30 punapäätetraa
6 rusokirjoahventa
12 helmimonnista
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kalajolli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 14:02, 15.12.2006

Re: 450l Kalasto

Viesti Kirjoittaja Kalajolli »

Pitääpä perehtyä näihin rusokirjoahveniin :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”