Ideoita pääkalaksi 60 L?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Alkavan flunssan kunniaksi oon viettänyt illan sohvalla maaten ja pääkalaa pohtien. Reunaehtoina:
- 60 litranen akvaario
- 22-23°C
- suhteellisen kova virtaus (biopower 200 täysillä + U1 pohjalla)
- gh 6, kh 4, ph 7,5

Kääpiö/korurihmat, taistot jne ei käy näihin olosuhteisiin. Mitään kiirettä asialla ei ole, mutta karanteeni tyhjeni eilen eli nyt ois helppo asuttaa se uudelleen... Ajatuksissa yksi tai haaremi 'isompaa' kalaa, mut toki noihin litroihin sopivan kokoisena. Kokoluokasta sen verran, et harrastan minikaloja ja korurihma on mulle ISO.

Ideoita? Myös joku tiiviissä parvessa liikkuva minikalakin se voisi olla.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Makkarakala badis badis, voi kasvaa 8-senttiseksi sekä sen sukulainen tulimakkarakala dario dario, joka jää toveriaan pienemmäksi. Virtauksesta en osaa sanoa sopivatko sen puolesta.
54 litraa läträilyä
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Tuon makkarakalan hylkäsin koon vuoksi, mutta enpä huomannut tuota dario dariota. Kiitos Akvaharrastaja! :) Onko sulla kokemusta noista, millaista kokoonpanoa suosittelisit? Pikagoogletus toi vaihtoehdoiksi uros, pari tai haaremi. Hmm, pitää perehtyä tarkemmin..
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

No hitsi, akvaariokeskuksen sivuilla todetaan, että noille pitää olla hitaammin virtaavia alueita. Ei taida onnistua mun pikkupurkissa.
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Aika vaikeaa tuntuu olevan tuohon koko-lämpötila-virtaus yhdistelmään löytää lajia. Taidan jättää tämän hautumaan. Saa toki vinkata, jos joku keksii sopivan!
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Miljoonakaloja. Vaikka allas pelkistä kauniilla koirailla.
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Milliksiä löytyy jo! 8 kpl villi/hohtomillis poikia. Hohtiksista löysin red scarlet versiota, joka on aika kiva eikä syö värejä villimilliksiltä niinku normaalit hohtikset ehkä tekis. Villimillien määrää vielä kasvattaisin jos niitä löytyis lähistöltä.

Eilen hoksasin, et hohtiksille suositellaan korkeampia lämpötiloja kuin milliksille, joten lämpötilan nosto 24 °c:een. Jostain syystä tää oli mennyt multa ihan ohi. Ja tuo vedenkierto johtuu altaan mallista. Altaan suurin cm luku on korkeus, joten haluan varmistaa hapekkuuden myös pohjalla. Tämän vuoksi en myöskään halua kovin korkeita lämpötiloja.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Siukki oliko tää se sinun Zooplussan Aqua Art Explorer 60 l? Kuulisin mielelläni lisää käyttökokemuksia altaasta etenkin suodattimen ja lämmittimen osalta. Ootko ollu tyytyväinen ostokseesi?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Miekin oon alkanu miettimään tuota 60L Half Moonia vaihtoehdoksi, eli täälläkin kuultaisiin mielellään käyttäjäkokemuksia kyseisestä paketista :)
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

On juuri se half moon. Oon tykänny kovasti, mua miellyttää sen hieman erikoisempi ulkonäkö. Sinänsä haastava allas, kun korkeutta on suhteessa paljon, joten tuo vedenkierto pohjalla pitää huolehtia riittäväksi. Vaihdoin jo u1:sen pieneen kiertovesipumppuun. Biopoweriin laitoin yhden ylimääräisen korin, et se yltää imemään vedet lähes pohjalta ja puhaltaman pinnanmyötäisesti suihkuputkella. Altaan mukana tullut suodatin on paketissaan, ei käy mun mielestä tuollaiseen altaaseen. Valaistustakin lisäsin ylimääräisellä loisteputkirungolla. Tosin paketin ledivalo oli parempi kuin uskalsin odottaa. Vedenvaihtojen kannalta tuo on ihan normiakva.

Kaloiksi kannattaa valita tuollaisia kaikissa kerroksissa uivia kuten noi pienet puuhastelevat milliskoiraat. Ne käyttää 100 % pinta-alasta hyödykseen. Tai sit pitää tehdä tosi tarkkaa valintaa eri kerroksissa uivien lajien hankkimiseksi.

Ja pääkala puuttuu edelleen. Oon vakavasti harkinnut tyttöystävien hankintaa red scarleteille. Se toki tietäis osalle pojista muuttoa toiseen altaaseen. Hivenen vaan pelottaa mahdollinen poikastulva... 8O
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Olis hienoa jos voisit kuvia laittaa? Mä aattelin kokeilla ensin altaan omalla tekniikalla ja tarvittaessa upgreidata sitten. Jos 60l on 1 taistelukala, kardinaaleja ja ehkä sukarapuja niin kuormitus on aika pientä.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Voisin toki, mut tarttis ensin ottaa ne kuvat ja sitten keksiä, kuinka niitä tänne lisätään. Tekniikan ihmelapsi liikenteessä... Voin yrittää sitä tässä joskus, kun on paremmin aikaa. Jos jostain tietystä asiasta haluat kuvia, laita yv:llä puhelinnumero. Voin näpsiä kännykällä kuvia ja laittaa viestinä!

Lämmittimestä unohdin kommentoida. Se on mulla 45 litraisessa karanteenissa ja aika tehottomalta vaikuttaa. Jaksaa nostaa lämmöt 23 asteeseen, kun säätönappula näyttää 26 astetta.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

oukkei, kiitos tiedosta. Tästä taitaa tulla taas samanlainen proggis kuin Aquatlantis 104 johon olen jo vaihtanut suodattimen ja nyt menee valaistuskin kohta vaihtoon. Itse allas on hyvä ja tukeva, kuten vissiin tuo Tetran purkkikin. Laitoitko muuten mitään altaan ja jalustan väliin ja millaiseen jalustaan päädyit?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Hain Ikeasta muistaakseni Hemnäs nimisen sarjan puisen laatitikoston. Tai ainakin jalat ja kansilevy puuta. Kansilevy on täydellisen kokoinen tuolle halfmoonille. En laittanut mitään väliin, kun olin ymmärtävinäni, että altaan alareunassa oleva muovirengas on sitä varten.

Red scarlettien tytöt kotiutui tänään. Oli aika heikon näköistä sakkia, valitsin parhaimman näköiset ja matokuuri noille taitaa olla tarpeen. Muutamalla kauppaan jääneellä tytöllä oli maha kirjaimellisesti kuopalla ja ainoa uros piilotteli eikä ollut lainkaan kiinnostunut tytöistä. Yhtään poikastakaan ei ollut, vaikka porukka on ollut kaupassa useamman kuukauden. Saa nähdä, kuinka noiden kaa käy... Aloin jo stressaamaan, et pitääkö syksyllä ostetut pojat kanssa-asukkeineen myös madottaa, samasta erästä kun ovat. :|
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ideoita pääkalaksi 60 L?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

mä oon katellu ihan samaa Ikean laatikostoa kun mitat täsmäis! Great minds think alike 8-)
tätä kautta voi lisätä kuvia http://aijaa.com/
Tosi hauska homma, nyt meitä on kolme half moon -tankin laittajaa täällä samaan aikaan; sinä, minä ja nikki HalfMoon. Mielenkiintoista nähdä minkälaisia erilaisia ratkaisuja tehdään. Saapi tulla kuokkimaan mun akvaariopäikyn puolelle @uusi yritys pienemmällä purkilla
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=105&t=229505
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”